Gå til innhold

Vinterens første skitur!

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

I dag var mine ganske glatte også, men det var helt isede løyper så hvis jeg hadde vært mindre lat så hadde jeg brukt andre ski og lagt på isklister i bånn. Jeg har rubbet litt med sandpapir 100, men har ikke vært så veldig hardhendt.

Nå er det meldt minus 5-8 hele uka og ingen snø, så alle løyper er steinharde. Hva ville du gjort i forhold til smøring?

''Nå er det meldt minus 5-8 hele uka og ingen snø, så alle løyper er steinharde. Hva ville du gjort i forhold til smøring?

''

Skøytet? ;)

Fortsetter under...

Gjest skikkeligundrende

Så bra! Jeg har testet langrennski for første gang siden ungdomsskolen nå i jula. Og det var vel som å se oldemor i sporet, men gjett om jeg koste meg! :0D

Gleder meg til neste fjelltur og håper på skareføre og strålende sol.

Håper på skareføre? Går det an å håpe på skareføre? Hmm... Hvorfor?

Gjest skikkeligundrende

For da slipper man å tenke på å vade til lårene i løssnø, og så glir det skikkelig godt i sporet. ;0)

Man vader vel uansett ikke i løssnø til lårene i sporene?

Selv kan jeg virkelig ikke fordra skare, men det er muligens bare fordi jeg er en skikkelig pingle i nedoverbakker. Takke meg til løssnø, så jeg har noe å styre i ;-)

Sukk ;-)

Jeg trodde du var skøyte-ekspert, jeg :-)

Jeg var på ski i går og smurte med rode multigrade klister. Det fungerte strålende, spikerfeste og god gli. Det var ca. -4 og ganske isete. Barna skøytet, det gikk også flott ;-) (Eldstemann bruker mine skøyteski som treningsski, så jeg skøyter lite om dagen...)

Annonse

Jeg trodde du var skøyte-ekspert, jeg :-)

Jeg var på ski i går og smurte med rode multigrade klister. Det fungerte strålende, spikerfeste og god gli. Det var ca. -4 og ganske isete. Barna skøytet, det gikk også flott ;-) (Eldstemann bruker mine skøyteski som treningsski, så jeg skøyter lite om dagen...)

Jeg er en skøyte-pingle - og har nærmest arkivert skøyteskiene mine:-( Men takk for rådet om multi-grade, tror jeg skal legge på det i kveld. "Brant" du inn noe grunnklister først, eller bare la du på multigrade?

Jeg er en skøyte-pingle - og har nærmest arkivert skøyteskiene mine:-( Men takk for rådet om multi-grade, tror jeg skal legge på det i kveld. "Brant" du inn noe grunnklister først, eller bare la du på multigrade?

Jeg hadde tatt inn skiene for å bytte Rex tape grip som jeg har gått på slutten av forrige sesong og frem til nå, så jeg bare la klisteret oppå resten av tapen. Det holdt fint, men jeg gikk bare en kort tur på ca. 1 time.

Skøyting er gøy, men slitsomt :-) Det er viktig å få god tyngdeoverføring i skøyting som i klassisk. Gå en del uten staver for å trene teknikken.

Mitt beste tips, som ga meg en aha-opplevelse, er å ha helt flate ski i glifasen. Du skal nesten føle at tyngden er på utoverski/ytterkanten av skien og hele kroppsvekten skal være over den skien du glir på.

Tenk - etter turen på lørdag, har jeg vært på ski både i går og i dag!!!

I går dro eldstemann på 13 og jeg avgårde da han kom fra skolen - til ei oppkjørt løype ikke så langt fra oss. Det var veldig isete og hardt, men vi fikk trent litt på skøyteteknikken min. Holdt på ca en time.

Så i dag hadde jeg helt fri, og mannen min jobbet bare halv dag. Vi kjørte avsted i fantastisk vintervær, til et flott anlegg som ligger et stykke opp i landet. Og der hadde vi halvannen time med teknikktrening for meg! Kjempegøy!

Har lært utrolig mye på disse tre gangene, men det er fortsatt veldig vanskelig. Jeg må tenke på alle tingene hele tiden, men det går som sagt lettere nå. Fikk en aha-opplevelse i dag da mannen min sa at jeg måtte se fremover og ikke nedover :-)

Byttet ski med sønnen min i går, og det var utrolig mye bedre med gøatte skøyteski i forhold til mine tunge turski. Og i dag prøvde jeg mannens lette skøytestaver, og de var VELDIG mye lettere enn mine tunge fjellstaver...

Så nå er jeg på nippet til kanskje å kjøpe meg skøyteutstyr....!

Så bra! Jeg har testet langrennski for første gang siden ungdomsskolen nå i jula. Og det var vel som å se oldemor i sporet, men gjett om jeg koste meg! :0D

Gleder meg til neste fjelltur og håper på skareføre og strålende sol.

Her var det strålende sol i dag, og jeg hadde fri. Hadde en fantastisk skitur :-)))

Det høres deilig ut :-) Her er det litt for lite snø til skigåing, dessuten hardt og isete.

Jeg er ikke god på skøyting, men ser jo at det går adskillig raskere med de som har teken på det. Kanskje noe å lære seg i løpet av 2013?

Ja, nå har jeg besetmt meg for å lære og skøyte i 2013!!!

Tenk - etter turen på lørdag, har jeg vært på ski både i går og i dag!!!

I går dro eldstemann på 13 og jeg avgårde da han kom fra skolen - til ei oppkjørt løype ikke så langt fra oss. Det var veldig isete og hardt, men vi fikk trent litt på skøyteteknikken min. Holdt på ca en time.

Så i dag hadde jeg helt fri, og mannen min jobbet bare halv dag. Vi kjørte avsted i fantastisk vintervær, til et flott anlegg som ligger et stykke opp i landet. Og der hadde vi halvannen time med teknikktrening for meg! Kjempegøy!

Har lært utrolig mye på disse tre gangene, men det er fortsatt veldig vanskelig. Jeg må tenke på alle tingene hele tiden, men det går som sagt lettere nå. Fikk en aha-opplevelse i dag da mannen min sa at jeg måtte se fremover og ikke nedover :-)

Byttet ski med sønnen min i går, og det var utrolig mye bedre med gøatte skøyteski i forhold til mine tunge turski. Og i dag prøvde jeg mannens lette skøytestaver, og de var VELDIG mye lettere enn mine tunge fjellstaver...

Så nå er jeg på nippet til kanskje å kjøpe meg skøyteutstyr....!

Så gøy!!

Turski og fjellstaver er myye tyngre å skøyte med, ja. Stavene bør jo også være 10 cm lenger enn klassisk-stavene skal du få dreisen på det. Jeg har ikke kjøpt meg egne skøytestaver, har bare brukt noen gamle staver som er nesten lange nok, men nå er eldstemann i ferd med å vokse fra meg, så nå skal jeg arve hans staver :-)

Så gøy!!

Turski og fjellstaver er myye tyngre å skøyte med, ja. Stavene bør jo også være 10 cm lenger enn klassisk-stavene skal du få dreisen på det. Jeg har ikke kjøpt meg egne skøytestaver, har bare brukt noen gamle staver som er nesten lange nok, men nå er eldstemann i ferd med å vokse fra meg, så nå skal jeg arve hans staver :-)

Sjekket akkurat på finn nå om det var noen skøyteski til salgs, vi så nemlig noen i forrige uke - men det var ingenting akkurat nå her i området.

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal kjøpe meg noe nytt utstyr, men det frister veldig da :-)

Annonse

Sjekket akkurat på finn nå om det var noen skøyteski til salgs, vi så nemlig noen i forrige uke - men det var ingenting akkurat nå her i området.

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal kjøpe meg noe nytt utstyr, men det frister veldig da :-)

Du har sjekkt på finn.no? Der ligger det stadig vekk skøyteski ute her i området i alle fall.

Du har sjekkt på finn.no? Der ligger det stadig vekk skøyteski ute her i området i alle fall.

Ja, det ligger ikke noen skøyteski for voksne på finn.no ute nå (på Sørlandet). Men nå har jeg kontaktet skiklubben her og spurt om det finnes noe brukt utstyr å kjøpe gjennom dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...