Gå til innhold

NHD Er det veldig galt å ta sobril?

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Det var det første jeg fikk av legen. Brukte det hver dag i mange år. Økte på for å fungere i en vanskelig arbeidssituasjon. Da ble jeg redd og kuttet ut. Ble sykemeldt når jeg ikke lenger hadde den til å holde meg oppe med. Har holdt meg borte fra det i flere år, men har begynt litt igjen nå. Synes det er godt å få slippe uroen av og til.

Skrevet

Det er ikke noe galt å ta Sobril. Hvis den er i en kort periode og en mest mulig lav dose....

Skrevet

Du skriver at du brukte de i mange år. Alle Benzo, vil etter hvert miste effekten gragvis.

Gjest bølger
Skrevet

Det er ikke noe galt å ta Sobril. Hvis den er i en kort periode og en mest mulig lav dose....

Jeg sliter mye med indre uro, så det blir ikke bare for en kort periode, men jeg prøver ofte å klare meg uten.

Gjest bølger
Skrevet

Du skriver at du brukte de i mange år. Alle Benzo, vil etter hvert miste effekten gragvis.

Det var vel derfor jeg måtte øke på for å fungere.

Skrevet

Da er det lett å øke dosen for å få den samme effekt. Ikke noe heldig situasjon det der.

Som sagt er jeg umundiggjort - å får Xanor en gang i uken av hjemmepleien...Det eneste Benzo som ikke mister effekten er Xanor...har jeg lest i fagblader.

Alle andre Benzo, mister styrken sin etter hvert.

Jeg har ikke merket det med Xanor.

Men jeg har gått på forskjellige Benzo siden jeg var 20. Nå er jeg 44.

Skrevet

Det var vel derfor jeg måtte øke på for å fungere.

Ikke sant ?

Men du kan bare glemme om å spørre om Xanor.

Du får det ikke.

Vi er 5 mill. dette landet. Kun 4000 bruker Xanor fast.

Det sier vel litt....

Skrevet

Jeg sliter mye med indre uro, så det blir ikke bare for en kort periode, men jeg prøver ofte å klare meg uten.

Ja, men blir det en kort periode da....? Se på meg - ....

Skrevet

Ja, men blir det en kort periode da....? Se på meg - ....

Alle Benzo påvirker GABA i hjernen slik alkohol gjør. Men alkohol har myrader av helseskader kontra Benzo..

Skrevet

Alle Benzo påvirker GABA i hjernen slik alkohol gjør. Men alkohol har myrader av helseskader kontra Benzo..

....og mye mer rus.....

Skrevet

Jeg synes ikke det er galt å bruke Sobril eller benzo av og til. Du er trolig klar over farene ved overdreven bruk. Det er ingen grunn til å leke martyr.

Men jeg synes du bør søke andre veier å gå for å finne andre måter å kvitte deg med din "generelle angst". Eller andre mulige løsninger til å leve med den.

Gjest bølger
Skrevet

Nå har jeg tatt imovane. Det er vel ikke så mye bedre det heller. Men skal kjøre bil i morgen, og må ikke være trett. Det er wellbutrinen som gir meg søvnproblemer.

Prøver å unngå å ta sobril og imovane i løpet av samme dag, men det hender at jeg tar sobril tidlig på morgenen og imovane på kveld

Nå kjenner jeg at jeg kan gjøre et nytt forsøk på å legge meg :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Galt er for meg et feil begrep i denne sammenheng.

Er det hensiktsmessig eller ikke hensiktsmessig både på kort og lang sikt?

Gjest bølger
Skrevet

Det er hensiktsmessig på kort sikt. Jeg vet ikke om det er hensiktsmessig på lang sikt. Det er betydningen på lang sikt jeg er redd for. Jeg er redd virkningen blir mindre og behovet større over tid. Med det krever iallefall av meg å bruke det med forsiktighet. Men jeg vet ikke hvor ofte jeg kan ta den uten at det blir for mye.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg bruker jo også imovane. Prøver å unngå å ta begge deler i løpet av et døgn, men noen ganger har jeg tatt sobril på dagen og imovane når jeg legger meg. Er litt engstelig for at det skal bli for mye vanedannede medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...