Gå til innhold

NHD:Kan dette vætre bivirkninger av lamictal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen Bipolar 2 og går på cipralex (20 mg) og Lamictal (200mg).

Etter at dosen på Lamictal ble økt til 200 mg (fra 100) før jul har jeg konstant vondt i hodet og nakken. Jeg har så og si aldri vondt i hodet ellers. Psykiateren min mener dette kan være forårsaket av stress, men i tiden dette har vart har jeg hatt juleferie og ellers et rolig liv, og føler meg lite stresset. Er det mulig det er en bivirkning?

Jeg våkner også så og si hver natt av at jeg er våt av svette. Dette skjedde også sist jeg gikk på Lamictal, men skjer aldri ellers. Psykiateren min sier hun aldri har hørt om denne bivirkningen og at det kan ha andre årsaker, men at jeg uansett ikke skal bry meg om dette. Jeg kan godt leve med dette, men vil gjerne vite hvorfor jeg har det. På nettet leser jeg at flere har opplevd dette av Lamictal (google-søk), så jeg synes det er litt rart at psykiateren aldri har hørt om det. Jeg ser det ikke står på pakningsvedlegget, men kan det være bivirkning likevel?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det her: Alle slike spørsmål med _KAN_, må besvares med et ja.

Men det er vel ikke det du og andre spør om. Dere spør vel om _hvor_ sannsynlig det er med en årsakssammenheng.

I det videre svar, kan en også se på et innlegg fra "bølger" for noen dager siden om dose Wellbutrin og uro.

Jeg nevner tre forhold som kan si noe om dette:

1) Hva kjenner en til fra andre som bruker Lamictal og deres forekomst av hodepine? I dette tilfellet er det beskrevet i Felleskatalogen som svært vanlig. Det øker sannsynligheten for årsakssammenheng.

2) Sammenfall i tid. Hvis du sgs aldri hadde hodepine før du brukte Lamictal, hvis hodepinen kom kort tid etter oppstart, og hvis du ikke kan finne andre forhold i livet ditt som endret seg omtrent samtidig, styrker det sannsynligheten for årsakssammenheng.

Dette punktet bør en legge merke til som en god begrunnelse for at en bør endre kun en faktor av gangen. Da er det langt lettere å si noe om årsakssammenheng.

Om en ser tilbake til "bølger" sitt innlegg, beskriver trådstarter stadige endringer i psyke inkl uro også i tiden før medisinendring. Da er det langt vanskeligere å si noe om årsakssammenheng med doseøkning.

3) Om en vil komme nærmere "sannheten", kan det hende at en må forsøke en dosereduksjon/seponering. Hvis det er det eneste som endres akkurat da, og hodepinen forsvinner, styrker det sannsynligheten for årsakssammenheng ytterligere.

Om et slikt forsøk skal/bør gjøres, kan jeg ikke ta stilling til.

Skrevet

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det her: Alle slike spørsmål med _KAN_, må besvares med et ja.

Men det er vel ikke det du og andre spør om. Dere spør vel om _hvor_ sannsynlig det er med en årsakssammenheng.

I det videre svar, kan en også se på et innlegg fra "bølger" for noen dager siden om dose Wellbutrin og uro.

1) Hva kjenner en til fra andre som bruker Lamictal og deres forekomst av hodepine? I dette tilfellet er det beskrevet i Felleskatalogen som svært vanlig. Det øker sannsynligheten for årsakssammenheng.

2) Sammenfall i tid. Hvis du sgs aldri hadde hodepine før du brukte Lamictal, hvis hodepinen kom kort tid etter oppstart, og hvis du ikke kan finne andre forhold i livet ditt som endret seg omtrent samtidig, styrker det sannsynligheten for årsakssammenheng.

Dette punktet bør en legge merke til som en god begrunnelse for at en bør endre kun en faktor av gangen. Da er det langt lettere å si noe om årsakssammenheng.

Om en ser tilbake til "bølger" sitt innlegg, beskriver trådstarter stadige endringer i psyke inkl uro også i tiden før medisinendring. Da er det langt vanskeligere å si noe om årsakssammenheng med doseøkning.

3) Om en vil komme nærmere "sannheten", kan det hende at en må forsøke en dosereduksjon/seponering. Hvis det er det eneste som endres akkurat da, og hodepinen forsvinner, styrker det sannsynligheten for årsakssammenheng ytterligere.

Hei, og takk for svar. Men det står jo faktisk i felleskapatlogen at Lamictal kan forårsake hodepine

"Bipolar lidelse: Svært vanlige (≥1/10): Hud: Hudutslett. Nevrologiske: Hodepine."

Skrevet

Takk for svar. Jeg tolker det som om dette ER en bivirkning basert på dine punkter

1) JA, dette står i felleskatalogen som bivirkning av Lamictal (selv om du skriver det ikke gjør det)

Bipolar lidelse: Svært vanlige (≥1/10): Hud: Hudutslett. Nevrologiske: Hodepine.

2) Sammenfall i tid? JA. Som jeg skrev i innlegger mitt (leste du det ordentlig?)

- Jeg har så og si aldri hatt hodepine før

- Dette kom så og si på timen etter siste doseøkning

- Jeg har ikke opplevd endringer i livet akkurat når det kom, og i tilfellet heller positive (slappet av i julen)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar. Jeg tolker det som om dette ER en bivirkning basert på dine punkter

1) JA, dette står i felleskatalogen som bivirkning av Lamictal (selv om du skriver det ikke gjør det)

Bipolar lidelse: Svært vanlige (≥1/10): Hud: Hudutslett. Nevrologiske: Hodepine.

2) Sammenfall i tid? JA. Som jeg skrev i innlegger mitt (leste du det ordentlig?)

- Jeg har så og si aldri hatt hodepine før

- Dette kom så og si på timen etter siste doseøkning

- Jeg har ikke opplevd endringer i livet akkurat når det kom, og i tilfellet heller positive (slappet av i julen)

Beklager feilen.

Ja, det er sannsynligvis en bivirkning av Lamictal.

Gjest fruitcake
Skrevet

Jeg fikk hodepine av Lamictal, og senga var våt av svette hver natt. Hadde intense mareritt også. Alt dette forsvant da jeg seponerte Lamictal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...