Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

trollemor;o)
Skrevet

''Jeg ser den, og derfor mener jeh t germinate bør fortelle omverdenen hvordan hun har det og hvorfor.''

Noen ganger kan det fungere. Andre ganger hjelper det mest å jobbe med seg selv og holde fast ved prinsippet om at man "kun kan forandre seg selv og ikke andre".

Det er sant, men etter mange år med mobbing tar det virkelig lang tid å klare å se at en faktisk er verdt noe som helst... En tar ABSOLUTT ALT opp i verste mening.

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• frosken

7

• trollemor;o)

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Skrevet

Jeg bare lurer på noe. Jeg bestemmer meg for å tolke ting i beste mening. Men det kan jo være jeg tar feil også.

Da går jeg kanskje glipp av noe folk prøver å fortelle meg

Får jeg da skrive det på deres konto; "det er deres problem".

Har du noen tanker rundt dette?

''Jeg bare lurer på noe. Jeg bestemmer meg for å tolke ting i beste mening. Men det kan jo være jeg tar feil også.''

Det er alltid en mulighet for at man tar feil i større eller mindre grad. Da er det som regel bedre å ha tolket mer positivt enn det var grunnlag for enn å komme ut på den for negative siden.

Har man et møster av å ta ting i verste mening, kan det være nyttig og overdrive litt i motsatt retning en stund. Etter hvert kommer nyansene og bedre balanse.

''Da går jeg kanskje glipp av noe folk prøver å fortelle meg-''

Man går glipp av det folk forteller uansett hvilken retning man feiltolker i. Men tolker man det i overkant positivt, er det lettere for den andre å tydeliggjøre budskapet enn om man er for negativ.

At andre ikke skjønner hva man mener, er en vanlig del av menneskelig kommunikasjon som de fleste voksne bør kunne håndtere på et hverdagsplan.

''Får jeg da skrive det på deres konto; "det er deres problem".''

Innbakt i begrepet 'tolke andre' er det minst tre komponenter.

1; Innhold; Hva er det XX formidler. Hva er riktigheten av dette?

2: Intensjon og bakgrunn; Hvorfor sier XX dette? Hva ønsker XX å oppnå med sitt utsagn/handling?

3: Hva gjør dette med meg og mitt velbefinnende?

XX kan dermed uttrykke misnøye, men ha som intensjon å hjelpe meg til positiv endring. XX behøver ikke være rasende og dømme meg nord og ned.

Man har ofte svært mye å gå på når det kommer til punkt 3. Hvor stor plass skal dette få i tanker og følelser? I hvilken grad skal det få påvirke ens velbefinnende?

Målet er ikke å bli imun. Man trenger ikke være en usårbar stein. Men litt tykkere hud kan være nyttig. Dessuten er det greit å øve opp en raskere 'tilheling'.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

''Jeg bare lurer på noe. Jeg bestemmer meg for å tolke ting i beste mening. Men det kan jo være jeg tar feil også.''

Det er alltid en mulighet for at man tar feil i større eller mindre grad. Da er det som regel bedre å ha tolket mer positivt enn det var grunnlag for enn å komme ut på den for negative siden.

Har man et møster av å ta ting i verste mening, kan det være nyttig og overdrive litt i motsatt retning en stund. Etter hvert kommer nyansene og bedre balanse.

''Da går jeg kanskje glipp av noe folk prøver å fortelle meg-''

Man går glipp av det folk forteller uansett hvilken retning man feiltolker i. Men tolker man det i overkant positivt, er det lettere for den andre å tydeliggjøre budskapet enn om man er for negativ.

At andre ikke skjønner hva man mener, er en vanlig del av menneskelig kommunikasjon som de fleste voksne bør kunne håndtere på et hverdagsplan.

''Får jeg da skrive det på deres konto; "det er deres problem".''

Innbakt i begrepet 'tolke andre' er det minst tre komponenter.

1; Innhold; Hva er det XX formidler. Hva er riktigheten av dette?

2: Intensjon og bakgrunn; Hvorfor sier XX dette? Hva ønsker XX å oppnå med sitt utsagn/handling?

3: Hva gjør dette med meg og mitt velbefinnende?

XX kan dermed uttrykke misnøye, men ha som intensjon å hjelpe meg til positiv endring. XX behøver ikke være rasende og dømme meg nord og ned.

Man har ofte svært mye å gå på når det kommer til punkt 3. Hvor stor plass skal dette få i tanker og følelser? I hvilken grad skal det få påvirke ens velbefinnende?

Målet er ikke å bli imun. Man trenger ikke være en usårbar stein. Men litt tykkere hud kan være nyttig. Dessuten er det greit å øve opp en raskere 'tilheling'.

mvh

Tusen takk for gode råd igjen :)

Jeg har et stort problem ved at følelsene blir så sterke, intense og mange. Da forsvinner fornuften min, og jeg befinner meg i et helvete.

Men jeg må tenke mer på dette i denne sammenhengen.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg har brukt denne "metoden" i alle år. Jeg tar ting beste mening. Skulle det være noen som ønsker å si meg noe negativt som jeg ikke får med meg, får de være tydeligere neste gang.

Hittil har dette fungert for meg.

Hvordan gjør du det selv, når du skal si noe negativt til andre: bruker du samme metode, eller hinter du også innimellom?

Skrevet

Tusen takk for gode råd igjen :)

Jeg har et stort problem ved at følelsene blir så sterke, intense og mange. Da forsvinner fornuften min, og jeg befinner meg i et helvete.

Men jeg må tenke mer på dette i denne sammenhengen.

''Men jeg må tenke mer på dette i denne sammenhengen.''

Og det er nettopp i tankene man har den største muligheten for endring.

:-)

Slutter meg til de som sier du har tatt tilbakemeldingene du har fått i denne tråden på en flott måte.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Slutter meg til de som sier du har tatt tilbakemeldingene du har fått i denne tråden på en flott måte.

mvh

Jeg blir kjempeglad for en slik posutiv tilbakemelding som jeg har fått av dere.

Men jeg tør ikke juble enda .. Summen av det negative er for stor enda føler jeg :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg blir kjempeglad for en slik posutiv tilbakemelding som jeg har fått av dere.

Men jeg tør ikke juble enda .. Summen av det negative er for stor enda føler jeg :)

Trodde du skiftet nick i går kveld eller har jeg drømt?

Gjest germinate
Skrevet

Jeg må jo fortsette med det samme nicket i disse "gamle" trådene!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg må jo fortsette med det samme nicket i disse "gamle" trådene!

Ok, sånn ja. Tenkte meg ikke om :-)

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Får vi ikke stadig beskjed om å beholde samme nick i samme tråd da, er vel bare det h'n gjør her?

Skrevet

Det viktige er at du beveger deg i en riktig og konstruktiv retning i forhold til noe som er/har vært svært vanskelig for deg.

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Neste gang du føler at du bli mobbet, så prøv og tenk litt over det før du lager et slikt innlegg du gjorde her, så du burde vite etter så lang tid på dol ikke fører noe godt med seg for din del. Er det mobbing? Det var det jo ikke. Det var en ørliten irettesettelse.

Hvis du hadde svart slik: "- Ja, det har du rett i. Jeg skal ta det til etterretning" så hadde du blitt ferdig med saken med det samme uten noe mer styr.

Deretter kunne du undersøkt saken (altså det du spurte om) andre steder. Det hadde gjort det hele så mye lettere for deg istedenfor å lage dramatikk rundt det.

Jeg har en stund tenkt på svaret (og rådet) ditt. Det var en annen som skrev noe tilsvarende for ikke lenge siden også.

Jeg jobber med saken :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har en stund tenkt på svaret (og rådet) ditt. Det var en annen som skrev noe tilsvarende for ikke lenge siden også.

Jeg jobber med saken :)

Gjest germimate
Skrevet

mvh

Jeg har tenkt så mye på svarene dine i denne tråden. På offerrollen og på ansvarliggjøring spesielt. Det er så komplisert, men du gjorde det så forståelig. Endelig har jeg mulighet til å komme meg videre - og jeg er i gang :)

Skrevet

Jeg har tenkt så mye på svarene dine i denne tråden. På offerrollen og på ansvarliggjøring spesielt. Det er så komplisert, men du gjorde det så forståelig. Endelig har jeg mulighet til å komme meg videre - og jeg er i gang :)

Tusen takk for en trivelig tilbakemelding.

Nå ble jeg glad. :-)

Lykke til videre med dette prosjektet!

mvh

Gjest germimate
Skrevet

mvh

:)

Gjest germimate
Skrevet

mvh

Jeg lurer på noe mer :) Hvorfor er det så stor forskjell på fornuft og følelser - er det sånn for alle? Det er jo så stort et sprik, kunne nesten sagt det er to personligheter...

Skrevet

Jeg lurer på noe mer :) Hvorfor er det så stor forskjell på fornuft og følelser - er det sånn for alle? Det er jo så stort et sprik, kunne nesten sagt det er to personligheter...

Alle opplever av ulike grunner et sprik mellom både hva som 'objektivt' sett kan anses som fornuftig, hva de opplever som fornuftig og hva de føler.

Hva tror du hovedingrediensene i disse motsetningene er for deg?

mvh

Gjest germimate
Skrevet

Alle opplever av ulike grunner et sprik mellom både hva som 'objektivt' sett kan anses som fornuftig, hva de opplever som fornuftig og hva de føler.

Hva tror du hovedingrediensene i disse motsetningene er for deg?

mvh

Kan du utdype spørsmålet litt, så skal jeg svare i morgen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...