Gå til innhold

er dette fair?

Anbefalte innlegg

Gjest i like sko
Skrevet

Overhode ikke!!

Bare glem det.

Jeg tror ikke du skal ta sånne svar ille opp. Når jeg sitter her og leser svarene du har fått, så teker jeg at det er fornuftige og gode svar som slike som meg (og deg) kan lære av. Vi overtolker alt mulig. Vi har dårlig samvittighet for å være borte, er livredd for hva sjefene tenker om oss, og tolker derfor alt mulig til at vi har gjort noe galt og de er misfornøyd. Dette klarer jeg imidlertid å se nå ettersom det er du (eller hvem som helst annen) som har spurt, og det ikke er jeg som er midt oppi situasjonen. Det er vaskeligere å se det når man står oppe i det selv. For da er jo de overtolkende tankene så veldig sterke. Tenker jeg :)

Gjest germimate
Skrevet

Jeg tror ikke du skal ta sånne svar ille opp. Når jeg sitter her og leser svarene du har fått, så teker jeg at det er fornuftige og gode svar som slike som meg (og deg) kan lære av. Vi overtolker alt mulig. Vi har dårlig samvittighet for å være borte, er livredd for hva sjefene tenker om oss, og tolker derfor alt mulig til at vi har gjort noe galt og de er misfornøyd. Dette klarer jeg imidlertid å se nå ettersom det er du (eller hvem som helst annen) som har spurt, og det ikke er jeg som er midt oppi situasjonen. Det er vaskeligere å se det når man står oppe i det selv. For da er jo de overtolkende tankene så veldig sterke. Tenker jeg :)

Jeg har definitivt nytte av disse svarene jeg også. Det er nyttig å få nyanserte svar (er det forresten "nyanserte svar" det heter?) :)

Skrevet

''Hva tenker dere? At jeg overreagerer?''

Ja. Når jeg har gitt beskjed på jobb om at jeg er syk, vil det si at jeg har overlatt ansvaret for at ting skal fungere der min leder.

Jeg har selv vært leder, og opplevd å få veldig ubeleilige meldinger om sykdom, men det biter jeg i meg og er hyggelig og støttende overfor den som er syk. For jeg vet at det er mitt ansvar å håndtere det. Den som er syk skal ikke bekymre seg om slikt.

Gjest germimate
Skrevet

''Hva tenker dere? At jeg overreagerer?''

Ja. Når jeg har gitt beskjed på jobb om at jeg er syk, vil det si at jeg har overlatt ansvaret for at ting skal fungere der min leder.

Jeg har selv vært leder, og opplevd å få veldig ubeleilige meldinger om sykdom, men det biter jeg i meg og er hyggelig og støttende overfor den som er syk. For jeg vet at det er mitt ansvar å håndtere det. Den som er syk skal ikke bekymre seg om slikt.

Takk for ditt og andres svar :)

Gjest germimate
Skrevet

Ja, du overreagerer og overtolker.

Dette er et helt kurrant og vanlig svar når noen ringer og sier de er syke. Hva mener du sjefen burde svart?

mvh

Hva tenker du om en nestleder som alltid kommer for sent på jobb (og den som jobber før må være lenger) og som burde gått foran med et godt eks når alle har fått beskjed om å komme litt før pga overlapping

Som sier hn ikke tar ekstravakter fordi hn ikke får betalt for det og de få av oss som tar ansvar på og for jobben må stille opp, og min sønn som er bare ungdom ble pålagt å jobbe natt fordi han hadde fått mye fri i høst.

Det er flere som klager på nestlederen fordi hn tar så lite ansvar. Men sjefen er strålende fornøyd med hn.

Jeg synes ikke hn hadde trengt å si "skal prøve å finne noen". Det var det jeg reagerte på.

Skrevet

Hva tenker du om en nestleder som alltid kommer for sent på jobb (og den som jobber før må være lenger) og som burde gått foran med et godt eks når alle har fått beskjed om å komme litt før pga overlapping

Som sier hn ikke tar ekstravakter fordi hn ikke får betalt for det og de få av oss som tar ansvar på og for jobben må stille opp, og min sønn som er bare ungdom ble pålagt å jobbe natt fordi han hadde fått mye fri i høst.

Det er flere som klager på nestlederen fordi hn tar så lite ansvar. Men sjefen er strålende fornøyd med hn.

Jeg synes ikke hn hadde trengt å si "skal prøve å finne noen". Det var det jeg reagerte på.

''...Som sier hn ikke tar ekstravakter fordi hn ikke får betalt for det...''

Jeg forstår veldig godt at folk ikke vil jobbe ekstra om de ikke får betalt for det. Noen ganger er sjefen, f.eks. i en butikk den som har aller dårligst timelønn fordi h*n er den eneste som ikke får overtidsbetalt. Eier man sin egen bedrift, er det en ting. Men å jobbe dugnad år etter år uten å sitte igjen med noe, blir noe annet.

''Det er flere som klager på nestlederen fordi hn tar så lite ansvar. Men sjefen er strålende fornøyd med hn.''

Jeg ser ikke hva dette eller 'overtidsnekt fra denne lederen har å gjøre med saken du tok opp i ditt opprinnelige innlegg.

''Jeg synes ikke hn hadde trengt å si "skal prøve å finne noen". Det var det jeg reagerte på.''

Det var ikke nødvendig å si det fordi det er innlysende; Selvfølgelig må sjefen/lederen/vaktansvarlig prøve å finne noen andre når noen blir syke. Av samme grunn er det uproblematisk at det blir sagt.

Når noen ringer for å meddele sykdom er det ikke merkelig om hovedfokus til den som må ordne opp er på nettopp dette; Å finne en løsning på problemet dette skaper på arbeidsplassen. Ikke rart om det som er i tankene også kommer ut av munnen.

Hvordan man enn snur og vrir og vender på det er det et problem når noen blir borte fra jobben, samme hvor legitimt fraværet er. Derfor bør det sitte et stykke inne å ringe og si man er syk. (Men man må selvsagt gjøre det når det er nødvendig.)

Ser man det med de tykkeste negativ-forventnings-brillene på, blir det galt nesten uansett hva responsen blir. For om stakkaren som mottar telefonen sier at "Det går helt greit, ta den tiden du trenger," kan man alltids tolke dette som at de ikke har bruk for en og ønsker å bli kvitt en.

Konklusjonen blir at det som regel er mest hensiktsmessig å tolke ting mest mulig positivt innenfor hva som er sannsynlig, og for øvrig ikke bruke tid eller følelsesmessige krefter på å dissikere slike uvesentligheter.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Ja, du overreagerer og overtolker.

Dette er et helt kurrant og vanlig svar når noen ringer og sier de er syke. Hva mener du sjefen burde svart?

mvh

Det var summen av det jeg nå fortalte som førte til min overreaksjon (og det var kun derfor jeg fortalte det).

God natt.

Skrevet

Det var summen av det jeg nå fortalte som førte til min overreaksjon (og det var kun derfor jeg fortalte det).

God natt.

Noen ganger er det best å ikke summere så mye og heller ta ting for det det er der og da. Uansett har man lite eller ingen ting å hente på å spekulere på slike ting.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Noen ganger er det best å ikke summere så mye og heller ta ting for det det er der og da. Uansett har man lite eller ingen ting å hente på å spekulere på slike ting.

mvh

Det har jeg skjønt etter svar jeg har fått her inne på det :) det har vært til hjelp for meg, og jeg har blitt noe bedre til det også. Men det er en prosess som tar tid som med andre ting jeg har lært/vært gjennom.

For øvrig er min terskel for å være hjemme (for) høy. Noen ganger, som idag, var jeg ikke i tvil om at det var riktig å være hjemme. Som regel er jeg i tvil, og da går jeg heller på jobb. Jeg tar heller ikke betalt for fravær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...