Gå til innhold

Hvordan komme i gang og holde fast v studier/job

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en kvinne på 31 som har vært psykisk syk i form av bipolar lidelse I, som det tok laaang tid (mange år) å finne en god nok medisin (Seroquel), og jeg har i tillegg trekk av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse men visstnok ikke mange nok til en diagnose (heldigvis).

En del av det jeg sliter med nå er å gjennomføre ting jeg har begynt på. Av forskjellige årsaker klarer jeg ikke å holde fast i ting som studie eller jobb. Jeg lurer på to ting angående dette:

Før jeg stiller spørsmålene mener jeg det er relevant å nevne at jeg har blitt vesentlig bedre det siste året etter oppstart av Seroquel, har fått energi og har gått fra å være planlagt innlagt ca hver femte uke til å ha vært innlagt syv dager hele det siste året, og jeg tror ikke jeg vil ha behov for flere innleggelser sånn som livet og formen ser ut nå. Jeg har også fått meg en liten jobb som ekstravakt en plass, men jobber lite i denne fordi jeg ofte er bortreist, har andre planer eller er sliten. Er uføretrygdet.

Det jeg lurer på er: hvordan klarer jeg å bestemme meg for et studie eller en jobb og faktisk holde fast på denne?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan nevne tre forhold som jeg tror er viktige.

1. Evnen til å dele store mål opp i delmål (inne i hodet).

2. Evnen til å trives underveis

Arnulv Øverland: Veien er lang, det er langt til mål. Når du er fremme, vil du forstå: På vei er vandreren hjemme.

3. Akseptere i praktisk livsførsel at ikke alt er spennende og interessant hele tiden. Stor mål krever store offer. Er du klar til å ofre?

Tror du Bjørgen, Johaug og Steira alltid har lyst til å trene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...