Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Man hører ofte hvor ille det står til med psykiatrien i Norge, og selvsagt er det problemer.

Jeg kom tilfeldigvis over en sammenligning over hvor mange psykiatere det er per 100000 folk, i en rekke OECD land.

Norge er nummer 3 på listen - det er kun Sveits og Island som har flere, og Norge er et av de ytterst få landene hvor andelen er økede.

Det er viktig å vite hvor vi står internasjonalt.

Her er oversikten:

http://www.oecd-ilibrary.org/sites/health_glance-2011-en/03/06/g3-06-01.html?contentType=&itemId=/content/chapter/health_glance-2011-25-en&containerItemId=/content/serial/19991312&accessItemIds=/content/book/health_glance-2011-en&mimeType=text/html

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387111-h%C3%B8yt-antall-psykiatere-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg kom tilfeldigvis over en sammenligning over hvor mange psykiatere det er per 100000 folk''

Spiller i grunn svært liten rolle så lenge hver enkelt nesten ikke har pasienter til behandling. Det norske offentlige helsevesentet er en vits når det kommer til produksjon pr. stilling.

''Dette sier ingen ting om kvaliteten på tilbudet. – egon olsen''

Joda, det er en rimelig god indikasjon.

Med vennlig hilsen

''Joda, det er en rimelig god indikasjon.''

Lattelig. Både Cuba og Russland har flere leger pr. capita enn Norge uten at det sier en tøddel om folkehelsa eller kvaliteten: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7471650

Gjest drittlei.no

Det hjelper jo ikke en dritt med mange psykiatere når de fleste av dem er så kostbare og arrogante at de ikke gidder å møte pasienter engang.

De er vel for det meste opptatt av å bli anerkjente i egne kretser og å skrive ut medisiner (gjerne uten å treffe pasienten selv) og tjene store penger slik at de kan få råd til enda dyrere biler, enda større hus og enda en dyr luksusferie til utlandet.

Annonse

Det hjelper jo ikke en dritt med mange psykiatere når de fleste av dem er så kostbare og arrogante at de ikke gidder å møte pasienter engang.

De er vel for det meste opptatt av å bli anerkjente i egne kretser og å skrive ut medisiner (gjerne uten å treffe pasienten selv) og tjene store penger slik at de kan få råd til enda dyrere biler, enda større hus og enda en dyr luksusferie til utlandet.

''Det hjelper jo ikke en dritt med mange psykiatere når de fleste av dem er så kostbare og arrogante at de ikke gidder å møte pasienter engang.

De er vel for det meste opptatt av å bli anerkjente i egne kretser og å skrive ut medisiner (gjerne uten å treffe pasienten selv) og tjene store penger slik at de kan få råd til enda dyrere biler, enda større hus og enda en dyr luksusferie til utlandet. – drittlei.no''

Dokumentasjon på dette, og at det er verre i Norge enn i Sveits?

(Som er det eneste landet som har signifikant flere psykiatere enn Norge.)

Gjest drittlei.no

''Det hjelper jo ikke en dritt med mange psykiatere når de fleste av dem er så kostbare og arrogante at de ikke gidder å møte pasienter engang.

De er vel for det meste opptatt av å bli anerkjente i egne kretser og å skrive ut medisiner (gjerne uten å treffe pasienten selv) og tjene store penger slik at de kan få råd til enda dyrere biler, enda større hus og enda en dyr luksusferie til utlandet. – drittlei.no''

Dokumentasjon på dette, og at det er verre i Norge enn i Sveits?

(Som er det eneste landet som har signifikant flere psykiatere enn Norge.)

Nei, jeg har ingen dokumentasjon. Jeg har kun egne og andres erfaringer å vise til.

''og tjene store penger slik at de kan få råd til enda dyrere biler, enda større hus og enda en dyr luksusferie til utlandet.''

Vel, den psykologen jeg kjenner kjører en 9 år gammel bil, bor i en toroms leilighet og har skyhøyt studielån...

Gjest germimate

Ang lønna: jeg synes de fortjener høy lønn. de har tross alt et stort ansvar og de har 11 (?) år med utdanning bak seg...

Nei, jeg har ingen dokumentasjon. Jeg har kun egne og andres erfaringer å vise til.

''Nei, jeg har ingen dokumentasjon. Jeg har kun egne og andres erfaringer å vise til. – drittlei.no''

Andres erfaringer, som du kan lese i tråden, viser altså at du tar feil.

Mrs. Wallace

''og tjene store penger slik at de kan få råd til enda dyrere biler, enda større hus og enda en dyr luksusferie til utlandet.''

Vel, den psykologen jeg kjenner kjører en 9 år gammel bil, bor i en toroms leilighet og har skyhøyt studielån...

''Vel, den psykologen jeg kjenner kjører en 9 år gammel bil, bor i en toroms leilighet og har skyhøyt studielån...''

Litt pirk, men dog: Her er det snakk om psykiatere, ikke psykologer.

''Vel, den psykologen jeg kjenner kjører en 9 år gammel bil, bor i en toroms leilighet og har skyhøyt studielån...''

Litt pirk, men dog: Her er det snakk om psykiatere, ikke psykologer.

''Litt pirk, men dog: Her er det snakk om psykiatere, ikke psykologer.''

Jeg så det litt for sent. :o)

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Det er viktig å vite hvor vi står internasjonalt.''

Dette sier ingen ting om kvaliteten på tilbudet.

Generelt er det meget stor grunn til å anta at tettheten av kompetent personale, enter det gjelder legespesialister, psykologerspesialister eller spesialsykepleiere, klart sier noe om kvaliteten på tilbudet til pasientene.

Det betyr derimot ikke at kvaliteten på den enkelte, de metoder som brukes og organiseringen av tjenestene ikke har betydelig forbedringspotensiale. De ressurser som brukes på psykisk helsevern i Norge burde vi kunne få betydelig mer helse ut av.

hidi, the scorpion

Generelt er det meget stor grunn til å anta at tettheten av kompetent personale, enter det gjelder legespesialister, psykologerspesialister eller spesialsykepleiere, klart sier noe om kvaliteten på tilbudet til pasientene.

Det betyr derimot ikke at kvaliteten på den enkelte, de metoder som brukes og organiseringen av tjenestene ikke har betydelig forbedringspotensiale. De ressurser som brukes på psykisk helsevern i Norge burde vi kunne få betydelig mer helse ut av.

''Det betyr derimot ikke at kvaliteten på den enkelte, de metoder som brukes og organiseringen av tjenestene ikke har betydelig forbedringspotensiale. De ressurser som brukes på psykisk helsevern i Norge burde vi kunne få betydelig mer helse ut av.''

Noe er galt i helsenorge. Jge falt med hodet ned i isen, og var bevisløst en stund. Gikk til legen dagen etter og fikk medisiner mot bihulebetennelse. Dette var en mandag, først fredag kom legen hjem til meg, og forlangte innleggelse på sykehuset tvert.

Jeg hadde to brudd på hjerneskallen. Og jeg har totalt mistet smak og luktesans....

Så leger kan definitivt gjøre feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...