Gå til innhold

Influensa og legitime

Gjest I disse influensa tider

Anbefalte innlegg

Gjest I disse influensa tider

Jeg har time til fastlegen i morgen. Jeg har vært 20% sykemeldt ei stund så jeg og han skal snakk om jeg skal fortsette med det eller ikke. Men nå har jeg fått influensa. Skal jeg ta timen i morgen eller er jeg så smittefarlig at jeg bør bli hjemme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387292-influensa-og-legitime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest host harkg

Du kan ha på deg et munnbind og vaske og sprite hendene godt før du skal inn til legetimen? (evnt ringe og spør)

men er du influensasyk er du kasnkje så syk at du heller bør være hjemme og holde sengen.

Det jeg lurer på er de som drar til fastlegen for å få sykemelding osv pga influensaen,

venterom må jo være den smittekilden! De burde utstyrt alle venterom med munnbind og håndsprit. Og noen diagnoser kan jo gjøres på telefon vel? Om man bare trenger sykemelding... hmmmm

Gjest germimate

Du kan ha på deg et munnbind og vaske og sprite hendene godt før du skal inn til legetimen? (evnt ringe og spør)

men er du influensasyk er du kasnkje så syk at du heller bør være hjemme og holde sengen.

Det jeg lurer på er de som drar til fastlegen for å få sykemelding osv pga influensaen,

venterom må jo være den smittekilden! De burde utstyrt alle venterom med munnbind og håndsprit. Og noen diagnoser kan jo gjøres på telefon vel? Om man bare trenger sykemelding... hmmmm

'' venterom må jo være den smittekilden! ''

Har jeg tenkt på og :)

Gjest Cinnamongirl

Vet ikke om legene bare kan skrive ut sykemelding uten å ha undersøkt pasienten?

Da kan jo "hvem som helst" ringe og få sykemelding for influensa...

Gjest host harkg

Vet ikke om legene bare kan skrive ut sykemelding uten å ha undersøkt pasienten?

Det er litt det jeg tenker - at regelverket burde endres.

De sier jo at legen må se på pasienten først,

men de har noe som heter telefonkonsultasjon, men er vel sånn at første konsultasjon må være face to face?

Uansett - ofte blir man jo ikke undersøkt av legen,

jeg hadde f.eks. kraftig bihulebetennelse en gang, diagnostiserte meg selv jeg,

legen var enig i diagnosen, jeg skulle bøye hodet fremover og se om jeg kjente noe trykk. Så skrev han ut antibiotika og sykemelding, konsultasjonen tok 2-3 minutter, men pga dette var et privat legekontor måtte jeg betale 3-4 hundre kroner tror jeg :(

Om man definerer symptomene - så kan jo legen gi råd over telefon, om han må ta noen videre undersøkelser for å bekrefte lidelsen, kan han be pasienten komme og ta prøve.

På denne måten ville vi fått ned ventetiden på legekontorene samt

vi slapp å ha så mange smittebomber der.

I tillegg til desinf.sprit og masker til de som hoster. (legesekretærene må passe på hvis noen hoster masse og be de vennligst ha på seg en maske...)

Gjest host harkg

Vel, legen hadde uansett trodd på meg så hes som jeg er,

og får hosteanfall, der kunne han nok stilt diagnosen på telefonen :-)

Men ikke alle influensasyke høres syke ut heller da, spørs jo hvor det har spredd seg :-)

Annonse

Gjest anna72

Leger har ikke lov til å sykmelde uten å undersøke pasienten først.

Og det tror jeg jammen kan være godt. Det er da ikke vanskelig å lage stemmen hes og slapp når du snakker med legen, om du ønsker å lure han.

Rene byttesentralen for virus og annen skit. Betenkelig!!

Ring og spør?

Da eksen hadde vannkopper og troppet opp hos legen for å få sykemelding fikk han beskjed om at han skulle ringt og fortalt at det var det han hadde - de ville helst ikke ha ham der så smittsomt som det var, da hadde han fått sykemeldinga i posten.

Gjest hostharkg

''venterom må jo være den smittekilden!

Har jeg tenkt på og :)''

Ja, så kanskje friske folk bør holde seg hjemme?

Nei, men folk kommer på legekontorene med omgangssyke og influensa, så har vi folk som er der for å måle INR og blodsukker, gravide som er der på svangerskapskontroll - disse er jo "friske" i så måte at de ikke har en pågående infeksjon, men andre ting de skal sjekke opp :-)

Jeg syns bare det er merkelig at når man er så smittefarlig at man bare skal møte på legekontoret, ikke er man i form heller, og å sitte der i kanskje 40 min før man får slippe til og ikke er i form - det er ikke noe særlig :(

Og blir ikke legene smittet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...