Gå til innhold

Bør jeg vaksinere meg?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for at du svarte
Skrevet

Jeg har en lungesykdom selv, men legen sa tidligere at lungekapasiteten min er så bra at jeg kunne veldg om jeg ville vaksinere meg nå eller ikke. Tok influensa og svineinfluensavaksine i 2009.

Nå er jeg i den situasjonen at jeg kommer til å være mye sammen med og pleie en meget syk person framover. Bør jeg nå vaksinere meg likevel? Drar selvsagt ikke dit om jeg får symptomer på influensa.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Ja, du bør vaksinere deg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, du bør vaksinere deg.

Men den ble tatt i 2009. Virker den ikke lenger? Har en sønn som tok den i 2009. Han har immunsvikt som hovedsakelig går på luftveier. Jeg trodde da han var trygg nå?

Skrevet

Men den ble tatt i 2009. Virker den ikke lenger? Har en sønn som tok den i 2009. Han har immunsvikt som hovedsakelig går på luftveier. Jeg trodde da han var trygg nå?

''Men den ble tatt i 2009. Virker den ikke lenger? Har en sønn som tok den i 2009. Han har immunsvikt som hovedsakelig går på luftveier. Jeg trodde da han var trygg nå?''

Nei, Folkehelseinstituttet sier at 2009-vaksinen kun har begrenset effekt nå, og den var jo uansett kun mot H1N1 (svineinfluensa). Det er ca like mye H3N2 (og influensa B) i omløp, og det kan være like alvorlig å bli smittet med dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har et kronisk sykt barn, som også tok vaksinen i 2009. Vi har fått beskjed om at den vaksina ikke beskytter godt nok i dag, og har tatt ny vaksine.

Du finner sikkert svaret på spørsmålet her: http://www.fhi.no/

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Men den ble tatt i 2009. Virker den ikke lenger? Har en sønn som tok den i 2009. Han har immunsvikt som hovedsakelig går på luftveier. Jeg trodde da han var trygg nå?''

Nei, Folkehelseinstituttet sier at 2009-vaksinen kun har begrenset effekt nå, og den var jo uansett kun mot H1N1 (svineinfluensa). Det er ca like mye H3N2 (og influensa B) i omløp, og det kan være like alvorlig å bli smittet med dem.

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke med jeg nå. Det er svineinfuensaen jeg er bekymret for når det gjelder han. vanlig influensa har han aldri blitt vaksinert mot. Ringer legen hans jeg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har et kronisk sykt barn, som også tok vaksinen i 2009. Vi har fått beskjed om at den vaksina ikke beskytter godt nok i dag, og har tatt ny vaksine.

Du finner sikkert svaret på spørsmålet her: http://www.fhi.no/

Ok, takk for link :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har ikke med jeg nå. Det er svineinfuensaen jeg er bekymret for når det gjelder han. vanlig influensa har han aldri blitt vaksinert mot. Ringer legen hans jeg.

Jeg har ikke fulgt med, skal det stå.

Skrevet

Influensavirus endrer seg hele tiden. Årets vaksine mot sesonginfluensa er ikke den samme som den mange tok i 2009. Bl.a. fordi den ble utviklet som "hastesak", er det vanskelig å si hvor mange år immuniteten varer. Det kan variere fra person til person, og årets virus er heller ikke nøyaktig likt 2009-varianten. Så risikogrupper bør ta årets vaksine.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:100639::1:5569:1:::0:0

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,4547:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:66335::1:5800:8:::0:0

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Influensavirus endrer seg hele tiden. Årets vaksine mot sesonginfluensa er ikke den samme som den mange tok i 2009. Bl.a. fordi den ble utviklet som "hastesak", er det vanskelig å si hvor mange år immuniteten varer. Det kan variere fra person til person, og årets virus er heller ikke nøyaktig likt 2009-varianten. Så risikogrupper bør ta årets vaksine.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:100639::1:5569:1:::0:0

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,4547:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:66335::1:5800:8:::0:0

Takk for svar. Det er H1N1 han bør vaksineres mot på nytt da. Greit å vite.

Gjest annlovinda
Skrevet

Sønnen min har astma, men lungekapasiteten er god på han.

Han ble vaksinert i 2009, da vaksinerte vi oss alle sammen.

Jeg hadde bestemt at vi skulle dra og vaksinere oss på mandag han og jeg, vi har astma begge to.

Men var i kontakt med barnelegen han går til for kontroll av astma og allergier, og han mente vi ikke trengte å vaksinere barnet på nytt nå....

Må si jeg nå blir veldig usikker, blir jo oppfordret på nyhetere hele tida om å vaksinere, og legen sa han trodde ikke vi trengte ny vaksine nå....

Skrevet

Takk for svar. Det er H1N1 han bør vaksineres mot på nytt da. Greit å vite.

Hei,

Vaksinen man får nå beskytter mot H1N1, H3N2 og influensa B, alle tre som er i omløp nå.

Med vennlig hilsen

Gjest MayIynn
Skrevet

Med vennlig hilsen

Men er ikke poenget at Svineinfluensa er "farligere" enn vanlig influensa? For ellers friske folk?

"Man" vaksinerer seg jo ikke mot vanlig influensa? Eller bør virkelig alle til enhver tid vaksinere seg mot all influensa?

Jeg hadde ordentlig influensa for 10 år siden, og så hadde jeg influensa rett før jul. Jeg syns det er bedre å ha skikkelig influensa en gang hver 7-10 år enn å måtte ta vaksine hvert år som uansett ikke virker mer enn ett år om gangen?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei,

Vaksinen man får nå beskytter mot H1N1, H3N2 og influensa B, alle tre som er i omløp nå.

Med vennlig hilsen

Da har jeg ringt Rikshospitalet og fikk et grundig svar jeg ikke var forberedt på, men som var veldig greit å vite.

Pga diagnosen hans (CVID) vil han sannsynligvis ikke ha noen effekt av vaksinen. For andre med nedsatt immunsvar (kreftpasienter osv), kunne det ha det, men ikke for han. Dette fordi kroppen hans ikke greier å danne de antistoffene han mangler selv. Men han tar Gammanorm hver uke med antistoffer og der var det tilsatt noe som beskytter mot influensa. Forklarer jo også hvorfor jeg ikke kan huske at han har hatt skikkelig influensa de siste årene til tross for at han har vært uvaksinert.

Så da jeg bestemte at han skulle ta svineifluensavaksinen i 2009 (da vi bodde utenlands), var det egentlig unødvendig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Sønnen min har astma, men lungekapasiteten er god på han.

Han ble vaksinert i 2009, da vaksinerte vi oss alle sammen.

Jeg hadde bestemt at vi skulle dra og vaksinere oss på mandag han og jeg, vi har astma begge to.

Men var i kontakt med barnelegen han går til for kontroll av astma og allergier, og han mente vi ikke trengte å vaksinere barnet på nytt nå....

Må si jeg nå blir veldig usikker, blir jo oppfordret på nyhetere hele tida om å vaksinere, og legen sa han trodde ikke vi trengte ny vaksine nå....

Se svar til Sør. Sønnen min skal ikke vaksineres.

Skrevet

Men er ikke poenget at Svineinfluensa er "farligere" enn vanlig influensa? For ellers friske folk?

"Man" vaksinerer seg jo ikke mot vanlig influensa? Eller bør virkelig alle til enhver tid vaksinere seg mot all influensa?

Jeg hadde ordentlig influensa for 10 år siden, og så hadde jeg influensa rett før jul. Jeg syns det er bedre å ha skikkelig influensa en gang hver 7-10 år enn å måtte ta vaksine hvert år som uansett ikke virker mer enn ett år om gangen?

Det er risikogruppene som bør ta hvert år.

Svineinfluensaen var annerledes bl.a. fordi det ikke var noen immunitet i befolkningen og fordi ingen liknende virus var dekket gjennom tidligere vaksiner mot sesonginfluensa. Vanligvis er det større likheter mellom "to influensaer som kommer etter hverandre", men slik var det ikke i 2009.

Nå er det sannsynligvis større immunitet mot svineriet generelt, og det er en komponent i vaksinen som dekker den typen virus - så langt det er mulig å "treffe" det når vaksinen lages. Årets vaksine og pandemi-vaksinen fra 2009 er ikke den samme, bl.a. fordi sesonginfluensaen ikke er "ren" svineinfluensa.

Gjest MayIynn
Skrevet

Det er risikogruppene som bør ta hvert år.

Svineinfluensaen var annerledes bl.a. fordi det ikke var noen immunitet i befolkningen og fordi ingen liknende virus var dekket gjennom tidligere vaksiner mot sesonginfluensa. Vanligvis er det større likheter mellom "to influensaer som kommer etter hverandre", men slik var det ikke i 2009.

Nå er det sannsynligvis større immunitet mot svineriet generelt, og det er en komponent i vaksinen som dekker den typen virus - så langt det er mulig å "treffe" det når vaksinen lages. Årets vaksine og pandemi-vaksinen fra 2009 er ikke den samme, bl.a. fordi sesonginfluensaen ikke er "ren" svineinfluensa.

Jeg bare tenker slik at man nok (på individnivå) er lengre beskyttet mot influensa når man faktisk har hatt det selv, enn når man er vaksinert.

(Så jeg syns det er veldig hysterisk rundt dette nå... og da mener jeg blandt vanlige folk - ikke kronikere)

Nå vet jeg jo ikke om det var svineinfluensa jeg hadde men antar jo at jeg ikke blir syk enda en gang i vinter med influensa.. Regner med at det går 7-10 år til neste gang - selv om jeg selvfølgelig ikke kan VITE det.

Skrevet

Jeg bare tenker slik at man nok (på individnivå) er lengre beskyttet mot influensa når man faktisk har hatt det selv, enn når man er vaksinert.

(Så jeg syns det er veldig hysterisk rundt dette nå... og da mener jeg blandt vanlige folk - ikke kronikere)

Nå vet jeg jo ikke om det var svineinfluensa jeg hadde men antar jo at jeg ikke blir syk enda en gang i vinter med influensa.. Regner med at det går 7-10 år til neste gang - selv om jeg selvfølgelig ikke kan VITE det.

Folk liker ikke usikkerhet, så det blir lett hysteri rundt ting som ingen har fasiten på. Ref. hvordan kampen om å få vaksine først ble avløst av en generell misnøye rundt de lave dødstallene i 2009, og hvordan disse etter hvert "beviste" at vaksinen var bortkastet.

Helsemyndighetene bør skaffe seg bedre krystallkuler, såpass bør vi kunne forlange i verdens rikeste land ;-)

Skrevet

''Nå vet jeg jo ikke om det var svineinfluensa jeg hadde men antar jo at jeg ikke blir syk enda en gang i vinter med influensa..''

Her flatet vi ut nesten alle mann, jeg synes ikke den var så kraftig som sist jeg hadde vanlig influensa, men halsen var vanvittig sår og vond hos meg i alle fall. Tror temmelig sikkert det var svineinfluensa, leste forleden at man mener ca. 85% av de som har hatt influensaen nå har hatt svineinfluensa.

Gjest MayIynn
Skrevet

''Nå vet jeg jo ikke om det var svineinfluensa jeg hadde men antar jo at jeg ikke blir syk enda en gang i vinter med influensa..''

Her flatet vi ut nesten alle mann, jeg synes ikke den var så kraftig som sist jeg hadde vanlig influensa, men halsen var vanvittig sår og vond hos meg i alle fall. Tror temmelig sikkert det var svineinfluensa, leste forleden at man mener ca. 85% av de som har hatt influensaen nå har hatt svineinfluensa.

Ja her var 4 av 5 syke :) først jeg så barna. Men jeg var vel hardest angrepet. Muskelverk - verst de første døgnene og hoste som aldri ville gi seg. Pluss den høye feberen.

Var hos legen men det var rett før det var "snakk" om influensautbrudd og svineinfluensa. Da ungene ble syke spurte jeg også om å få Tamiflu men "Det var jo noe de ga ut i den tida det var svineinfluensa" og altså ikke noe vi kunne få nå... Hadde bare lyst til at ungene skulle få bli litt fortere friske enn meg og ikke være syke i jula men Tamiflu hadde de ALDRI gitt ut på det legekontoret...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...