Gå til innhold

Lillemus - jeg vurderer å stjele en bok

Anbefalte innlegg

Gjest Skjenn på meg

Lånte en gammel bok om min hobby på biblioteket. Når jeg lånte boken sa bibliotekaren huff så fæl den ser ut(slitt og gammel). Den selges ikke i Norge, men koster over kr 1000 å bestille fra utlandet. Det frister veldig å ikke finne boken, og betale et gebyr på kr 300,-

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Skjenn på meg

:/

Jeg synes det er tyveri; biblioteket yter deg en gratis tjeneste og du svarer med å pålegge dem ekstra arbeid og kanskje til og med økonomisk tap.

Jeg har mistet flere bøker tidligere, men det var ærlig og redelig misting. Så du har sikkert rett i at dette blir umoralskt i alle fall. Tyveri vet jeg ikke helt... Jeg får vel spørre mannen min om han vil spandere på meg den boken fra utlandet.

Takk godt forslag :)

Takk og versego :-) Jeg har jobbet på bibliotek selv og har en del utgåtte godbiter som jeg har snappet med meg - helt lovlig altså - noen har jeg betalt litt for og andre har jeg fått helt gratis.

Jeg har mistet flere bøker tidligere, men det var ærlig og redelig misting. Så du har sikkert rett i at dette blir umoralskt i alle fall. Tyveri vet jeg ikke helt... Jeg får vel spørre mannen min om han vil spandere på meg den boken fra utlandet.

Hvorfor er det ikke tyveri, mener du? Fordi den er slitt og gammel og ikke tilhører en privatperson? Selvfølgelig er det tyveri. Den kan ha stor verdi for andre som har samme hobby som deg.

Annonse

Gjest Skjenn på meg

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å lure biblioteket. Kan du ikke kopiere fra den da, hvis den ikke er veldig tykk?

Den er tykk og svær. Dessuten tar jeg kopier på jobben så da blir det jo å stjele fra jobben i all fall.

Gjest Hulderen

Ikke tyveri?

Klart det er tyveri å stjele en bok fra biblioteket! Hvordan kan du mene at det ikke er det?

At biblioteket har den ordningen at det er mulig å erstatte tapte bøker, betyr ikke det samme som at man fritt kan forgripe seg der.

Du skal ikke være så sikker på at du slipper unna med 300,-, hos oss blir det høyere om det er spesielle (uerstattelige) verdifulle bøker som "forsvinner".

Dessuten er du med på å ødelegget et gratistilbud til alle om du gjør dette. Du får ikke tak i den på bruktmarkedet da?

Gjest Skjenn på meg

Du skal ikke være så sikker på at du slipper unna med 300,-, hos oss blir det høyere om det er spesielle (uerstattelige) verdifulle bøker som "forsvinner".

Dessuten er du med på å ødelegget et gratistilbud til alle om du gjør dette. Du får ikke tak i den på bruktmarkedet da?

Joda får vel tak i den på et eller annet vis:) Den ansees nok ikke som spesielt verdifull, men jeg skal si fra at jeg er interessert i kjøpe den om de skal kassere den.

Det er godt jeg konfererer her før jeg forsøker å gjøre noe umoralskt;)

Joda får vel tak i den på et eller annet vis:) Den ansees nok ikke som spesielt verdifull, men jeg skal si fra at jeg er interessert i kjøpe den om de skal kassere den.

Det er godt jeg konfererer her før jeg forsøker å gjøre noe umoralskt;)

''Det er godt jeg konfererer her før jeg forsøker å gjøre noe umoralskt;)''

Bra! :o) Du aner ikke hvor frustrerende det der er - det er ofte vi skjønner at vedkommende selvfølgelig ikke har mistet boka, men rett og slett vil beholde den. Det er jo skikkelig dårlig gjort mot alle de andre som også bruker biblioteket. Og siden boka fremdeles er i biblioteket hos deg selv om den er både gammel og slitt så betyr jo det at den er populær, har vært mye brukt og at det er mange som driver med samme hobby som deg? Og at det kanskje ikke er så mye litteratur om akkurat det temaet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...