Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ex mannen min er fullstendig på felgen. Han sover hele dagen og når han ikke sover ser han på tv. Han er avhengig av meg for å komme seg ut for å handle. Leiligheten hans er et kaos og det er skittent overalt, spesielt på kjøkkenet. Det er råtten mat i kjøleskapet hans og nå har han bedt meg om å hjelpe ham med å tømme det. Jeg har ikke mye lyst. Det er hauger av skittentøy men han tør ikke gå ned i vaskekjelleren for å sette på en vask av frykt for at det kommer noen naboer. Han ber meg om å hjelpe ham med klesvasken, noe jeg ikke orker. Han har nettopp fått en regning på over tusen kroner fordi han aldri vasker oppgangen. Han har bedt meg om å ringe dps for ham fordi han ikke orker å ringe selv.

Jeg får helt vondt i maven av dette. Jeg har hjulpet ham mye, men nå orker jeg ikke mer. Moren hans har også stått på for ham, men hun er skral og orker ikke mer hun heller.

Hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp til dette? Det må da finnes en hjelpeinstans for mennesker som har falt fullstendig utenfor?

Gjest poncho
Skrevet

Du må slutte å skjemme han bort sånn. Den dagen han forstår at du ikke kommer til å gjøre mere for han, vil han nok få ut fingern. Han er en voksen mann og bør ta ansvar for seg selv.

Skrevet

Du må slutte å skjemme han bort sånn. Den dagen han forstår at du ikke kommer til å gjøre mere for han, vil han nok få ut fingern. Han er en voksen mann og bør ta ansvar for seg selv.

Men jeg er redd for at han skal gå fullstendig til grunne! At han ikke klarer seg uten min hjelp. Som sagt orker jeg ikke dette lenger og det er derfor jeg lurer på om det finnes noen form for støtteordninger for ham.

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen hans?

Takk for tipset! Det er notert.

Skrevet

Du er med på å muliggjøre hans misbruk og elendige liv. Uten deg ville det være vanskeligere for ham å holde på slik og uten deg vil han muligens sørge for nødvendig bistand til å få orden på livet sitt.

Jeg synes du skal holde deg helt unna ham, dvs. la være å besøke ham, i minst 4 uker. La ham selv kontakte nødvendige hjelpeinstanser, du vet vel ut fra egen erfaring hvor han bør henvende seg. Gi ham telefonnummeret til de du har hatt kontakt med vedr. dine alkoholproblemer.

Informer svigermor om ditt valg og oppfordr henne til å gjøre det samme. Dere må slutte å legge til rette for at han skal leve på denne måten.

Skrevet

Men jeg er redd for at han skal gå fullstendig til grunne! At han ikke klarer seg uten min hjelp. Som sagt orker jeg ikke dette lenger og det er derfor jeg lurer på om det finnes noen form for støtteordninger for ham.

''Men jeg er redd for at han skal gå fullstendig til grunne!''

Han har som alle andre mennesker ansvar for sitt liv. Han må gis ansvar for å gjøre noe med situasjonen. Siden han er så godt i stand til å be deg om hjelp, så er han sikkert også i stand til å be om hjelp fra offentlige hjelpeinstanser dersom dere slutter å legge til rette for misbruket hans.

Støttekontakt er ingen løsning i en slik situasjon.

Skrevet

Tror som lillemus at han kan få hjemmehjelp. Kanskje du kan hjelpe han med dette? Eller la han ordne det selv. Fastlegen er vel første instans.

Skrevet

Jo mer du og andre syr puter under armer og bein på ham, jo mer hjelpesløs blir han.

La meg gjette; Å 'hjelpe' ham å tømme kjøleskapet, betyr at du gjør hele jobben for ham?

Om du ikke klarer å ta en tante Sofie, der du får ham i sving så han gjør alt, bør du følge Froskens gode råd; Gi ham de nødvendige telefonnummer og skygg banen. Be din eks svigers gjøre det samme.

Ingen, aller minst han, er tjent med at dette sirkuset fortsetter.

mvh

Skrevet

Du er med på å muliggjøre hans misbruk og elendige liv. Uten deg ville det være vanskeligere for ham å holde på slik og uten deg vil han muligens sørge for nødvendig bistand til å få orden på livet sitt.

Jeg synes du skal holde deg helt unna ham, dvs. la være å besøke ham, i minst 4 uker. La ham selv kontakte nødvendige hjelpeinstanser, du vet vel ut fra egen erfaring hvor han bør henvende seg. Gi ham telefonnummeret til de du har hatt kontakt med vedr. dine alkoholproblemer.

Informer svigermor om ditt valg og oppfordr henne til å gjøre det samme. Dere må slutte å legge til rette for at han skal leve på denne måten.

Signerer på denne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...