Gå til innhold

Hva er sjansen for at NAV finner jobb til meg?

Anbefalte innlegg

Må antagelig over på dagpenger 1. mars som gravid med termin i mai. Hva er sjansen for at NAV finner en jobb til meg for 2 måneder, og MÅ man takke ja uansett for å beholde retten til dagpengene? Har høyere utdanning og regner ikke med at man MÅ takke ja til å jobbe på f.eks. Mcdonalds i 2 måneder før fødsel.

Har flere bekjente som har gått på dagpenger i flere år uten å ha blitt tilbudt noen jobb fra NAV.

Fortsetter under...

Hvorfor finner du deg ikke jobb selv? Du skriver selv at du er høyere utdannet og mottar dagpenger mens du venter på at NAV skal finne deg en jobb?

Hvordan er du havnet i denne situasjonen tenker nå jeg? Er du frisk og arbeidsfør burde du ut i jobb i morgen. Om så det skulle være på Mc Donalds.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor finner du deg ikke jobb selv? Du skriver selv at du er høyere utdannet og mottar dagpenger mens du venter på at NAV skal finne deg en jobb?

Hvordan er du havnet i denne situasjonen tenker nå jeg? Er du frisk og arbeidsfør burde du ut i jobb i morgen. Om så det skulle være på Mc Donalds.

Du misforstår. Her er det en person som IKKE ønsker at NAV skal finne en jobb til henne. For henne er det en trussel.

Er sykemeldt antagelig ut februar, så kan ikke søke jobber enda, før jeg vet sikkert.

Men vet at det ikke er lett å få seg jobb som høygravid når man skal ut i permisjon om 2 måneder

Og NAV har en teit spesialregel som gjør at hvis man er gravid og går på dagpenger når man ska ut i permisjon får man mye mer penger i permisjonstiden enn ellers. Hvis jeg ikke går på dagpenger får jeg den lønna jeg hadde i siste jobben i hele permisjonen. Og har man en dårlig betalt vikarjobb i de 2 månedene taper jeg mange mange tusen det året jeg er hjemme. Derfor!

Spørsmålet mitt var hva sjansen min for at NAV finner jobb til meg er?

Gjest germimate

Er sykemeldt antagelig ut februar, så kan ikke søke jobber enda, før jeg vet sikkert.

Men vet at det ikke er lett å få seg jobb som høygravid når man skal ut i permisjon om 2 måneder

Og NAV har en teit spesialregel som gjør at hvis man er gravid og går på dagpenger når man ska ut i permisjon får man mye mer penger i permisjonstiden enn ellers. Hvis jeg ikke går på dagpenger får jeg den lønna jeg hadde i siste jobben i hele permisjonen. Og har man en dårlig betalt vikarjobb i de 2 månedene taper jeg mange mange tusen det året jeg er hjemme. Derfor!

... Så dette handler om at du får mer penger i permisjonstiden om du går på dagpenger og at det er derfor du ikke ønsker å være i jobb i to mnd - eller misforstår jeg deg?

Annonse

Gjest Idrettsmorro

Du misforstår. Her er det en person som IKKE ønsker at NAV skal finne en jobb til henne. For henne er det en trussel.

Skal ikke dømme deg. Jeg forstår at ditt menneskesyn er blitt degrenerert etter å ha møtt alle de som forsøker å fake psyk. sykdom.

Hei!

Jeg tror ikke det er noen stor sjanse for det, kanskje mer en teoretisk mulighet.

Selv slet jeg med å få jobb en periode, da jeg fikk jobb var jeg 4 eller 5 mnd gravid, etter råd, gikk jeg på intervju, men sa ikke noe om min graviditet, det skulle vise seg å bli upopulært.

De ønsket ikke noen som skulle ut i permisjon etter 4 mnd.

Jeg tror ikke de fleste ønsker å ansette gravide, selv om man fint egentlig kan jobbe til man får veer, jeg syns regelen om at man må ta ut 4 uker før termin er tåpelig, det burde være opp til den gravide å bestemme det, jeg ville foretrukket å ha 4 uker ekstra permisjon etter fødsel.

Sjansene er nok ikke store.

Jeg var i en til dels liknende situasjon for noen få år siden. Var på intervju, fikk jobben og i førsteomgang beskjed om at jeg skulle begynne i den nye jobben 1. september. Siden jeg måtte flytte langt, sa jeg opp jobben slik at jeg sluttet i den gamle jobben 31. mai. Tenkte bruke litt tid på både ferie sammen med ungene og flyttingen.

Så får jeg beskjed om at oppstarten er 1. desember. Melder meg arbeidsledig. Tar faktisk en del mnd fra jeg melder meg arbeidsledig til jeg er på mitt første informasjonsmøte på NAV. Søker jobber selv i perioden før jeg skal begynne å jobbe, men blir gravid i mellomtiden.

Får en gang en telefon fra NAV om jeg har lyst til å komme inn til samtale hos dem, men da jeg forteller at jeg har jobb jeg skal begynne i om et par mnd og at jeg er gravid, ønsker de meg bare lykke til. :-)

Angående det med lønn, så trenger du egentlig ikke bekymre deg så veldig mye om du skulle få en jobb gjennom et vikrbyrå eller liknende. Eller gå på dagpenger i to mnd. Siden det oppstod komplikasjoner i mitt svangerskap og bare rakk jobbe 1 mnd før jeg ble innlagt og så fødte nesten 3 mnd før tiden, gikk de ut fra den mnd jeg hadde jobbet i forbindelse med utregning av foreldrepenger. Andre ganger kan de gå ut fra det siste halve året og ta gjennomsnittet av dette, eller til og med siste året.

Gjest drittlei.no

Det er forståelig at hun IKKE ønsker at NAV skal finne jobb til henne og kreve at hun MÅ jobbe, kun for to måneder mens hun er høygravid og venter på fødsel.

Gjest legeattest

Kanskje en tur til legen - psykiske årsaker... graviditetsplager....

sykmelding... bekreftelse på legen at du må ta det med ro før fødsel.

Mest sannsynlig finner ikke nav jobb til deg for to mnd,

men du kan jo få legeattest på at du ikke skal ha jobber med mye ståing, tunge løft, pga bekkenproblemer....

''Hvis jeg ikke går på dagpenger, får jeg den lønna jeg hadde i siste jobben i hele permisjonen. Og har jeg en dårlig betalt vikarjobb i de 2 månedene, taper jeg mange mange tusen det året jeg er hjemme.''

Er du sikker på det? Hvis man har veldig varierende inntekt av andre årsaker (f.eks. oppdrags- eller honorarbasert arbeid), skal NAV bruke et gjennomsnitt for lenger periode enn to måneder når fødselspengene beregnes. Så hvis du ikke blir fast ansatt i en stilling som er lavt lønnet (og det rekker du vel uansett ikke), virker det rart om de skulle la arbeidsinntekten kun i de to siste månedene bestemme fødselspengene.

Jeg påstår ikke at det er feil, jeg synes bare det er merkelig.

I så fall er jeg enig med deg i at regelen er teit.

Annonse

NAV setter ikke folk med høyere utdanning til å jobbe på McDonalds eller i kassa på Rimi, vel? De finner en jobb som er relevant for din utdanning. At de skal finne deg en jobb for fem uker (siden du skal ut i permisjon tre uker før fødsel) er forsvinnende liten. Samt at en arbeidsgiver i det hele tatt ønsker en ansatt for fem uker...

Hvorfor trenger NAV å finne jobb til deg? Jeg har aldri trengt å bruke NAV for å hjelpe meg med dette... En med din utdannelse kan vel søke jobber selv?

Nei, NAV finner vel ikke jobb til noen. Tiltak og kurs og praksisplasser, ja, men ikke jobb. De som er ressurssterke klarer å finne jobb uten NAV, mens de som trenger hjelp til å få jobb, er også for dårlige til å nyttiggjøre seg NAVs tjenester (og ikke attraktive for arbeidsgiverne).

(Grov generalisering; det kan hende det er 10 - 12 personer innom NAV hvert år som ikke følger dette mønsteret.)

Nei, NAV finner vel ikke jobb til noen. Tiltak og kurs og praksisplasser, ja, men ikke jobb. De som er ressurssterke klarer å finne jobb uten NAV, mens de som trenger hjelp til å få jobb, er også for dårlige til å nyttiggjøre seg NAVs tjenester (og ikke attraktive for arbeidsgiverne).

(Grov generalisering; det kan hende det er 10 - 12 personer innom NAV hvert år som ikke følger dette mønsteret.)

Poenget er vel at når du er arbeidsledig, så har du rett på trygd. For å ha rett på trygd må du akseptere å søke på/ta de jobbene NAV mener du er skikket til å ta. Hvis man har vært i et vikariat og så blir arbeidsledig et par måneder før en fødsel, så kan det hende man ikke rekker å skaffe seg ny jobb. Og da har man altså rett på trygd, det er vel ikke nødvendigvis fordi man mener NAV skal skaffe en jobb? Sånn jeg oppfatter det, så er dette smurf78 sin situasjon, og så er ho ved redd for at NAV skal skaffe henne hvilken som helst jobb disse to månedene.

Hvorfor trenger NAV å finne jobb til deg? Jeg har aldri trengt å bruke NAV for å hjelpe meg med dette... En med din utdannelse kan vel søke jobber selv?

Jeg tror kanskje du bør lese/rolke innlegget til smurf78 på en helt annen måte enn du har gjort. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...