Gå til innhold

Hvor skal vi velge fadderbarn fra?

Anbefalte innlegg

Gjest Fadderbarn

Datteren min ønsker vi skal ha ett fadderbarn og hjelpe. Synes det er en god ide. Imidlertid var jeg tidligere planfadder og var i grunn litt missfornøyd da jeg husker vi betalte beløp en gang pr mnd, men fikk flere regninger enn vi skulle med purringer på. Jeg sa fra utallige gang uten at noe nyttet. I tillegg var det vanskelig å si opp, regningene kom likevel. Vi sendte også gave til barnet, men fikk aldri tilbakemelding om at noe var mottatt. Til slutt ble jeg lei dette, siden vi aldri fikk positiv respons tilbake.

Men nå tenker vi hjelpe på nytt og lurer på om andre har erfaringer å dele med oss, slik at vi føler oss til nytte og ikke "utnyttet" som jeg den gang følte det ble.

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387064-hvor-skal-vi-velge-fadderbarn-fra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fadder via www.deafaid.org som hjelper døve barn med skolegang i Kenya. I Afrika har døve tradisjonelt sett vært bortgjemte og sett på som en skam for familien, så da en norsk kvinne starta døveskole der med midler fra Norge, så endra det livet til svært mange døve barn og voksne :)

Jeg betaler 180 kroner, og vi får ikke lenger utdelt vårt "eget" fadderbarn. I og for seg synes jeg dette virker mer rettferdig siden det er mange som trenger pengene. Urettferdig at enkelte utvalgte skal få en egen norsk familie som betaler til dem, mens andre ikke får noe.. (jeg kjenner kvinnen som starta døveskolen der nede, så har snakka med henne om dette). Jeg kan følge skolen på nettsiden og også på Facebook, og vet at pengene brukes der de skal brukes :) De 180 kr jeg betaler hver mnd tenker jeg aldri over at blir trukket fra kontoen min uansett...

Annonse

Vi meldte oss som faddere til et barn i går - gjennom SOS barnebyer. Har ingen erfaring med organisasjonen, men håper det vil fungere fint :-)

Vi kunne velge hvilken verdensdel vi ønsket barn i, så om et par uker skal vi få tilsendt informasjon om barnet "vårt". Det koster 275 kr pr måned.

Caloni Makaroni

Trist å høre at du har negative erfaringer med Plan. Jeg har hatt tre fadderbarn gjennom dem (både Plan Norge og Plan Spania), og har kun positiv erfaring. Jeg bruker avtalegiro, men de burde jo klare å administrere vanlige regninger også.

Da jeg flyttet fra Spania til Norge fikk jeg uten problemer flyttet fadderbarnet mitt med meg.

En fordel med Plan er at man kan skrive på norsk, og få rapportene på norsk, om man har behov for det. Man kan også skrive brev på nettsidene (man logger inn), da blir det mindre tiltak å skrive til dem.

Det er ikke lenger tillatt å sende gaver, da det ble erfart at det ble store forskjeller mellom barna i landsbyene.

Det er ikke alltid man får svar på brevene man sender - det første fadderbarnet mitt skrev masse brev og svarte på spørsmål jeg stilte, og jeg hadde god kontakt. Det neste fadderbarnet var for lite til å skrive selv, og fikk tydeligvis ikke hjelp av foreldrene - jeg fikk bare et par tegninger. Det nyeste har jeg ikke hørt noe særlig fra, men jeg har heller ikke skrevet mye til han, så jeg kan ikke forvente så mye. En ting som er positivt ved å ikke høre så mye fra dem er at det tydeligvis er helt frivillig for dem hvor mye de vil skrive, og at det også blir tilrettelagt for de som vil skrive ofte.

Det er sikkert veldig mange gode fadderorganisasjoner å velge mellom. Jeg har hatt et fadderbarn gjennom SOS Barnebyer og vært godt fornøyd der også.

Vi er faddere gjennom Redd Barna og SOS Barnebyer, tror de gjør en god jobb. Da har vi ikke et spesielt barn å forholde oss til (Vesla savner det), men jeg tenker at det sparer penger på administrasjon, samt minimerer ulempene "forskjellsbehandling" kan medføre.

For en del år siden var vi faddere via "Pastor Strømmes Minnestiftelse" (aner ikke om det eksisterer fortsatt) der vi fikk oppdateringer om "vårt" barn og kunne sende personlige ting. Barna mine syntes det var stas, men jeg er ikke så sikker på at dette er den mest optimale måten å bidra på.

Vi er faddere gjennom Redd Barna og SOS Barnebyer, tror de gjør en god jobb. Da har vi ikke et spesielt barn å forholde oss til (Vesla savner det), men jeg tenker at det sparer penger på administrasjon, samt minimerer ulempene "forskjellsbehandling" kan medføre.

For en del år siden var vi faddere via "Pastor Strømmes Minnestiftelse" (aner ikke om det eksisterer fortsatt) der vi fikk oppdateringer om "vårt" barn og kunne sende personlige ting. Barna mine syntes det var stas, men jeg er ikke så sikker på at dette er den mest optimale måten å bidra på.

Jeg er helt enig med det ang det å få et "personlig barn" og oppdateringer på dette... For min del er jeg fadder for fadderbarnas skyld, ikke for min egen skyld... Og jeg ønsker at organisasjonen skal bruke minst mulig av pengene mine på papirarbeid osv. La pengene gå til barna, og langt mer av pengene kommer barna til gode om vi ikke krever å få "vårt eget barn"!

Annonse

Jeg vil på det sterkeste anbefale Faf, Fadderbarnas fremtid. De har primært satset på India, og 80 % av fadderbana er jenter. Grunnen til dette er jenters dårlig kår i India. Faf konsentrerer seg om hele familien, barna får det de trenger til skolegang, mens familien får gratis helsesjekker, og noen gange rasjoner i form av mat og parafin. Mødrene blir fulgt opp med bl.a kursing i hygiene og ernæring, mens barna er på sommerleire. Jeg har nå fulgt ei jente gjennom ungdomskolen og videre gjennom treårig handelscollege, og er nå i gang med ei ny lita jente på ti år.

http://www.faf.no/

Vi har fadderbarn fra SOS-barnebyer, og har veldig god erfaring med det. Blir trukket med autogiro hver måned, så det merkes ikke engang.

Vi har hatt et barn nå i 8 år, får julekort fra ham, og sender kort tilbake. I tillegg får vi halvårlig rapport om hvordan det går med ham og tvillingbroren.

Hvem tror dere tar pengene? jo de som organiserer dette,kommer ikke noe til de som trenger det da!!!!

hos sos-barnebyer er det ganske enkelt å se at ungene faktisk får det bedre. Organisasjonen bygger hus, skaffer voksne som følger opp ungene og ungene får skolegang. Det er en gammel organisasjon som har barnebyer i nesten alle verdens land, inkludert Norge

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...