Gå til innhold

Kardemommeby farlig for barn????!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det mest tvilsomme i Kardemomme by er den talende kamel. Barn må bli veldig forvirret av den. Det er jo ingen av kamelene de omgås til daglig, som kan snakke eller synge.

Sverige har alltid vært et foregangsland når de gjelder å dytte progressiv moral og "dagliglivets politiske korrekthet" inn i bøker for barn og ungdom. Fra jeg var 12 - 16 år ble jeg overforet med svensk seksualmoral fra oversatte bøker som alle mente ungdom burde lese - de norske var fremdeles litt for uskyldige. Det var f.eks. en hel serie som het "Ung i dag", der alle tenåringene ble gravide og alle foreldrene deres ble skilt. Ganske fremmed for oss som hadde vokst opp med at sex var en litt lurvete voksenting - og litt kjedelig i lengden.

Det er sånn ting virker. Det som er kjedelig, forsvinner. Det som har litt mer dybde og tidløshet, varer lenger. Barn er ikke dumme, de klarer både tullballet til Doktor Proktor og faktabøker av typen "Adrian tar blindtarmen".

Men Astrid Lindgren kommer til å vare lengst av dem alle, hennes historier har mer dybde og tidløshet enn Egner og Vestly tilsammen. Det skal de ha, svenskene.

Jeg synes det mest tvilsomme i Kardemomme by er den talende kamel. Barn må bli veldig forvirret av den. Det er jo ingen av kamelene de omgås til daglig, som kan snakke eller synge.

Sverige har alltid vært et foregangsland når de gjelder å dytte progressiv moral og "dagliglivets politiske korrekthet" inn i bøker for barn og ungdom. Fra jeg var 12 - 16 år ble jeg overforet med svensk seksualmoral fra oversatte bøker som alle mente ungdom burde lese - de norske var fremdeles litt for uskyldige. Det var f.eks. en hel serie som het "Ung i dag", der alle tenåringene ble gravide og alle foreldrene deres ble skilt. Ganske fremmed for oss som hadde vokst opp med at sex var en litt lurvete voksenting - og litt kjedelig i lengden.

Det er sånn ting virker. Det som er kjedelig, forsvinner. Det som har litt mer dybde og tidløshet, varer lenger. Barn er ikke dumme, de klarer både tullballet til Doktor Proktor og faktabøker av typen "Adrian tar blindtarmen".

Men Astrid Lindgren kommer til å vare lengst av dem alle, hennes historier har mer dybde og tidløshet enn Egner og Vestly tilsammen. Det skal de ha, svenskene.

Ah! Husker du "Peters baby"? Var ikke det svensk åttitallish..?

Annonse

Gjest Elextra

Ja, den er fra Ung i dag-serien. Og nei, den kom ut tidlig på 70-tallet. Akkurat en av dem jeg tenkte på.

Husker dessuten "Jentene gjør opprør" om jentene som ville ha sløyd i stedet for håndarbeid. Husker jeg syntes den var litt utdatert allerede da jeg leste den (hadde sløyd på skolen selv på syttitallet).

Og "Når noen bare kommer" og "Når noen bare går sin vei", med noen pirrende scener for en som såvidt hadde blitt tenåring.

Husker dessuten "Jentene gjør opprør" om jentene som ville ha sløyd i stedet for håndarbeid. Husker jeg syntes den var litt utdatert allerede da jeg leste den (hadde sløyd på skolen selv på syttitallet).

Og "Når noen bare kommer" og "Når noen bare går sin vei", med noen pirrende scener for en som såvidt hadde blitt tenåring.

"Jentene gjør opprør" er faktisk norsk. Det er moren til Åsne Seierstad som har skrevet den.

"Når noen bare..." er svenske og fra den serien jeg tenkte på. Madde ble vel faktisk ikke gravid, bøkene handlet om foreldrenes skilsmisse og hennes kjærester.

"Jeg synes det mest tvilsomme i Kardemomme by er den talende kamel. Barn må bli veldig forvirret av den. Det er jo ingen av kamelene de omgås til daglig, som kan snakke eller synge."

He he, den var god!

Svensker er et merkelig folkeferd. De er så korrekte at man får kløe av dem.

Tante Sofie er mitt store forbilde. De skal ikke kommer her og tulle med tante Sofie, de vil jeg bare ha sagt. Hvis bare alle var som oss så hadde alt vært bra. Jammen hadde det det:)

Svensker er et merkelig folkeferd. De er så korrekte at man får kløe av dem.

Tante Sofie er mitt store forbilde. De skal ikke kommer her og tulle med tante Sofie, de vil jeg bare ha sagt. Hvis bare alle var som oss så hadde alt vært bra. Jammen hadde det det:)

"Tante Pruzelius" prøver jo å få Pippi på barnehjem. Lurer på hva hun ville ment om tante Sofies behandling av Kamomilla?

"Tante Pruzelius" prøver jo å få Pippi på barnehjem. Lurer på hva hun ville ment om tante Sofies behandling av Kamomilla?

Hun hadde nok besvimt. Hun og de andre svenskene mener nok at tante Sofie er skyld i at ADD ble som han ble når de bare kommer på det. Rart de ikke har oppdaget henne enda, i grunnen. Hun forsvant vel litt i skyggen av alle de andre fælingene, kanskje.

Hun hadde nok besvimt. Hun og de andre svenskene mener nok at tante Sofie er skyld i at ADD ble som han ble når de bare kommer på det. Rart de ikke har oppdaget henne enda, i grunnen. Hun forsvant vel litt i skyggen av alle de andre fælingene, kanskje.

ADD? Nå må du lære deg alfabetet og ikke diagnostisere slemmingene her.

* streng *

Annonse

Haha! Jeg satt og leste i tråden om den tiltaksløse mannen som kanskje hadde ABB:)

''Jeg synes det mest tvilsomme i Kardemomme by er den talende kamel. Barn må bli veldig forvirret av den. Det er jo ingen av kamelene de omgås til daglig, som kan snakke eller synge.''

Det er derfor jeg har skjermet mine barn mot alt fra Torbjørn Egner og saksøkt min oppvekstkommune som utsatte meg for Egners lesebøker; 'Byen vår", "Prinsesse vil-ikke" og hele pakka.

mvh

Peters baby ble filmet også og gikk som tv-serie husker jeg.

(også var det en bok der et tvillingpar ble byttet om, jente og gutt på ca ett år)

''også var det en bok der et tvillingpar ble byttet om, jente og gutt på ca ett år''

Den ble også film.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...