Gå til innhold

Bekjent er bekymret - vaksine-> narkolepsi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er ulogisk å tro at tilbudet de ansatte på et sykehus har om vaksinering i arbeidstiden skulle få dem til å "misbruke" fastlegen som allerede har for mange pasienter som ikke får dette tilbudet på sin arbeidsplass. Jeg får ikke en gang en konsultasjon hos min fastlege om noe viktig før om flere uker pga av at for mange bare kommer med sin influensa, kan man ikke heller holde sengen?

At de ansatte på et sykehus har dette tilbudet og at 10 % bare benytter seg av det i, gjennomsnitt, syns jeg taler for en ganske stor skepsis, og den fra grupper som er i risikogruppen fordi de utsettes for smitte mye mer.

Det stod en oversikt over dette i avisen en dag, jeg har ikke tid å finne det nå :-)

''Det er ulogisk å tro at tilbudet de ansatte på et sykehus har om vaksinering i arbeidstiden skulle få dem til å "misbruke" fastlegen som allerede har for mange pasienter som ikke får dette tilbudet på sin arbeidsplass. Jeg får ikke en gang en konsultasjon hos min fastlege om noe viktig før om flere uker pga av at for mange bare kommer med sin influensa, kan man ikke heller holde sengen?''

Nettopp!

Noen fastleger har riktignok ordninger hvor man ikke må bestille time for vaksinasjon, men folk flest må betale for vaksinen mm noe de slipper når det gjøres hos arbeidsgiver.

Skrevet

Hei!

jeg tror man ofte tenker på seg og sitt og ikke på gruppenivå.

På gruppenivå er vaksinering best, på individnivå gjøre man seg andre tanker.

Men jeg er enig i at det er ulogisk, særlig når forkjempere av vaksinering selv vegrer seg mot å ta den.

Jeg er i stor grad i mot vaksinering, da er det lettere å avstå fra den, hadde jeg vært tilhenger av dette, burde jeg vaksinere både meg selv og barna, noe annet ville vært løgn.

Men mange tar lett på sannhet og løgn har jeg erfart og det er mye dobbeltmoral.

I land som Japan har man hatt en bedre gjennomgang og vurdering av skadevirkninger visse vaksiner har gitt, dette første blant annet til at man i Japan utsatte vaksinering av barn til barna var 2 år for en del år tilbake. Jeg savner en mer konstruktiv debatt enn den vi har i Norge, der man så fort man sier man er skeptisk til vaksinasjonsprogrammet av ulike grunner får høre hvor egoistisk man er og andre usakligheter. Der setter man et punktum for en videre diskusjon.

''Der setter man et punktum for en videre diskusjon. – Madelenemie''

Mange i gjengen som er mot vaksiner hadde vært det om man så beviste at det ikke eksisterte en eneste bivirkning i hele verden. For de fleste av dem vil jeg påstå at det "religion".

Man har folk som Kjetil Dreyer som selger "sølvvann" og tjener titusenvis av kroner på å spre misinformasjon om vaksiner.

I The Lancet forleden kunne du lese at mellom 250 000 og 580 000 er døde av H1N1 (svineinfluensa). Det var altså den helt korrekte beslutningen som ble tatt av FHI om å tilby vaksine til befolkningen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg får ikke en gang en konsultasjon hos min fastlege om noe viktig før om flere uker pga av at for mange bare kommer med sin influensa, kan man ikke heller holde sengen?''

Denne influensaen varer som regel i mer enn de 3 dagene man har lov til å bruke egenmelding. Tror nok de fleste har mest lyst til å holde sengen. Selv var jeg hos lege på dag 5 fordi jeg ble syk på en lørdag. Hadde fremdeles over 39 i feber og var derfor for syk til å gå på jobb.

''Denne influensaen varer som regel i mer enn de 3 dagene man har lov til å bruke egenmelding.''

Jobber man i en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv) har man inntil 8 egenmeldingsdager i strekk (24 på ett år). Heldigvis for meg, ellers hadde jeg vært nødt til å oppsøke legevakten på julaften eller deromkring...

Skrevet

''Der setter man et punktum for en videre diskusjon. – Madelenemie''

Mange i gjengen som er mot vaksiner hadde vært det om man så beviste at det ikke eksisterte en eneste bivirkning i hele verden. For de fleste av dem vil jeg påstå at det "religion".

Man har folk som Kjetil Dreyer som selger "sølvvann" og tjener titusenvis av kroner på å spre misinformasjon om vaksiner.

I The Lancet forleden kunne du lese at mellom 250 000 og 580 000 er døde av H1N1 (svineinfluensa). Det var altså den helt korrekte beslutningen som ble tatt av FHI om å tilby vaksine til befolkningen.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg er enig i at det grenser til religion for enkelte vaksinemotstandere, men det gjør det for enkelte tilhengere også :-)

Det er altså to religioner men med motsatt fortegn.

At man ikke kan være kritisk begge veier, viser måten debatt og diskusjon blir ført på spesielt i Norge, derfor ser jeg ikke norske debatter på TV, det hender jeg ser på svensk TV for måten man fører en diskusjon på er merkbart mer nyansert og med mindre fordommer. Altså er de mer konstruktive.

For øvrig, har jeg mest min egen erfaring å basere meg på, men også den økte vaksinasjons-motstanden, ikke sagt med ord, men med gjerning blant en god del leger, styrker min egen erfaring.

Likevel har jeg vært i ekstremt smittefarlige områder av verden, jeg tror ikke jeg har hatt bare flaks da jeg valgte både å drikke vannet i slummen, og ikke febrilsk gikk rundt med dette "turistvannet", da tenker jeg "ikke rart mennesker ikke tåler særlig mye".

Jeg var likevel under de omstendighetene tilhenger av poliovaksinering av barn, jeg er likevel motstander av det barnevaksinasjonsprogrammet vi har i Norge i dag, som det knapt ikke er lov å motsi uten å bli sett på som "religiøs", det fins en middelvei mellom å "kjøre tre vakinser inn i en og samme fordi det er økonomisk for samfunnet" og splitte disse opp og gi dem separat fordi det kanskje er mer "føre var", eller å utsette vaksinasjon av spebarn som likevel er godt beskyttet av sin mammas morsmelk og som burde få utvikle sitt eget immunforsvar i et saktere tempo.

Det dreier seg nok mer om en middelvei og det å ikke spre frykt.

Skrevet

Hei,

Man trenger vanligvis ikke time hos fastlegen; legesekretæren setter vaksinen, uten noen timebestilling hos min fastlege.

Mange som jobber i helsesektoren tror nok at de allerede er immune, uansett.

Med vennlig hilsen

Hei!

''Mange som jobber i helsesektoren tror nok at de allerede er immune, uansett. ''

Det tror de nok ikke, det blir stadig oppfordret til å komme å ta vaksinen, men særlig mange leger vegrer seg :-)

Forståelig syns jeg når man befinner seg på sitt eget nivå og ikke sitter i en komite i folkehelseinsttuttet.

Jeg syns likevel det kunne være mer realt å tørre å formidle sin egen skepsis og sitt forbehold, men at de ikke tar den forstår jeg!

Skrevet

Hei!

Jeg er enig i at det grenser til religion for enkelte vaksinemotstandere, men det gjør det for enkelte tilhengere også :-)

Det er altså to religioner men med motsatt fortegn.

At man ikke kan være kritisk begge veier, viser måten debatt og diskusjon blir ført på spesielt i Norge, derfor ser jeg ikke norske debatter på TV, det hender jeg ser på svensk TV for måten man fører en diskusjon på er merkbart mer nyansert og med mindre fordommer. Altså er de mer konstruktive.

For øvrig, har jeg mest min egen erfaring å basere meg på, men også den økte vaksinasjons-motstanden, ikke sagt med ord, men med gjerning blant en god del leger, styrker min egen erfaring.

Likevel har jeg vært i ekstremt smittefarlige områder av verden, jeg tror ikke jeg har hatt bare flaks da jeg valgte både å drikke vannet i slummen, og ikke febrilsk gikk rundt med dette "turistvannet", da tenker jeg "ikke rart mennesker ikke tåler særlig mye".

Jeg var likevel under de omstendighetene tilhenger av poliovaksinering av barn, jeg er likevel motstander av det barnevaksinasjonsprogrammet vi har i Norge i dag, som det knapt ikke er lov å motsi uten å bli sett på som "religiøs", det fins en middelvei mellom å "kjøre tre vakinser inn i en og samme fordi det er økonomisk for samfunnet" og splitte disse opp og gi dem separat fordi det kanskje er mer "føre var", eller å utsette vaksinasjon av spebarn som likevel er godt beskyttet av sin mammas morsmelk og som burde få utvikle sitt eget immunforsvar i et saktere tempo.

Det dreier seg nok mer om en middelvei og det å ikke spre frykt.

Det er da ikke å "spre frykt" at man ber folk vaksinere seg - det er en helt saklig og informert oppfordring.

Du nevner Sverige: der ligger alle som er i risikogruppene i et eget register, så der får man automatisk en legetime for å bli vaksinert. Det er så vanlig at det knapt er noen diskusjon om det.

Det er, for lengst, avslørt at legen som fant bivirkninger fra trippelvaksinen jukset. Han ble fratatt legelisensen i mange år.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er da ikke å "spre frykt" at man ber folk vaksinere seg - det er en helt saklig og informert oppfordring.

Du nevner Sverige: der ligger alle som er i risikogruppene i et eget register, så der får man automatisk en legetime for å bli vaksinert. Det er så vanlig at det knapt er noen diskusjon om det.

Det er, for lengst, avslørt at legen som fant bivirkninger fra trippelvaksinen jukset. Han ble fratatt legelisensen i mange år.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg tror det både ble spredd frykt sist vinter og at mennesker enda er nokså "irriterte"/fikk en tankevekker" om dette, at de heller ikke ble informert om bivirkninger m.m

For min gruppe sprer det ingen frykt, men jeg vet mange blir usikre og redde.

Selv har jeg et barn med astma, han gjennomgår nå svineinfluensa, at vi er rolige når han får sine hostekuler, samt passer på han slik det er avleggs i dag å gjøre, eks varme teer med honning, varm mat å spise, ikke is, ullhals ullundertøy m.m gjør at han kommer seg gjennom denne influensaen også.

Varme er godt for en tett og slimete luftvei og det er så mye sunn fornuft man har mistet med den blinde troen på hva vaksiner kan utrette. Det er nå bare min bestemor som forstår snart dette med ull og varm drikke og mat, og ullsåler og beskyttelse mot trekk, ikke gå ut på for kalde dager, hvile, ekstra næringsrik mat. En grunn tror jeg er at det krever jo ganske mye mer å følge opp alt dette her og mye mer, men i det ligger mye omsorg og også den er legende.

''Det er, for lengst, avslørt at legen som fant bivirkninger fra trippelvaksinen jukset. Han ble fratatt legelisensen i mange år.''

Dokumentasjon! :-)

Jeg skal senere i dag finne noen annen dokumentasjon til deg, nå skal jeg lage hjortestek :-) det er også bra mot influensa ;-)

Skrevet

Hei!

Jeg tror det både ble spredd frykt sist vinter og at mennesker enda er nokså "irriterte"/fikk en tankevekker" om dette, at de heller ikke ble informert om bivirkninger m.m

For min gruppe sprer det ingen frykt, men jeg vet mange blir usikre og redde.

Selv har jeg et barn med astma, han gjennomgår nå svineinfluensa, at vi er rolige når han får sine hostekuler, samt passer på han slik det er avleggs i dag å gjøre, eks varme teer med honning, varm mat å spise, ikke is, ullhals ullundertøy m.m gjør at han kommer seg gjennom denne influensaen også.

Varme er godt for en tett og slimete luftvei og det er så mye sunn fornuft man har mistet med den blinde troen på hva vaksiner kan utrette. Det er nå bare min bestemor som forstår snart dette med ull og varm drikke og mat, og ullsåler og beskyttelse mot trekk, ikke gå ut på for kalde dager, hvile, ekstra næringsrik mat. En grunn tror jeg er at det krever jo ganske mye mer å følge opp alt dette her og mye mer, men i det ligger mye omsorg og også den er legende.

''Det er, for lengst, avslørt at legen som fant bivirkninger fra trippelvaksinen jukset. Han ble fratatt legelisensen i mange år.''

Dokumentasjon! :-)

Jeg skal senere i dag finne noen annen dokumentasjon til deg, nå skal jeg lage hjortestek :-) det er også bra mot influensa ;-)

Dokumentasjon:

''

Lancet retracts 'utterly false' MMR paper

After medical council ruling last week that MMR doctor Andrew Wakefield was dishonest, journal finally quashes paper

''

http://www.guardian.co.uk/society/2010/feb/02/lancet-retracts-mmr-paper

The Lancet trakk det!

=====

Joda, selvsagt overlever de fleste influensa, men det er da ingen grunn til ikke å vaksinere seg, med mindre man faktisk liker å være syk.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dokumentasjon:

''

Lancet retracts 'utterly false' MMR paper

After medical council ruling last week that MMR doctor Andrew Wakefield was dishonest, journal finally quashes paper

''

http://www.guardian.co.uk/society/2010/feb/02/lancet-retracts-mmr-paper

The Lancet trakk det!

=====

Joda, selvsagt overlever de fleste influensa, men det er da ingen grunn til ikke å vaksinere seg, med mindre man faktisk liker å være syk.

Med vennlig hilsen

Hei!

Takk.

Jeg er nesten aldri syk jeg (fysisk :-), har jeg influensa, Gud vet hva det er.. så er det over etter 2 -3 dager, godt holdt nede av både paracet og ibux og positiv tenkning. For barna litt mer, men det er helt greit å la sitt eget immunforsvar ordne opp.

Vi klarer oss godt uten de produserte kurene.

For min mann er det like så, han fnyser (hvis du skjønner av vaksiner og hysteri, ) ingen på hans jobb får tilbud om vaksiner og det er lite sykdom, for ingen kan da heller være syke, man har tidspress.

Jeg ville like å se en statistikk på de som "kan være syke" og de som "ikke kan være syke", hvordan vaksine/ikke-vaksine her spiller inn? Det er mere interessant enn å se på gruppenivå, fordi en hel del mennesker kan være syke, bedriften klarer seg likevel utmerket, men i mange bedrifter kan ikke de ansatte være syke.

Min mann jobber i en slik en, og sjelden/aldri er noen syke, er de det, jobber de hjemmefra, akkurat det syns jeg er interessant, og de får ikke en gang vaksiner.

Hvis jeg selv får feber har jeg en så spesiell medisin at jeg ikke vil anbefale den for andre, den har virket i snart 40 år, og den inkluderer ibux og paracet, men med denne kuren er jeg frisk etter høyst 3 dager, jeg tar ingen vaksiner, og er høyst syk 3 dager pr år, så hvis du er interessert i den kan du få den, du slipper da å bli syk slik at det begrenser deg. Blir man syk, kan man likevel jobbe, det er en kur kun for voksne mennesker.

Min mann liker den ikke, han ligger og hutrer i sin pine under teppe i 2-3 dager, men det er det vist verdt sier han,. etter dette hutrer han litt mindre på jobb, men han er flink, han drikker te og spiser vitaminer og han er sterk og ikke en sutrekopp min mann.

Jeg liker tøffinger i vertfall når de er ydmyke og barmhjertige mot andre.

Men så har han sovet med sin mamma i 11 år og fått morsmelk i 3 av dem, det erter jeg han med, noe å huske på i han friskhet og styrke.

Fikk du ikke lyst på hjortestek sør ? :-)

Skrevet

Hei!

Takk.

Jeg er nesten aldri syk jeg (fysisk :-), har jeg influensa, Gud vet hva det er.. så er det over etter 2 -3 dager, godt holdt nede av både paracet og ibux og positiv tenkning. For barna litt mer, men det er helt greit å la sitt eget immunforsvar ordne opp.

For min mann er det like så, han fnyser (hvis du skjønner av vaksiner og hysteri, ) ingen på hans jobb får tilbud om vaksiner og det er lite sykdom, for ingen kan da heller være syke, man har tidspress.

Jeg ville like å se en statistikk på de som "kan være syke" og de som "ikke kan være syke", hvordan vaksine/ikke-vaksine her spiller inn? Det er mere interessant enn å se på gruppenivå, fordi en hel del mennesker kan være syke, bedriften klarer seg likevel utmerket, men i mange bedrifter kan ikke de ansatte være syke.

Min mann jobber i en slik en, og sjelden/aldri er noen syke, er de det, jobber de hjemmefra, akkurat det syns jeg er interessant, og de får ikke en gang vaksiner.

Hvis jeg selv får feber har jeg en så spesiell medisin at jeg ikke vil anbefale den for andre, den har virket i snart 40 år, og den inkluderer ibux og paracet, men med denne kuren er jeg frisk etter høyst 3 dager, jeg tar ingen vaksiner, og er høyst syk 3 dager pr år, så hvis du er interessert i den kan du få den, du slipper da å bli syk slik at det begrenser deg. Blir man syk, kan man likevel jobbe, det er en kur kun for voksne mennesker.

Min mann liker den ikke, han ligger og hutrer i sin pine under teppe i 2-3 dager, men det er det vist verdt sier han,. etter dette hutrer han litt mindre på jobb, men han er flink, han drikker te og spiser vitaminer og han er sterk og ikke en sutrekopp min mann.

Men så har han sovet med sin mamma i 11 år og fått morsmelk i 3 av dem, det erter jeg han med, noe å huske på i han friskhet og styrke.

''med denne kuren er jeg frisk etter høyst 3 dager, jeg tar ingen vaksiner, og er høyst syk 3 dager pr år, så hvis du er interessert i den kan du få den, du slipper da å bli syk slik at det begrenser deg''

Psst, jeg vil gjerne vite kuren din, om du vil dele oppskrifta :-)

Mmmmm, hjortesteik.... Spiste rådyrsteik for noen dager siden, snadder :)

Skrevet

Hei!

Takk.

Jeg måtte regne etter isted, og jeg tror det er 5 år siden sist jeg hadde feber.... For to år siden hadde hele familien omgangssyka (uten feber), og jeg gjorde unna min del på fire timer.

Kan sant og si nesten ikke huske at jeg har vært syk...

Jeg tok svineinfluensavaksinen i 2009, men ikke tatt den i år. Ellers har jeg også tatt alle andre vaksiner (iforbindelse med reiser + det vanlige vaksinasjonsprogrammet man har i oppveksten).

Skrevet

''med denne kuren er jeg frisk etter høyst 3 dager, jeg tar ingen vaksiner, og er høyst syk 3 dager pr år, så hvis du er interessert i den kan du få den, du slipper da å bli syk slik at det begrenser deg''

Psst, jeg vil gjerne vite kuren din, om du vil dele oppskrifta :-)

Mmmmm, hjortesteik.... Spiste rådyrsteik for noen dager siden, snadder :)

Hei!

Så hyggelig nå ble jeg glad :-)

Men jeg skal gjøre ferdig sausen og potetene så skal jeg svare deg mer :-) Ikke rart Sør blir syk når han ikke blir ivrig av ordet hjortestek :-)

Skrevet

Hei!

Takk.

Hei,

Jeg er selvsagt meget glad i hjortestek! :-)

Selv de "viktigste" personene kan bli syk på de mest ubeleilige tidspunktene. Det sagt, det er noen som får en mild versjon av influensa, og derfor kan gå på jobb. Da vil de gjerne smitte sine kollegaer og generelt gjøre seg upopulære.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg måtte regne etter isted, og jeg tror det er 5 år siden sist jeg hadde feber.... For to år siden hadde hele familien omgangssyka (uten feber), og jeg gjorde unna min del på fire timer.

Kan sant og si nesten ikke huske at jeg har vært syk...

Jeg tok svineinfluensavaksinen i 2009, men ikke tatt den i år. Ellers har jeg også tatt alle andre vaksiner (iforbindelse med reiser + det vanlige vaksinasjonsprogrammet man har i oppveksten).

Hei!

Ja jeg hadde kanskje feber et par dager i år, ellers lenge siden.

Jeg trengte bare å ta ibux også i grei form for juleselskap :-)

Jeg har tatt vaksinasjonsprogrammet, fult! jeg har skreket meg i søvn og drukket H-melk fra jeg ble født :-) Jeg har autisme.

Mine barn er fullammet i ca 12 mnd, ingen har fulgt vaksinasjonsprogrammet, de er sjelden syke, men de fleste har autisme, veldig lite og mindre enn meg, men noe er det :-)

Så jeg kan ikke skylle på trippelvaksinen :-)

Jeg er glad jeg ammet dem så lenge, at jeg med mine vansker med hudkontakt klarte det :-) Min psykiater sier "det er veldig interessant" og jeg mener hun nevnte noe om oxytocinen,

Jeg bruker masse oxytocin for tiden, for først ble jeg sur og lei, men så sa noen "jeg merker stor forskejll på deg" og jeg tenkte på akkurat det, også ble jeg ivrig og nå bruker jeg masse, jeg sprøyter inn i neseborene mye mer enn jeg skal :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...