Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Nok en meget lesverdig kronikk av lege Elisabeth Swensen: http://elswense.wordpress.com/2012/12/31/den-innbilt-syke/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest likærn Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Bra! Minner meg om min fastlege som sier, det er helt normalt å ha vondt i kroppen innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjkgv Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Vanskelig dette.. Kanskje sykeligheten er et samfunnsfenomen mer enn noe som kan løses på individnivå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjkgv Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende... Det er vel ikke alle lidelser som kan påvises i en blodprøve heller.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) ''Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. '' Klokt skrevet :-) Kronikkforfatteren har imidlertid et godt poeng når det gjelder at opplæringen av leger også bør omfatte måter å snakke om friskhet og ikke bare sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) Du skriver, som så ofte ellers, mye klokt, madelenemie! Godt nyttår til deg og dine! Alt godt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende... Men nettopp derfor er det jo viktig å finne ut av OM pasienten faktisk er syk, og feiler noe. Det kan jo være ikke-sykdoms-årsaker til at man føler seg trett, uopplagt, osv. Samtidig, man kan være alvorlig syk, men ha få symptomer. Hovedoppgaven til legen er jo nettopp å finne ut av dette. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Men nettopp derfor er det jo viktig å finne ut av OM pasienten faktisk er syk, og feiler noe. Det kan jo være ikke-sykdoms-årsaker til at man føler seg trett, uopplagt, osv. Samtidig, man kan være alvorlig syk, men ha få symptomer. Hovedoppgaven til legen er jo nettopp å finne ut av dette. Med vennlig hilsen ''Men nettopp derfor er det jo viktig å finne ut av OM pasienten faktisk er syk, og feiler noe.'' Og dette er også nettopp det problematiske ved tilstander med uvanlige eller uklare symptomer. For mye utredning vil både være samfunnsøkonomisk uheldig og kunne gi opphav til overdrevent fokus på symptomer og derigjennom forårsake kronifisering. For lite/feil utredning gir ofte opphav til mistenkeliggjøring og økt lidelse (og evt. fatale konsekvenser) for pasienten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fattiglusa Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Bra! Minner meg om min fastlege som sier, det er helt normalt å ha vondt i kroppen innimellom. Det er nok normalt. Men samtidig så er jeg lei av trenden som sier at man helst ikke skal gå til lege og ingenting er farlig ha ha. Skummelt. Hindrer mange alvorlig syke fra å gå til lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjkgv Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Men nettopp derfor er det jo viktig å finne ut av OM pasienten faktisk er syk, og feiler noe. Det kan jo være ikke-sykdoms-årsaker til at man føler seg trett, uopplagt, osv. Samtidig, man kan være alvorlig syk, men ha få symptomer. Hovedoppgaven til legen er jo nettopp å finne ut av dette. Med vennlig hilsen Er det din erfaring hos legen? Hvordan kan legen teste om du har vondt et sted? Han spør, du svarer.. Enda vanskeligere er dette når det gjelder psykiske og psykosomatiske lidelser. Min erfaring er at legen gjør akkurat som jeg vil. Jeg er sikker på jeg kunne fått ham til å skrive ut amfetamin hvis jeg hadde ønsket det. Nå skal det nevnes at jeg _aldri_ har misbrukt dette og kanskje er hos legen hvert tredje år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 ''Men nettopp derfor er det jo viktig å finne ut av OM pasienten faktisk er syk, og feiler noe.'' Og dette er også nettopp det problematiske ved tilstander med uvanlige eller uklare symptomer. For mye utredning vil både være samfunnsøkonomisk uheldig og kunne gi opphav til overdrevent fokus på symptomer og derigjennom forårsake kronifisering. For lite/feil utredning gir ofte opphav til mistenkeliggjøring og økt lidelse (og evt. fatale konsekvenser) for pasienten. Nettopp det jeg også mener, og det ER vanskelig. Virkelig vanskelig. Spesielt hvis symptomene er "diffuse", vanskelige å beskrive, og kan være symptomer på mye rart - både av sykdommer og ikke sykdommer. Og legen kan lett "bomme" begge veier, for det er en veldig vanskelig jobb. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Er det din erfaring hos legen? Hvordan kan legen teste om du har vondt et sted? Han spør, du svarer.. Enda vanskeligere er dette når det gjelder psykiske og psykosomatiske lidelser. Min erfaring er at legen gjør akkurat som jeg vil. Jeg er sikker på jeg kunne fått ham til å skrive ut amfetamin hvis jeg hadde ønsket det. Nå skal det nevnes at jeg _aldri_ har misbrukt dette og kanskje er hos legen hvert tredje år. ''Er det din erfaring hos legen? Hvordan kan legen teste om du har vondt et sted? Han spør, du svarer.. Enda vanskeligere er dette når det gjelder psykiske og psykosomatiske lidelser. Min erfaring er at legen gjør akkurat som jeg vil. Jeg er sikker på jeg kunne fått ham til å skrive ut amfetamin hvis jeg hadde ønsket det. Nå skal det nevnes at jeg _aldri_ har misbrukt dette og kanskje er hos legen hvert tredje år. – hjkgv'' Men erfaring hos leger i Oslo er jevnt over god. De er gode, kompetente, og tar seg tid. De lytter, spesielt hvis man selv er informert. Jeg har dog aldri sagt at det er lett for legen (heller det motsatte), eller at man ikke kan lure legen hvis man virkelig vil. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest night bird Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) Kloke ord. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) Kjenner du E. S. så godt at du vet hva hun har opplevd i livet? Det er en slags hersketeknikk å devaluere utsagn fra folk ved å påstå at de hadde hatt andre meninger om de bare haddde hatt det jævlig nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) Godt at du kom med denne motvekten:-) Jeg savner litt mer menneskelighet her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende... Hvis prøvene ikke viser noe galt, må/bør jo legen foreta en klinisk vurdering, og ikke stole blindt på prøveresultatene sine. Her har vi opplevd både himmel og helvete for å si det sånn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hei! Det er jo et poeng hun har her, skulle bare ønske det ikke kom fra et menneske som nettopp ikke vet hvorfor man er syk så mye når man er liten og før man rår med det selv. Når man er 7 år og har 4 urinveisinfeksjoner pr år, flere innleggelser i sykehus, X antall AB-kurer, kronisk astma, og mye mer, hvor er hun som fastlege da? Det tror jeg noen burde spurt henne om! Er det ikke da bra med de legene som nettopp er redde for å ikke gripe inn en gang for mye? Er det ikke likegyldighet og kulde og seg-selv-nok-kjærlighet som gjør at barn enda dør av omsorgssvikt osv... Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. Jeg kjenner to slike leger, den ene har ikke plass på listen sin, den andre er min egen, han vet ikke hva godt han skal gjøre for mennesker, og jeg tror bare hans omsorgsfulle vesen er god nok medisin for mange. :-) Jeg synes du er temmelig fordomsfull her. Hva vet du om hva hun og mange av oss andre har opplevd? Du vet ingenting, det er det du gjør. Det at man ikke har bukket under, vært innlagt eller fått en diagnose betyr ikke at man aldri har opplevd lidelse. Mange av de som har greid seg bra har opplevd langt verre ting enn du har. Hvor mye lidelse folk har opplevd kan du ikke se på dem. Du kan se hvordan de har taklet den noen ganger, men somregel ser du ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende... ''Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende'' Nemlig! I min sønns tilfelle gikk det 11 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/#findComment-3428600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.