Gå til innhold

Psykiske problemer forårsaket av alkoholavhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Trekker ikke denne studien en litt feil konklusjon? Er det ikke heller det faktum at disse personene har få venner som fører til avhold og problemer senere i livet, enn at avhold i seg selv fører til ensomhet?''

Det er vel ikke avholdet i seg selv som fører til helseproblemer og psykiske problemer. Men alkohol nytes så mye i sosiale sammenhenger at avhold kan medføre ensomhet. Det ble i hvert fall sagt i et intervju med de som utførte studien på radioen i dag. Ikke at venneløshet medfører avhold, men heller ikke at alkohol i seg selv er bra for kropp og sjel...

motorPrøysen
Skrevet

Jeg mener det er det som sies i artikkelen. Avhold samvarierer med lavere psykososial robusthet, men hva som er høna eller egget vites ikke. Poenget til forskeren er at økt dødelighet blant avholdsfolk kan forklares psykososialt, ikke som en følge av at kroppen ikke har blitt tilført alkohol. Jeg syns det er et interessant funn.

Skrevet

''Er det ikke heller det faktum at disse personene har få venner som fører til avhold og problemer senere i livet, enn at avhold i seg selv fører til ensomhet?

''

Jeg hørte et intervju på radio i dag morges om denne studien . Der ble det presisert at forskerne ikke mente at det var alkoholavhold i seg selv som skapte vansker, men at sosial isolasjon og manglende venner ser ut til å gjøre det.

Mesteparten av dette har vært kjent lenge;, man har sett samvariasjon mellom det å ikke bruke alkohol i ungdomstiden og økt forekomst av psykiske vansker. Det betyr selvfølgelig ikke at det er den manglende alkoholen som gir de psykiske vanskene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nettopp din fortolkning ble trukke frem også av forskningslederen.

Skrevet

Jeg mener det er det som sies i artikkelen. Avhold samvarierer med lavere psykososial robusthet, men hva som er høna eller egget vites ikke. Poenget til forskeren er at økt dødelighet blant avholdsfolk kan forklares psykososialt, ikke som en følge av at kroppen ikke har blitt tilført alkohol. Jeg syns det er et interessant funn.

''Poenget til forskeren er at økt dødelighet blant avholdsfolk kan forklares psykososialt, ikke som en følge av at kroppen ikke har blitt tilført alkohol.''

Et annet moment i denne statistikken er at noen avstår helt fra alkohol pga sykdommer som tilsier dette. Det kan være tidligere rusmisbruk eller tilstander som ikke har noe med misbruk å gjøre, men som gjør at man bør avstå fra alkohol. Noen av disse sykdommene kan i seg selv føre til tidligere død.

mvh

Skrevet

Dette er et klassisk eksempel på en tullete overskrift og vinkling på en sak.

De får det til å høres ut som all avholdsungdom har det ganske fælt. De forteller lite og ingen ting om hvor økt hyppigheten er blant avholdsungdom i forhold til annen ungdom.

Godt det i det minste linkes til fagartikkelen.

Et annet moment som ikke nevnes er at noen av disse ungdommene kan bli ensomme også pga andre verdivalg og livssyn enn flertallet. Slik kan også virke ekskluderende.

mvh

Skrevet

Hvis jeg tenker på de jeg kjenner som er totalavholds, så er mange av dem av den litt spesielle typen - stille og rolige, prater lite og byr lite på seg selv ift vennskap. Kanskje er de slik pga dårlig selvtillit? Jeg synes konklusjonen i undersøkelsen blir merkelig...og jeg kan ikke si jeg tror særlig på den ;)

Skrevet

Hvis jeg tenker på de jeg kjenner som er totalavholds, så er mange av dem av den litt spesielle typen - stille og rolige, prater lite og byr lite på seg selv ift vennskap. Kanskje er de slik pga dårlig selvtillit? Jeg synes konklusjonen i undersøkelsen blir merkelig...og jeg kan ikke si jeg tror særlig på den ;)

Det antydes i undersøkelsen at en medvirkende årsak kan være at 'manglende' alkoholkonsum kan virke sosialt ekskluderende. I så fall bør vi virkelig spørre oss om hvor tolerant og åpent samfunnet vår egentlig er om ditt sosiale liv i stor grad avhenger av hva du heller inn i munnen av giftstoffer.

mvh

Skrevet

Det antydes i undersøkelsen at en medvirkende årsak kan være at 'manglende' alkoholkonsum kan virke sosialt ekskluderende. I så fall bør vi virkelig spørre oss om hvor tolerant og åpent samfunnet vår egentlig er om ditt sosiale liv i stor grad avhenger av hva du heller inn i munnen av giftstoffer.

mvh

Ja, ser den - men synes det virker merkelig... Jeg er ikke den som drikker ofte på fest fordi jeg liker å kjøre hjem igjen ;) Allikevel er jeg meget sosial og utadvent på fester, og har aldri opplevd at noen har problemer med at jeg drikker "for lite" ;) Opplever ikke at dette er et problem hos andre heller, men kanskje er dette ulikt fra miljø til miljø?

Skrevet

Ja, ser den - men synes det virker merkelig... Jeg er ikke den som drikker ofte på fest fordi jeg liker å kjøre hjem igjen ;) Allikevel er jeg meget sosial og utadvent på fester, og har aldri opplevd at noen har problemer med at jeg drikker "for lite" ;) Opplever ikke at dette er et problem hos andre heller, men kanskje er dette ulikt fra miljø til miljø?

Jeg har opplevd både i studie- og arbeidssammenhenger at andre kan ha svært store problemer med hva jeg ikke drikker. Også når jeg skjuler mitt manglende alkoholkonsum med f.eks. eplemost i ølglass. (Jeg har _aldri_ lagt meg opp i hva andre spiser eller drikker.)

Jeg er ikke totalavhold, har bare sjeldent lyst på alkohol og synes det er greit å kunne kjøre bil.

I den selvvalgte vennekretsen, er det selvsagt ikke noe problem. Jeg velger bort folk som ikke takler at man ikke har alkohol i glasset. Og om jeg ikke gjorde det, ville jeg sikkert blitt valgt bort av de som tar anstøt av alkoholfrie glass.

Dermed har jeg ingen problemer med å forestille meg at totalavhold fra alkohol kan virke både stigmatiserende og ekskluderende.

mvh

Skrevet

Jeg har opplevd både i studie- og arbeidssammenhenger at andre kan ha svært store problemer med hva jeg ikke drikker. Også når jeg skjuler mitt manglende alkoholkonsum med f.eks. eplemost i ølglass. (Jeg har _aldri_ lagt meg opp i hva andre spiser eller drikker.)

Jeg er ikke totalavhold, har bare sjeldent lyst på alkohol og synes det er greit å kunne kjøre bil.

I den selvvalgte vennekretsen, er det selvsagt ikke noe problem. Jeg velger bort folk som ikke takler at man ikke har alkohol i glasset. Og om jeg ikke gjorde det, ville jeg sikkert blitt valgt bort av de som tar anstøt av alkoholfrie glass.

Dermed har jeg ingen problemer med å forestille meg at totalavhold fra alkohol kan virke både stigmatiserende og ekskluderende.

mvh

Det er igrunnen gruelig irriterende at voksne folk skal blande seg opp i hva man drikker :/

Jeg ser poenget ditt, men tror nesten det er mer sannsynlig at det er flere av de som ikke drikker alkohol som blir ansett som litt "kjedelige" - ikke pga avholdet men pga hvordan de er som typer. Uansett kunne det vært greit om forskerne analyserte akkurat dette litt nærmere før de konkluderte med noe som helst..

Skrevet

Det er igrunnen gruelig irriterende at voksne folk skal blande seg opp i hva man drikker :/

Jeg ser poenget ditt, men tror nesten det er mer sannsynlig at det er flere av de som ikke drikker alkohol som blir ansett som litt "kjedelige" - ikke pga avholdet men pga hvordan de er som typer. Uansett kunne det vært greit om forskerne analyserte akkurat dette litt nærmere før de konkluderte med noe som helst..

Spørsmålet er altså: Hvorfor drikker IKKE Jeppe?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg ser poenget ditt, men tror nesten det er mer sannsynlig at det er flere av de som ikke drikker alkohol som blir ansett som litt "kjedelige" - ikke pga avholdet men pga hvordan de er som typer.''

Om du er edru på en fest der målet er å bli så full at man oppfører seg tåpelig, vil du lett kunne bli oppfattet som kjedelig om du ikke klarer/gidder å være like tåpelig.

Samtidig, av det du skriver her bekrefter du fordommer som fort tyter ut det øyeblikket noen ikke sørger for å ha et minimum av gift i glasset; Det er kjedelige typer som ikke drikker.

mvh

Skrevet

Spørsmålet er altså: Hvorfor drikker IKKE Jeppe?

;-)

Med vennlig hilsen

Evt er spm : Hva kon først? Høna eller egget? :P

Skrevet

''Jeg ser poenget ditt, men tror nesten det er mer sannsynlig at det er flere av de som ikke drikker alkohol som blir ansett som litt "kjedelige" - ikke pga avholdet men pga hvordan de er som typer.''

Om du er edru på en fest der målet er å bli så full at man oppfører seg tåpelig, vil du lett kunne bli oppfattet som kjedelig om du ikke klarer/gidder å være like tåpelig.

Samtidig, av det du skriver her bekrefter du fordommer som fort tyter ut det øyeblikket noen ikke sørger for å ha et minimum av gift i glasset; Det er kjedelige typer som ikke drikker.

mvh

Da misforstår du meg ;)

Det jeg sier er at f.eks. barndomsvenner av meg som aldri har vært en del av "gjengen" - de kan f.eks. ha vært veldig sjenerte, lite sosiale, delt lite av seg sosialt med venner osv. Få av dem drikker alkohol.

Av de barndomsvennene jeg har som var sosiale som barn, delte mye av seg selv osv - så tror jeg ikke noen av dem er avholdsmennesker. De har et såkalt "normalt" forhold til alkohol, og noen drikker sjelden, mens andre drikker oftere.

Selvsagt kan jeg ikke lage statistikk på dette, men jeg tror resultatet av undersøkelsen kan ha blitt påvirket også av slike ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...