Gå til innhold

Kan man gå inn og ut av en psykose?

Anbefalte innlegg

Gjest poncho
Skrevet

Hvis en person har vrangforestillinger en dag, for så å bli litt bedre. Er dette vanlig ved psykoser, at det skifter sånn? Personen føler at han ballangserer på kanten av stupet hele tiden. Har hatt psykosesymptomer før og mener å kjenne igjen dette. Er det vanlig med sånn selvinnsikt? Kan dette være en slags forvarsel?

Skrevet

Ja, man kan veksle både på selvinsikt og å gå inn og ut av psykose.

stjernestøv
Skrevet

Er det ikke det som heter grensepsykose, eller brukes ikke det begrepet lenger?

Tror man kan vite selv at noe er galt.

Skrevet

da jeg var psykotisk visste jeg at jeg hadde en manisk psykose, men jeg visste ikke at hallusinasjonene og vrangforestillingene var nettopp dette. Trodde det var virkelig.

Skrevet

Jeg lurer litt på om det kan være en sammenheng mellom slike problemer og psykoselidelse. At en har en veldig vag opplevelse av å være en hel person, være et fast "jeg".

Hva tror du?

Skrevet

Dette svaret var til deg, men i en annen tråd, nemlig den om identitetsproblemer...sorry for feilpostingen :o(

Gjest poncho
Skrevet

Er det vanlig å bli veldig sliten av dette?

Gjest poncho
Skrevet

Ja, man kan veksle både på selvinsikt og å gå inn og ut av psykose.

Hm...blir skremt ja .

Gjest poncho
Skrevet

da jeg var psykotisk visste jeg at jeg hadde en manisk psykose, men jeg visste ikke at hallusinasjonene og vrangforestillingene var nettopp dette. Trodde det var virkelig.

Lurer på om det er vanlig at vrangforestillinger kommer og går? Skjønner det selv jeg da heldigvis.

stjernestøv
Skrevet

Er det vanlig å bli veldig sliten av dette?

Sliten ja, du blir helt utkjørt. Jeg er der selv akkurat nå og det er forferdelig, vil bare stoppe dette faenskapet. Aldri mer! Klarer det ikke og det blir bare verre og verre, håper det går bra med deg?

Gjest poncho
Skrevet

Sliten ja, du blir helt utkjørt. Jeg er der selv akkurat nå og det er forferdelig, vil bare stoppe dette faenskapet. Aldri mer! Klarer det ikke og det blir bare verre og verre, håper det går bra med deg?

Har vært psyk siden før jul, så jeg er godt vant. Holder ut fordi jeg skal til behandler meget snart. Har angst og er stuptrøtt, men har problemer med å få sove. Når jeg lukker øynene ser jeg så mye rart som skremmer meg. Sover jeg har jeg mareritt om lik og groteske ting. Dette overtar meg også ellers av og til. Tror jeg må øke ap, men vil gjøre dette "stuerent" denne gangen, behandler skal få lov til å ha et ord med i laget.

Tror jeg skal forsøke og legge meg snart, hvis jeg tørr, min mann begynner visst å bli syk, sover hele tiden. Ingen trøst å få der heller ;(

stjernestøv
Skrevet

Har vært psyk siden før jul, så jeg er godt vant. Holder ut fordi jeg skal til behandler meget snart. Har angst og er stuptrøtt, men har problemer med å få sove. Når jeg lukker øynene ser jeg så mye rart som skremmer meg. Sover jeg har jeg mareritt om lik og groteske ting. Dette overtar meg også ellers av og til. Tror jeg må øke ap, men vil gjøre dette "stuerent" denne gangen, behandler skal få lov til å ha et ord med i laget.

Tror jeg skal forsøke og legge meg snart, hvis jeg tørr, min mann begynner visst å bli syk, sover hele tiden. Ingen trøst å få der heller ;(

Forstår deg godt, er redd for å legge meg jeg og. Skjer så mye skummelt, og tenk på alt som kan skje...for det kan det virkelig. Forstår ikke hvordan du holder ut, ville tatt mer ap hvis det hjelper. Tror ingen som ikke har opplevd det vet hvor jævlig det er, unner ingen det.

Gjest poncho
Skrevet

Forstår deg godt, er redd for å legge meg jeg og. Skjer så mye skummelt, og tenk på alt som kan skje...for det kan det virkelig. Forstår ikke hvordan du holder ut, ville tatt mer ap hvis det hjelper. Tror ingen som ikke har opplevd det vet hvor jævlig det er, unner ingen det.

Nei, jeg unner ikke noen dette. Det er en så ensom sykdom, ikke enkelt å snakke om til noen. Har hatt sånn angst og psykiske smerter i hele dag, litt bedre nå. Har holdt meg hard de siste dagene, skal greie og vente til jeg kommer meg til behandler. Håper du får en bra natt. God natt :-)

stjernestøv
Skrevet

Nei, jeg unner ikke noen dette. Det er en så ensom sykdom, ikke enkelt å snakke om til noen. Har hatt sånn angst og psykiske smerter i hele dag, litt bedre nå. Har holdt meg hard de siste dagene, skal greie og vente til jeg kommer meg til behandler. Håper du får en bra natt. God natt :-)

Takk, håper du og får en bra natt. God natt :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, man kan gå inn og ut av psykosen. På en akuttavdeling ser vi det ganske ofte.

Skrevet

Ja, man kan gå inn og ut av psykosen. På en akuttavdeling ser vi det ganske ofte.

Jeg tror det er det som kanskje skjer når jeg blir syk. Merkelige ting som skjer, jeg har vært så veldig redd. Har økt ap nå, så da blir jeg sikkert bedre. Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...