Gå til innhold

Sigarettstumper på vår eiendom

Anbefalte innlegg

Vi bor i rekkehus og opplever stadig vekk at noen kaster sigarettstumper inn på plattingen(inngangen) vår.

Vi har ikke bodd her alt for lenge og jeg har på denne tiden greid å lufte noen meninger om enkelte naboer som tar seg vel til rette(i forhold til husordensreglene). Jeg antar at det er en sammenheng mellom sigarettstumpene og mine samtaler.

Hvordan hadde andre grepet dette an?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387060-sigarettstumper-p%C3%A5-v%C3%A5r-eiendom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du mener at sigarettstumpene har havnet på platten som en reaksjon på tidligere samtaler, burde du plukket dem diskre unna og ikke brydd deg. Slikt er barnslig og ikke verd å lage noen stor av.

Alternativt kan du ta det opp med vedkommende, true med anmeldelse eller lage baluba på annet vis. Jeg tror ikke det vil bedre naboforholdene.

Det er klart det er fristende å gi vedkommende beskjed om at man ikke kaster søpla si på andres eiendom, samle opp alle stumpene over en tid og slenge dem tilbake eller noe annet.

Det lureste er nok, som Tullemusa sier, å plukke dem unna og ikke gjøre noen større sak ut av det foreløbig i alle fall. Dersom vedkommende ikke gir seg, men saken kanskje eskalerer så er det vel en sak for styret i sameiet/borettslaget om det er et slikt.

Folk som gjør slikt er ikke spesielt modne eller flinke på konflikthåndtering.

Selvsagt fristende å samle sneipene og tømme dem i postkassa etter en stund. om du er sikker på hvem det er.

Men sannsynligvis kommer du lengst med å være den voksne og overbærende. Gir det seg ikke i løpet av et halvt år, er det en sak for styret.

mvh

Annonse

Hvis det er som du mistenker gjør du det nok bare enda verre ved å gjøre et nummer av det. Plukk dem opp, og prøv å ikke erte på deg flere naboer. Min erfaring er at det er greit å holde kjeft og føle seg litt fram når man er nyinnflyttet, så kan man heller ta tak i irritasjonsmomenter når man har fått et ålreit forhold til naboene. Nye naboer som skal sjefe eller forandre på godt etablerte rutiner og denslags er ganske irriterende for mange.

Gjest den nye naboen

Hvis det er som du mistenker gjør du det nok bare enda verre ved å gjøre et nummer av det. Plukk dem opp, og prøv å ikke erte på deg flere naboer. Min erfaring er at det er greit å holde kjeft og føle seg litt fram når man er nyinnflyttet, så kan man heller ta tak i irritasjonsmomenter når man har fått et ålreit forhold til naboene. Nye naboer som skal sjefe eller forandre på godt etablerte rutiner og denslags er ganske irriterende for mange.

''Min erfaring er at det er greit å holde kjeft og føle seg litt fram når man er nyinnflyttet, så kan man heller ta tak i irritasjonsmomenter når man har fått et ålreit forhold til naboene. Nye naboer som skal sjefe eller forandre på godt etablerte rutiner og denslags er ganske irriterende for mange.''

Her jeg bor er det ikke sameie eller borettslag, men vi bor 4 hus tett sammen i et lite tun med felles innkjørsel og parkering omtrent oppå hverandre.

Her er det "to hus" som har bodd lengst, siden de bygde først. Vi andre har flyttet inn senere. Her er det uskrevne regler som de lengstboende har har bestemt - "fordi det alltid har vært sånn". Det er faktisk enkelte ting som er urettferdig og også temmelig urimelig, men oftest til de lengstboendes fordel...

Det er sikkert lurt å ligge litt lavt i begynnelsen, men noen ganger er det faktisk nykommerne som ser slike skjevheter, så da er det vel rimelig å si fra? :)

Feie stumpene sammen og dropp dem på plattingen til de som røyker og som du mistenker er årsaken til dette.

Sier de noe, så kan du svare at siden du ikke røyker så må de har mistet sine stumper og du leverte dem tilbake.

''Feie stumpene sammen og dropp dem på plattingen til de som røyker og som du mistenker er årsaken til dette.

''

Hehe, fristende - men en sikker oppskrift på opptrapping av konflikt.

''Min erfaring er at det er greit å holde kjeft og føle seg litt fram når man er nyinnflyttet, så kan man heller ta tak i irritasjonsmomenter når man har fått et ålreit forhold til naboene. Nye naboer som skal sjefe eller forandre på godt etablerte rutiner og denslags er ganske irriterende for mange.''

Her jeg bor er det ikke sameie eller borettslag, men vi bor 4 hus tett sammen i et lite tun med felles innkjørsel og parkering omtrent oppå hverandre.

Her er det "to hus" som har bodd lengst, siden de bygde først. Vi andre har flyttet inn senere. Her er det uskrevne regler som de lengstboende har har bestemt - "fordi det alltid har vært sånn". Det er faktisk enkelte ting som er urettferdig og også temmelig urimelig, men oftest til de lengstboendes fordel...

Det er sikkert lurt å ligge litt lavt i begynnelsen, men noen ganger er det faktisk nykommerne som ser slike skjevheter, så da er det vel rimelig å si fra? :)

Helt klart, jeg mener bare at det kan være lurt å vente litt med å ta tak i sånt, for å unngå å komme skjevt ut med naboene. Å kjøre på som en bulldoser når man er nyinnflyttet pleier ikke å skape godt naboskap. Håper det går seg til. Godt nyttår! :)

''Feie stumpene sammen og dropp dem på plattingen til de som røyker og som du mistenker er årsaken til dette.

''

Hehe, fristende - men en sikker oppskrift på opptrapping av konflikt.

Jeg hadde fullstendig ignorert det og været smilende og hyggelig til alle naboer.Da vil de skyldige etter en stund "smelte" og slutte med denne dårlige vanen.

Du kan også skaffe deg en type bøtte av metall og skrive askebeger for mine snille naboer på det og plassere det ved veien forbi huset ditt.

Opptrapping av konflikter er vel bare noe Jerry Springer ønsker? Ikke Dr.Phil?

Jeg hadde fullstendig ignorert det og været smilende og hyggelig til alle naboer.Da vil de skyldige etter en stund "smelte" og slutte med denne dårlige vanen.

Du kan også skaffe deg en type bøtte av metall og skrive askebeger for mine snille naboer på det og plassere det ved veien forbi huset ditt.

Opptrapping av konflikter er vel bare noe Jerry Springer ønsker? Ikke Dr.Phil?

''Du kan også skaffe deg en type bøtte av metall og skrive askebeger for mine snille naboer på det og plassere det ved veien forbi huset ditt.''

Det var et fint forslag :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...