Gå til innhold

Hvordan kan jeg syte hos behandleren?

Anbefalte innlegg

Gjest poncho
Skrevet

Jeg er veldig ustabil for tiden, men jeg har problemer med å søke hjelp. Hver gang jeg tenker at nå må jeg gjøre noe, får jeg tanker som: Du har det bra, du har tak over hodet, en fin TV, mye god mat. Dessuten har du lært kognitiv terapi. Jeg tenker bare at dette er jo ikke noe å bry seg om, tanker og følelser lar jeg jo bare passere. Dette burde være enkelt og det er ikke noe synd i meg. Jeg burde sparke meg selv bak og komme meg ut i jobb for pokker.

Skal jeg si hvordan jeg egentlig har det, når jeg er ærlig med meg selv, så blir det noe sånt som &%#?///"""(((((:((((:(((. Dette er tegnspråk og betyr at jeg ikke har det helt bra.

stjernestøv
Skrevet

Du må jo si til din behandler hvordan du har det :-)

Kanskje den har noen ideer om hva som kan hjelpe deg?

Gjest poncho
Skrevet

Du må jo si til din behandler hvordan du har det :-)

Kanskje den har noen ideer om hva som kan hjelpe deg?

Jeg hører behandlerens stemme i hodet mitt. Han sier at det er ikke så mye mere å gjøre. Jeg må vel skifte medisin, men dette skjer ikke på en stund enda. Ellers er det jo bare å ikke bry seg om følelsene, det er jo bare følelser og de er ikke farlige, kun ubehagelig. Det blir sikkert bedre om noen dager/uker, hvis jeg ikke rekker å knerte meg før da, det er litt skummelt å gå sånn. Jeg er fryktelig opp og ned hele tiden. Fra glad og har det topp til angst så jeg kan springe i veggen. Har slått nevene i veggen noen ganger i fortvilelse, men dette hjelper dessverre bare i kort tid.

stjernestøv
Skrevet

Jeg hører behandlerens stemme i hodet mitt. Han sier at det er ikke så mye mere å gjøre. Jeg må vel skifte medisin, men dette skjer ikke på en stund enda. Ellers er det jo bare å ikke bry seg om følelsene, det er jo bare følelser og de er ikke farlige, kun ubehagelig. Det blir sikkert bedre om noen dager/uker, hvis jeg ikke rekker å knerte meg før da, det er litt skummelt å gå sånn. Jeg er fryktelig opp og ned hele tiden. Fra glad og har det topp til angst så jeg kan springe i veggen. Har slått nevene i veggen noen ganger i fortvilelse, men dette hjelper dessverre bare i kort tid.

Men du kan ikke ha det på denne måten, snakk med din behandler om det iallefall. Virker som du sliter veldig for tiden, håper det går deg godt :-)

Det er kanskje sykdommen din som overmanner deg?

Da må du ta noen grep for å få det bedre, kan hende du har rett i at det vil gå over. Men hvis du har selvmordstanker må du ikke gå med dem alene, del dem med noen. Og behandleren er jo der for å hjelpe deg, det du hører i hodet trenger ikke være virkelighet.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg har også hatt tilsvsrende tanker. Men man må jo fortelle og vise hvordan "ståa" er for å få hjelp..

Gjest poncho
Skrevet

Men du kan ikke ha det på denne måten, snakk med din behandler om det iallefall. Virker som du sliter veldig for tiden, håper det går deg godt :-)

Det er kanskje sykdommen din som overmanner deg?

Da må du ta noen grep for å få det bedre, kan hende du har rett i at det vil gå over. Men hvis du har selvmordstanker må du ikke gå med dem alene, del dem med noen. Og behandleren er jo der for å hjelpe deg, det du hører i hodet trenger ikke være virkelighet.

Det går liksom fra himmel til helvete her. Sikkert ikke så langt imellom disse to stedene?

Fra å se de vakreste steder og farger, ha en veldig god følelse, glede og alt mulig, går det rett ned til den angsten og alt blir sort. Tror jeg må øke på litt medisiner jeg.

Gjest poncho
Skrevet

Jeg har også hatt tilsvsrende tanker. Men man må jo fortelle og vise hvordan "ståa" er for å få hjelp..

Ja, man må sikkert det. Jeg får hjelp om et par uker, prøver å holde ut, men det er ikke lett når det er sånn som nå. Jeg tror jeg er psyk.

stjernestøv
Skrevet

Det går liksom fra himmel til helvete her. Sikkert ikke så langt imellom disse to stedene?

Fra å se de vakreste steder og farger, ha en veldig god følelse, glede og alt mulig, går det rett ned til den angsten og alt blir sort. Tror jeg må øke på litt medisiner jeg.

Det er sikkert lurt å øke på medisinene, er det ikke noe som heter mixed state ved BP?

Gjest poncho
Skrevet

Det er sikkert lurt å øke på medisinene, er det ikke noe som heter mixed state ved BP?

Ja, det er det. Kan ligne på noe sånt ja. Har hatt det før, det er en helv.... tilstand. Unnskyld at jeg banner, det går et helt takras med bannskap oppe i hodet mitt akkurat nå. Jeg husket ikke at det var så vondt å ha det sånn, trodde jeg bare var en pingle som ikke greide å takle det. Ville sett den som ikke ble gal av dette.

stjernestøv
Skrevet

Ja, det er det. Kan ligne på noe sånt ja. Har hatt det før, det er en helv.... tilstand. Unnskyld at jeg banner, det går et helt takras med bannskap oppe i hodet mitt akkurat nå. Jeg husket ikke at det var så vondt å ha det sånn, trodde jeg bare var en pingle som ikke greide å takle det. Ville sett den som ikke ble gal av dette.

Uff, håper det kommer seg snart. Du som hadde det så fint før jul, kan fort snu da sikkert. God bedring!

Gjest poncho
Skrevet

Uff, håper det kommer seg snart. Du som hadde det så fint før jul, kan fort snu da sikkert. God bedring!

Jeg var veldig hyper før jul, det har snudd seg. Takker for god bedring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er å syte? For meg er det gjentatt oppramsing av det som er vondt og vanskelig uten evne eller vilje til å se på og arbeide med løsninger for å få det bedre.

Det du skal gjøre, er ikke syting. Du skal på en god, ærlig og beskrivende måte legge frem for behandleren hvordan du har det.

Med utgansgspunkt i denne virkeligheten skal dere sammen drøfte og finne mulige løsninger/mestring som bringer deg fremover og oppover, bort fra mye lidelse til et liv med høyere livskvalitet.

Om du ikke forteller ting slik de virkelig oppleves av deg, fratar du deg selv og behandleren muligheten til konstruktivt arbeid mot mestring og bedring.

Gjest germimate
Skrevet

Hva er å syte? For meg er det gjentatt oppramsing av det som er vondt og vanskelig uten evne eller vilje til å se på og arbeide med løsninger for å få det bedre.

Det du skal gjøre, er ikke syting. Du skal på en god, ærlig og beskrivende måte legge frem for behandleren hvordan du har det.

Med utgansgspunkt i denne virkeligheten skal dere sammen drøfte og finne mulige løsninger/mestring som bringer deg fremover og oppover, bort fra mye lidelse til et liv med høyere livskvalitet.

Om du ikke forteller ting slik de virkelig oppleves av deg, fratar du deg selv og behandleren muligheten til konstruktivt arbeid mot mestring og bedring.

Hvis man ikke har evne til å se eller gjøre noe med det - hva gjør dere da? Er det mange som kommer til behandling som ikke har denne evnen?

Gjest poncho
Skrevet

Takk for svar, det var godt å høre. Jeg tror jeg må skrive ned noen stikkord når jeg er på det verste. Fortrenger lett hvor ille det er, vil jo så gjerne være bedre/bra. Nå er jeg så sliten at jeg føler meg som en gulvtue. Problemet er at det går så fort rundt i hodet at jeg ikke får sove, blir bare liggende å gruble. Hodet mitt synger, lager rim og har det voldsomt bra innimellom, så blir alt negativt, kjennes ut som en plate som går rundt og rundt. Ekko heter det sikkert. Lurer på om jeg kan øke trilafon litt? Jeg får ikke truffet noen behandler før tidligst sist i neste uke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...