Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

Gjest germimate
Skrevet

Hvordan kommer en over mobbing som gir dype og alvorlige sår?

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• frosken

7

• trollemor;o)

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Gjest germimate
Skrevet

Samtaleterapi?

Nei, ikke det. Jeg vil gjerne ha tips og råd om hvordan andre kom utav eller gjennom det.

Gjest MayIynn
Skrevet

Nei, ikke det. Jeg vil gjerne ha tips og råd om hvordan andre kom utav eller gjennom det.

Vel - jeg tror samtaleterapi for de fleste er en nyttig og vanlig måte å komme seg gjennom slike opplevelser.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Stiller du dette spørsmålet pga av svaret til Nhd nå?

Nå tror jeg dette er begynnelsen på en lang rekke destruktive innlegg fra deg igjen. Du bør vite av erfaring nå, hvordan dette ender. Hvorfor vil du deg selv så vondt?

Hvorfor ikke bare la være? Kanskje det er bedre at du heller kommer deg på jobben igjen. Da får du ihvertfall noe annet å tenke på.

Gjest germimate
Skrevet

Stiller du dette spørsmålet pga av svaret til Nhd nå?

Nå tror jeg dette er begynnelsen på en lang rekke destruktive innlegg fra deg igjen. Du bør vite av erfaring nå, hvordan dette ender. Hvorfor vil du deg selv så vondt?

Hvorfor ikke bare la være? Kanskje det er bedre at du heller kommer deg på jobben igjen. Da får du ihvertfall noe annet å tenke på.

Det var det som utløste det ja.

Gjest MayIynn
Skrevet

Det var det som utløste det ja.

Så du vil egentlig ikke ha tips og råd ang hvordan takle "mobbing" men oppmerksomhet og medlidenhet?

Gjest germimate
Skrevet

Så du vil egentlig ikke ha tips og råd ang hvordan takle "mobbing" men oppmerksomhet og medlidenhet?

Du tar feil. Jeg har lenge forsøkt å bearbeide mobbing uten å ha kommet meg videre.

Skrevet

Hvis dette skal bli en meningsfull diskusjon, så tror jeg du må starte med å tydelig si hva det er du ser på som mobbing.

Gi noen konkrete eksempler.

Skrevet

Hvordan vet du at det du oppfatter som mobbing er mobbing?

Gjest this is my life
Skrevet

Jeg har kommet meg bra etter mange år med mobbing. Min definasjon av mobbing: Jeg ble utestengt, angrepet av større gutter, kledd naken og gjort narr av. Så ble jeg mobbet fordi jeg så sånn og sånn ut. Tror ihvertfall at dette kan kalles mobbing? Ble også lugget og diverse andre ting som jeg ikke kan gå inn på her.

Hvordan jeg kom meg igjennom det? Jeg kom meg aldri igjennom, jeg har lært å parkere det som fortid, ingenting jeg kan gjøre noe med idag. Skadene jeg har fått av dette og diverse andre ting, er at jeg er veldig paranoid, sliter med depresjoner, angst osv. Jeg trenger medisiner og samtaler innimellom for å takle livet idag.

I mange år gikk jeg og ikke ville innrømme at jeg trengte hjelp, jeg slet med selvmordstanker/forsøk og depresjoner. Jeg har det bedre nå som jeg får hjelp, men tror aldri jeg vil klare meg uten medisiner. Det er jo også bra for legemiddelindustrien :-).

Gjest germimate
Skrevet

Jeg har kommet meg bra etter mange år med mobbing. Min definasjon av mobbing: Jeg ble utestengt, angrepet av større gutter, kledd naken og gjort narr av. Så ble jeg mobbet fordi jeg så sånn og sånn ut. Tror ihvertfall at dette kan kalles mobbing? Ble også lugget og diverse andre ting som jeg ikke kan gå inn på her.

Hvordan jeg kom meg igjennom det? Jeg kom meg aldri igjennom, jeg har lært å parkere det som fortid, ingenting jeg kan gjøre noe med idag. Skadene jeg har fått av dette og diverse andre ting, er at jeg er veldig paranoid, sliter med depresjoner, angst osv. Jeg trenger medisiner og samtaler innimellom for å takle livet idag.

I mange år gikk jeg og ikke ville innrømme at jeg trengte hjelp, jeg slet med selvmordstanker/forsøk og depresjoner. Jeg har det bedre nå som jeg får hjelp, men tror aldri jeg vil klare meg uten medisiner. Det er jo også bra for legemiddelindustrien :-).

Jeg ble som deg utestengt sosialt (i hele min oppvekst), og jeg ble kledd naken av min ene bror og hans kamerater. Jeg ble baksnakket fordi jeg var "annerledes", og jeg led under at mine foreldre ikke stelte seg osv (folkesnakk). Jeg har blitt gjort narr av også.

Hvorfor kom du deg aldri gjennom det?

Gjest this is my life
Skrevet

Jeg ble som deg utestengt sosialt (i hele min oppvekst), og jeg ble kledd naken av min ene bror og hans kamerater. Jeg ble baksnakket fordi jeg var "annerledes", og jeg led under at mine foreldre ikke stelte seg osv (folkesnakk). Jeg har blitt gjort narr av også.

Hvorfor kom du deg aldri gjennom det?

Hva legger du i å komme gjennom det? Ting har jo skjedd, det går aldri an å forandre dette. Men det går an å tenke at fortid er fortid, idag skjer ikke dette, heldigvis.

Skrevet

Et viktig moment er å akseptere det som har skjedd, ikke fordi det var riktig, men fordi det er et uforanderlig faktum at det har skjedd.

En minst like viktig ting er å redefinere hvordan man oppfatter både seg selv og sine medmennesker. 'Mobbebrillene' gir et fryktelig forvrengt bilde av nåtiden. Derfor må de tas av og tråkkes i stykker.

Mobbing over tid skaper et mønster av negativ forventning. Dette må erstattes av realistiske positive forventninger til både seg selv, andre og selve livet.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Hva legger du i å komme gjennom det? Ting har jo skjedd, det går aldri an å forandre dette. Men det går an å tenke at fortid er fortid, idag skjer ikke dette, heldigvis.

Problemet er at det gjør så vondt når jeg blir gjort narr av e.l. i nåtid. Det vekker så mye vondt, og jeg får en rekke negative følelser; hat, sinne, lei meg, forakt, kvalme osv.

Heldigvis skjer det sjelden - men når det først skjer så går jeg rett i kjelleren. Jeg bærer også nag og bitterhet i lang lang tid og trekker meg unna og inn i meg selv. Stoler ikke på noen og blir som deg paranoid.

Gjest germimate
Skrevet

Et viktig moment er å akseptere det som har skjedd, ikke fordi det var riktig, men fordi det er et uforanderlig faktum at det har skjedd.

En minst like viktig ting er å redefinere hvordan man oppfatter både seg selv og sine medmennesker. 'Mobbebrillene' gir et fryktelig forvrengt bilde av nåtiden. Derfor må de tas av og tråkkes i stykker.

Mobbing over tid skaper et mønster av negativ forventning. Dette må erstattes av realistiske positive forventninger til både seg selv, andre og selve livet.

mvh

Hvordan kan jeg få bukt med dette? Har du noen ideer om hvordan jeg kan jobbe med det eller hva jeg skal erstatte det med som du skriver noe om?

Gjest bølger
Skrevet

Jeg tror mobbing og utestengelse i barneårene gjør deg mer sårbar også i voksen alder. Det er ikke godt å havne i kjelleren for hver minste ting. Jeg gjør det selv, og skulle ønske jeg kunne taklet ting bedre.

trollemor;o)
Skrevet

Det tar tid og en vil kanskje alltid være prega av mobbinga, men for min del har den på sett og vis gjort meg til et bedre menneske..Høres merkelig ut, men vi har jo opplevd hvor vondt og urettferdig det er så i min jobb som lærer slår jeg hardt ned på mobbing. Eller, jeg lar det ikke få lov til å skje... og skjer det så blir jeg vanvittig sint og slår beinhardt ned på det. Tror det setter så dype spor hos mobberne at de skjønner alvoret.

trollemor;o)
Skrevet

Problemet er at det gjør så vondt når jeg blir gjort narr av e.l. i nåtid. Det vekker så mye vondt, og jeg får en rekke negative følelser; hat, sinne, lei meg, forakt, kvalme osv.

Heldigvis skjer det sjelden - men når det først skjer så går jeg rett i kjelleren. Jeg bærer også nag og bitterhet i lang lang tid og trekker meg unna og inn i meg selv. Stoler ikke på noen og blir som deg paranoid.

kanskje skulle du bare fortalt dine venner/kollegaer om din fortid? Sagt at når de slenger en "ufarlig" fleip om deg så gjør det noe med deg pga din fortid?

trollemor;o)
Skrevet

Du tar feil. Jeg har lenge forsøkt å bearbeide mobbing uten å ha kommet meg videre.

Når en gutt/mann så på meg så trodde jeg automatisk at det var pga at jeg var stygg... Sakte men sikkert gikk det opp for meg at jeg faktisk var ganske søt og at de likte det de så! Prøv å tenke positivt og ikke tro det verste om alt og alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...