Gå til innhold

Tvangsinnleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren til en venninne av meg har ikke vært utenfor døren på fem år. Han dusjer kanskje en gang i måneden, og gjør ikke annet enn å spise, røyke, sove og spille data. Han er i slutten av trettiårene. Årsaken er at han ikke "Vil ut", han har for mye angst og ser på seg seelv som veldig syk.

Noe som frustrerer meg som ser dette, er at moren hans handler for han og utfører alle ærend, uten å kreve noe av han. Hun har en veldig forsiktig og nervøs oppførsel..

Denne karen har veldig mange tvangstanker og handlinger, men det blir selvsagt aldri bedre ved å sy puter under armene på han. Han ligger gjerne 11 døgn i strekk.... og jeg synes det hele er helt vanvittig.

Er det mulig å få tvangsinnlagt en slik person om en varsler psykiatrien? Han dør ikke av denne oppførselen, men dette livet virker veldig fattig...

Skrevet

Dette høres nesten ut som ex mannen min. Og jeg er nesten som moren hans pluss at jeg vasker kjøkkenet for ham av og til.

Lurer på hva nyttårsforsettet mitt skal være? Hmmm......

Jeg vet ikke om han kan bli tvangsinnlagt. Kanskje han trenger noen til å gi ham et skikkelig spark bak?

neelie (ferri) <3
Skrevet

Hei Rose23 :)

Ja, det er ganske tomt.

Spessielt nyttårsdager eller når jeg hørte historier om "de på utsiden" så gjorde det ekstra vondt i min isolasjon!

Jeg merker jeg har veldig lyst til å hjelpe denne personen jeg :) For det høres delvis ut som han nå lever i det jeg var i...Jeg hadde ikke tvangstanger, men det tok meg over 8 år å komme meg ut av mitt lille krypinn.

:::::::::::: stygge ord kommer :::::::::

Jeg tenker nå i ettertid at fyy faen, så innihelvettes forbanna sjit at ingen tok affære!!!! jeg mistet jo inne fitte faens ungdomstiden og mesteparten av fuckings ung voksen livet mitt ved å sleike pcskjerm dritt! Alt er blitt helt langt inni natta forpult fordi jeg var så redd og tapte så sinnsykt mye!! ...kremt..

:::::::: stygge ord slutt:::::::

Jeg sliter fortsatt med angst pga mine år i isolasjon.. og er så langt etter der jeg burte ha vært..

Kunne dere sende bekymringsmelding kanskje?

Moren og søsteren kunne kanskje ta en tur til lege sammen for å legge en slagplan sammen med hsn og et dps eller annet tiltak?

Tvangsinnleggelse vet jeg ingenting om, jeg var ganske så isolert, men det rabbla ikke helt fullstendig for meg psykiskt.. (...right, Fridtjof?.. :)

Så det kommer kanskje ann på hvor syk han egentlig er nå..

Om det hadde endt i innleggelse for meg så tror jeg ikke jeg hadde forbedret meg, er for sta..

Om han er litt som meg så er det kanskje bare blitt at det å være hjemme hos mor er det som skaper minst stress. Jeg hadde det helt dritt hjemme, men PC'en skapte oppmerksomhetsfanger.. vekt på fanger..

Velger det man vet i stedet for å prøve det skumle ukjente ute i virkeligheten.

Du kunne gi ham eposten min om du vil, (kanskje nhd kan videreformidle)

Beste hadde vært om han selv tok kontakt med noen fag personer, men det kan være vannskelig.. Han er kanskje redd for tlf også som meg? Epost til kommunen hjalp her.. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det avgjørende for om vedkommende kan tvangsinnlegges eller ikke er om det oppfattes som "overveiende sannsynlig at vedkommend har en alvorlig sinnslidelse".

Tror en her at denne personens atferd og funksjonssvikt skyldes en alvorlig sinnslidelse (psykose)?

Skrevet

Hei Rose23 :)

Ja, det er ganske tomt.

Spessielt nyttårsdager eller når jeg hørte historier om "de på utsiden" så gjorde det ekstra vondt i min isolasjon!

Jeg merker jeg har veldig lyst til å hjelpe denne personen jeg :) For det høres delvis ut som han nå lever i det jeg var i...Jeg hadde ikke tvangstanger, men det tok meg over 8 år å komme meg ut av mitt lille krypinn.

:::::::::::: stygge ord kommer :::::::::

Jeg tenker nå i ettertid at fyy faen, så innihelvettes forbanna sjit at ingen tok affære!!!! jeg mistet jo inne fitte faens ungdomstiden og mesteparten av fuckings ung voksen livet mitt ved å sleike pcskjerm dritt! Alt er blitt helt langt inni natta forpult fordi jeg var så redd og tapte så sinnsykt mye!! ...kremt..

:::::::: stygge ord slutt:::::::

Jeg sliter fortsatt med angst pga mine år i isolasjon.. og er så langt etter der jeg burte ha vært..

Kunne dere sende bekymringsmelding kanskje?

Moren og søsteren kunne kanskje ta en tur til lege sammen for å legge en slagplan sammen med hsn og et dps eller annet tiltak?

Tvangsinnleggelse vet jeg ingenting om, jeg var ganske så isolert, men det rabbla ikke helt fullstendig for meg psykiskt.. (...right, Fridtjof?.. :)

Så det kommer kanskje ann på hvor syk han egentlig er nå..

Om det hadde endt i innleggelse for meg så tror jeg ikke jeg hadde forbedret meg, er for sta..

Om han er litt som meg så er det kanskje bare blitt at det å være hjemme hos mor er det som skaper minst stress. Jeg hadde det helt dritt hjemme, men PC'en skapte oppmerksomhetsfanger.. vekt på fanger..

Velger det man vet i stedet for å prøve det skumle ukjente ute i virkeligheten.

Du kunne gi ham eposten min om du vil, (kanskje nhd kan videreformidle)

Beste hadde vært om han selv tok kontakt med noen fag personer, men det kan være vannskelig.. Han er kanskje redd for tlf også som meg? Epost til kommunen hjalp her.. :)

Interessant å høre at du skulle ønske noen grep inn... Jeg har aldri møtt denne karen... han tør selvfølgelig ikke å møte fremmede. Venninnen min har også hatt perioder med isolering... mens den andre broren er helt normal. Jeg tenker det må ha med oppdragelsen å gjøre.... En alt for snill mor som ikke stiller krav. Ikke f. om jeg hadde handlet dag etter dag for en voksen mann med beina i behold.

Både moren og søsteren er redd for at han skal "Bli forbanna" på dem. Derfar hadde jeg håpt at det gikk ann å sende "problemet" til hjelpeapparatet.

neelie (ferri) <3
Skrevet

Interessant å høre at du skulle ønske noen grep inn... Jeg har aldri møtt denne karen... han tør selvfølgelig ikke å møte fremmede. Venninnen min har også hatt perioder med isolering... mens den andre broren er helt normal. Jeg tenker det må ha med oppdragelsen å gjøre.... En alt for snill mor som ikke stiller krav. Ikke f. om jeg hadde handlet dag etter dag for en voksen mann med beina i behold.

Både moren og søsteren er redd for at han skal "Bli forbanna" på dem. Derfar hadde jeg håpt at det gikk ann å sende "problemet" til hjelpeapparatet.

Tror ikke det er rettferdig for noen at han fortsetter som han gjør nå.

Om de gjør det riktige, gjør noe nå før det går enda flere år, så har de ingenting å få dårlig samvittighet over.

De gjør jo det riktige.

Når han blir friskere og merker egen mestringsfølelse så virker det som meg mer sannsynlig at han etterhvert vil bli glad for at noen tok affære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...