Gå til innhold

Asperger - livsvarig oppfølging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

''Mest fascinerende synes jeg programlederens måte å konfrontere problemene på er. Hun har en snedig evne til å være forståelsesfull og respektfull samtidig som hun tydelig får fram budskapet.''

Det tenkte jeg også :-)

Jeg spurte min datter hva slags utdanning damen hadde til det svarte hun "tror ingen bare hjemmeværende" jeg smilte da til henne og tenkte "Ja det er ikke bare det".

Jeg har bare sett det i går, orker ikke se det mer for jeg forstår ikke systemet og tankegangen bak handlingene til disse mødrene, ja hvordan de rent tankemessing forsvarer å handle slik de gjør, på hvilket tidspunkt de tenker barna skal bli selvstendige? Det var jo til og med en tenåring som ikke fikk gå alene på et herretoalett og heller ikke over veien?

'' ja hvordan de rent tankemessing forsvarer å handle slik de gjør, på hvilket tidspunkt de tenker barna skal bli selvstendige?''

Den 'rasjonelle' forklaringen er trygghet; alt det forferdelige som kan skje om de ikke passer på hele tiden. Og det har selvfølgelig et snev av sannhet. Det er mye fælt som kan skje.

Så tror jeg følelsene, primært frykt og det sterke ubehaget ved å skulle bli nødt til å konfrontere denne, kammuflerer bristen på logikk; At den garanterte skaden ved å skape slike begrensninger for barna er langt verre en de statistisk lite sannsynlige skadene ved å gi barna fornuftig grad av frihet.

mvh

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

13

• Sør

7

• Bella Dotte

7

• frosken

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

'' ja hvordan de rent tankemessing forsvarer å handle slik de gjør, på hvilket tidspunkt de tenker barna skal bli selvstendige?''

Den 'rasjonelle' forklaringen er trygghet; alt det forferdelige som kan skje om de ikke passer på hele tiden. Og det har selvfølgelig et snev av sannhet. Det er mye fælt som kan skje.

Så tror jeg følelsene, primært frykt og det sterke ubehaget ved å skulle bli nødt til å konfrontere denne, kammuflerer bristen på logikk; At den garanterte skaden ved å skape slike begrensninger for barna er langt verre en de statistisk lite sannsynlige skadene ved å gi barna fornuftig grad av frihet.

mvh

Hei!

Jeg klarer likevel ikke følge tanken rent logisk, for det er mye som er farligere som familier gjør, kjører bil feks.

Jeg kan tenke på barnas fremtid i blant men desto viktigere at de lærer seg å være selvstendige, kjenne seg trygge, vite hvordan ting fungerer, det gir en nødvendig mestringsfølelse.

Jeg lar de både skyte og dra på skogstur alene, og jeg merker at sånt er viktig, de virker langt sterkere og tryggere etter på.

Skrevet

Hei!

Jeg klarer likevel ikke følge tanken rent logisk, for det er mye som er farligere som familier gjør, kjører bil feks.

Jeg kan tenke på barnas fremtid i blant men desto viktigere at de lærer seg å være selvstendige, kjenne seg trygge, vite hvordan ting fungerer, det gir en nødvendig mestringsfølelse.

Jeg lar de både skyte og dra på skogstur alene, og jeg merker at sånt er viktig, de virker langt sterkere og tryggere etter på.

''Jeg klarer likevel ikke følge tanken rent logisk, for det er mye som er farligere som familier gjør, kjører bil feks.''

Å følge tanken rent logisk er ikke lett. Den er full av logiske brister. Jeg ser på det mer som et regnestykke der noe ble feil veldig tidlig. Det som kommer etterpå kan være 'riktig' selv om sluttsummen selvfølgelig blir feil. (Dårlig forklart.)

Men jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå en slik ekstrem overbeskyttelse. Dermed blir jeg desto mer imponert når programlederen ser ut til å være så flink til å tenke deres tanker at hun når frem til dem.

mvh

Skrevet

''Jeg klarer likevel ikke følge tanken rent logisk, for det er mye som er farligere som familier gjør, kjører bil feks.''

Å følge tanken rent logisk er ikke lett. Den er full av logiske brister. Jeg ser på det mer som et regnestykke der noe ble feil veldig tidlig. Det som kommer etterpå kan være 'riktig' selv om sluttsummen selvfølgelig blir feil. (Dårlig forklart.)

Men jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå en slik ekstrem overbeskyttelse. Dermed blir jeg desto mer imponert når programlederen ser ut til å være så flink til å tenke deres tanker at hun når frem til dem.

mvh

Hei!

Jeg trodde programlederen viste et hånlig blikk :-)

Men det var altså ikke riktig?

Kanskje jeg skal se den neste uke, så kan jeg se på ansiktet til programlederen, for nå vet jeg pga av deg at hun var forståelsesfull og setter seg inn i de andres situasjon.

Jeg trodde hun lo av dem og at blikket var et hånlig, jeg har en bok med blikk, der sammenlignet der og fant etter på at øynene sånn skråstilte, og ser ned, betyr : å se hånlig på andre.

Skrevet

Hei!

Jeg trodde programlederen viste et hånlig blikk :-)

Men det var altså ikke riktig?

Kanskje jeg skal se den neste uke, så kan jeg se på ansiktet til programlederen, for nå vet jeg pga av deg at hun var forståelsesfull og setter seg inn i de andres situasjon.

Jeg trodde hun lo av dem og at blikket var et hånlig, jeg har en bok med blikk, der sammenlignet der og fant etter på at øynene sånn skråstilte, og ser ned, betyr : å se hånlig på andre.

Jeg oppfatter henne ikke som hånling, men primært vennlig og forståelsesfull.

Noen ganger kan det virke som hun tenker hardt på hvordan hun skal løse en situasjon. Noen ganger virker hun muligens frustrert evt oppgitt.

Men det er bare slik jeg oppfatter det. Jeg sitter ikke på noen absolutt fasit.

Jeg er nokså sikker på at de overbeskyttende foreldrene hun har å gjøre med til en viss grad må føle at hun forstår dem. Det er svært vanskelig å få noen til å nærme seg ens eget standpunkt før man har strakt seg mot å forstå dem.

Folk går lett i forsvar om de føler seg overkjørt. Dessuten er det vanskelig å forklare på en god måte om man ikke tenker den andres tanker.

mvh

Skrevet

Jeg oppfatter henne ikke som hånling, men primært vennlig og forståelsesfull.

Noen ganger kan det virke som hun tenker hardt på hvordan hun skal løse en situasjon. Noen ganger virker hun muligens frustrert evt oppgitt.

Men det er bare slik jeg oppfatter det. Jeg sitter ikke på noen absolutt fasit.

Jeg er nokså sikker på at de overbeskyttende foreldrene hun har å gjøre med til en viss grad må føle at hun forstår dem. Det er svært vanskelig å få noen til å nærme seg ens eget standpunkt før man har strakt seg mot å forstå dem.

Folk går lett i forsvar om de føler seg overkjørt. Dessuten er det vanskelig å forklare på en god måte om man ikke tenker den andres tanker.

mvh

Hei!

Ja okey.

jeg tror likevel du er nærmere fasiten enn meg.

Ditt resonnement er logisk, hun skaper en allianse, og det er umulig om man ikke føler seg møtt i frykten, redselen eller der man er. Så jeg tror det er som du skriver og nettopp det skal bli interessant å se.

Er det en gang i uken dette programmet går? altså tirsdagene?

Skrevet

Hei!

Ja okey.

jeg tror likevel du er nærmere fasiten enn meg.

Ditt resonnement er logisk, hun skaper en allianse, og det er umulig om man ikke føler seg møtt i frykten, redselen eller der man er. Så jeg tror det er som du skriver og nettopp det skal bli interessant å se.

Er det en gang i uken dette programmet går? altså tirsdagene?

Husker ikke når programmet går. Ser det bare når jeg snubler over det.

mvh

Skrevet

Husker ikke når programmet går. Ser det bare når jeg snubler over det.

mvh

Hei!

Ja sånn er jeg også, men dokumentarer jeg har varsel /opptak på, ser jeg når det passer meg, alt dette andre får jeg vite om fordi jeg blir tilkalt/ropt på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...