Gå til innhold

Søvnapne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for dette svaret. Det er det jeg ønsker, en second opinion. Kan jeg ringe Volvat og be om en konsultasjon?

Ja, jeg tror både Volvat og Alleris gjør denne typen vurderinger, men sikkert lurt å sjekke på nettsidene deres på forhånd.

Lykke til :-)

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• frosken

7

• Angustia

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest god bedring
Skrevet

Hei,

Takk!

Jeg har selvsagt ikke skrevet noe som helst nedlatende til vedkommende. Jeg har brukt tid og krefter på å finne ut om hva som helper mot søvnapné, og presentert dette etter beste evne.

Snakket om islendinger aner jeg ikke hva er.

Med vennlig hilsen

Jeg synes ikke det henger på greip det vedkommende skriver, om at du har påstått vedkommende er mislykket.

Og som jeg skrev tidligere, jeg synes du har gitt mange gode og velmenende råd til oss når vi trenger det - takk for det :)

Gjest god bedring
Skrevet

Håper du og Sør får mareritt i natt. Dere har like lite empati begge to. Hvordan tror du at du kan tolke slikt for meg?

Hvorfor angriper du meg på denne måten??

Regner med at natta mi blir bedre enn din ;)

Synes du ber om å få slike tilbakemeldinger nå - selv om jeg ikke pleier å svare slik tilbake.

Skrevet

Jeg synes ikke det henger på greip det vedkommende skriver, om at du har påstått vedkommende er mislykket.

Og som jeg skrev tidligere, jeg synes du har gitt mange gode og velmenende råd til oss når vi trenger det - takk for det :)

Takk.

Det er hyggelig å høre! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja jeg har fått råd bl.a. av frosken, men Sør har vist arroganse og mangel på empati. Det er ikke greit å få slike kommentarer i en fortvilt situasjon. Dette handler ikke om verk i fingeren.

Noen mennesker er skråsikre. Andre lar seg irritere. Noen kan velge å la være og være skråsikre eller la seg irritere. Hvem vil du være? Hvis noen skriver noe du ikke liker, bare drit i det! For meg er all kritikk og alle råd kun noe jeg tar til etterretning og som kan både følges og forkastes. Mer gidder jeg ikke legge i det, så sant det ikke kommer fra noen jeg bryr meg veldig om (eller fra en sjef).

Skrevet

Mannen min valgte til slutt å la søvnapne være søvnapne - han orket ikke mer av c-pap og tilsvarende - men han hadde jo annen sykdom i tillegg.

Da han var til utredning, så ble utredningen gjort på lungeavdelingen og ikke ønh. Dersom du allerede er på en ønh-avdeling og opplever at du ikke blir hørt, så kan det kanskje være et alternativ enten å be om second opinion på et annet sykehus - eller evt. kjøpe seg en konsultasjon på volvat eller tilsvarende for å få vurdert problematikken. Dersom volvat eller alleris sier at de ville ha operert, så kan kanskje fastlegen din hjelpe til med å ta fighten med sykehuset. Uten at du har fått en slik vurdering, så kan du jo ikke vite om du er noen god kandidat for kirurgi eller ikke.

Ikke bry deg om diskusjonen med Sør. Velg dine kamper med omhu:-)

''Dersom volvat eller alleris sier at de ville ha operert, så kan kanskje fastlegen din hjelpe til med å ta fighten med sykehuset.''

De vil ofte si det fordi de har en økonomisk interesse i at du blir operert. I virkeligheten så må man undersøke med trykksensorer ned i halsen, og en hel rekke andre undersøkelser for å se om en operasjon kanskje kan være å anbefale.

Jeg kjenner flere ØNH-leger, og de fortalte meg at grunnen til at slike "snorke-operasjoner" var så populære for noen år siden var at sykehuset fikk vanvittig godt betalt for det. Nå er ratene nedjustert dramatisk, og det er langt færre slike operasjoner.

Det er også verd å undersøke hvor mange folk som operasjon faktisk løser problemet for - det er visstnok overraskende få. Enten fordi arrvevet kommer i veien, eller fordi annet vev blir slapt, eller fordi det er flere obstruksjoner.

Operasjonen er også kjent for å være veldig vond, selv om det nok varierer.

Derfor, igjen fra ØNH-spesialister, så bør folk forsøke med bittskinne, som ofte har gode resultater. Dog er problemet at det ikke dekkes av NAV, noe som flere ØNH-spesialister forsøker å gjøre noe med.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Noen mennesker er skråsikre. Andre lar seg irritere. Noen kan velge å la være og være skråsikre eller la seg irritere. Hvem vil du være? Hvis noen skriver noe du ikke liker, bare drit i det! For meg er all kritikk og alle råd kun noe jeg tar til etterretning og som kan både følges og forkastes. Mer gidder jeg ikke legge i det, så sant det ikke kommer fra noen jeg bryr meg veldig om (eller fra en sjef).

Nettopp!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Dersom volvat eller alleris sier at de ville ha operert, så kan kanskje fastlegen din hjelpe til med å ta fighten med sykehuset.''

De vil ofte si det fordi de har en økonomisk interesse i at du blir operert. I virkeligheten så må man undersøke med trykksensorer ned i halsen, og en hel rekke andre undersøkelser for å se om en operasjon kanskje kan være å anbefale.

Jeg kjenner flere ØNH-leger, og de fortalte meg at grunnen til at slike "snorke-operasjoner" var så populære for noen år siden var at sykehuset fikk vanvittig godt betalt for det. Nå er ratene nedjustert dramatisk, og det er langt færre slike operasjoner.

Det er også verd å undersøke hvor mange folk som operasjon faktisk løser problemet for - det er visstnok overraskende få. Enten fordi arrvevet kommer i veien, eller fordi annet vev blir slapt, eller fordi det er flere obstruksjoner.

Derfor, igjen fra ØNH-spesialister, så bør folk forsøke med bittskinne, som ofte har gode resultater. Dog er problemet at det ikke dekkes av NAV, noe som flere ØNH-spesialister forsøker å gjøre noe med.

Med vennlig hilsen

Man bør for å være pirkete forsøke en snorkeskinne, ikke en bittskinne..

Du kan sikkert kjøpe en billig og tilpasse den selv ved å varme den opp, putte den i munnen og forme den slik på samme måte som en tannbeskyttelse. Den trenger ikke nødvendigvis skyve kjeven fram, - den skal forhindre den fra å falle tilbake! Jeg kan spørre pappa i morgen - han er ekspert ;)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Ulike metoder har vært utprøvd på dette området i flere år. Trådstarter ønsker neppe å vite hva verken du eller jeg måtte mene å ha plukket opp av informasjon om dette temaet, men ønsker å få en kompetent vurdering fra relevant fagperson. Jeg har tillit til at f.eks. Volvat vil kunne gi henne gode råd:

http://www.volvat.no/tjenester/medisinsk-senter/operasjoner/ore-nese-hals/snorking/

Skrevet

Man bør for å være pirkete forsøke en snorkeskinne, ikke en bittskinne..

Du kan sikkert kjøpe en billig og tilpasse den selv ved å varme den opp, putte den i munnen og forme den slik på samme måte som en tannbeskyttelse. Den trenger ikke nødvendigvis skyve kjeven fram, - den skal forhindre den fra å falle tilbake! Jeg kan spørre pappa i morgen - han er ekspert ;)

''Man bør for å være pirkete forsøke en snorkeskinne, ikke en bittskinne..

Du kan sikkert kjøpe en billig og tilpasse den selv ved å varme den opp, putte den i munnen og forme den slik på samme måte som en tannbeskyttelse. Den trenger ikke nødvendigvis skyve kjeven fram, - den skal forhindre den fra å falle tilbake! Jeg kan spørre pappa i morgen - han er ekspert ;) – hjkgv''

Ja, men det avhenger nok av om problemet er at den faller tilbake, eller om den allerede er for langt tilbake, og må trekkes fremover (noe som er det mest vanlige, fikk jeg inntrykk av).

Interessert i å høre hva eksperten mener.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ulike metoder har vært utprøvd på dette området i flere år. Trådstarter ønsker neppe å vite hva verken du eller jeg måtte mene å ha plukket opp av informasjon om dette temaet, men ønsker å få en kompetent vurdering fra relevant fagperson. Jeg har tillit til at f.eks. Volvat vil kunne gi henne gode råd:

http://www.volvat.no/tjenester/medisinsk-senter/operasjoner/ore-nese-hals/snorking/

Jo, trådstarter spør faktisk:

''Noen som har erfaring og kan fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg har alvorlig søvnapne og kan ikke bruke pustemaskiner på grunn av klaustrofobi.

''

Og jeg svarer at bittskinne/snorkeskinne er det som flere ØNH-spesialister (som ts skriver at hun ikke vil til flere av) anbefaler, og som man kan få tilpasset hos tannleger osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har penger og går også rett til spesialist og betaler for meg. Enkelt, greit og nesten køfritt :)

Skrevet

''Noen som har erfaring og kan fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg har alvorlig søvnapne og kan ikke bruke pustemaskiner på grunn av klaustrofobi.

''

Og jeg svarer at bittskinne/snorkeskinne er det som flere ØNH-spesialister (som ts skriver at hun ikke vil til flere av) anbefaler, og som man kan få tilpasset hos tannleger osv.

Med vennlig hilsen

''Og jeg svarer at bittskinne/snorkeskinne er det som flere ØNH-spesialister (som ts skriver at hun ikke vil til flere av) anbefaler, og som man kan få tilpasset hos tannleger osv.''

Det er forlengst oppfattet at du anbefaller skinne. Kan du ikke da velge å respektere hennes ønske om at du ikke gjentar dette flere ganger? Dette er en tråd på forum for psykiatri og gir ikke rom for endeløs kverulering.

Skrevet

''

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om googling gjelder som erfaring.. :P Jeg har mye indirekte erfaring via min kjære pappa som har snorket som et uvær i nesten 30 år. Snorkeskinne hjalp ham MYE mer enn operasjonene. De hadde bare kortvarig effekt og var ikke verdt bryet. Jeg husker vagt at han fortalte en gang at det ikke er nødvendig å få skinna tilpasset hos tannlegen - det gjorde bare at den ble forferdelig dyr.

Skrevet

''Og jeg svarer at bittskinne/snorkeskinne er det som flere ØNH-spesialister (som ts skriver at hun ikke vil til flere av) anbefaler, og som man kan få tilpasset hos tannleger osv.''

Det er forlengst oppfattet at du anbefaller skinne. Kan du ikke da velge å respektere hennes ønske om at du ikke gjentar dette flere ganger? Dette er en tråd på forum for psykiatri og gir ikke rom for endeløs kverulering.

''Det er forlengst oppfattet at du anbefaller skinne. Kan du ikke da velge å respektere hennes ønske om at du ikke gjentar dette flere ganger? Dette er en tråd på forum for psykiatri og gir ikke rom for endeløs kverulering. – frosken''

Det går veldig fint for deg å uttrykke deg høflig, uten å lage tråder om til anklager.

Jeg svarte på innlegget *ditt* til meg (hvor jeg påpekte at jo, ts ber om "erfaring").

Det går faktisk fint an å skrive vennskapelig og høflig til hverandre.

Med vennlig hilsen

Gjest vinterferie
Skrevet

Jeg har vært to ganger inne for søvnregistrering fordi den første ble borte i systemet. Jeg har fått prøvet flere pustemaskiner på tross av at jeg vet at jeg ikke greier dette. Ja jeg er på en slik avdeling, men jeg blir ikke hørt. Dette handler om min helse og ikke noe annet.

Sørs motbydelige argumenter har fått meg til å koke i kveld, og det gjør meg rasende, men jeg er desperat.

Jeg ville først og fremst prøvd en snorkeskinne, før det ble vurdert operasjon.

Samboeren min har vært igjennom to snorkeoperasjoner, han har ikke blitt noe bedre. Veldig mange får bare kortvarig bedring, eller ingen. Dette er ting du vil bli fortalt på sykehuset.

Samboeren min hadde store smerter etter begge operasjonene, og nå over ett år etter siste operasjon går han rundt med arrvev i halsen som gjør at han stadig føler han har en ulltråd i halsen. Dette er en vanlig komplikasjon etter operasjoner som dette.

Jeg sier dette fordi jeg ønsker du skal prøve de alternativene som er mulig før du vurderer en operasjon.

Samboeren min har søvnapne, han har som deg prøvd c-pap, uten å klare å bruke den. Etter to mislykkede operasjoner er vi like desperate som deg, og neste steg er biteskinne. Jeg skulle bare ønske at det var blitt utprøvd før operasjonen.

Jeg har ingen tro på billige løsninger her. Den biteskinnen du trenger koster rundt 8000 kr, og må spesialtilpasses. Du får den dekket gjennom folketrygden hvis sykehus eller (tannlege, er usikker på om tannlege holder) mener du trenger en.

Lykke til

Skrevet

Ingenting, men spesialisten nekter og påtvinger meg pustemaskin.

Jeg hadde aller helst valgt operasjon, men det har jeg ikke noe valg om.

http://www.aleris.no/Sykehus--medisinske-sentre/Vart-tilbud/Sovn/Snorking/?gclid=CKnlpOK7ybQCFUZ2cAod3nYAYg

Mannen min ble utredet (på Stensby sykehus, som sikkert heter noe annet nå) for flere år siden. Det endte med operasjon, men alle som opereres pga. forstyrrende snorking, går ikke nødvendigvis gjennom det samme. De forsøker først å finne ut "hvilken del av systemet" som forårsaker snorkingen. I hans tilfelle fjernet de en del av drøvelen. Det var på ingen måte smertefullt, men han fikk en betennelse der etterpå som ikke var spesielt lystbetont. En viss risiko er det jo ved all kirurgi.

Skrevet

Ang skinne, vet ikke om du har sett denne, og har lest om begrensningene - og om du oppfyller kravene eller ikke (og om det er derfor legene sier du ikke kan ha det):

http://www.bittskinne.no/

Gjest vinterferie
Skrevet

Det er ikke så enkelt. Kan godt hende at det er enklere for en mann, men i mitt tilfelle så nekter øre- nese- og hals spesialisten alt annet enn pustemaskin og hører ingenting på mine argumenter.

Du kan tro det eller ikke, men det er sant. Jeg tar ikke flere prater.

Angående c-pap. Samboeren min møtte den samme arroganse og stahet hos legene som deg.

Han har prøvd c-pap. Og han sov enda dårligere eller ikke i det hele tatt.

Han ble sykmeldt i lang tid, satt på beroligende for å kunne klare c-pap. Det gikk ikke.

Han endte for flere år tilbake opp med å kutte behandlingen for søvnapnen ig desperasjon over ikke å bli hørt.

Problemet er at det er veldig få alternativer foruten c-pap for dere som ikke klarer å bruke den og legene tviholder og presser frem løsninger som ikke er der.

Samboeren min var borte fra jobb i lang tid, og han sov ikke. Til slutt var han helt knekt og måtte kutte c-pap. Det er slik for noen, dette burde legene ha forståelse for.

Mas deg frem til å forsøke snorkeskinne.

Operasjon vil jeg definitivt ikke anbefale. Det er for dårlig resultater og for mange bivirkninger etterpå, som ikke er reversible-

Gjest søvnapne
Skrevet

Ang skinne, vet ikke om du har sett denne, og har lest om begrensningene - og om du oppfyller kravene eller ikke (og om det er derfor legene sier du ikke kan ha det):

http://www.bittskinne.no/

Jeg har alvorlig form for søvnapne og skinnene er for mild eller moderat form. Dette er argumentene hos legene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...