Gå til innhold

Bør jeg vaksinere meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men den ble tatt i 2009. Virker den ikke lenger? Har en sønn som tok den i 2009. Han har immunsvikt som hovedsakelig går på luftveier. Jeg trodde da han var trygg nå?

Jeg har ikke lest gjennom tråden, så det kan godt hende jeg bare gjentar det andre har sagt, men for noen dager siden ble det hevdet av en fagperson at man hadde testet en del personer som var vaksinert i 2009 og funnene viste at mange trengte revaksinering nå.

Skrevet

Da har jeg ringt Rikshospitalet og fikk et grundig svar jeg ikke var forberedt på, men som var veldig greit å vite.

Pga diagnosen hans (CVID) vil han sannsynligvis ikke ha noen effekt av vaksinen. For andre med nedsatt immunsvar (kreftpasienter osv), kunne det ha det, men ikke for han. Dette fordi kroppen hans ikke greier å danne de antistoffene han mangler selv. Men han tar Gammanorm hver uke med antistoffer og der var det tilsatt noe som beskytter mot influensa. Forklarer jo også hvorfor jeg ikke kan huske at han har hatt skikkelig influensa de siste årene til tross for at han har vært uvaksinert.

Så da jeg bestemte at han skulle ta svineifluensavaksinen i 2009 (da vi bodde utenlands), var det egentlig unødvendig.

Så ikke dette før mitt forrige svar. Bra at dere fikk et så ryddig og utfyllende svar fra RH :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Så ikke dette før mitt forrige svar. Bra at dere fikk et så ryddig og utfyllende svar fra RH :-)

Ja, det synes jeg :-)

Skrevet

Da har jeg ringt Rikshospitalet og fikk et grundig svar jeg ikke var forberedt på, men som var veldig greit å vite.

Pga diagnosen hans (CVID) vil han sannsynligvis ikke ha noen effekt av vaksinen. For andre med nedsatt immunsvar (kreftpasienter osv), kunne det ha det, men ikke for han. Dette fordi kroppen hans ikke greier å danne de antistoffene han mangler selv. Men han tar Gammanorm hver uke med antistoffer og der var det tilsatt noe som beskytter mot influensa. Forklarer jo også hvorfor jeg ikke kan huske at han har hatt skikkelig influensa de siste årene til tross for at han har vært uvaksinert.

Så da jeg bestemte at han skulle ta svineifluensavaksinen i 2009 (da vi bodde utenlands), var det egentlig unødvendig.

Hei,

Du er som meg - jeg ringte Folkehelseinstituttet og snakket lenge med en lege der om verdien av dobbelvaksinasjon.

Godt at han får immuniteten "ferdig på boks" ;-) - da slipper han flere sprøyter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men er ikke poenget at Svineinfluensa er "farligere" enn vanlig influensa? For ellers friske folk?

"Man" vaksinerer seg jo ikke mot vanlig influensa? Eller bør virkelig alle til enhver tid vaksinere seg mot all influensa?

Jeg hadde ordentlig influensa for 10 år siden, og så hadde jeg influensa rett før jul. Jeg syns det er bedre å ha skikkelig influensa en gang hver 7-10 år enn å måtte ta vaksine hvert år som uansett ikke virker mer enn ett år om gangen?

''Men er ikke poenget at Svineinfluensa er "farligere" enn vanlig influensa? For ellers friske folk?

"Man" vaksinerer seg jo ikke mot vanlig influensa? Eller bør virkelig alle til enhver tid vaksinere seg mot all influensa?

Jeg hadde ordentlig influensa for 10 år siden, og så hadde jeg influensa rett før jul. Jeg syns det er bedre å ha skikkelig influensa en gang hver 7-10 år enn å måtte ta vaksine hvert år som uansett ikke virker mer enn ett år om gangen? – MayIynn''

Svineinfluensa (H1N1) er på noen måter farligere, fordi ingen hadde immunitet i det hele tatt (den var så forskjellig), og fremdeles er det mange i befolkningen som ikke har noen immunitet. Og da kan man bli sykere enn for en "gjennomsnittsinfluensa".

Alle trenger ikke vaksinere seg for sesonginfluensa, samtidig så ser jeg egentlig ingen god grunn til ikke å gjøre det, med mindre man liker å ha feber i en uke eller to.

Jeg er i risikogruppen, men jeg hadde vaksinert meg uansett, fordi jeg ikke ser noe som helst poeng med å bli syk. Vaksinen er smertefri, nesten gratis, og er meget trygg.

Selv om man i gjennomsnitt får influensa hvert f. eks. 7 år, så er det jo ikke slik at det er 7 år mellom hver gang. Det kan være 2 år, og bivirkningene fra influensa kan svekke deg i årevis, hvis du er uheldig.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei,

Du er som meg - jeg ringte Folkehelseinstituttet og snakket lenge med en lege der om verdien av dobbelvaksinasjon.

Godt at han får immuniteten "ferdig på boks" ;-) - da slipper han flere sprøyter.

Med vennlig hilsen

''Du er som meg - jeg ringte Folkehelseinstituttet og snakket lenge med en lege der om verdien av dobbelvaksinasjon''

Ja akkurat slike ting er det greit å få et skikkelig svar på. Ser du skriver at du også er i risikogruppen.

Jeg må bare innrømme at jeg ikke har fulgt med eller tenkt så mye på svineinfluensaen i denne omgang, da det har vært en del andre ting å tenke på. Men helsa er viktig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Og nå mener hun engle"venninna" mi at man skal ha en løk i rommet og influensaen trekkes mot løken.

Har du hørt noe så dumt? Hadde det vært noen andre som hadde sagt, ville jeg tatt det som en spøk og ledd av det, men her ble det nok sagt i ramme alvor. Folk sliter med forskjellige problemer ;)

Skrevet

Og nå mener hun engle"venninna" mi at man skal ha en løk i rommet og influensaen trekkes mot løken.

Har du hørt noe så dumt? Hadde det vært noen andre som hadde sagt, ville jeg tatt det som en spøk og ledd av det, men her ble det nok sagt i ramme alvor. Folk sliter med forskjellige problemer ;)

Ja, jeg har sett den har gått rundt i dag.

Du kan påpeke at man ikke kan se virus i et vanlig mikroskop, og at virus uansett ikke er en levende organisme.

Dessuten liker jeg løk! ;)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg leste akkurat om dette med løk på et annet nettforum og der var man overbevist om at det stemte. Jaja.

Skrevet

Jeg leste akkurat om dette med løk på et annet nettforum og der var man overbevist om at det stemte. Jaja.

Wtf? Løk? Erremulig!

Dette må jeg se. Har du link? :D

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, jeg har sett den har gått rundt i dag.

Du kan påpeke at man ikke kan se virus i et vanlig mikroskop, og at virus uansett ikke er en levende organisme.

Dessuten liker jeg løk! ;)

Med vennlig hilsen

Okay, så dette er noe som har gått rundt på facebook i dag? Da var det nok spøk alikevel da. Det bare ligner henne og ha så mange rare meninger om sånt.

Skrevet

Den der sendes rundt med lynets hastighet på FB idag! Jeg undres over at folk går fem på?!:P

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Den der sendes rundt med lynets hastighet på FB idag! Jeg undres over at folk går fem på?!:P

Jeg så den først nå og da var det akkurat henne som typisk nok ville gå sånt ;-)

Skrevet

Jeg så den først nå og da var det akkurat henne som typisk nok ville gå sånt ;-)

Men det forundrer meg at det faktisk er et par-tre av mine venner som jeg absolutt ikke ville trodd hadde latt seg lure av denne....

Vurderer å legge løk i alle rommene i huset, bare sånn for sikkerhets skyld :P

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Men den ble tatt i 2009. Virker den ikke lenger? Har en sønn som tok den i 2009. Han har immunsvikt som hovedsakelig går på luftveier. Jeg trodde da han var trygg nå?

I dette tilfellet kan en ikke snakke om virker eller virker ikke. Her er det snakk om grad av beskyttelse.

Den som ble vaksinert i 2009 har bedre beskyttelse enn en uvaksinert, men en som vaksinerer seg nå har enda bedre beskyttelse.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

I dette tilfellet kan en ikke snakke om virker eller virker ikke. Her er det snakk om grad av beskyttelse.

Den som ble vaksinert i 2009 har bedre beskyttelse enn en uvaksinert, men en som vaksinerer seg nå har enda bedre beskyttelse.

Takk for svar. Nå viser det seg at det ikke er noen vits i å vaksinere han, men skjønner at dette gjelder for alle andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...