Gå til innhold

Ber sjåføren stå fram

Anbefalte innlegg

Gjest tragedie alle veier

http://www.vl.no/samfunn/ordforeren-ber-sjaforen-sta-fram/

Jeg synes selvsagt at bilføreren skal stå fram. Samtidig skjønner jeg veldig godt, etter det voldsomme medieoppslaget, at vedkommende er kjemperedd. Det vil jo bli skikkelig lynsjestemning mot vedkommende, selv om det var en ulykke.

For vedkommende kan vel ikke melde seg uten at navnet før eller senere kommer ut i avisene vel? Hva tror dere?

Jeg synes faktisk synd på alle parter her. Men jeg håper vedkommende melder seg altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387348-ber-sj%C3%A5f%C3%B8ren-st%C3%A5-fram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er problematisk at vi har et lovverk som kan fengsle folk for å gjøre tabber alle kan gjøre, men som ved maks uflaks får fatale konsekvenser. Det kan skremme flere til å flykte fra en ulykke. (Jeg har ingen formening om skyld eller ikke i den konkrete saken.)

Man får håpe at saken blir oppklart. Samtidig kan jeg forstå at sjåføren ikke melder seg om h*n aner håp om å komme unna med det.

mvh

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg synes det er problematisk at vi har et lovverk som kan fengsle folk for å gjøre tabber alle kan gjøre, men som ved maks uflaks får fatale konsekvenser. Det kan skremme flere til å flykte fra en ulykke. (Jeg har ingen formening om skyld eller ikke i den konkrete saken.)

Man får håpe at saken blir oppklart. Samtidig kan jeg forstå at sjåføren ikke melder seg om h*n aner håp om å komme unna med det.

mvh

Man blir dømt etter hvor uaktsom man har vært idet "tabben" skjedde, så jeg kan ikke forstå hvordan du kan mene at det er problematisk?! Synes forresten det er ille at du kaller det en tabbe - en 12-åring er død! Selvfølgelig skal man etter en slik hendelse gjennom en rettssak hvor alle omstendigheter blir lagt fram, og derfra dømmer man personen (eller ikke) - og så lenge vedkommende nå ikke melder seg, gjør h'n det bare verre for seg selv og vil (selvfølgelig/forhåpentligvis) få strengere straff for å hindre etterforskningen.

Man blir dømt etter hvor uaktsom man har vært idet "tabben" skjedde, så jeg kan ikke forstå hvordan du kan mene at det er problematisk?! Synes forresten det er ille at du kaller det en tabbe - en 12-åring er død! Selvfølgelig skal man etter en slik hendelse gjennom en rettssak hvor alle omstendigheter blir lagt fram, og derfra dømmer man personen (eller ikke) - og så lenge vedkommende nå ikke melder seg, gjør h'n det bare verre for seg selv og vil (selvfølgelig/forhåpentligvis) få strengere straff for å hindre etterforskningen.

''Synes forresten det er ille at du kaller det en tabbe - en 12-åring er død!''

Jeg kalte ikke denne saken en tabbe. Det jeg skrev om lovverket var generelt. Og jeg står ved at vi har et lovverk som kan straffe personer som forvolder skade ved et uhell strengere enn dem som gjør det med vitende og vilje.

Svært mange som _straffes_ for å ha forårsaket skade/død i trafikken har gjort feil stort sett alle sjåfører av og til gjør. Eneste forskjellen er at omstendighetene ble maks uheldige og dermed også konsekensene svært ille. (Jeg skriver fremdeles generelt og ikke om den konkrete saken.)

Med dette har jeg heller ikke forsvart råkjøring eller å stikke av fra en ulykke. At jeg forstår at vedkommende ikke melder seg, betyr ikke at jeg mener det er riktig.

mvh

Jeg kalte ikke denne saken en tabbe. Det jeg skrev om lovverket var generelt. Og jeg står ved at vi har et lovverk som kan straffe personer som forvolder skade ved et uhell strengere enn dem som gjør det med vitende og vilje.

Svært mange som _straffes_ for å ha forårsaket skade/død i trafikken har gjort feil stort sett alle sjåfører av og til gjør. Eneste forskjellen er at omstendighetene ble maks uheldige og dermed også konsekensene svært ille. (Jeg skriver fremdeles generelt og ikke om den konkrete saken.)

Med dette har jeg heller ikke forsvart råkjøring eller å stikke av fra en ulykke. At jeg forstår at vedkommende ikke melder seg, betyr ikke at jeg mener det er riktig.

mvh

Enig.

En annen ting jeg har tenkt på - denne sjåføren - det kan jo hende det er en drittsekk. Det kan også hende at det er en litt mer skjør person psykisk sett - det er jo ikke et krav til psykisk robusthet for å kjøre bil. Dessuten vet man nok fint lite om hvordan man reagerer på sjokk før man er oppi det selv...

Gjest Scarlet O'Hara

mvh

''har gjort feil stort sett alle sjåfører av og til gjør. ''

At mange gjør det, betyr ikke at det skal godtas - og når den feilen får konsekvenser for andre mennesker skal selvfølgelig sjåføren straffes! Jeg er på på generelt grunnlag helt uenig med deg i denne saken.

Annonse

''har gjort feil stort sett alle sjåfører av og til gjør. ''

At mange gjør det, betyr ikke at det skal godtas - og når den feilen får konsekvenser for andre mennesker skal selvfølgelig sjåføren straffes! Jeg er på på generelt grunnlag helt uenig med deg i denne saken.

''At mange gjør det, betyr ikke at det skal godtas - og når den feilen får konsekvenser for andre mennesker skal selvfølgelig sjåføren straffes!''

Å være en feilfri sjåfør som aldri gjør noe som kan forvolde skade innebærer at man må ha kontinuerlig 100% konsentrasjon og bedømme en hver situasjon 100% riktig. Altså ikke menneskelig mulig.

Forskjellen på mange av de som har måttet sone fengselsstraff og andre sjåfører er omstendighetene rundt feilen de gjorde. Ikke hvor dårlige eller samvittighetsløse sjåfører de er. Etter mitt syn straffes mange fordi de er mennesker. Det kunne like godt vært deg eller meg.

Det blir ikke bedre av at personer som forvolder skade med vitende og vilje, kan slippe utrolig billig unna.

''Jeg er på på generelt grunnlag helt uenig med deg i denne saken.''

Det er vi åpenbart.

mvh

Gjest leser om det

''At mange gjør det, betyr ikke at det skal godtas - og når den feilen får konsekvenser for andre mennesker skal selvfølgelig sjåføren straffes!''

Å være en feilfri sjåfør som aldri gjør noe som kan forvolde skade innebærer at man må ha kontinuerlig 100% konsentrasjon og bedømme en hver situasjon 100% riktig. Altså ikke menneskelig mulig.

Forskjellen på mange av de som har måttet sone fengselsstraff og andre sjåfører er omstendighetene rundt feilen de gjorde. Ikke hvor dårlige eller samvittighetsløse sjåfører de er. Etter mitt syn straffes mange fordi de er mennesker. Det kunne like godt vært deg eller meg.

Det blir ikke bedre av at personer som forvolder skade med vitende og vilje, kan slippe utrolig billig unna.

''Jeg er på på generelt grunnlag helt uenig med deg i denne saken.''

Det er vi åpenbart.

mvh

Jeg forstår den problemstillingen, men de fleste har samvittighet - pga et liv har gått tapt,

og står for det de har gjort. Et hendelig uhell...

Men det er sant som sagt - at man ofte blir straffet like hardt som en som påfører noen skade/drap med vilje, en mulighet for at enkelte får panikk i en slik situasjon og prøver å slippe unna. Dessverre... Jeg tror folk vil kjøre forsiktig uansett, det å ha et liv på samvittigheten er straff nok mener jeg. Min største angst er å kjøre på noen, dyr eller menneske egentlig.... Tror ikke jeg hadde klart å satt meg bak rattet igjen. Hadde nok blitt traumatisert :( Trist sak dette her. Får håpe de får tak i gjerningsmannen, jeg tror rett og slett foreldrene ønsker å vite hva som har skjedd, var det noen som kjørte i fylla, var det glatt, var det en som snakket i mobil mens han kjøre - hva, hvorfor, hvem? Klart de sitter med slike spørsmål.... Det er ikke noe sjakktrekk å stikke av fra en sånn sak da, blir man tatt- så blir man straffet enda hardere. Det er formildende å tilstå om man er skyldig enn å lyge eller stikke av (og så bli tatt).

Gjest trådstarter

Enig.

En annen ting jeg har tenkt på - denne sjåføren - det kan jo hende det er en drittsekk. Det kan også hende at det er en litt mer skjør person psykisk sett - det er jo ikke et krav til psykisk robusthet for å kjøre bil. Dessuten vet man nok fint lite om hvordan man reagerer på sjokk før man er oppi det selv...

Enig med deg.

Enig.

Ja - tenk bare på hun som hadde den jentungen under bilen i flere kilometer - og som da hun så henne, gikk inn og kjemte seg og ringte mannen sin og ventet på han kom...

Ja - tenk bare på hun som hadde den jentungen under bilen i flere kilometer - og som da hun så henne, gikk inn og kjemte seg og ringte mannen sin og ventet på han kom...

Ja, jeg tenkte akkurat på henne - den gangen tenkte jeg også på at det ikke er garantert at alle andre enn hun det gjaldt ville ha handlet rasjonelt...

mvh

''Jeg synes det er problematisk at vi har et lovverk som kan fengsle folk for å gjøre tabber alle kan gjøre, men som ved maks uflaks får fatale konsekvenser. Det kan skremme flere til å flykte fra en ulykke. (Jeg har ingen formening om skyld eller ikke i den konkrete saken.)

mvh – PieLill''

Akkurat som da du skrev så unnskyldende i Øygard-saken, viser det seg at det du skriver igjen er håpløst naivt og snillistisk:

''Mann siktet etter bildrapet på Olav Hovda (12):

Tidligere dømt for trusler

Den pågrepne mannen er tidligere straffedømt flere ganger.''

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...