Gå til innhold

Ny PC, Norton eller McAfee?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

17

• Sør

8

• PieLill

2

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Mest aktive i denne tråden

Det er fordi McAfee betaler fabrikanten av PCen for å inkludere den, slik at PCen blir litt billigere.

Med vennlig hilsen

Takke seg til, sier nå bare jeg! Det er uansett helt på trynet. ALLE vet at det er lite smart med to typer antivirus og lignende på en PC. Det er som å selge sjela til faen sjøl å lage sånne plager for folk som skal ha seg ny maskin.

Dette har du helt rett i.

Uvitende folk som selger pc, og skal prakke på disse programmene.

En av grunnene for å velge nettopp Win 8, er jo nettopp at sikkerheten er bedre enn tidligere. Windows security essentials er allerede inkludert i form av Windows Defender.

Når det er sagt, så er dette med ekstra programmer noe som gjør at pc'ene blir billigere.

Men det skaper unødig arbeid for folk flest.

''Uvitende folk som selger pc, og skal prakke på disse programmene.''

Nå ja. Skulle tro Acer osv osv vet hva de holder på med når de legger disse programmene inn på nye maskiner. Er helt på tryne at folk må avinstallere en masse skjit med det samme de har satt opp en ny maskin.

Jeg betaler gladelig mer for ny maskin, og slipper unna dette.

Hvis du allerede har Windows security essentials på din maskin, dropper du både Norton og McAfee.

Problemet med det er at McAfee gjerne ligger på maskinen når den blir kjøpt. Og nå tydeligvis også Microsoft defender når man kjøper maskin med Windows 8.

Der jeg jobber kommer det stadig inn folk som ikke får til å avinstallere McAfee på maskinene sine. Det er ikke så enkelt for mange når du først må laste ned ei fil til skrivebordet og så starte maskinen i sikkermodus for å få det vekk (som jeg har opplevd ofte at du må) for folk som ikke har særlig greie på sånt.

Takke seg til, sier nå bare jeg! Det er uansett helt på trynet. ALLE vet at det er lite smart med to typer antivirus og lignende på en PC. Det er som å selge sjela til faen sjøl å lage sånne plager for folk som skal ha seg ny maskin.

''Takke seg til, sier nå bare jeg! Det er uansett helt på trynet. ALLE vet at det er lite smart med to typer antivirus og lignende på en PC. Det er som å selge sjela til faen sjøl å lage sånne plager for folk som skal ha seg ny maskin. – Mrs Doolittle''

Nuvel, det tok 10 sekunder å gå på kontrollpanelet, finne Norton/McAfee og avinstallere det.

Problemet er ikke så veeeldig stort, selv om jeg også helst skulle vært det foruten.

Med vennlig hilsen

Annonse

Enig, men Microsoft Defender skrur seg selv av hvis andre er installert.

Med vennlig hilsen

Det også er jo helt på tryne, for Microsoft Defender regner jeg med bare er en fornyet utgave av Microsoft Security Essentials - som er mer enn godt nok for folk flest.

Det også er jo helt på tryne, for Microsoft Defender regner jeg med bare er en fornyet utgave av Microsoft Security Essentials - som er mer enn godt nok for folk flest.

Ja, men så har folk og fabrikanter altså muligheten til å velge noe annet, dersom de ønsker det.

Med vennlig hilsen

''Takke seg til, sier nå bare jeg! Det er uansett helt på trynet. ALLE vet at det er lite smart med to typer antivirus og lignende på en PC. Det er som å selge sjela til faen sjøl å lage sånne plager for folk som skal ha seg ny maskin. – Mrs Doolittle''

Nuvel, det tok 10 sekunder å gå på kontrollpanelet, finne Norton/McAfee og avinstallere det.

Problemet er ikke så veeeldig stort, selv om jeg også helst skulle vært det foruten.

Med vennlig hilsen

Vet du hva, 90% av de jeg jobber for (via en frivilligsentral) aner ikke hva kontrollpanelet er en gang. Det er noe med å stikke fingeren i jorda og faktisk innse at ikke alle kan like mye som deg. Jeg vet i alle fall at 95% kan mye mindre enn meg, og det er hverken skyt eller overdrivelse ...McAfee nekter ofte å la seg avinstallere uten en del mikkmakk med oppstart i sikker modus osv. Det er noe folk flest ikke kan.

Ja, men så har folk og fabrikanter altså muligheten til å velge noe annet, dersom de ønsker det.

Med vennlig hilsen

Javel. Men det gjør jo ikke det! Langt de fleste PCer selges med alt for mye dilldall installert. Og det tar mer enn ti minutter å bli kvitt all skjiten.

Med vennlig hilsen

Lite tillegg: På 8 av 10 maskiner der jeg har hjulpet folk å avinstallere McAfee har det ikke latt seg gjøre å få til dette via kontrollpanelet. Mulig dette skyldes at de har brukt programmet over tid, ikke vet jeg. Men det lar seg rett og slett ikke avinstallere på "den vanlige" måten. Ta gjerne et søk og se at det slett ikke er noe uvanlig problem.

Da må man laste ned en fil fra nettet, legge den på skrivebordet, starte maskinen i sikker modus og så kjøre fila man lastet ned. Det er ikke noe Hvermansen får til ...

Siden september har jeg hjulpet 15-20 personer til å bli kvitt programmet, så jeg kjenner godt til "hvor enkelt det er".

Annonse

Spørsmålet var altså: Bør jeg avinstallere McAfee? Eller kan jeg like gjerne bruke denne som Norton? Eller er McAfee også en prøveversjon, som jeg må betale for i full utgave uansett?

...

''Eller er McAfee også en prøveversjon, som jeg må betale for i full utgave uansett? ''

I god tid før det har gått 3 eller 6 mnd, (alt ettersom hvor lang prøveperiode du har) begynner McAfee å mase om at prøveperioden snart går ut og at du må betale. Så ja, det er en prøveversjon du må betale for å beholde etter x antall mnd. Det beste er å avinstallere det med en gang du har satt opp maskinen, og å holde deg langt unna Norton også.

Gjest MrNobody

''Uvitende folk som selger pc, og skal prakke på disse programmene.''

Nå ja. Skulle tro Acer osv osv vet hva de holder på med når de legger disse programmene inn på nye maskiner. Er helt på tryne at folk må avinstallere en masse skjit med det samme de har satt opp en ny maskin.

Jeg betaler gladelig mer for ny maskin, og slipper unna dette.

Jeg har nettopp gjort en "clean install" av Win 8, og det fungerer supert.

Og jeg støtter ditt utsagn om hva folk flest vet om slike maskiner.

For en øvet pc person, så går det greit å kvitte seg med unødige greier.

Da kan jeg referere til trådstarter her. Hun lurer kansje enda.....

Hadde selgeren informert om hva, hvordan og hvorfor, så er jeg mere med.

Gjest MrNobody

Lite tillegg: På 8 av 10 maskiner der jeg har hjulpet folk å avinstallere McAfee har det ikke latt seg gjøre å få til dette via kontrollpanelet. Mulig dette skyldes at de har brukt programmet over tid, ikke vet jeg. Men det lar seg rett og slett ikke avinstallere på "den vanlige" måten. Ta gjerne et søk og se at det slett ikke er noe uvanlig problem.

Da må man laste ned en fil fra nettet, legge den på skrivebordet, starte maskinen i sikker modus og så kjøre fila man lastet ned. Det er ikke noe Hvermansen får til ...

Siden september har jeg hjulpet 15-20 personer til å bli kvitt programmet, så jeg kjenner godt til "hvor enkelt det er".

Jeg måtte kjøre en lignende fil på en maskin som hadde Norton.

Filen var vedlagt en cd fra Komputer for alle.

Så heelt enkelt er det ikke bestandig å kvitte seg med slike programmer nei. Spesielt ikke hvis en alt hatr tatt det i bruk, og gjerne tatt noen oppdateringer.

Gjest minnah

Enig, men Microsoft Defender skrur seg selv av hvis andre er installert.

Med vennlig hilsen

Vil Microsoft Defender finnes i listen over programmer og funksjoner? Eller er den inkorporert i Win8, og ikke som et eget program? For jeg ser ikke Defender i lista.

Norton ble altså installert i går, men maskina er litt treg, så jeg mistenker at den nå har to antivirusprogrammer, slik dere sier.

Tør ikke avinnstallere Norton igjen før jeg vet at den har Defender eller annen antivirus.

Jeg måtte kjøre en lignende fil på en maskin som hadde Norton.

Filen var vedlagt en cd fra Komputer for alle.

Så heelt enkelt er det ikke bestandig å kvitte seg med slike programmer nei. Spesielt ikke hvis en alt hatr tatt det i bruk, og gjerne tatt noen oppdateringer.

Har knapt sett en maskin med Norton på årevis, noe jeg ser på som et gode. :D Var veldig bra i begynnelsen, syns jeg, før det ble så digert og tungt. De siste årene har jeg som sagt ikke sett det hos noen jeg kjenner. Forundrer meg ikke om du må gjøre lignende prosedyrer som med McAfee for å bli kvitt Norton. Men så er det vel ikke så mange maskiner som selges med Norton ferdig installert? Der har jeg inntrykk av at McAfee er versting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...