Gå til innhold

Liten gjennomføringskraft?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• IngridSletten

10

• Babette

4

• EnolaGay

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest hilsen en psykolog

Jeg har ikke sagt at man ikke bør får en diagnose.

Jeg spurte om hvilken nytte man kan ha av å få en diagnose. Altså hva går det an å gjøre med det med diagnose som man ikke kan gjøre uten diagnose. Dette er et oppriktig spørsmål.

Mhp ADHD-diagnose vil man kunne oppleve problemer med å ta lappen, bli nektet å gjennomføre militærtjeneste og være ekskludert fra en del andre arenaer.

Jeg vet ikke hvordan dette forholder seg med en ADD-diagnose.

Men mitt spørsmål gikk som sagt på hvilken nytte man kan ha av å få stilt en ADD-diagnose. Hvilken hjelp kan man få. Utløser det rettigheter etc.

mvh

Fordelen med en diagnose er at man da kan forstå seg selv og sin problemstilling mye bedre, man har et bedre utgangspunkt for å jobbe med det, og kan få hjelp (forhåpentligvis) til å trene seg opp til en best mulig måte å leve med det på. I noen tilfelle kan medisiner også være til hjelp.

Fordelen med en diagnose er at man da kan forstå seg selv og sin problemstilling mye bedre, man har et bedre utgangspunkt for å jobbe med det, og kan få hjelp (forhåpentligvis) til å trene seg opp til en best mulig måte å leve med det på. I noen tilfelle kan medisiner også være til hjelp.

Takk for svar.

:-)

Vet du om en ADD-diagnose kan slå like negativt ut som en ADHD-diagnose ved at man f.eks. får problemer med å ta førerkort og automatisk nektes å avtjene verneplikt?

mvh

Takk for svar.

Vet du om en ADD-diagnose kan slå like negativt ut som en ADHD-diagnose ved at man f.eks. får problemer med å ta førerkort og automatisk nektes å avtjene verneplikt?

mvh

Sier du at man ikke kan avtjene verneplikten med ADHD-diagnose? Det kan umulig stemme.

IngridSletten

Sier du at man ikke kan avtjene verneplikten med ADHD-diagnose? Det kan umulig stemme.

Neida, det stemmer ikke. Men det er nok vanskeligere for en med ADHD diagnose. Jeg kjenner en ungdom med ADHD som avtjener verneplikten nå, mens en annen ikke "kom inn".

Og førerkort har jeg ikke hørt er noe problem. De jeg kjenner med ADHD/ADD har ikke møtt ekstra hindringer pga diagnosen.

Jeg kjenner til flere som har blitt blankt avvist på sesjon pga dette. ADHD-diagnosen har diskvalifisert dem uten øvrig vurdering.

De samme har også måttet søke spesielt for å få førerkort.

Slike stigma er tunge å takle for ungdom som gjerne er sårbare i utgangspunktet.

mvh

Annonse

IngridSletten

Ok, takk for konstruktivt svar..

Jeg har før mistenkt at har en slags diagnose. Han fikk faktisk diagnosen bipolar lidelse for noen år siden, men har ikke hatt noen depresjoner eller maniske episoder på flere år (så lenge vi har vært sammen). Så jeg mistenker egentlig at han er feildiagnosisert. hans manglende fullførelse av utdannelsen skyldes i alle fall ikke depresjoner...

Nå bor vi sammen, men hans gamle leilighet var det ganske rotete, og han blir sur når han skal klippe seg eller barbere seg, fordi han synes det er så stress...nå skal det nevnes at han er ekstremt lite forfengelig, men jeg har mistenkt at det ligger noe mere bak. Her i hjemmet har vi våres faste oppgaver, så det fungerer....han har ellers ekstremt lite utholdenhet med uforutsette huslige ting.

Har du link til en god hjemmeside(artikkel) som bare handler om ADD? Jeg synes, i det artikler jeg har funnet, at det er ADHD som blir mest berørt.

Skal se om jeg finner noe.

Neida, det stemmer ikke. Men det er nok vanskeligere for en med ADHD diagnose. Jeg kjenner en ungdom med ADHD som avtjener verneplikten nå, mens en annen ikke "kom inn".

Og førerkort har jeg ikke hørt er noe problem. De jeg kjenner med ADHD/ADD har ikke møtt ekstra hindringer pga diagnosen.

Der er det nok ulike erfaringer.

mvh

Gjest Hulderen

Det stemmer nok det. Saken har til og med vært tatt opp hos Likestillings- og diskrimineringsombudet.

''Likestillings- og diskrimineringsombudet har kommet frem til at Forsvaret ikke handler i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 4 ved at personer med ADHD ikke innkalles til førstegangstjeneste.''

http://www.ldo.no/no/Klagesaker/Arkiv/2011/Personer-med-ADHD-og-forstegangstjeneste/

Gjest Hulderen

Jeg kjenner til flere som har blitt blankt avvist på sesjon pga dette. ADHD-diagnosen har diskvalifisert dem uten øvrig vurdering.

De samme har også måttet søke spesielt for å få førerkort.

Slike stigma er tunge å takle for ungdom som gjerne er sårbare i utgangspunktet.

mvh

Jeg har dessverre samme erfaring som deg, på begge punkter. (At jeg kjenner personer med disse erfaringene.)

Gjest hilsen en psykolog

Takk for svar.

mvh

Det med førerkort må i alle fall vurderes individuelt, og en legeerklæring vil vel hjelpe her.

Når det er sagt: slike begrensinger har jo blitt innført av en grunn: En som sliter med konsentrasjon og er lett distraherbar, vil kunne være en fare i trafikken. Derfor er det viktig at dette blir vurdert før vedkommende får lov å kjøre. Det mener jeg er riktig.

Liknende vurderinger gjelder vel også for våpenhåndtering.

Jeg mener ikke at man ikke skal få lov til disse tingene, men at det er riktig at man må gjennom en testing og vurdering først, ja.

Gjest hilsen en psykolog

Jeg googla ADD, og ja, kanskje det passer...men..kjæresten min har en utrolig utholdenhet når det feks. gjelder å lese bøker. I perioder har han lest non- stop flere dager i strekk, og da snakker vi typisk "tung" litteratur. Han er også veldig grundig på mange andre områder, og feks. veldig dyktig på grammatikk og språk (flere språk, også) Det som er synd, er at han ikke klarte å gjennomføre de store oppgavene på utdannelsen; han kunne ikke overskue å lage en problemstilling en gang. Han er ellers reflektert og god til å se tingene fra flere sider...

Det er helt typisk for en med ADHD eller ADD å kunne være intenst oppslukt av enkelte ting som interesserer.

Vet du med sikkerhet at militæret var kjent med ADHD-diagnosen for h*n som fikk gjøre førstegangstjeneste?

Likedan; Vet du med sikkerhet at ADHD-diagnosen ble oppgitt ved søknad om førerkort?

mvh

Annonse

IngridSletten

''Når jeg prøver å snakke til han om slike ting orker han ikke, eller han blir deprimert og sier «ja, jeg vet jeg er håpløs osv.», med andre ord lite konstruktivt.''

Dette gir lite håp om at han kommer til å ta tak i problemene samme hva de skyldes. Å gjemme seg bak håpløs og andre selvanklager som indirekte overføres på andre er en strategi for status quo eller forverring av situasjonen.

Det du bør tenke gjennom er hvor mye av dette du og forholdet tåler. Hva om han gjør den sammen ansvarsfraskrivende utmeldingen mhp oppfølging av barn? Hva om det blir for slitsomt med fornuftig grensesetting. Disse gi-opp-utmeldingsmekanismene vil før eller siden slå inn også i samlivet og vil påvirke deg på en mye sterker måte måte enn nå.

Det er mer sannsynlig at dette kommer til å bli et problem mhp barn enn at det ikke blir det.

Jo flere ting han soser ut av, jo dårligere blir evnen til å gjennomføre.

Kan du utfordre han til å ikke slutte i jobben hos kammeraten før han har funnet noe annet og bedre og gjøre? Kan du si at du forventer han gjør ferdig utdanningen om han skal slutte i denne jobben?

Hva dere enn gjør, så ikke kjøp et oppussingsobjekt eller påta dere noen andre store prosjekter med mindre det er greit for deg å gjennomføre alene.

mvh

Jeg synes du er veldig pessimistisk her, Pielill.

Det er virkelig ikke sånn at personer med problemer med gjennomføring og utholdenhet (som f.eks ved ADD) er uegnet som partnere. Som TS sier, så har denne mannen masse positive egenskaper. Og det går faktisk an å ta tak i problematiske sider. Ok, så har han ikke verdens mest offensive holdning og sier han er håpløs osv. Det er i mine øyne ikke nok til å avskrive han.

Jeg tror at hvis han finner mer ut av hva som ligger bak dette (kanskje en diagnose eller trekk fra en diagnose), så kan det jobbes med. F.eks finnes det minst en coach som har spesialisert seg på ADHD-utfordringer.

Jeg tror det er håp for disse to, jeg :-)

Det med førerkort må i alle fall vurderes individuelt, og en legeerklæring vil vel hjelpe her.

Når det er sagt: slike begrensinger har jo blitt innført av en grunn: En som sliter med konsentrasjon og er lett distraherbar, vil kunne være en fare i trafikken. Derfor er det viktig at dette blir vurdert før vedkommende får lov å kjøre. Det mener jeg er riktig.

Liknende vurderinger gjelder vel også for våpenhåndtering.

Jeg mener ikke at man ikke skal få lov til disse tingene, men at det er riktig at man må gjennom en testing og vurdering først, ja.

Man kan jo spørre seg om føreropplæringen og førerprøven er god nok om konsentrasjonsproblemer som burde diskvalifisere for bilkjøring ikke oppdages.

mvh

Hvorfor kan ikke det stemme? Er man blind på et øye eller har nedsatt hørsel, så får man heller ikke gjennomføre verneplikten.... Det er ikke så mye som skal til for at man får nei.

IngridSletten

Vet du med sikkerhet at militæret var kjent med ADHD-diagnosen for h*n som fikk gjøre førstegangstjeneste?

Likedan; Vet du med sikkerhet at ADHD-diagnosen ble oppgitt ved søknad om førerkort?

mvh

Nei, dette vet jeg ingenting om. Men det viser i hvert fall at man kan komme inn med en diagnose. Og hvorfor ikke?

Noen ser ut til å tro at folk med disse diagnosene er helt rabiate eller totale surrehuer. Det er feil!

Hvorfor kan ikke det stemme? Er man blind på et øye eller har nedsatt hørsel, så får man heller ikke gjennomføre verneplikten.... Det er ikke så mye som skal til for at man får nei.

Det kan jo tenkes jeg vet om noen som har denne diagnosen og som har avtjent verneplikten.

Jeg synes du er veldig pessimistisk her, Pielill.

Det er virkelig ikke sånn at personer med problemer med gjennomføring og utholdenhet (som f.eks ved ADD) er uegnet som partnere. Som TS sier, så har denne mannen masse positive egenskaper. Og det går faktisk an å ta tak i problematiske sider. Ok, så har han ikke verdens mest offensive holdning og sier han er håpløs osv. Det er i mine øyne ikke nok til å avskrive han.

Jeg tror at hvis han finner mer ut av hva som ligger bak dette (kanskje en diagnose eller trekk fra en diagnose), så kan det jobbes med. F.eks finnes det minst en coach som har spesialisert seg på ADHD-utfordringer.

Jeg tror det er håp for disse to, jeg :-)

''Det er virkelig ikke sånn at personer med problemer med gjennomføring og utholdenhet (som f.eks ved ADD) er uegnet som partnere.''

Jeg har ikke sagt at han er uegnet som partner. Derimot står jeg fast ved at når dette er et problem allerede tidlig i forholdet og vedkommende viser liten vilje til å ta tak i det, gjør den andre part lurt i å tenke gjennom hvor mye både hun selv og forholdet vil tåle av dette.

Å basere et forhold på en endring man håper kommer, er sjeldent et sjakktrekk. Enten må hun kunne leve med dette, evt i en forsterket utgave, eller så er det bedre å revurdere forholdet. Så får en evt. endring komme som en bonus.

Dette handler både om hvor uttalt problemet er hos ham og hvor vanskelig akkurat hun synes dette er å leve med.

Om man kaller det epler eller pærer, ADD eller karakterbrist, blir de praktiske konsekvensene av en slik livsstil de samme.

mvh

Det kan jo tenkes jeg vet om noen som har denne diagnosen og som har avtjent verneplikten.

Ja, det er mulig - men ikke sikkert man var klar over at han hadde en diagnose? En kompis av meg som er tunghørt greide nesten å avtjene verneplikten han også - helt til han ble avslørt etter noen mnd, og sendt rett hjem ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...