Gjest poncho Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 ''Problemet er at denne kvinnen som de fleste leger ikke har noen erfaring med sorg, tap, å bli knust, hatet, foraktet osv... fordi de vokste opp i ressurssterke hjem. De er gjennomelsket, stappmette, de raper av overflod på kjælighet og får de gnagsår når de er 20 år skriker de for de har ikke opplevd noe verre :-) og bra er det, men gladere er jeg for de som bevarer ydmykheten for hva de har å takke sin gode helse for. Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. '' Klokt skrevet :-) Kronikkforfatteren har imidlertid et godt poeng når det gjelder at opplæringen av leger også bør omfatte måter å snakke om friskhet og ikke bare sykdom. ''Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. '' Jeg blir veldig kvalm av dette utsagnet. Vil være så syke? Tror du virkelig at det er noen som ønsker å være syke og ha et liv som ikke ligner noen ting? Pga av en omsorg de aldri fikk? Dette provoserer meg veldig, men jeg skal ikke si mere. Når jeg tenker meg om så bør jeg kanskje ta på meg den skylden. Det er jo det jeg gjør hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pandalouise Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er nok normalt. Men samtidig så er jeg lei av trenden som sier at man helst ikke skal gå til lege og ingenting er farlig ha ha. Skummelt. Hindrer mange alvorlig syke fra å gå til lege. Skummel utvikling, ja. Dessverre utrolig mange teite leger som føler sin hovudmisjon er å si at ditt og datt er ingenting, ergo du er FRISK, gå hjem og spis et eple. Grrrrrr.... Hva f.... tror de at de er? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pandalouise Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende... Nettopp! De har ikke gjort en god nok jobb, og kan ikke avfeie smerter eller plager med at det er "ingenting". Blir så oppgitt!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Skummel utvikling, ja. Dessverre utrolig mange teite leger som føler sin hovudmisjon er å si at ditt og datt er ingenting, ergo du er FRISK, gå hjem og spis et eple. Grrrrrr.... Hva f.... tror de at de er? Hva skal de si, mener du? "Du har hatt et fryktelig liv, kjære deg. Opplevd mye dritt, ser jeg. Det er det nok ikke så mange andre her i landet som har. Det gjør vondt i skulderen, altså? Undersøkelser og bilder viser ingenting galt. Jammen da så. Vil du ha sykemelding eller uføretrygd? Piller eller terapi, eller begge deler? Ingenting? Ok, da går vi for det. Trygd, ingen masete utredninger og nærgående spørsmål. Skal det være et kurs i akvarellmaling?" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pandalouise Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Nils Håvard Dahl; "Meget leseverdig" kan jeg være enig i - men det kommer ikke eksakt frem av setningen din om du mener dette positivt....?? Det forundrer meg veldig om du lar deg blende, og om du sluker alt hun sier her, rått. For meg var dette leseverdig, men kun for å bli provosert. Og flau på hennes vegner. Jeg er en av de som ikke ble trodd, fordi de ikke fant noe. Ble sendt til psykiatrisk vurdering, dette måtte liksom være vås fra ende til annen, eller i beste fall psykosomatisk. Vet du hva? De tok feil. Om du visste hvor arrogante leger kan være. Har du møtt noen av dem? Har du noengang hatt en diagnose som det var vanskelig å finne ut av? Det har jeg. Det er direkte pinlig å betrakte noen av dem, nettopp fordi de tror deres hovudoppgave er å berolige pasientene, overbevise om at alt er normalt - selv om de ikke har dekning for å friskmelde! Jeg tør påstå at flere leger er late kverulanter som tjener rått (som hun også nevner!) på antall timer, dessverre har de ikke provisjon på antall pasienter de faktisk klarer å få FRISKE! Ytterst få leger har ryggrad til å si "beklager, men jeg vet sannelig ikke hva som feiler deg. Er du interessert i at vi går videre med dette? I så fall kan jeg henvise deg til xxxx yyyy, som er meget dyktig på dette feltet". De legene som tør å si de ordene, har stoooor stjerne hos meg. Slike leger som denne kvinnen, ville jeg ALDRI lagt mitt liv i deres hender på. Hvem pokker er det som ønsker å være syk?? Jo, de finnes nok, muligens i utstrakt antall også, men de fleste av oss har et oppriktig ønske om å fungere optimalt. Det er UHØRT av denne legen å nærmest kjemme alle med én kam. Jeg tipper pasientlisten hennes blir skral etter dette. Jeg er ikke hevngjerrig av type, men tror nok at hun får smake sin egen medisin, at hun mister respekt hos sine pasienter (og andre). Jeg tror hun har kjørt seg fast i et uheldig spor, og trenger seg en lang ferie. Kanskje hun ikke er helt frisk selv - hva psyken angår - MEN, og OBS! Siste setningen min her er både satt på spissen og sarkastisk. Sagt med et smil, og halvveis på spøk. Jeg har dessuten samme inntrykk som Madeleinemie, at denne kvinnelige legen (med flere, i samme kategori, uavhengig av kjønn) umulig kan ha opplevd mye vondt i sitt liv. Og jeg er ikke bedømmende av type - det tror jeg heller ikke Madeleinemie er. Jeg vil heller kalle meg (oss?) for gode menneskekjennere - uten å være arrogant. Dette hun skriver var noe hun kunne fortalt sin ektemann, kanskje en venninne. Å publisere det for "nære" venner på facebook eller twitter, ville etter mitt syn være å leke med ilden. Men, denne kvinnelige legen har sånn klokketro på seg selv og sin egen "elegante" arroganse, at hun faktisk publiserer det i Klassekampen. Jeg har ikke ord. Jo, forresten, det har jeg. Patetisk. (!!!!) Innerst inne har jeg et vagt håp om at hun mente det sarkastisk, med en litt "morsom" vri, og ikke seriøst ment. Men det var så velformulert, "veldokumenterte" tanker fra barnsben av og såpass "følelsesladet" fra hennes side, at jeg tror hun mener hvert ord. Hva med å gå litt i seg selv, som faktisk jukset på seg en blindtarmoperajon?? Nei, hun tror visst at alle andre er like sleipe som henne selv. Som en motvekt, kjære Nils Håvard, ønsker jeg å dele denne linken med deg og dere andre her, den er utrolig godt skrevet, er meget leseverdig, i særs positiv forstand - i pasientenes favør. Dvs., dessverre tok det også her alt for lang tid, i denne mannens (som selv er lege) flere møter med svært mange trangsynte, superarrogante leger. Dette kan ikke publiseres for ofte, og er noe mange leger (_forhåpentligvis_) kan lære av. http://tidsskriftet.no/article/972336 GOD LESNING! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Noen burde vært beskyttet mot seg selv. Klassekampen kommer til å få smekk på lanken av PFU... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pandalouise Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hva skal de si, mener du? "Du har hatt et fryktelig liv, kjære deg. Opplevd mye dritt, ser jeg. Det er det nok ikke så mange andre her i landet som har. Det gjør vondt i skulderen, altså? Undersøkelser og bilder viser ingenting galt. Jammen da så. Vil du ha sykemelding eller uføretrygd? Piller eller terapi, eller begge deler? Ingenting? Ok, da går vi for det. Trygd, ingen masete utredninger og nærgående spørsmål. Skal det være et kurs i akvarellmaling?" Hvordan i alle dager kan du vri det dithen? Sa jeg noe om smerter pga tidligere vonde opplevelser?? Eller om NAV eller uføretrygd? Nope. Jeg snakker om å bli trodd av legen, om å ikke bli avfeid når noe åpenbart ikke stemmer. Om empati, og manglende sådan - som virker vanligere hos dem som for det meste har levd på solsidan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det skumle med slike kronikker er at de i verste fall kan koste liv...... Min jevngamle fetter, en lykkelig småbarnspappa, følte seg dårlig og dro på legevakta. Han var redd det kunne være hjerterelatert, men ble beroliget på legevakta om at dette ikke var farlig. Trolig var han bare utsatt for stress, og måtte lære seg å slappe bedre av. Han følte seg dårlig de neste par dagene også, men var ikke akkurat den som ville beskyldes for å være hypokonder.... så han stolte på legen som hadde undersøkt ham. Legen ville heller ikke sende ham videre til sykehuset for nærmere undersøkelser, da det var sikkert at dette ikke var snakk om fysisk sykdom. Tre dager senere var han død.... Hovedpulsåra hadde sprukket... Jeg kjenner også folk som har dødd av kreft fordi de ikke tok faresignalene på alvor - fordi de var redde for å bli sett på som pingler som dro til legen for den minste ting. Hadde de sjekka seg tidlig nok, så hadde de trolig levd idag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 ''Derfor har jeg nok mer respekt for de leger som klarer tross sin gode bakgrunn å forstå de mekanismer som ligger bak at også noen er så syke, vil være så syke fordi de trenger en omsorg de aldri fikk. '' Jeg blir veldig kvalm av dette utsagnet. Vil være så syke? Tror du virkelig at det er noen som ønsker å være syke og ha et liv som ikke ligner noen ting? Pga av en omsorg de aldri fikk? Dette provoserer meg veldig, men jeg skal ikke si mere. Når jeg tenker meg om så bør jeg kanskje ta på meg den skylden. Det er jo det jeg gjør hele tiden. Tror det er viktig at du ikke tar froskens utsagn personlig, for det hun sier stemmer selvsagt ikke på det fleste - men jeg er ikke i tvil om at det stemmer for noen! Det er utallige grunner til at folk er syke, og hos en stor andel handler det mer om "psyke" enn om syke. Dessverre er det jo slik at de som virkelig er syke dermed kan bli mistrodd, og det er selvsagt uholdbart for den det gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fineline Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 ''Er det din erfaring hos legen? Hvordan kan legen teste om du har vondt et sted? Han spør, du svarer.. Enda vanskeligere er dette når det gjelder psykiske og psykosomatiske lidelser. Min erfaring er at legen gjør akkurat som jeg vil. Jeg er sikker på jeg kunne fått ham til å skrive ut amfetamin hvis jeg hadde ønsket det. Nå skal det nevnes at jeg _aldri_ har misbrukt dette og kanskje er hos legen hvert tredje år. – hjkgv'' Men erfaring hos leger i Oslo er jevnt over god. De er gode, kompetente, og tar seg tid. De lytter, spesielt hvis man selv er informert. Jeg har dog aldri sagt at det er lett for legen (heller det motsatte), eller at man ikke kan lure legen hvis man virkelig vil. Med vennlig hilsen ''Men erfaring hos leger i Oslo er jevnt over god. De er gode, kompetente, og tar seg tid. De lytter, spesielt hvis man selv er informert.'' Dette er ikke min erfaring. Jeg har lang erfaring av leger som ikke lytter til meg som pasient, og jeg skrev leger i flertall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 ''Men erfaring hos leger i Oslo er jevnt over god. De er gode, kompetente, og tar seg tid. De lytter, spesielt hvis man selv er informert.'' Dette er ikke min erfaring. Jeg har lang erfaring av leger som ikke lytter til meg som pasient, og jeg skrev leger i flertall. Jeg tror faktisk menn lettere blir hørt enn kvinner.. iallefall om mannen har mye kunnskaper om egen helse. Her tror jeg også diagnose spiller inn. Har man en diagnostisert sykdom blir man nok lettere "trodd på" enn om man sliter med mer diffuse symptomer uten å ha fått en diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest germimate Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hun høres ut som en dyktif lege og som tar pasientene sine på alvor. Dessverre finnes det leger som ikke gjør det også.. Men jeg håper at det er en størrre andel som gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dårlig periode Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg tror faktisk menn lettere blir hørt enn kvinner.. iallefall om mannen har mye kunnskaper om egen helse. Her tror jeg også diagnose spiller inn. Har man en diagnostisert sykdom blir man nok lettere "trodd på" enn om man sliter med mer diffuse symptomer uten å ha fått en diagnose. Et velkjent problem av egen erfaring. Når jeg går til legen en sjelden gang, har jeg googla og lest og funnet både korrekt årsak og korrekt behandling, tror jeg, og kan nok til å vite hva som er de rette svarene for å få behandlingen jeg ønsker. Når jeg denne gangen ba om hjelp mot depresjon (en helvetes smertefull kjærlighetssorg.. ellers har jeg det topp, selv om jeg ikke klarer å glede meg så mye over det akkurat nå), ba jeg legen innstendig(!!!) om å gjøre sin egen vurdering og ikke høre på meg! Jeg sa at jeg kommer til å snakke deg rundt og gi deg alle svarene, men jeg vil ikke bli diagnostisert av meg selv - jeg vil bli det av en profesjonell lege! Likevel gikk alt akkurat som "planlagt" og ønsker jeg endringer i behandlingen bare ringer jeg får det akkurat som jeg vil. Nå skal det jo sies at behandlingen faktisk funker En stund hadde jeg behov for å snakke med noen, og for å sikre meg at jeg fikk en som ikke lot seg snakke rundt, endte jeg opp med å kjøre tre timer hver vei og betale mer enn jeg egentlig har råd til for den private behandler som kunne sette meg på plass når det var nødvendig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Et velkjent problem av egen erfaring. Når jeg går til legen en sjelden gang, har jeg googla og lest og funnet både korrekt årsak og korrekt behandling, tror jeg, og kan nok til å vite hva som er de rette svarene for å få behandlingen jeg ønsker. Når jeg denne gangen ba om hjelp mot depresjon (en helvetes smertefull kjærlighetssorg.. ellers har jeg det topp, selv om jeg ikke klarer å glede meg så mye over det akkurat nå), ba jeg legen innstendig(!!!) om å gjøre sin egen vurdering og ikke høre på meg! Jeg sa at jeg kommer til å snakke deg rundt og gi deg alle svarene, men jeg vil ikke bli diagnostisert av meg selv - jeg vil bli det av en profesjonell lege! Likevel gikk alt akkurat som "planlagt" og ønsker jeg endringer i behandlingen bare ringer jeg får det akkurat som jeg vil. Nå skal det jo sies at behandlingen faktisk funker En stund hadde jeg behov for å snakke med noen, og for å sikre meg at jeg fikk en som ikke lot seg snakke rundt, endte jeg opp med å kjøre tre timer hver vei og betale mer enn jeg egentlig har råd til for den private behandler som kunne sette meg på plass når det var nødvendig Bra du føler du har kontroll på din egen helse iallefall Jeg er nok der at jeg ikke googler meg fram til diverse symptomer, for da begynner jeg jo nesten å tro at jeg er døden nær - og jeg kan begynne å finne symptomer som egentlig ikke er der Heldigvis har jeg god helse *bank i bordet*, og er meget sjelden til legen! Men blir jeg syk en dag, så nøler jeg ikke med å oppsøke lege, for jeg har tenkt å leve lenge 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dårlig periode Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Bra du føler du har kontroll på din egen helse iallefall Jeg er nok der at jeg ikke googler meg fram til diverse symptomer, for da begynner jeg jo nesten å tro at jeg er døden nær - og jeg kan begynne å finne symptomer som egentlig ikke er der Heldigvis har jeg god helse *bank i bordet*, og er meget sjelden til legen! Men blir jeg syk en dag, så nøler jeg ikke med å oppsøke lege, for jeg har tenkt å leve lenge ...og når du får symptomer som egentlig ikke er der, er det jo enda enklere å overbevise legen.. Jeg har også helse av stål - må det for alltid være slik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 ...og når du får symptomer som egentlig ikke er der, er det jo enda enklere å overbevise legen.. Jeg har også helse av stål - må det for alltid være slik Jepp;) Satser på stålhelse de neste årene også!! Tvi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fattiglusa Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Skummel utvikling, ja. Dessverre utrolig mange teite leger som føler sin hovudmisjon er å si at ditt og datt er ingenting, ergo du er FRISK, gå hjem og spis et eple. Grrrrrr.... Hva f.... tror de at de er? Har kjempa i ca 20 år med leger som har trodd at jeg er hypokonder. Fordi blodprøvene mine er fine. Har følt meg så syk at det er så vidt jeg har greidd å ta vare på barna. Har blitt tilbudt mye angst medisin og blitt tilbudt kurs av venner (kurs om at man er frisk selv om man har vondt...noe psykolog greier, sukk). Angstmedisinene har jeg nektet å ta imot, heldigvis. Visste at dette måtte være fysisk. Fikk til slutt en ny fastlege som tok meg på alvor med en gang. Nå er jeg til utredning hos spesialist. Jeg er ikke frisk. Men kan nå ENDELIG få hjelp. Hjelp jeg kunne fått for årevis siden. Så liker ikke slike innlegg som "den innbilt syke". Arrrg...blir sinna jeg også:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fattiglusa Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det skumle med slike kronikker er at de i verste fall kan koste liv...... Min jevngamle fetter, en lykkelig småbarnspappa, følte seg dårlig og dro på legevakta. Han var redd det kunne være hjerterelatert, men ble beroliget på legevakta om at dette ikke var farlig. Trolig var han bare utsatt for stress, og måtte lære seg å slappe bedre av. Han følte seg dårlig de neste par dagene også, men var ikke akkurat den som ville beskyldes for å være hypokonder.... så han stolte på legen som hadde undersøkt ham. Legen ville heller ikke sende ham videre til sykehuset for nærmere undersøkelser, da det var sikkert at dette ikke var snakk om fysisk sykdom. Tre dager senere var han død.... Hovedpulsåra hadde sprukket... Jeg kjenner også folk som har dødd av kreft fordi de ikke tok faresignalene på alvor - fordi de var redde for å bli sett på som pingler som dro til legen for den minste ting. Hadde de sjekka seg tidlig nok, så hadde de trolig levd idag. Så hjertens enig. Slike kronikker er kjempe skumle. Og så tragisk med han som døde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fattiglusa Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 ''Poenget når prøver viser at det ikke er noe i veien, er jo (med mindre man går ut fra at pasienten har hypokondri som hobby) ikke at pasienten nødvendigvis er frisk, men at man ikke har funnet ut hva som feiler vedkommende'' Nemlig! I min sønns tilfelle gikk det 11 år. Nettopp. Hvorfor i all verden sendes ikke en pasient med normale blodprøver videre til spesialist med det samme, når pasienten ikke føler seg frisk. De færreste av oss er hypokondere eller har helseangst. Og selv de må bli tatt på alvor. Håper ikke NHD ser på det innlegget han viser til som noe positivt..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg tror faktisk menn lettere blir hørt enn kvinner.. iallefall om mannen har mye kunnskaper om egen helse. Her tror jeg også diagnose spiller inn. Har man en diagnostisert sykdom blir man nok lettere "trodd på" enn om man sliter med mer diffuse symptomer uten å ha fått en diagnose. Kan jeg skrive under på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387088-den-innbildt-syke/page/2/#findComment-3428703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.