Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Samboer er på jobbjakt innen IT drift/support/prosjektledelese e.l. i Oslo. I hans forrige jobb hadde han 450 000 i året, og han vil selvsagt ikke ha lavere lønn, heller litt mer. Synes ikke dette er spesielt mye, da de fleste av våre venner tjener langt mer i tilsvarende jobber. Kan også nevnes at han har en master.

Han har vært på 2 vikarbyråer og begge sier at de ikke kan matche lønnskravet. Hos dem virker det som de betaler rundt 360 000 året max. Han var på intervju direkte hos et privat firma og da de hørte lønnskravet virket det ikke som de syns det var høyt i det hele tatt. Han ble også innstilt som nr. 2 på den jobben. Jeg håper det er slik at det kun er vikarbyråene som betaler dårlig, og ikke hans lønnskrav som er for høye? Syns da ikke fra 450 000 i dagens jobbmarked er for høyt?

Hvis vikarbyrået betaler ut 360 000 får de sikkert inn 700 000 selv. Og hadde man da vært ansatt direkte hos det firmaet som bruker vikarbyrået hadde de vært mye mer tjent med å betale en person 450 000 som fast ansatt enn 700 000 til et vikarbyrå

Fortsetter under...

Gjest germimate

Hva jobber du med da og hvilken utdannelse har du?

Butikk. Har gått kurs og fått vitnemål på det.

Men jeg klager ikke. Jeg stortrives med det jeg gjør. Jeg kunne gått tilbake til jobben jeg ble omskolert fra og fått 30,- mer i timen - men trivselen veier opp :)

Annonse

Gjest Cinnamongirl

Butikk. Har gått kurs og fått vitnemål på det.

Men jeg klager ikke. Jeg stortrives med det jeg gjør. Jeg kunne gått tilbake til jobben jeg ble omskolert fra og fått 30,- mer i timen - men trivselen veier opp :)

Ja jeg har selv arbeidet i butikk - da jeg studerte. Veldig kjekt syns jeg men dessverre ikke så godt betalt. Men trivselen er egentlig viktigst!

Husk at vikarbyrået skal tjene penger de også, og dermed blir lønna til den som utfører jobben lavere.

Man jobber jo ikke fast i et vikarbyrå, i alle fall ikke over tid. De aller fleste bruker det som et springbrett ut i yrkeslivet. Jeg har fått 5 ansettelser (både fast og lengre vikariater) gjennom vikarbyrå i yngre år, og alle gangene gikk jeg kraftig opp i lønn.

Så selv om 360 000 ikke er spesielt bra, så er det jo bare en begynnelse.

Husk at vikarbyrået skal tjene penger de også, og dermed blir lønna til den som utfører jobben lavere.

Man jobber jo ikke fast i et vikarbyrå, i alle fall ikke over tid. De aller fleste bruker det som et springbrett ut i yrkeslivet. Jeg har fått 5 ansettelser (både fast og lengre vikariater) gjennom vikarbyrå i yngre år, og alle gangene gikk jeg kraftig opp i lønn.

Nå fortalte samboer akkurat at den lønna faktisk var til faste jobber og ikke som vikar. Skal sies at det var litt enklere jobber enn han så for seg, men da kan jeg aldri tenke meg at han ville fått over 400 000 for en helt relevant fast stilling.

Jeg trodde også at den lønna var vikarlønn, men neida...

Gjest lønn og regnskap

Hm - jeg gikk OPP over 100 000 kr da jeg begynte i et vikarbyrå for 10 år siden... Men mulig det har endret seg.

450 000 er ikke mye for en jobb innen IT med mastergrad! Det er heller lite, hvor lang ansennitet har han? Med 1-2 års ansennitet er det forsåvidt ok, men dersom det er en prosjektlederstilling tipper jeg 100 000 mer ikke er urealistisk. Bør egentlig ikke være vanskelig å få en jobb innen dette fagområdet, hvor bor dere? Har sett mye lyst ut innen dette det siste året.

Og vikarbyråer betaler latterlig dårlig! Har akkurat gått fra vikarbyrå til fast jobb og gikk over 100 000 opp i lønn. Vikarbyrået skal også tjene noe, men de tar fort halvparten i egen lomme. Et bra alternativ til ikke å ha noen jobb, dog.

Etter nyttår trår jo vikarbyrådirektivet i kraft, så mulig det blir noe bedre lønn etter det. Det er jo det man kan håpe på ihvertfall:)

Hm - jeg gikk OPP over 100 000 kr da jeg begynte i et vikarbyrå for 10 år siden... Men mulig det har endret seg.

''Hm - jeg gikk OPP over 100 000 kr da jeg begynte i et vikarbyrå for 10 år siden... Men mulig det har endret seg.''

Det kommer jo an på hva du har av kompetanse. Jeg var dengang helt "vanlig kontormedarbeider", så jeg tjente ikke direkte fett i vikarbransjen. Også kommer det jo an på hva man har av lønn fra før. :-)

Annonse

Nå fortalte samboer akkurat at den lønna faktisk var til faste jobber og ikke som vikar. Skal sies at det var litt enklere jobber enn han så for seg, men da kan jeg aldri tenke meg at han ville fått over 400 000 for en helt relevant fast stilling.

Jeg trodde også at den lønna var vikarlønn, men neida...

Hm, da var det jo i alle fall lavt nok, men det har vel også litt å gjøre med både innholdet i jobben og kravet til kvalifikasjon. Og hvor lett det er å få folk til en sånn jobb.

Gjest IT tekniker2

Høres ut som en ganske vanlig lønn (litt under snittet vil jeg tippe) for en supportjobb, men din samboer er vel egentlig overkvalifisert for supportjobber? Innen drift og prosjektledelse burde han tjene mye mer. Jeg kjenner flere ufaglærte (men dyktige folk) som jobber med drift og har ca. 550 000 i lønn.

Høres ut som en ganske vanlig lønn (litt under snittet vil jeg tippe) for en supportjobb, men din samboer er vel egentlig overkvalifisert for supportjobber? Innen drift og prosjektledelse burde han tjene mye mer. Jeg kjenner flere ufaglærte (men dyktige folk) som jobber med drift og har ca. 550 000 i lønn.

når jeg snakker om support mener jeg ikke callsenter, men jobbe som it-ansvarlig eller del av en it-avdeling med både lokal brukerstøtte, innkjøp, feilretting, oppsett, drift osv. ikke ren telefonsupport.

Gjest IT tekniker2

når jeg snakker om support mener jeg ikke callsenter, men jobbe som it-ansvarlig eller del av en it-avdeling med både lokal brukerstøtte, innkjøp, feilretting, oppsett, drift osv. ikke ren telefonsupport.

Ok, tror det varierer veldig med lønn. Selv har jeg tjent best på jobber innen olje og gass virksomhet i tilsvarende stilling som du nevner. Men synes kanskje han sikter litt lavt hvis ønsker en sånn jobb med sin utdanning, og tenker at det gir utslag på lønn siden det er en jobb som kan innehaes av mange med kortere utdanning og lavere lønnskrav. Han har ikke noe spisskompetanse da? Tror det er mer lønn å hente ved spesialisering (eks. DBA, arkitekt, programmerer, erp konsulent).

Ok, tror det varierer veldig med lønn. Selv har jeg tjent best på jobber innen olje og gass virksomhet i tilsvarende stilling som du nevner. Men synes kanskje han sikter litt lavt hvis ønsker en sånn jobb med sin utdanning, og tenker at det gir utslag på lønn siden det er en jobb som kan innehaes av mange med kortere utdanning og lavere lønnskrav. Han har ikke noe spisskompetanse da? Tror det er mer lønn å hente ved spesialisering (eks. DBA, arkitekt, programmerer, erp konsulent).

Jobbet seg oppover i forrige jobb, men ingen spisskompetanse på det du nevner innen IT, men veldig generelt flink på mye.

Man må jo starte et sted og jobbe seg oppover.

Forresten kjenner jeg veldig mange som har bachelor som jobber med nettopp det jeg skrev over, men kanskje ikke master nei.

Gjest IT tekniker2

Jobbet seg oppover i forrige jobb, men ingen spisskompetanse på det du nevner innen IT, men veldig generelt flink på mye.

Man må jo starte et sted og jobbe seg oppover.

Forresten kjenner jeg veldig mange som har bachelor som jobber med nettopp det jeg skrev over, men kanskje ikke master nei.

Ja, man må jo begynne et sted. Om en IT-avdeling er det rette stedet kommer vel an på hva han har av faglige interesser, tidligere arbeidserfaring og hvilke fag han tok i utdanningen sin.

Det er gode tider nå, så tror det er lurt å ha is i magen. Hvis tilbudet er for dårlig er det bedre å si nei og vente på noe bedre. Sånn er det ihvertfall i de store byene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...