Gå til innhold

Vinterens første skitur!

Anbefalte innlegg

I formiddag dro vi på skitur - mann, gutt og jeg - i fantastisk solskinn og påskestemning :-) Utrolig deilig!

Jeg prøvde meg litt på skøyting, men fy søren så vanskelig det er (har ikke skøytesko da, men jeg prøvde å øve litt teknikk)...

Mann og sønn måtte hele tiden vente på meg (jeg foreslo at de bare kunne gå, men de ville heller at vi skulle gå alle tre sammen) - men likevel - utrolig deilig å være ute i skogen på ski, selv om det går seint med gamle mor... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387233-vinterens-f%C3%B8rste-skitur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Jeg prøvde meg litt på skøyting, men fy søren så vanskelig det er (har ikke skøytesko da, men jeg prøvde å øve litt teknikk)...''

Det er nok lettere å lære seg skøyteteknikk en god klassiskteknikk, om du ikke kan noen av delene godt fra før ;).

Selv har jeg god klassiskteknikk, men har ikke særlig trening i skøyteteknikk - jobber litt med det nå. Får det sånn noenlunde til, men det store problemet er styrken - jeg har ikke krefter til å skøyte oppover (annet enn helt slakt).

Har vært på 10-15 små skiturer allerede denne sesongen, jeg :-).

Du verden for en bragd! Jeg har ikke vært ute en eneste gang selv om jeg synes det er gøy å gå på ski. Jeg synes skøyteteknikk er ganske lett på flatmark. Hold tyngdepunktet nede, det er et tips. Ellers er det deilig å bare gå.

Hilsen en annen "gamlemor", som synes hun er så sprek og sterk atte.

Annonse

''Jeg prøvde meg litt på skøyting, men fy søren så vanskelig det er (har ikke skøytesko da, men jeg prøvde å øve litt teknikk)...''

Det er nok lettere å lære seg skøyteteknikk en god klassiskteknikk, om du ikke kan noen av delene godt fra før ;).

Selv har jeg god klassiskteknikk, men har ikke særlig trening i skøyteteknikk - jobber litt med det nå. Får det sånn noenlunde til, men det store problemet er styrken - jeg har ikke krefter til å skøyte oppover (annet enn helt slakt).

''Har vært på 10-15 små skiturer allerede denne sesongen, jeg :-)'' Wow - har dere så masse snø sørpå? All fin julesnø har regnet bort her oppe nå.

Gjest Elextra

''Har vært på 10-15 små skiturer allerede denne sesongen, jeg :-)'' Wow - har dere så masse snø sørpå? All fin julesnø har regnet bort her oppe nå.

''Wow - har dere så masse snø sørpå? All fin julesnø har regnet bort her oppe nå.''

Ja, det kunne godt vært litt mer, men har vært akkurat nok til at det går fint å gå. Senest for et par dager siden kom det 5-6 cm.

Men i dag var det mildt i marka, så vi må ha mer snø og kulde om skiføret ikke skal forsvinne.

''Wow - har dere så masse snø sørpå? All fin julesnø har regnet bort her oppe nå.''

Ja, det kunne godt vært litt mer, men har vært akkurat nok til at det går fint å gå. Senest for et par dager siden kom det 5-6 cm.

Men i dag var det mildt i marka, så vi må ha mer snø og kulde om skiføret ikke skal forsvinne.

Trodde det var like mildt hos dere som oss jeg. Meldt mildt ennå en drøy uke her - like greit i et egoistisk perspektiv... ;-)

Gjest Tatjana

Så bra! Jeg har gått noen turer allerede, jeg. Med hunden i jula.

Jeg har aldri vært flink til skøyting, og jeg har funnet ut at jeg er for gammel. Jeg er nemlig akkurat så gammel at jeg måtte lære å gå "pent" på ski, og det inkluderte ikke så mye som et eneste skøytetak. Nei, diagonalgang skulle det være, og korrekt bruk av staver og parallelle ski. :-)

Men jeg går stort sett alene på ski, eller sammen med hunden da, og jeg har funnet ut at jeg trenger slett ikke å skøyte. Jeg kommer meg akkurat så langt jeg vil, og hunden klager aldri på teknikken min eller at jeg går for sakte.

:-)

Jeg har alltid gått litt på ski hver vinter, men alltid klassisk, og de siste 14 årene har vi jo hatt (små) barn, og jeg har sjelden prøvd å gå fort, jeg har tyuslet sammen med de minste.

Jeg fikk vanvittig melkesyre i musklene foran på vrista og foran på leggen, og følte jeg brukte musklene helt feil. Brukte mest leggmusklene og ikke rompa og lårene. Men så skjønte vi (selvsagt på slutten av turen) at jeg ikke bøyde knærne før fraspark! Når jeg prøvde det, ble det helt annerledes, og jeg kjente at nå brukte jeg de store muskelgruppene i beina :-)

Så nå har jeg kjempelyst å trene mer. Vi sitter og ser på treningsvideoer på nettet, og lærer masse ;-)

Du verden for en bragd! Jeg har ikke vært ute en eneste gang selv om jeg synes det er gøy å gå på ski. Jeg synes skøyteteknikk er ganske lett på flatmark. Hold tyngdepunktet nede, det er et tips. Ellers er det deilig å bare gå.

Hilsen en annen "gamlemor", som synes hun er så sprek og sterk atte.

Takk for tips :-)

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har alltid gått litt på ski hver vinter, men alltid klassisk, og de siste 14 årene har vi jo hatt (små) barn, og jeg har sjelden prøvd å gå fort, jeg har tyuslet sammen med de minste.

Jeg fikk vanvittig melkesyre i musklene foran på vrista og foran på leggen, og følte jeg brukte musklene helt feil. Brukte mest leggmusklene og ikke rompa og lårene. Men så skjønte vi (selvsagt på slutten av turen) at jeg ikke bøyde knærne før fraspark! Når jeg prøvde det, ble det helt annerledes, og jeg kjente at nå brukte jeg de store muskelgruppene i beina :-)

Så nå har jeg kjempelyst å trene mer. Vi sitter og ser på treningsvideoer på nettet, og lærer masse ;-)

''Jeg har alltid gått litt på ski hver vinter, men alltid klassisk, og de siste 14 årene har vi jo hatt (små) barn, og jeg har sjelden prøvd å gå fort, jeg har tyuslet sammen med de minste.''

Jeg er kanskje hakket mer ivrig enn deg (og bor noe bedre til ift ski?), og har gått på ski uten barn med jevne mellomrom (ca. ukentlig) også i småbarnsperioden. Men lange turer har det vært dårlig med - stort sett har det vært 10-15 km. hver gang, svært sjelden særlig lengre.

Skøyting er gøy, men slitsomt :-) Det er viktig å få god tyngdeoverføring i skøyting som i klassisk. Gå en del uten staver for å trene teknikken.

Mitt beste tips, som ga meg en aha-opplevelse, er å ha helt flate ski i glifasen. Du skal nesten føle at tyngden er på utoverski/ytterkanten av skien og hele kroppsvekten skal være over den skien du glir på.

Skøyting er gøy, men slitsomt :-) Det er viktig å få god tyngdeoverføring i skøyting som i klassisk. Gå en del uten staver for å trene teknikken.

Mitt beste tips, som ga meg en aha-opplevelse, er å ha helt flate ski i glifasen. Du skal nesten føle at tyngden er på utoverski/ytterkanten av skien og hele kroppsvekten skal være over den skien du glir på.

Takk for gode råd!

Ja, nå i kveld har vi holdt på her i stua og hoppet fra side til side og hatt balanseøvelser, 13-åringen og jeg :-)

Skal huske på det med flate ski når jeg glir!

Så bra! Jeg har gått noen turer allerede, jeg. Med hunden i jula.

Jeg har aldri vært flink til skøyting, og jeg har funnet ut at jeg er for gammel. Jeg er nemlig akkurat så gammel at jeg måtte lære å gå "pent" på ski, og det inkluderte ikke så mye som et eneste skøytetak. Nei, diagonalgang skulle det være, og korrekt bruk av staver og parallelle ski. :-)

Men jeg går stort sett alene på ski, eller sammen med hunden da, og jeg har funnet ut at jeg trenger slett ikke å skøyte. Jeg kommer meg akkurat så langt jeg vil, og hunden klager aldri på teknikken min eller at jeg går for sakte.

:-)

Jeg pleier også bare gå i mitt eget rolige tempo og innimellom prøve å ta i litt ekstra, når jeg en sjelden gang går alene. Det holder det :-)

Nå har jeg omsider hatt noen fantastiske turer på zero-skiene:-) De fungerte overraskende bra på "gammel" og isete snø som det var kjørt halvdårlige løyper i .

Hvor ofte har du pleid å ha på spray på dine?

Gjest Elextra

Nå har jeg omsider hatt noen fantastiske turer på zero-skiene:-) De fungerte overraskende bra på "gammel" og isete snø som det var kjørt halvdårlige løyper i .

Hvor ofte har du pleid å ha på spray på dine?

''Hvor ofte har du pleid å ha på spray på dine?''

Jeg har hatt det på før nesten hver tur, men antar det ikke er nødvendig så ofte.

Tror jeg må rubbe opp mere (nesten alltid glatte), men er jo redd for å gjøre det for mye også.

''Hvor ofte har du pleid å ha på spray på dine?''

Jeg har hatt det på før nesten hver tur, men antar det ikke er nødvendig så ofte.

Tror jeg må rubbe opp mere (nesten alltid glatte), men er jo redd for å gjøre det for mye også.

I dag var mine ganske glatte også, men det var helt isede løyper så hvis jeg hadde vært mindre lat så hadde jeg brukt andre ski og lagt på isklister i bånn. Jeg har rubbet litt med sandpapir 100, men har ikke vært så veldig hardhendt.

Nå er det meldt minus 5-8 hele uka og ingen snø, så alle løyper er steinharde. Hva ville du gjort i forhold til smøring?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...