Gå til innhold

Alvorlig omsorgssvikt

Anbefalte innlegg

Gjest eksbruker
Skrevet

Hva tenkte du da du leste overskriften til dette innlegget? Hva betyr "alvorlig omsorgssvikt"?

Barnevernet har, etter flere års samarbeid der jeg selv spurte etter hjelp, plutselig og uten bekymringsmeldinger, grunn til å tro at mine barn blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt.

De har prøvd å hente inn informasjon fra lege og psykolog. De spurte etter alt- medisinlister, journaler, epikriser..

I følge Barnevernloven kan Barnevernet hente inn informasjon uten samtykke dersom det er grunn til å tro at barnet blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Mine barn og jeg har hatt frivillige hjelpetiltak fra Barnevernet, men det har etter min mening ALDRI vært omsorgssvikt inne i bildet. For meg er det grotesk at noen i det hele tatt kan tenke slik om meg som mor. Hverken barnehage, skole, venner eller familie har noen gang kommet med antydninger om at mine barn blir utsatt for omsorgssvikt.

Det vil være interessant å vite hva folk flest mener ligger i ordene "alvorlig omsorgssvikt"?

Skrevet

For meg innebærer alvorlig omsorgssvikt at hjemmet ikke klarer å bidra med noe som er essensielt i forhold til barnet. Det trenger ikke å bety at barnet utsettes for vold, ikke gis mat eller tilsvarende - det kan like gjerne innebære at det mangler noe essensielt i samspillet mellom barn og foreldre i hverdagen.

Håper du fortsatt kan få et godt samarbeide med barnevernet.

Skrevet

Jeg forbinder begrepet med forhold som gjør at barnevernet vurderer om de skal flytte barnet. Jeg kjenner ett tilfelle, det var ikke snakk om vold eller 'vanskjøtsel', barna hadde det greit på de fleste områder. Det var noe med foreldrenes "manglende evne til å møte barnas følelsesmessige behov". Det ble satt inn tiltak (frivillig plassering i fosterhjem) for ett barn, fordi barnet ønsket det, forøvrig fant de bv ingenting i sine undersøkelser, og ingen tiltak ble gjort ang. de andre barna. Hvis det ikke er noe å finne hos lege, barnehage osv, så vil de ikke finne det.

Alvorlig omsorgssvikt er alt man gjør, eller IKKE gjør, som kan skade barnet på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg tenker umiddelbart på vold, både fysisk og/eller psykisk, vanskjøtsel i form av manglende klær, mat, omsorg, interesse, oppfølging.

Lurt å spille med åpne kort hos fastlegen din. La hn få vite ALT som trengs å vite om din helsesituasjon, bo-situasjon, familiesituasjon, sosiale situasjon, osv. Betro dine bekymringer, dine tanker og følelser rundt ting, f.eks. dette med Barnevernet. Da er hn bedre rustet til å gi en uttalelse og blir kanskje ikke overrasket om hn skulle få krav om å sende journal og andre papirer til BV.

Jeg tror også at om legen kjenner deg og dine barn godt nok og deres livssituasjon, kan motsi BV hvis hn ikke mener det er grunnlag for slik undersøkelse. Det går også an å skaffe advokat som tar saken din ift Barnevernet.

Overgrep og maktmisbruk finnes dessverre blant Barnevernets konsulenter også, som ellers i samfunnet. Men har de ingen sterk sak så må de bare legge inn årene. Ta kontakt med advokat, det hadde jeg gjort. Hvis du "vinner" denne saken, altså får bevist at BV har begått overtramp, kan du anmelde dem til Helsetilsynet. Evt. også stå fram i media. Da tenker jeg de tenker seg bedre om neste gang de prøver å foreta seg noe overilt uten grunnlag i virkeligheten.

Maktmisbruk fra Barnevernet må fram i lyset!

Ellers vil jeg si at jeg tror Barnevernet gjør en god og riktig jobb i de fleste saker.

Det finnes saker hvor BV har fått kritikk for IKKE å ha grepet inn, og det finnes saker hvor BV får kritikk for å ha grepet inn uten tilstrekkelig grunnlag. Husk at du har dine rettigheter om du føler at du blir utsatt for maktmisbruk.

Lykke til!

Gjest skremmende utvikling
Skrevet

Jeg håper du får tak i en god advokat, som har erfaring med barnevernssaker.

Det du forteller, sier dessverre mer om barnevernet enn om deg.

(Med mindre det er alvorlige ting i hjemmet du ikke forteller om her altså, men jeg har ingen grunn til å tro at du skjuler noe.

Jeg har gjennom mitt arbeid samarbeidet med barnevernet, og de siste årenes utvikling har vært skremmende . Veldig skremmende. Jeg skulle ønske flere mennesker forstod hva som skjer.

Gjest kjipt det her
Skrevet

Med alvorlig omsorgssvikt tenker jeg at barnets behov ikke blir ivaretatt i en slik grad at det hindrer barnets utvikling. En tenker ofte at det er rus/vold/alvorlig psykisk sykdom i bildet. Det kan være svært umodne voksne som ikke klarer å se og imøtekomme barns behov, eller voksne med personlighetstrekk som gjør at de ikke gir barn nok omsorg (neglisjerer, er ikke snille mot barnet el). Jeg tror det er viktig at du ikke setter deg på bakbena i denne situasjonen, men fortsetter å holde "normale" samtaler med barnevernet. Vær åpen for at de kan komme hjem til deg og observere om de ber om det. Du har vel ingenting å skjule. Håper det går bra og ønsker det beste for deg og barnet.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Jeg tenker alt fra rus til at barna ikke får regelmessig oppfølging iht mat/skole/klær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...