Gå til innhold

Endelig vet jeg hvorfor jeg er blitt som jeg er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med dem som har vært gjennom seks år med Egners lesbøker? Ola-Ola, Kari, Byen vår, Prinsesse vil-ikke, og hele pakka?

Finnes det håp?

"Er det mureren?"

mvh

''Er det mureren?''

Den tenkte jeg på i går, da du skrev om lesebøkene i svar til min kommentar om den talende kamel. Montro om dagens skoleelever ville ledd av den?

Hvem var du i Byen vår? Lurer på hvor mange nordmenn som kan lange stykker av den utenat, det skal ikke være få ;-)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Sør

4

• Lillemus

4

• Stormwind

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Det er kun du som mener at Torbjørn Egner og Astrid Lindgren stod for rasisme. – slabbedask''

Og hvor skrev jeg det, eller var det bare noe du fant på?

Nei, du har selvfølgelig ingen problemer med "Kardemomme by", "Pippis Negerkonge", "Vesle Hoa" og "hottentottene".

Skrevet

''Er det mureren?''

Den tenkte jeg på i går, da du skrev om lesebøkene i svar til min kommentar om den talende kamel. Montro om dagens skoleelever ville ledd av den?

Hvem var du i Byen vår? Lurer på hvor mange nordmenn som kan lange stykker av den utenat, det skal ikke være få ;-)

''Hvem var du i Byen vår? Lurer på hvor mange nordmenn som kan lange stykker av den utenat, det skal ikke være få ;-)''

Det er nok mange som er miljøskadd, har mareritt om natten og tvangsmessig siterer borgermester Dyrendal. Eller var det Dypendal.

:-)

Det skremmende med den saken er at det faktisk finnes en kulturelite som er så inn i hampen PK at de ikke takler at barna i en times tid hører noe annet enn Det Eneste Sanne. PK-eliten ser ut til å ha overtatt og overoppfyllt rollen til alle religiøse og idealistiske fanatikere til sammen.

mvh

Skrevet

Det er interessant hvordan denne Sofia Jupiter mener at Torbjørn Egner sine bøker bærer preg av høyreekstreme verdier.

Men nå har jo høyreekstremismen en viss grobunn i Sverige av ulike årsaker ,med Sverigedemokraterna på stortinget,slik at det kan være nærliggende for henne å bruke et slikt uttrykk.

Høyreekstrimisme ser ut til å få en tilsvarende funksjon som k-ordet har i USA.

Mange amerikanere kaller ukritisk og ureflektert alt de ikke liker for kommunisme. Her på berget heter det høyreekstrimisme.

Det festlige er jo at det ikke er så lenge siden Egner ble beskyldt for å være for sosialdemmokratisk.

mvh

Skrevet

Det er interessant hvordan denne Sofia Jupiter mener at Torbjørn Egner sine bøker bærer preg av høyreekstreme verdier.

Men nå har jo høyreekstremismen en viss grobunn i Sverige av ulike årsaker ,med Sverigedemokraterna på stortinget,slik at det kan være nærliggende for henne å bruke et slikt uttrykk.

I Sverige har de vel Riksdag, ikke Storting.

mvh

Skrevet

''Hvem var du i Byen vår? Lurer på hvor mange nordmenn som kan lange stykker av den utenat, det skal ikke være få ;-)''

Det er nok mange som er miljøskadd, har mareritt om natten og tvangsmessig siterer borgermester Dyrendal. Eller var det Dypendal.

Det skremmende med den saken er at det faktisk finnes en kulturelite som er så inn i hampen PK at de ikke takler at barna i en times tid hører noe annet enn Det Eneste Sanne. PK-eliten ser ut til å ha overtatt og overoppfyllt rollen til alle religiøse og idealistiske fanatikere til sammen.

mvh

Dyrendal.

Jeg var dikteren som avsluttet det hele. Så det ble mye venting mens vi øvde. Men det var i en tid da vi tålte det.

Skrevet

Dyrendal.

Jeg var dikteren som avsluttet det hele. Så det ble mye venting mens vi øvde. Men det var i en tid da vi tålte det.

Ventetiden kunne benyttes til å lære alle rollene utenat...

Jeg synes Egners lesebøker var knakende gode. Og de er viss i ferd med å komme til heder og verdighet igjen.

Jeg og alle de andre høyreekstreme.

;-)

mvh

Skrevet

Jeg synes Egners lesebøker var knakende gode. Og de er viss i ferd med å komme til heder og verdighet igjen.

;-)

mvh

''Ventetiden kunne benyttes til å lære alle rollene utenat...''

Jeg var alltid knakende god på utenatpugging på barneskolen og kunne alltid hele skuespillet på rams etter 2-3 øvinger. :o)

Skrevet

''Ventetiden kunne benyttes til å lære alle rollene utenat...''

Jeg var alltid knakende god på utenatpugging på barneskolen og kunne alltid hele skuespillet på rams etter 2-3 øvinger. :o)

Om dette dreide seg om Egner har du vel utviklet deg til et sneversynt, intolerant, høyreekstrimistisk mehe uten evne til egne meninger. Dessuten er du nok alt for glad.

Siden du lett lærer utenat, ble det ekstra skadelig for deg.

;-)

mvh

Skrevet

Om dette dreide seg om Egner har du vel utviklet deg til et sneversynt, intolerant, høyreekstrimistisk mehe uten evne til egne meninger. Dessuten er du nok alt for glad.

Siden du lett lærer utenat, ble det ekstra skadelig for deg.

;-)

mvh

*hehe* Alt håp er nok ute for min del. ;o)

"Byen vår" har jeg ikke noe kjennskap til forøvrig, vi var så liten klasse at vi ikke hadde sjans til å dekke alle rollefigurene.

Skrevet

''Er det mureren?''

Glassmester Eriksen her!

"Glassmester Eriksen - det heter jeg. Jeg skjærer i glasset med min diamant og tetter med kitt på hver eneste kant. Og store deilige ruter av glass, skal jeg nok sørge for kommer på plass."

Jada.

Skrevet

;-)

mvh

Egners lesebøker var /er kjempefine. Husker jeg smugleste de for klassetrinnene over for å finne ut hvordan det gikk med Ola-Ola og de andre.

Skrevet

Egners lesebøker var /er kjempefine. Husker jeg smugleste de for klassetrinnene over for å finne ut hvordan det gikk med Ola-Ola og de andre.

Det er vel noe av det mest helhetlige som er laget av leseverk her til lands. Gav mer leselyst enn mye av det oppstykkede materialet barna får nå.

Kanskje de kunne gis ut i Sverige om man gav alle kjønnsnøytrale navn og kjønnsnøytralt utseende og kalte dem for 'hen'.

mvh

Skrevet

Dyrendal.

Jeg var også dikteren... :-)

Skrevet

Glassmester Eriksen her!

"Glassmester Eriksen - det heter jeg. Jeg skjærer i glasset med min diamant og tetter med kitt på hver eneste kant. Og store deilige ruter av glass, skal jeg nok sørge for kommer på plass."

Jada.

'' "Glassmester Eriksen - det heter jeg. Jeg skjærer i glasset med min diamant og tetter med kitt på hver eneste kant. Og store deilige ruter av glass, skal jeg nok sørge for kommer på plass." ''

*hehe* "Maler Grønn har en sønn og han heter Petter Grønn! Hurra! Hurra! Hurra!" ;o)

Gjest Tatjana
Skrevet

mvh

''Det er nok mange som er miljøskadd, har mareritt om natten og tvangsmessig siterer borgermester Dyrendal. Eller var det Dypendal.''

Borgermester Dyrendal. Det er - eller var - meg.

*bukker*

Skrevet

Jeg var også dikteren... :-)

Hyggelig! Borgermesteren tonet flagg rett over her :-)

Skrevet

Høyreekstrimisme ser ut til å få en tilsvarende funksjon som k-ordet har i USA.

Mange amerikanere kaller ukritisk og ureflektert alt de ikke liker for kommunisme. Her på berget heter det høyreekstrimisme.

Det festlige er jo at det ikke er så lenge siden Egner ble beskyldt for å være for sosialdemmokratisk.

mvh

Ja, jeg tror nok ikke Egner regnet selv ihvertfall seg for å være hverken en høyreekstremist eller en høyremann.

Skrevet

I Sverige har de vel Riksdag, ikke Storting.

mvh

Ja, det stemmer vel det.

Skrevet

Ja, jeg tror nok ikke Egner regnet selv ihvertfall seg for å være hverken en høyreekstremist eller en høyremann.

Slik jeg har oppfattet Egner i både hans litteratur og det jeg har sett av intevjuer, var han først og fremst ute etter å skape nonen hyggelige og lyse univers for barn der folk primært var hyggelige og snille, moralen intuitiv, konfliktene overkommelige og slutten lykkelig.

Det synes jeg han har lyktes med på en helt fantastisk måte. Og jeg unner så inderlig ungene noen pauser fra tungt konfliktstoff og andre tragedier.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...