Gå til innhold

Bør vi vaksineres

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Jeg har en gutt på 11 år som har astma, jeg selv har også astma.

I 2009/2010 så vaksinerte vi oss mot svineinfluensa, som vi alle ble anbefalt å gjøre. Siden dette har vi ikke vaksinert oss.

Hørte på nyhetene nå i stad, at de anbefalte alle i risikogruppene å vaksinere seg snarest. Nå har de jo alltid anbefalt alle i risikogruppa å vaksinere seg, og legen vi går til kontroll hos, har egentlig aldri nevnt at vi burde vaksinere oss.

Hva burde vi gjøre? Kjenner jeg blir litt usikker på hva vi burde gjøre nå. Skal også sende mail barnelegen vårt barn går til kontroll hos, men vil jo ta litt tid før vi får svar derfra vil jeg tro.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10858220

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387144-b%C3%B8r-vi-vaksineres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ja, dere bør vaksineres på nytt, selv om dere ble vaksinert i 2009:

''Haarr sier at når så mange av de som testes har svineviruset, så tyder det på at befolkninga er mindre motstandsdyktige mot dette viruset enn det man kanskje hadde trodd.

– Det er mindre grad av immunitet for svineviruset nå, bare tre-fire år etter pandemien, enn det vi kanskje hadde trodd. Vi hadde nok trodd at vi var mer motstandsdyktige mot viruset lengre. Derfor kan det se ut som at behovet for å vaksinere seg mot svineinfluensa er større enn det vi hadde trodd på forhånd.''

NB: Den vaksinen som benyttes nå er IKKE Pandemrix, som ble benyttet i 2009.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest annlovinda

Hei,

Ja, dere bør vaksineres på nytt, selv om dere ble vaksinert i 2009:

''Haarr sier at når så mange av de som testes har svineviruset, så tyder det på at befolkninga er mindre motstandsdyktige mot dette viruset enn det man kanskje hadde trodd.

– Det er mindre grad av immunitet for svineviruset nå, bare tre-fire år etter pandemien, enn det vi kanskje hadde trodd. Vi hadde nok trodd at vi var mer motstandsdyktige mot viruset lengre. Derfor kan det se ut som at behovet for å vaksinere seg mot svineinfluensa er større enn det vi hadde trodd på forhånd.''

NB: Den vaksinen som benyttes nå er IKKE Pandemrix, som ble benyttet i 2009.

Med vennlig hilsen

Takk for svar - ser ut som vi burde gjøre dette ja.

Og sønnen ble glad når jeg nevnte dette ja ;)

Takk for svar - ser ut som vi burde gjøre dette ja.

Og sønnen ble glad når jeg nevnte dette ja ;)

Hei,

Dette er noe legesekretæren gjør uten time (på mitt fastlegekontor), så man kan egentlig bare dra dit i morgen tidlig.

Hold avstand fra andre som er der, og vask hendene godt etter dere har vært der, så dere ikke blir smittet der.

Med vennlig hilsen

Gjest annlovinda

Hei,

Dette er noe legesekretæren gjør uten time (på mitt fastlegekontor), så man kan egentlig bare dra dit i morgen tidlig.

Hold avstand fra andre som er der, og vask hendene godt etter dere har vært der, så dere ikke blir smittet der.

Med vennlig hilsen

Takk for svar - da skal vi prøve å gjøre det i morgen. Jeg vet de ikke setter vaksine der på fredager, så sikkert lurt å prøve å gjøre det.

Sikkert lurt å være ekstra påpasselig med håndvask etter man har vært et slikt sted ja :)

Takk for svar - da skal vi prøve å gjøre det i morgen. Jeg vet de ikke setter vaksine der på fredager, så sikkert lurt å prøve å gjøre det.

Sikkert lurt å være ekstra påpasselig med håndvask etter man har vært et slikt sted ja :)

Hvis jeg var deg ville jeg vaksinert alle i familien.

Vaksine gir ikke 100% beskyttelse, og det er jo større sjanse for at han får influensa hvis andre i familien har det og påfører ham masse smitte.

Det er ikke noe problem for "de som ønsker" det å få vaksine. Folkehelseinstituttet anbefaler folk i risikogruppen å vaksinere seg, men alle kan få. De anbefaler også helsepersonell å vaksinere seg, nettopp slik at de ikke smitter folk som har "svak helse".

Med vennlig hilsen

Gjest Shira :o)

Jeg hadde vaksinert meg, om jeg var i deres situasjon. Dvs, jeg hadde vaksinert hele gjengen.

Ring fastlegen/legekontoret i morgen og spørr om dere kan komme inn og få vaksinen.

Jeg var ganske dårlig da det stod på som verst sist, da vaksinerte familien min seg også, slik at vi helt ikke fikk smitten i hus i det hele tatt. Til og med mamma som egentlig er redd sprøyter tok vaksningen pga meg.

Gjest annlovinda

Hvis jeg var deg ville jeg vaksinert alle i familien.

Vaksine gir ikke 100% beskyttelse, og det er jo større sjanse for at han får influensa hvis andre i familien har det og påfører ham masse smitte.

Det er ikke noe problem for "de som ønsker" det å få vaksine. Folkehelseinstituttet anbefaler folk i risikogruppen å vaksinere seg, men alle kan få. De anbefaler også helsepersonell å vaksinere seg, nettopp slik at de ikke smitter folk som har "svak helse".

Med vennlig hilsen

Ok - burde nok da få mann til å vaksinere seg også, han er mye ute og reiser, og er da i kontakt med mye folk, spesielt på flyplassene han reiser til/fra.

Takk igjen :)

Annonse

Ingenting å tenke mer over.

Just do it!

Hei,

Hvis man fikk vanlig sesonginfluensavaksine i oktober 2012 (som også beskytter mot H5N1), oppnår man da noen ytterligere beskyttelse ved å vaksinere seg igjen?

(Det er helsemessig meget viktig at jeg ikke blir smittet.)

Andre ting enn vanlig god hygiene som anbefales?

Med vennlig hilsen, og godt nyttår

Hei,

Hvis man fikk vanlig sesonginfluensavaksine i oktober 2012 (som også beskytter mot H5N1), oppnår man da noen ytterligere beskyttelse ved å vaksinere seg igjen?

(Det er helsemessig meget viktig at jeg ikke blir smittet.)

Andre ting enn vanlig god hygiene som anbefales?

Med vennlig hilsen, og godt nyttår

''Hvis man fikk vanlig sesonginfluensavaksine i oktober 2012 (som også beskytter mot H5N1), oppnår man da noen ytterligere beskyttelse ved å vaksinere seg igjen?''

Vi med barn i risikogruppa har fått beskjed om at vi må vaksinere igjen selv om vi tok vaksine ved forrige runde. Så svaret er ja.

''Hvis man fikk vanlig sesonginfluensavaksine i oktober 2012 (som også beskytter mot H5N1), oppnår man da noen ytterligere beskyttelse ved å vaksinere seg igjen?''

Vi med barn i risikogruppa har fått beskjed om at vi må vaksinere igjen selv om vi tok vaksine ved forrige runde. Så svaret er ja.

Hei,

Ja, hvis det er snakk om 2009, så vet jeg man skal det. Men jeg er vaksinert for ca 3 måneder siden (og da var det H1N1 (svineinfluensa inkludert)) - så det ville formodentlig blitt samme vaksine på nytt.

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg ser noen grupper i USA kan få to doser vaksine, men det står ikke om det er samme type som i Norge.

Med vennlig hilsen

Hei,

Ja, hvis det er snakk om 2009, så vet jeg man skal det. Men jeg er vaksinert for ca 3 måneder siden (og da var det H1N1 (svineinfluensa inkludert)) - så det ville formodentlig blitt samme vaksine på nytt.

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg ser noen grupper i USA kan få to doser vaksine, men det står ikke om det er samme type som i Norge.

Med vennlig hilsen

Skulle jo tro det holdt med en dose pr sesong?

Ellers sier de jo atdet beste for å unngå smitte rett og slett er god smittehygiene. Sprit og munnbind...

Skulle jo tro det holdt med en dose pr sesong?

Ellers sier de jo atdet beste for å unngå smitte rett og slett er god smittehygiene. Sprit og munnbind...

... ikke susse på griser

... holde seg unna grisgrendte strøk

vil hjelpe til å holde folk friske.

Hei,

Med vennlig hilsen

Sorry, ser nå at jeg leste for fort og for lite grundig.

Nei, det skal holde med den vaksinen du tok i oktober 2012, det er beskjeden vi har fått fra vårt sykehusteam.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...