Gå til innhold

Langvarig forkjølet

Anbefalte innlegg

Gjest Takk takk takk
Skrevet

Barnet mitt (12 år) har i lang tid vært forkjølet. Ikke slik at hun er syk og i dårlig form, men tett i nese, hoster/harker. Og dette merkes da godt i form av at astmaen blir værre, spesielt under harde treningsøkter og konkurranseøkter. Dette startet i sommer, juli/august.

Vi bruker tran/sanasol/c-vitaminer, i tillegg til forebyggende astmamedisin morgen og kveld, og ventoline astmamedisin tre ganger daglig på forstøverapparatet hennes. Likevel oppstår det astmaproblem under treninger. Treninger barnet ønsker å være med på. Og som sagt over her, hun er ikke syk og dårlig i formen. Kun forkjølet uten andre plager.

I dag gikk jeg innom helsekosten her på bygda. Var interessert i om det fantes noe mitt barn kunne ta som kunne heve immunforsvaret, slik at hun slipper å plages med forkjølelse hele tida.

Og må si jeg ble svært overrasket. Hun i butikken anbefalte å kjøpe noen tabletter for fordøyelsen. Altså for å få riktig tarmbakterier. Mitt barn er ikke plaget med mageplager, i såfall svært sjelden.

Kan det virkelig stemme at tarmfloraen kan ha med forkjølelser og immunforsvar?

Vi har nå tenkt å prøve disse tablettene da, men ville høre om noen hadde noe erfaring eller vet noe om dette.

Skrevet

Jeg hadde sett på det rådet som rent tullball. En som har astma og luftveisproblemer, blir ikke bedre av at det tukles litt med tarmflorabakterier. Antakelig har de pillene omtrent samme virkestoff som yoghurt.

Snakk med den som følger opp astmaen eller få henvisning til noen som har peiling på luftveier. Kanskje hun burde testes for allergi (med forbehold om at jeg ikke har greie på sånt).

Skrevet

''Barnet mitt (12 år) har i lang tid vært forkjølet. Ikke slik at hun er syk og i dårlig form, men tett i nese, hoster/harker. Og dette merkes da godt i form av at astmaen blir værre, spesielt under harde treningsøkter og konkurranseøkter. Dette startet i sommer, juli/august.''

Likner på slik sønnen min på 13 var etter sommeren/tidlig høst. Etter mange uker med "forkjølelse" (uten feber eller særlig slapphet) gikk han til legen. Det viste seg at han har middallergi.

Vi tok bort gardinene og golvmatta på rommet hans, kjøpte ny madrass og overmadrass som kan vaskes på 60 grader, og innførte hyppigere sengetøyskift (ca hver uke i stedet for annenhver uke).

Etter et par uker var han helt fin igjen :-)

Gjest Takk takk takk
Skrevet

Jeg hadde sett på det rådet som rent tullball. En som har astma og luftveisproblemer, blir ikke bedre av at det tukles litt med tarmflorabakterier. Antakelig har de pillene omtrent samme virkestoff som yoghurt.

Snakk med den som følger opp astmaen eller få henvisning til noen som har peiling på luftveier. Kanskje hun burde testes for allergi (med forbehold om at jeg ikke har greie på sånt).

Vi har testet for allergier også. Grunnen til at hun i butikken ikke anbefalte biola, var fordi meieriprodukter ikke var bra for astmatikere, i følge henne. Fordi det fikk man mer slimproduksjon av.

Barnet er allergisk mot en del ting, som pollen, hund, katt, soyaprotein, nøtter, gress. Så hun går fast på allergitabletter også. Det går hun mest på nå pga dyrehår på venner/venninner. Og hun er selvfølgelig også på besøk hos venner med dyr.

Jeg kjøpte ikke med disse tablettene, fordi jeg syntes dette hørte rart ut. Men fikk nesten litt dårlig samvittighet når jeg ikke gjorde det, for tenk om det hadde virket.

I tillegg til disse tablettene anbefalte hun i butikken å gradvis redusere karbohydratene til barnet. For hun spiser jo en del karbohydrater, med blant annet havregryn med rosiner, syltetøy og melk til frokost. Brødmat til lunsj/skolemat, frukt når hun kommer hjem. Og helt vanlig middag med både grønnsaker, poteter/pasta/ris.

Vi skal til kontroll hos barnelegen om 1 mnd. Barnet har hatt en del astmaproblem under trening i hele høst og vinter, men elsker å være med, og er jo ikke syk. Men tror jeg også skal høre om det kanskje kan være en annen type astmamedisin som kan testes ut. Det har vært samme medisin som har vært brukt i mange år her nå

Takk for svar

Gjest Takk takk takk
Skrevet

''Barnet mitt (12 år) har i lang tid vært forkjølet. Ikke slik at hun er syk og i dårlig form, men tett i nese, hoster/harker. Og dette merkes da godt i form av at astmaen blir værre, spesielt under harde treningsøkter og konkurranseøkter. Dette startet i sommer, juli/august.''

Likner på slik sønnen min på 13 var etter sommeren/tidlig høst. Etter mange uker med "forkjølelse" (uten feber eller særlig slapphet) gikk han til legen. Det viste seg at han har middallergi.

Vi tok bort gardinene og golvmatta på rommet hans, kjøpte ny madrass og overmadrass som kan vaskes på 60 grader, og innførte hyppigere sengetøyskift (ca hver uke i stedet for annenhver uke).

Etter et par uker var han helt fin igjen :-)

Hm, hun har jo endel allergier. Hund, katt, peanøtter, nøtter, gress, pollen

Vi skal til kontroll igjen om ca 1 mnd til barnelegen, da tror jeg også nye allergitester skal tas.

Rett før jul vasket jeg rommet hennes skikkelig, minus gardiner og tak/vegg. Det er bare overmadrassen til sønnen din dere vasker? Vi har faktisk akkurat bestilt overmadrass til barnet, men den er ikke kommet til butikken ennå

Takk for svar

Skrevet

Vi har testet for allergier også. Grunnen til at hun i butikken ikke anbefalte biola, var fordi meieriprodukter ikke var bra for astmatikere, i følge henne. Fordi det fikk man mer slimproduksjon av.

Barnet er allergisk mot en del ting, som pollen, hund, katt, soyaprotein, nøtter, gress. Så hun går fast på allergitabletter også. Det går hun mest på nå pga dyrehår på venner/venninner. Og hun er selvfølgelig også på besøk hos venner med dyr.

Jeg kjøpte ikke med disse tablettene, fordi jeg syntes dette hørte rart ut. Men fikk nesten litt dårlig samvittighet når jeg ikke gjorde det, for tenk om det hadde virket.

I tillegg til disse tablettene anbefalte hun i butikken å gradvis redusere karbohydratene til barnet. For hun spiser jo en del karbohydrater, med blant annet havregryn med rosiner, syltetøy og melk til frokost. Brødmat til lunsj/skolemat, frukt når hun kommer hjem. Og helt vanlig middag med både grønnsaker, poteter/pasta/ris.

Vi skal til kontroll hos barnelegen om 1 mnd. Barnet har hatt en del astmaproblem under trening i hele høst og vinter, men elsker å være med, og er jo ikke syk. Men tror jeg også skal høre om det kanskje kan være en annen type astmamedisin som kan testes ut. Det har vært samme medisin som har vært brukt i mange år her nå

Takk for svar

Det finnes ikke noen generell anbefaling om at astmatikere skal unngå meieriprodukter.

Nå mente ikke jeg at hun burde prøve med yoghurt, bare at disse tablettene neppe inneholdt noen mirakler man ikke kan få i seg på annen måte.

Men som du sikkert forstår, ser jeg ikke på helsekosten som noen faginstans i sykdom eller ernæring.

Gjest Takk takk takk
Skrevet

Det finnes ikke noen generell anbefaling om at astmatikere skal unngå meieriprodukter.

Nå mente ikke jeg at hun burde prøve med yoghurt, bare at disse tablettene neppe inneholdt noen mirakler man ikke kan få i seg på annen måte.

Men som du sikkert forstår, ser jeg ikke på helsekosten som noen faginstans i sykdom eller ernæring.

''Men som du sikkert forstår, ser jeg ikke på helsekosten som noen faginstans i sykdom eller ernæring.''

Det gjør egentlig ikke jeg heller, men ble liksom litt i tvil nå, vedkommende dame i butikken var svært overbevisende. Og regner nok med at jeg dukker opp for å kjøpe disse tablettene i dag :)

Vi er jo til kontroll hos barnelege 2 ganger i året, og det er aldri noen gang blitt nevnt at meieriprodukter og karbohydrater bør reduseres.

Jeg er usikker på om barnet er blitt allergitestet mot midd/støv, og tror det skal tas nye allergitester neste gang. Da skal jeg prøve å huske på å spørre om de kan teste for det, om det ikke er en av tingene som testes.

Igjen takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...