Gå til innhold

Endelig vet jeg hvorfor jeg er blitt som jeg er

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er nok mange som er miljøskadd, har mareritt om natten og tvangsmessig siterer borgermester Dyrendal. Eller var det Dypendal.''

Borgermester Dyrendal. Det er - eller var - meg.

*bukker*

Og meg :-)

Og sønnen min. Så siden jeg for ikke lenge siden har repetert replikkene:

"God dag, mitt navn er Dyrendal, jeg borgermester er. En vakker by vi bygge skal på dette stedet her."

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Sør

4

• Lillemus

4

• Stormwind

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"God dag, mitt navn er Dyrendal, jeg borgermester er. En vakker by vi bygge skal på dette stedet her."

"Og her ser dere kartet mitt hvor denne byen står. Og nå skal jeg fortelle litt om denne byen vår."

:-)

mvh

Skrevet

Slik jeg har oppfattet Egner i både hans litteratur og det jeg har sett av intevjuer, var han først og fremst ute etter å skape nonen hyggelige og lyse univers for barn der folk primært var hyggelige og snille, moralen intuitiv, konfliktene overkommelige og slutten lykkelig.

Det synes jeg han har lyktes med på en helt fantastisk måte. Og jeg unner så inderlig ungene noen pauser fra tungt konfliktstoff og andre tragedier.

mvh

''der folk primært var hyggelige og snille, moralen intuitiv, konfliktene overkommelige og slutten lykkelig.''

Han måtte jo skrive om slutten på Karius og Baktus. Førsteutgaven slutter nemlig med at de to tanntrollene blir skyllet ned i avløpsrøret i vasken. :o) Unger landet rundt var i harnisk og han måtte skrive om slutten slik at de to nå seiler rundt på en flåte og venter på en ny munn og krype inn i, i alll evighet...

Mulig han bommet litt dersom poenget med boka var at ungene skulle identifisere seg med Jens... ;o)

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg så faktisk en noe oppdatert versjon av denne på en skoleforestilling for en fire, fem år siden. Da var borgermesteren spilt av ei jente, og hun var kvinnelig borgermester. Og i stedet for å be om å få sydd en kjole til sin kone, ville hun ha sydd en dress til sin mann.

Jeg ble kledd opp i dress, bowlerhatt(!) og fikk tegnet på en mustasje, husker jeg.

:-)

Skrevet

Slik jeg har oppfattet Egner i både hans litteratur og det jeg har sett av intevjuer, var han først og fremst ute etter å skape nonen hyggelige og lyse univers for barn der folk primært var hyggelige og snille, moralen intuitiv, konfliktene overkommelige og slutten lykkelig.

Det synes jeg han har lyktes med på en helt fantastisk måte. Og jeg unner så inderlig ungene noen pauser fra tungt konfliktstoff og andre tragedier.

mvh

Helt enig, har hørt en god del av Egner selv.

Det at noen klarer å vrenge å vri så til de grader på det materialet han har villet formidle til små barn oppigjennom årene ,viser jo bare at vi har en ganske annen kultur og virkelighetsoppfattelse bare om vi passerer landegrensen.

Skrevet

''der folk primært var hyggelige og snille, moralen intuitiv, konfliktene overkommelige og slutten lykkelig.''

Han måtte jo skrive om slutten på Karius og Baktus. Førsteutgaven slutter nemlig med at de to tanntrollene blir skyllet ned i avløpsrøret i vasken. :o) Unger landet rundt var i harnisk og han måtte skrive om slutten slik at de to nå seiler rundt på en flåte og venter på en ny munn og krype inn i, i alll evighet...

Mulig han bommet litt dersom poenget med boka var at ungene skulle identifisere seg med Jens... ;o)

Karius og Baktus har ikke alltid hatt den tiltenkte effekten på tannhygienen på alle. Har hørt historier om de som nektet å pusse tennene etterpå pga stakkars Karius og Baktus.

Men historien er gulle god okke som, synes jeg.

Ble det ikke en del rabalder pga "Ikke gjør som mora di sier,Jens!"

mvh

Skrevet

Helt enig, har hørt en god del av Egner selv.

Det at noen klarer å vrenge å vri så til de grader på det materialet han har villet formidle til små barn oppigjennom årene ,viser jo bare at vi har en ganske annen kultur og virkelighetsoppfattelse bare om vi passerer landegrensen.

For meg fortoner det seg på sitt beste som overivrig 24/7-pedagogikk. På sitt verste en indoktrinerende holdning der man får krupp av selv den minste dose av innkorrekt lære som barn eksponeres for.

Etter mitt syn trenger barn å få et minimum av erfaringer med det man kanskje ikke vil ha, for å få et bevisst forhold til hva man faktisk ønsker. - Uten et jeg ser på Egner som en sterk eksponent for 'det uønskede'.

mvh

Skrevet

Jeg har vokst opp med både Kardemomme by, Pippis Negerkonge, Vesle Hoa og hottentottene :-)

Ja og vi vet vel alle at 50 og 60 tallet var full av rasisme? Diskuterer du Torbjørn Egner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...