Gå til innhold

En bekjent som undrer seg

Anbefalte innlegg

Gjest tenker for mye
Skrevet

En dame jeg kjenner, men betrakter ikke som venninne, er ganske kjapp å kommentere mitt liv og mine bestemmelser. Vi er enslige begge to og har gått turer sammen av og til eller gått på byen og tatt oss en øl.

Jeg flyttet nylig og hun ringte meg og sa ganske raskt 'jeg undrer meg over at du gjorde dette', 'jeg ville ønsket å bo slik du bodde'. Dumme meg begynte å forklare at jeg syntes jeeg bodde altfor langt utenfor og trengte bil for alt bl.a. kunne jeg ikke kjøpe en liter melk uten å sette meg opp i bil. Da svarte hun at jeg kunne bruke bensinstasjonen som var i gåavstand, men at hun forsto at den var dyr. Jeg tidde siden jeg ikke ønsket noe særlig å diskutere prisnivået på bensinstasjonen.

Jeg fikk også vite at jeg kunne ha flyttet til andre områder og at jeg hadde snakket en eller annen gang at jeg tenkte å kjøpe meg en annen leilighet i nærheten av hvor jeg bodde før (de leilighetene er ikke bygget enda, har vært utsatt gang på gang og usikkert når de første blir lagt ut for salg). Da svarte dumme meg igjen at den muligheten hadde jeg da ikke utelukket.

Jeg har bestemt meg for å kutte ut kontakten med henne. Hun har ingenting med å kommentere mitt liv på denne måten, og jeg kunne skrevet langt innlegg på alle hennes kjerringkommentarer igjennom tiden. Jeg fikk veldig støtte fra psykologen min på å kutte henne ut og ikke la henne dra meg ned på denne måten. Flyttingen har vært tøff og jeg er usikker på om jeg er kommet til riktig sted selvom jeg er sikker på at det var riktig å flytte fra forrige stedet.

Jeg tenker altfor mye på dette. Tror ikke noen er uenig med meg i at hun gikk langt over streken både nå og før. bl.a fikk jeg en kommentar da jeg skulle reise til Afrika og feire stor seier i mitt liv at 'Afrika det var da dyrt', og dumme meg begynte å forklare hvor billig jeg fikk alt sammen. Om jeg så hadde betalt full pris så har ingen noe med det.

Hvordan få henne utav tankene, utelukke henne og glemme henne? Vi har ingen felles bekjente som blir rørt av at jeg ikke vil ha kontakt med henne mer.

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Huff, hun hørtes negativ ut. Kjenner meg igjen i dette å måtte forklare mine valg, som man ikke har noen grunn til. Man blir så dratt ned av sånne mennesker.

Hvis du velger å kutte henne ut, så tror jeg du vil komme fortere over henne enn du aner. Du vil nok etterhvert kjenne at du ikke savner henne i det hele tatt.

Hvis du tror det er noe "håp" for dette vennskapet og hun gir deg noe som du liker, kan du prøve å pensle samtalene inn på noe annet og ingorere henne og kutte henne av når hun begynner med det pjattet...:-)

Gjest sangsol
Skrevet

Ja, hun bestemmer ikke over deg. Du bestemmer :-)

Du kan kutte henne ut om du foretrekker det.

Og du kan øve deg på å få "tykkere skall". Helt hvordan vet ikke jeg, men unngå gruble så mye over hva som er sagt/gjort osv.

Ikke la andre få deg til å føle deg liten- eller få deg til å forsvare deg, slik denne bekjentskapen din gjorde. :-) Kanskje kunne du svart (feks på Afrika-turen) at jo, det var dyrt og jeg fortjente det. Og så skiftet tema?

Skrevet

Hei,

Jeg synes ikke du svarer henne dumt i det hele tatt, jeg forstår ikke hvorfor du skriver "dumme meg". Ikke la hun trå på deg, kutt henne ut eller fortell henne du er drittlei det der.

Ellers forstår jeg det er tungt å hele tiden måtte forsvare valg du allerede har tatt.

Om hun liker, og har stort behov for å være "rådgiver" kan hun jo bare begynne å skrive "her" inne.

Skrevet

Jeg er stort sett såpass trygg på egne valg at slike kommentarer ville jeg aldri ha husket eller følt at satte meg i forsvarsposisjon.. Men hvis jeg ikke liker å ha kontakt med noen, så prøver jeg absolutt å unngå det :)

Skrevet

Damen i seg selv virker lite trivelig men jeg legger også merke til måten du formulerer deg negativt om deg selv på. Hva med å bruke henne som et øvingsprosjekt? Slike mennesker vil du treffe overalt og det er ikke noe tap å kvitte seg med ugress men jeg tror du kan ha nytte av å jobbe med hvordan du nærmest føler deg forpliktet til å unnskylde og bortforklare de valgene du har tatt ovenfor henne.

Gjest tenker for mye
Skrevet

Jeg er stort sett såpass trygg på egne valg at slike kommentarer ville jeg aldri ha husket eller følt at satte meg i forsvarsposisjon.. Men hvis jeg ikke liker å ha kontakt med noen, så prøver jeg absolutt å unngå det :)

Det vil alltid forekomme situasjoner i livet hvor man ikke er trygg på egne valg i en periode, ellers tar man aldri sjanser i livet. Det er i en slik periode jeg har vært. Da er det ubehagelig med slike kjerrninger, ellers har jeg ikke brydd meg.

Gjest tenker for mye
Skrevet

Damen i seg selv virker lite trivelig men jeg legger også merke til måten du formulerer deg negativt om deg selv på. Hva med å bruke henne som et øvingsprosjekt? Slike mennesker vil du treffe overalt og det er ikke noe tap å kvitte seg med ugress men jeg tror du kan ha nytte av å jobbe med hvordan du nærmest føler deg forpliktet til å unnskylde og bortforklare de valgene du har tatt ovenfor henne.

La du merke til at jeg skrev at jeg hadde tatt dette opp med psykolog?

Skrevet

La du merke til at jeg skrev at jeg hadde tatt dette opp med psykolog?

Jada det gjorde jeg :-) Jeg la oss merke til at du skrev: ''Jeg fikk veldig støtte fra psykologen min på å kutte henne ut og ikke la henne dra meg ned på denne måten.'' mine tanker gikk på hvorfor du føler du må sitte å forklare og unnskylde deg, hvorfor du lar henne holde på.

Gjest tenker for mye
Skrevet

Jada det gjorde jeg :-) Jeg la oss merke til at du skrev: ''Jeg fikk veldig støtte fra psykologen min på å kutte henne ut og ikke la henne dra meg ned på denne måten.'' mine tanker gikk på hvorfor du føler du må sitte å forklare og unnskylde deg, hvorfor du lar henne holde på.

Jeg forstår ikke hva du mener! Jeg skriver at jeg kutter henne ut, og i tillegg har jeg hatt lite kontakt med henne. Jeg lar henne overhodet ikke holde på.

Hun traff et ømt punkt siste gang og nå er det nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...