Gå til innhold

Lav folat og forhøyet leververdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 15 år. Jeg var hos fastlegen for en uke tilbake og tok blodprøver. Nå har jeg fått dem tilbake og har fått vite at jeg har for lav folat og forhøyet leververdier. Hva betyr det? Jeg har søkt på nettet og har finnet ut at det kan skylles alkohol, men jeg har aldri drikket alkohol. Jeg har røyket før men sluttet. Jeg sluttet med å snuse i starten av dette året. Så kommer legen til å finne ut om jeg snuser? Det står også jeg burde bestille UL undersøkelse. Hva er det for no?

Skrevet

Om du ikke alt har fått det, bør du bestille en ny time hos legen.

Lavt folat kan skyldes noe så enkelt mangler i kostholdet. Man kan få kjøpt tilskudd av folat akkurat som man kan ta jerntabeltter.

Uansett er det viktig at du får oppfølging av lege så det blir orden på dette. Har du mange spørsmål kan det være lurt å notere dem ned på forhånd slik at du ikke glemmer dem når du er inne hos legen.

En lege vil ikke bli sjokkert over at du har røkt eller snuset.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg slutter meg til svaret fra PieLill.

UL er ultralyd. Det er en "billedundersøkelse"

Gjest Kim Sveen
Skrevet

Om du ikke alt har fått det, bør du bestille en ny time hos legen.

Lavt folat kan skyldes noe så enkelt mangler i kostholdet. Man kan få kjøpt tilskudd av folat akkurat som man kan ta jerntabeltter.

Uansett er det viktig at du får oppfølging av lege så det blir orden på dette. Har du mange spørsmål kan det være lurt å notere dem ned på forhånd slik at du ikke glemmer dem når du er inne hos legen.

En lege vil ikke bli sjokkert over at du har røkt eller snuset.

mvh

Hei.

Kommer legen til å fortelle foreldrene mine ettersom min mor kommer til å bli med og jeg er 15 år gammel?

Skrevet

Hei.

Kommer legen til å fortelle foreldrene mine ettersom min mor kommer til å bli med og jeg er 15 år gammel?

Jeg vil bli litt overrasket om legen har fokus på evt. røyking og snusing. Men det kan jeg ikke si sikkert. H*n kommer sannsynligvis til å spørre litt om kosthold. Mulig det blir litt fokus på blodprosent.

Tar jeg ikke feil kan forhøyede levereverdier ha sammenheng med folatmangel. (Leste du på nett om forhøyede leververdier 'alene' eller forhøyede leververdier i forbindelse med folatmangel?)

Så vil du ganske sikkert få foreskrevet/anbefalt vitamintilskudd i form av folat og evt. andre ting legen mener er nyttig. Mulig du får noen kostholdsråd.

Legen vil helt sikkert følge opp med nye blodprøver om en stund for å passe på at tingene kommer på stell igjen. Dette er helt udramatisk så lenge du får gjort noe med det. Og det er du jo i ferd med å gjøre.

Det er flott at du ikke drikker. Og minst like bra at du har sluttet med både røyk og snus.

:-)

Du vil nok føle deg i bedre form etter som du får nok folat i kroppen.

:-)

Du kan selv bestemme om du vil ha med moren din inn til legen under hele timen, deler av den eller ikke i det hele tatt. Sannsynligvis er det lurt at moren din får samme informasjon du deg av legen så kan hun hjelpe deg å huske tingene.

Som mor synes jeg det er naturlig at en 15-åring kan ønske tid med legen uten foreldre til stedet. Men jeg ville satt stor pris på å få vite om både problemet og løsningene. Mødre vil lett bekymre seg og mase mer om det de ikke vet enn det de vet. :-) (Men jeg kan selvsagt ikke vite om din mor tenker som meg.)

Som sagt. Dette høres ut som et problem som har en enkel og udramatisk løsning. Men det er svært viktig å få det i orden.

Lykke til!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...