Gå til innhold

NHD,Når "barnet" ditt på 18 år går til psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Ikke en gang har jeg hørt at hans problemer skyldes en ustabil oppvekst, men de har vært veldig opptatt av morsrollen min og min sykdom. Faren deres er alkoholiker og vi er skilt. Ingen bra oppvekst nei, men de har klart seg bra, bortsett fra den mellomste. Han er 17 og har fremdeles kontakt med dps.

Så alt går bra. At din ungdom nå er deprimert har ingenting med deg å gjøre.''

Nei, alt går ikke alltid bra. Man vet at det kan være svært belastende for barn å vokse opp med foreldre som er ustabile. Jeg blir provosert av at du ser ut til å ville påstå at foreldres psykiske vansker/alkoholproblemer ikke kan påføre barn altfor store belastninger.

Det er forøvrig grundig dokumentert gjennom forskning at foreldres psykiske helse påvirker barns utvikling.

Hei!

Ja det var noe sånt jeg mente noe om.

Feks har jeg måttet jobbe hardt og vondt og mye for å finne konstruktive om enn merkelige løsninger på andre for at min autisme skal være noe som ikke plager/belaster/blir for omfattende for mine barn. Det er derfor vi har dette opplegget med antall minutter med øyekontakt pr dag, samt at jeg blir fortalt meget tydelig mitt ansvar, eks,å bli overbelastet og isolere seg, heter ikke meltdown, men umodenhetsanfall, og er mitt ansvar å ikke la gjenta seg, det har ingenting med autisme å gjøre sa min psykiater-.

Da ble jeg jo skuffet, men for å ta det positive av situasjonen, da satte jeg i gang å tenke, for jeg ville ikke få et nytt umodenhetsanfall, og jeg har ikke fått det siden, men det har vært krevende å finne mere aldersadekvate atferdsmønstre.

Men jeg har klart det.

Ut over dette vil jeg si at det å få en diagnose har medført at jeg på en tydeligere måte har måttet se og ta mitt ansvar, det er ikke nok å si "dette er mine vansker" for med gode og normale evner til å tenke har jeg et ansvar for å endre atferd/tilpasse med andres behov/innrette meg, jeg må bare få vite på hvilken måte.

Det får man vite når man får:

1) en diagnose

2) en psykiater

3) oppfølging med klare råd og veiledning.

Jeg tok i mot alt dette og det går bra. Derfor er jeg så evig takknemlig til min psykiater fordi hun har gitt meg og barna så gode muligheter.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mammahjerte

11

• frosken

8

• Madelenemie

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Grøss for et "svar".

Var det så galt da? Hun sier jo bare at barn med Asperger ikke har godt av å være i et avlastningshjem hvor moren har bipolar?

Det er altså denne kombinasjonen som var uheldig. Asperger/bipolar.

Skrevet

Jeg antar at barnet ditt også har en bipolar lidelse.

Tidlig debut av depresjon er en av de sikreste, tidlige tegn på bipolar lidelse.

Takk for at du svarte NHD. Det er det de fleste fagfolk også har sagt, altså bare denne psykologen som så raskt kommer til en annen konklusjon.

Det er selvsagt ikke slik at jeg ØNSKER det skal være en bipolar diagnose, men det andre ble så ... annerledes etter litt for kort tid.

I tillegg må jeg si at mitt personlige inntrykk av psykologer er at de skal ha det meste til å bli normalt og forståelig. Dessverre blir man jo bare ikke frisk på samme måte.

Skrevet

Jeg synes psykologen er altfor kjapp til å trekke en konklusjon i forhold til hva som er årsaken til din ungdoms problemer.

Ja jeg kunne ikke blitt mer enig!

Gjest poncho
Skrevet

Tidlig debut av depresjon er en av de sikreste, tidlige tegn på bipolar lidelse.

Synes det er skremmende jeg når psykologer setter sånne "merkelapper" på barn. Virker som om noen ikke har peiling på psykiatri, de leter etter årsaker til alt. Noen ganger er det jo sykdommer som er arvelig og dette bør de vite.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tillegg til mitt forrige svar.

Jeg synes du skal be om en annen behandler. Helst en lege.

Skrevet

Tillegg til mitt forrige svar.

Jeg synes du skal be om en annen behandler. Helst en lege.

Ja, det kommer. Han skal til en psykiater neste gang. Å ellers be om spesifikk fagkompetanse er så godt som umulig her vi bor, dessverre. Men vi får se hvordan det går og ev vurdere pendling til behandler i annen by.

Skrevet

Var det så galt da? Hun sier jo bare at barn med Asperger ikke har godt av å være i et avlastningshjem hvor moren har bipolar?

Det er altså denne kombinasjonen som var uheldig. Asperger/bipolar.

Hei

Så fint at du forstod intensjonen min :)

Jeg prøvde å skrive noe om dette med at stadige avbrudd og nye påfunn gjør barn urolige, på den måten kan bipolare påvirke barn negativt på sin måte, like som jeg kan påvirke mine barn på en annen måte ved min autisme.

Jo mer vi innser vår begrensing og arbeider med å ikke påføre andre mennesker belastninger pga av vår atferd jo mindre skade påfører man andre mennesker.

Skrevet

Hei!

Jeg kanskje er psykologer problemet, vet du, jeg har jo 1 stk erfaring med psykolog!

Mitt barn som har gått på veksthormon, ble plutselig tatt av dette etter samtaler med en kortvokst psykolog som mente det var fint å være kortvokst, jeg fikk brev i desember om dette.

Jeg ble litt oppgitt, for jeg sa til psykologen at uansett hva han mente så bør gutter være over 1.60, det var han ikke enig i, mitt barns vegring mot medisin oppmuntret han til og da er det vanskelig.

Så snakket han med legen og brevet kom i desember, jeg skal ringe legen, for jeg vil de skal vite at jeg motsetter meg avslutningen av veksthormonbehandling fordi mitt barn både var svært liten ved fødsel og spiser dårlig, psykologer de har sine ideer, ofte ikke basert på fornuft.

Skrevet

''Tidlig debut av depresjon er en av de sikreste, tidlige tegn på bipolar lidelse.''

Hvor tidlig snakker vi om her? Jeg har bipolar lidelse, og har et barn med klar depresjonsproblematikk fra 11- års alder. Hn sier det kommer "innenfra" og at hn ikke vet hvorfor hn er lei seg og sånn. Selvmordstanker og en periode i sommer også konkret plan. Mest sannsynlig har dette barnet arvet bp-lidelse fra meg, tror du ikke?

Du kan bare forestille deg hvor frustrerende det er for en mor å se barnet sitt lide sånn uten å få hjelp til det! :( Men nå er alt heldigvis mye bedre. Vi får hjelp nå.

Skrevet

Ja jeg kunne ikke blitt mer enig!

Jeg ble glad over å lese at han skal til psykiater neste gang.

Skrevet

''Tidlig debut av depresjon er en av de sikreste, tidlige tegn på bipolar lidelse.''

Hvor tidlig snakker vi om her? Jeg har bipolar lidelse, og har et barn med klar depresjonsproblematikk fra 11- års alder. Hn sier det kommer "innenfra" og at hn ikke vet hvorfor hn er lei seg og sånn. Selvmordstanker og en periode i sommer også konkret plan. Mest sannsynlig har dette barnet arvet bp-lidelse fra meg, tror du ikke?

Du kan bare forestille deg hvor frustrerende det er for en mor å se barnet sitt lide sånn uten å få hjelp til det! :( Men nå er alt heldigvis mye bedre. Vi får hjelp nå.

Ja, dette er sannsynligvis bipolar depresjon. Det er nettopp disse personene som må få hjelp tidligere.

Vi må lære allmennleger, PPT og BUP at dette må tas alvorlig og at diagnostisering må tas seriøst.

Gjest germimate
Skrevet

Ja, dette er sannsynligvis bipolar depresjon. Det er nettopp disse personene som må få hjelp tidligere.

Vi må lære allmennleger, PPT og BUP at dette må tas alvorlig og at diagnostisering må tas seriøst.

Er det andre tegn en bør være obs på hos barn og ungdom? Særlig når foreldre har BP?

Skrevet

Ja, jeg har tanker jeg vil dele!

Har psykologen - ditt barns behandler - sagt dette til deg? Det er brudd på taushetsplikten! Eller er det "filtrert" gjennom ditt barn? Da kan du helt sikkert ta det med en klype salt.

Skrevet

Ja, jeg har tanker jeg vil dele!

Har psykologen - ditt barns behandler - sagt dette til deg? Det er brudd på taushetsplikten! Eller er det "filtrert" gjennom ditt barn? Da kan du helt sikkert ta det med en klype salt.

''Det er brudd på taushetsplikten! ''

Nå må du roe litt ned. Dette trenger ikke være brudd på taushetsplikten.

Gjest germimate
Skrevet

Er det andre tegn en bør være obs på hos barn og ungdom? Særlig når foreldre har BP?

Altså.. Om det utarter seg likt hos de som hos voksne..

Har selv en ungdom jeg i periodevis er litt bekymret for, men vet ikke helt om det tilhører ungdomstida eller om det kan være meg hn har arvet depresjon fra..

Skrevet

''Det er brudd på taushetsplikten! ''

Nå må du roe litt ned. Dette trenger ikke være brudd på taushetsplikten.

Jeg er helt rolig... Hvordan er det ikke brudd på taushetsplikten? Har TS skrevet at barnet hennes har gitt tillatelse?

Skrevet

Jeg er helt rolig... Hvordan er det ikke brudd på taushetsplikten? Har TS skrevet at barnet hennes har gitt tillatelse?

Siden hun ikke har skrevet det, bør en ta det for gitt at samtykke ikke er gitt?

Det legges ganske sterke politiske føringer på helsepersonell i dag vedr informasjon til pårørende. De fleste pasienter ønsker også at helsepersonell skal involvere nære pårørende.

Skrevet

Siden hun ikke har skrevet det, bør en ta det for gitt at samtykke ikke er gitt?

Det legges ganske sterke politiske føringer på helsepersonell i dag vedr informasjon til pårørende. De fleste pasienter ønsker også at helsepersonell skal involvere nære pårørende.

Jeg vet jo ikke hav som er implisitt her i denen saken.

Men jeg ville satt meg sterkt imot at min mor fikk opplysninger fra min behandler.

Skrevet

Jeg vet jo ikke hav som er implisitt her i denen saken.

Men jeg ville satt meg sterkt imot at min mor fikk opplysninger fra min behandler.

"På seg selv kjenner en ingen andre".

Det er ikke et fruktbart utgangspunkt å forutsette at alle ville gjor som en selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...