Gå til innhold

55 personer innlagt på Ahus med svineinfluensa

Anbefalte innlegg

''Akershus universitetssykehus (Ahus) måtte denne helgen skjerpe beredskapen etter at en rekke personer har blitt lagt inn med svineinfluensasymptomer. Sykehuset har blant annet bemannet opp med flere leger og sykepleiere.

Siden 17.desember har 58 personer blitt innlagt med influensa på Ahus. Av disse har 55 personer fått påvist H1N1 viruset, også kjent som svineinfluensa.

– Det er et kjempehøyt tall, sier overlege Jan Erik Berdal ved infeksjonsmedisinske avdeling til NRK.''

''– Jeg har aldri sett så mange influensasyke i mine 25 år som praktiserende lege, sier Hveding til gd.no.''

''Folkehelseinstituttet anbefaler alle som er i risikogruppene å vaksinere seg mot svineinfluensa.''

Kilde: http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.10856880

Det er faktisk meget heldig at så mange allerede er vaksinert/immune.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

sitronsommerfugl

huff ja. Og som innlagt på A-hus har de vel enda dårligere odds...

Men er det sånn nå at alle skal vaksineres? De som vaksinertes i forrige runde er beskyttet enda eller? Har iallefall hørt at det bare er de i risikogruppen som skal vaksineres

Jammen er jeg glad vi hadde svineinfluensaen i 2009. Regner med at vi slipper unna akkurat den i år.

Kjekt med alt som er unnagjort.

Slett ikke kjekt at den antagelig var med på å utløse ME hos begge barna mine.

Vær forsiktige dere som er uvaksinerte og ikke har hatt svineriet allerede!

Jeg er i grunn glad hele familien vaksinerte seg når det ble anbefalt, i 2009?

Og leste at vi som vaksinerte oss var litt beskyttet ennå, men ikke fullt ut.

Nå er det vel slik at vanlig influensavaksine også vaksinerer mot svineinfluensa? Vanlig influensa vaksine har ingen av oss tatt, men har i grunn begynt å tenke på det. Men det er kanskje for sent for denne sesongen nå?

Jeg er i grunn glad hele familien vaksinerte seg når det ble anbefalt, i 2009?

Og leste at vi som vaksinerte oss var litt beskyttet ennå, men ikke fullt ut.

Nå er det vel slik at vanlig influensavaksine også vaksinerer mot svineinfluensa? Vanlig influensa vaksine har ingen av oss tatt, men har i grunn begynt å tenke på det. Men det er kanskje for sent for denne sesongen nå?

Men er vel rimelig bra beskyttet fremdeles, men man kan jo ta vanlig sesonginfluensavaksine nå, for den har også nyeste vaksine mot H1N1 (svineinfluensa).

Det er jo ikke for sent før man har fått det! ;)

Med vennlig hilsen

Jammen er jeg glad vi hadde svineinfluensaen i 2009. Regner med at vi slipper unna akkurat den i år.

Uff. Håper de blir bedre av ME snart.

Vaksinemotstanderne overser "alltid" alle bivirkninger av å faktisk være syk med influensa.

Med vennlig hilsen

Annonse

huff ja. Og som innlagt på A-hus har de vel enda dårligere odds...

Men er det sånn nå at alle skal vaksineres? De som vaksinertes i forrige runde er beskyttet enda eller? Har iallefall hørt at det bare er de i risikogruppen som skal vaksineres

''Men er det sånn nå at alle skal vaksineres? De som vaksinertes i forrige runde er beskyttet enda eller? Har iallefall hørt at det bare er de i risikogruppen som skal vaksineres – sitronsommerfugl''

Det er jo egentlig bare "utsatte grupper" som "skal" vaksineres, men de fleste som ikke ønsker å bli syk får jo vaksine hvis man ber om det. Det er bare å gå til fastlegen og si at du foretrekker å være frisk! ;)

Med vennlig hilsen

Hei!

Kjære sør, her har vi hatt svineinfluensa i julen (alle symptomer på det), ingen har vært til legen, vi har fryst oss ferdig, tatt paracet og feiret jul, vi er ikke noen av oss i noen risikogruppe!

Ingen er vaksinert og enda om vi reiser verden rundt er vi friske, jeg tror frykt fører til redusert immunforsvar mere enn man i dag aner. Frykt fører til anspenthet, nervøsitet, og engstelse, den bekymringsfrie er meget frisk gjennom livet.

Gi mennesker troen på sitt immunforsvar og sin friskhet så holder de seg ved bedre helse, er mitt råd!

Hei!

Kjære sør, her har vi hatt svineinfluensa i julen (alle symptomer på det), ingen har vært til legen, vi har fryst oss ferdig, tatt paracet og feiret jul, vi er ikke noen av oss i noen risikogruppe!

Ingen er vaksinert og enda om vi reiser verden rundt er vi friske, jeg tror frykt fører til redusert immunforsvar mere enn man i dag aner. Frykt fører til anspenthet, nervøsitet, og engstelse, den bekymringsfrie er meget frisk gjennom livet.

Gi mennesker troen på sitt immunforsvar og sin friskhet så holder de seg ved bedre helse, er mitt råd!

''Hei!

Gi mennesker troen på sitt immunforsvar og sin friskhet så holder de seg ved bedre helse, er mitt råd! – Madelenemie''

Hei,

Har du dokumentasjon på det? ;-)

Det er helt klart at allmenntilstanden påvirker om man blir smittet, og hvor alvorlig det blir. Likevel, også helt friske barn dør av H1N1.

Samtidig, det er så lett å vaksinere seg (og det virker jo inn på samme måte på immunforsvaret) at det egentlig er vanskelig å finne gode argumenter for ikke å vaksinere seg.

Uansett så hjelper det jo overhodet ikke å være redd, selvsagt.

Godt nyttår til deg og dine!

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Hei!

''den bekymringsfrie er meget frisk gjennom livet''

He, hadde det bare vært så enkelt du. Jeg tror det er mange som ikke er enige med deg her.

''Hei!

Gi mennesker troen på sitt immunforsvar og sin friskhet så holder de seg ved bedre helse, er mitt råd! – Madelenemie''

Hei,

Har du dokumentasjon på det? ;-)

Det er helt klart at allmenntilstanden påvirker om man blir smittet, og hvor alvorlig det blir. Likevel, også helt friske barn dør av H1N1.

Samtidig, det er så lett å vaksinere seg (og det virker jo inn på samme måte på immunforsvaret) at det egentlig er vanskelig å finne gode argumenter for ikke å vaksinere seg.

Uansett så hjelper det jo overhodet ikke å være redd, selvsagt.

Godt nyttår til deg og dine!

Med vennlig hilsen

Hei!

Håper jeg finner bedre dokumentasjon i morgen.

Jeg sitter nå ferdig malt og pyntet, så jeg kaan ikke fortaape meg i deg .-) og å svare deg, selv om akkurat det er mest lystbetont nå, ja nå som alt er ferdig her :-)

Godt nytt år til deg:-)

Skal du feste? det skal jeg og vi skaal drikke champagnen til middagen, for det leste jeg i avisen man burde gjøre :-)

Min mann lurte på hvorfor jeg dekket på med champagneglass og jeg sa, "fordi vi skal drikke chaampagne til kalkunen", han hevet øyebrynene akkurat sånn som har gjør når det betyr at jeg er fra en annen planet, så tuslet han vekk. jeg sa ikke noe om avisen, han får bare tro hva han vil.

Det stod at "sløs ikke bort edle dråper på rakettene, nyt champagnen ved middagen"

Godt Nytt år :-)

''den bekymringsfrie er meget frisk gjennom livet''

He, hadde det bare vært så enkelt du. Jeg tror det er mange som ikke er enige med deg her.

Hei!

Det tror jeg også :-)

Godt nytt år,

Jeg skal feste nå, og drikke og ja jeg vet ikke hva mer...spise ja og se frem til at min mann blir oppslukt av samtalen med vennen og jeg kan snike meg litt bort.

Jeg er så glad nå fordi alt er ferdig, hjelp faklene, hadebra må jo forte meg... kl 19.00 kommer gjestene.

Hei!

"Frykt fører til anspenthet, nervøsitet, og engstelse, den bekymringsfrie er meget frisk gjennom livet. Gi mennesker troen på sitt immunforsvar og sin friskhet så holder de seg ved bedre helse"

Dessverre stemmer nok dette ofte ikke. Det er faktisk ikke vitenskapelig bevist at det er slik. Det kan hjelpe mange, men ikke alle. Min veldig optimistiske og glade venninne døde av kreft i fjor, selv om hun var helt overbevist om at hun kom til å overleve.

Annonse

Gjest kronisk sykdom

Begge de siste gangene jeg tok influensavaksine (først den vanlige, og et par år etter den mot svineinfluensa, som jeg bare tok 1 gang) ble jeg veldig, veldig dårlig i flere uker. Det så ut som jeg ikke tålte vaksinen så godt. Derfor har jeg ikke tatt den denne gang (og fastlegen min støttet meg i det).

Samtidig er jeg jo veldig redd for svineinfluensaen, fordi jeg har ikke så godt immunforsvar.

Burde kanskje vaksinert ungene ihvertfall, men det er kanskje for sent nå? Dessuten var det skremmende at så mange barn fikk sovesyke etter vaksinen. Noen som vet om vaksinen ble endret noe etter det?

Begge de siste gangene jeg tok influensavaksine (først den vanlige, og et par år etter den mot svineinfluensa, som jeg bare tok 1 gang) ble jeg veldig, veldig dårlig i flere uker. Det så ut som jeg ikke tålte vaksinen så godt. Derfor har jeg ikke tatt den denne gang (og fastlegen min støttet meg i det).

Samtidig er jeg jo veldig redd for svineinfluensaen, fordi jeg har ikke så godt immunforsvar.

Burde kanskje vaksinert ungene ihvertfall, men det er kanskje for sent nå? Dessuten var det skremmende at så mange barn fikk sovesyke etter vaksinen. Noen som vet om vaksinen ble endret noe etter det?

''Begge de siste gangene jeg tok influensavaksine (først den vanlige, og et par år etter den mot svineinfluensa, som jeg bare tok 1 gang) ble jeg veldig, veldig dårlig i flere uker. Det så ut som jeg ikke tålte vaksinen så godt. Derfor har jeg ikke tatt den denne gang (og fastlegen min støttet meg i det).

Burde kanskje vaksinert ungene ihvertfall, men det er kanskje for sent nå? Dessuten var det skremmende at så mange barn fikk sovesyke etter vaksinen. Noen som vet om vaksinen ble endret noe etter det? – kronisk sykdom''

Jeg mener det er en annen vaksine nå. Det er ikke for sent før man er smittet, så ungene kan vaksineres. Det vil jo også redusere faren for at de smitter deg!

Hvis du ikke tåler vasinen så bør du nok snakke med fastlegen; du blir syk av vaksinen, men kanskje veldig mye sykere av selve svineinfluensa (det avhenger jo av mye). Tror jeg ville snakket med en spesialist om dette.

Med vennlig hilsen

''Begge de siste gangene jeg tok influensavaksine (først den vanlige, og et par år etter den mot svineinfluensa, som jeg bare tok 1 gang) ble jeg veldig, veldig dårlig i flere uker. Det så ut som jeg ikke tålte vaksinen så godt. Derfor har jeg ikke tatt den denne gang (og fastlegen min støttet meg i det).

Burde kanskje vaksinert ungene ihvertfall, men det er kanskje for sent nå? Dessuten var det skremmende at så mange barn fikk sovesyke etter vaksinen. Noen som vet om vaksinen ble endret noe etter det? – kronisk sykdom''

Jeg mener det er en annen vaksine nå. Det er ikke for sent før man er smittet, så ungene kan vaksineres. Det vil jo også redusere faren for at de smitter deg!

Hvis du ikke tåler vasinen så bør du nok snakke med fastlegen; du blir syk av vaksinen, men kanskje veldig mye sykere av selve svineinfluensa (det avhenger jo av mye). Tror jeg ville snakket med en spesialist om dette.

Med vennlig hilsen

vi har fått beskjed om at hvis de sjuke ungene får antydning til influensa skal de be om tamiflu med en eneste gang.

de kan ikke vaksineres siden de er syke, og er avhengig av at resten av befolkningen som tåler vaksiner tar det de bør...

vi har fått beskjed om at hvis de sjuke ungene får antydning til influensa skal de be om tamiflu med en eneste gang.

de kan ikke vaksineres siden de er syke, og er avhengig av at resten av befolkningen som tåler vaksiner tar det de bør...

Ja, de skal ikke vaksineres hvis de er syke, men slik jeg forstod det så er de ikke det nå.

Med vennlig hilsen

''Jammen er jeg glad vi hadde svineinfluensaen i 2009. Regner med at vi slipper unna akkurat den i år.''

Ikke bare det, dere er antakelig superimmune:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7458169

http://m.upi.com/story/UPI-34951295055454/

''Jammen er jeg glad vi hadde svineinfluensaen i 2009. Regner med at vi slipper unna akkurat den i år.''

Ikke bare det, dere er antakelig superimmune:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7458169

http://m.upi.com/story/UPI-34951295055454/

Så kjekt, influensa er greit å være superimmun mot.

Men noe skjedde med immunforsvaret til ungene etter den runden, så kanskje svaret på ME-gåten også har noe med dette å gjøre...

Får håpe de finner svaret disse forskerne

"Frykt fører til anspenthet, nervøsitet, og engstelse, den bekymringsfrie er meget frisk gjennom livet. Gi mennesker troen på sitt immunforsvar og sin friskhet så holder de seg ved bedre helse"

Dessverre stemmer nok dette ofte ikke. Det er faktisk ikke vitenskapelig bevist at det er slik. Det kan hjelpe mange, men ikke alle. Min veldig optimistiske og glade venninne døde av kreft i fjor, selv om hun var helt overbevist om at hun kom til å overleve.

Hei!

Ja ja, men til en viss grad har jeg rett :-)

Jeg skal selv til noen ubehagelige undersøkelser i den nye året så jeg skjønner jo hva du mener :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...