Gå til innhold

Nesten voksne barn som bor hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Nesten_voksne_barn

Jeg synes det er vanskelig med nesten voksne barn og døgnrytme.

I alle ferier og fridager er de våkne til tidlig morgentimer og går stort sett og legger seg når vi andre står opp.

De trenger også mye mindre søvn og legger seg senere i hverdagen enn oss også.

Problemet er jo at soverommene ligger tett på hverandre og det er lytt.

Uansett om de ikke direkte bråker og spiller høy musikk osv, så blir det mye gåing i dører, klikkelyder fra tv og spillemaskiner/pc.

osv.

Jeg plages av dette og får ikke sove. Ofte har de venner på besøk også. Synes det er vanskelig å jage ut folk, men det er faktisk umulig å sove når de skravles i rommet ved siden av.

Er redd for å bli den sure foreldren som bare maser og nekter tenåringene å være tenåringer, men kjenner jeg blir stresset av dette.

Og det går jo faktisk ikke an å bli liggende våken når jobben venter dagen etterpå, så her har vi vært strenge på dette med ro på nettene.

De må gjerne være våkne, men all lyd på tv og spill må være av, og ikke snakking i telefoner osv på nattetid.

Men til tross for dette, er de jo våkne ( i ferier) på helt andre tider på døgnet enn oss, og de lager seg mat og går på toalettet osv, noe vi ikke akkurat kan nekte dem, men vi våkner jo av det.

Og når ferien varer i flere uker som på sommeren blir det faktisk et problem.

Hva synes dere andre? Er jeg kua som har glemt ho var kalv?

Og hva slags regler har dere hos dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387431-nesten-voksne-barn-som-bor-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Hvis det er så lytt hos dere, ville jeg nok kjøpt meg ørepropper.

Her hadde eldstemann ofte besøk sent på kveldene, når hun bodde hjemme. Men de var gjerne i kjellerstua, som er i motsatt ende av huset, i etg under. Men så klart, ville vi høre dem, så gjorde vi det. Utgangsdøra er rett under vårt soverom. Men det var aldri noe problem hos oss. Vi syntes det var viktig at de visste de kunne være her, at de alltid var velkommen. Bedre enn at de slenger ute til alle døgnets tider iallefall.

Og slik håper jeg det blir for minstemann også, selv om det er noen år igjen. Men hans kamerater er alltid velkommen til å være på besøk her også, selv om de naturlig nok går hjem tidlig. De er bare 11 år

Har dere noen mulighet til å bytte rom? Vi har alltid det minste rommet i huset. Gubben må krype over meg for å komme i senga. Så får vi flotte oss med større rom senere. Det er en fordel når barna blir større at de ikke er vegg i vegg, og det går begge veier. Dersom dere ikke har anledning til å ta andre rom i bruk. Kan de være i stua når dere tar kvelden eller høres det like godt der?

Synes ikke det er en rettighet å holde andre våkne om natt etter natt bare fordi man digger å snu døgnet. Finnes det ingen praktisk løsning, må de faktisk vise hensyn. Selv nesten voksne tenåringer.

Gå på do kan man ikke nekte dem. Men lage mat synes jeg de får la være om de ikke klarer å gjøre det uten å vekke resten av huset. Den som skal på jobb neste dag, ofte for å forsørge natteravnene, må tas hensyn til.

Kan det løses praktisk ved å bytte om på rombruken er det en annen sak.

Ser mange foreslår ørepropper. Om man sover på siden vil øreproppene iblant skrape i puten, noe som lager en ganske kraftig lyd som gjør at man bråvåkner. Slikt blir det i hvert fall dårlig søvn av.

mvh

Annonse

Synes ikke det er en rettighet å holde andre våkne om natt etter natt bare fordi man digger å snu døgnet. Finnes det ingen praktisk løsning, må de faktisk vise hensyn. Selv nesten voksne tenåringer.

Gå på do kan man ikke nekte dem. Men lage mat synes jeg de får la være om de ikke klarer å gjøre det uten å vekke resten av huset. Den som skal på jobb neste dag, ofte for å forsørge natteravnene, må tas hensyn til.

Ser mange foreslår ørepropper. Om man sover på siden vil øreproppene iblant skrape i puten, noe som lager en ganske kraftig lyd som gjør at man bråvåkner. Slikt blir det i hvert fall dårlig søvn av.

mvh

Jeg sover med ørepropper, bruker de myke oransje som du får i 10-pack på apoteket. Det første jeg gjør er å klippe av den ytterste biten, slik at de ikke stikker utenfor øret. Da kan jeg ligge på siden uten å få det presset inn i øret som du ellers får av å ligge på siden og presse en propp innover. Den lyden du beskriver får jeg mest av f.eks 3M sine litt mer harde propper, men den også elimineres av å forkorte proppen litt. :-)

Gjest annlovinda

mvh

Det med å sove med ørepropper er nok bare en vanesak. Selv sover jeg med ørepropper hver natt, og jeg ligger på siden. Ikke noe problem med noe lyd for meg iallefall. Men så klart, en vanesak er det

Gjest Elextra

Det med å sove med ørepropper er nok bare en vanesak. Selv sover jeg med ørepropper hver natt, og jeg ligger på siden. Ikke noe problem med noe lyd for meg iallefall. Men så klart, en vanesak er det

''Det med å sove med ørepropper er nok bare en vanesak''

Er det virkelig? Jeg har forsøkt mange ganger, men har gitt opp å sove med ørepropper. For det første har jeg problemer med å få dem riktig på plass, og for det andre synes jeg de gir en følelse av "vakuum i hodet" som gjør meg litt svimmel. Skal medgi at jeg er et skikkelig persilleblad når det gjelder søvn, men jeg er nok ikke alene om det.

Gjest annlovinda

''Det med å sove med ørepropper er nok bare en vanesak''

Er det virkelig? Jeg har forsøkt mange ganger, men har gitt opp å sove med ørepropper. For det første har jeg problemer med å få dem riktig på plass, og for det andre synes jeg de gir en følelse av "vakuum i hodet" som gjør meg litt svimmel. Skal medgi at jeg er et skikkelig persilleblad når det gjelder søvn, men jeg er nok ikke alene om det.

For meg var det en vanesak iallefall.

Tok egentlig ikke så veldig lange tida før jeg klarte å sove godt med propper. Pga snorkende samboer sover jeg med propper. Men må innrømme at det er godt å sove uten de periodene han er på jobbreise :)

Det største problemet mitt med å sove med propper, er at jeg har blitt veldig var på lyd når jeg skal sove uten.

Tok egentlig ikke så veldig lange tida før jeg klarte å sove godt med propper. Pga snorkende samboer sover jeg med propper. Men må innrømme at det er godt å sove uten de periodene han er på jobbreise :)

Det største problemet mitt med å sove med propper, er at jeg har blitt veldig var på lyd når jeg skal sove uten.

Det er akkurat det samme hos meg :)

Jeg har ikke klart å venne meg til ørepropper. Skrapelyden kommer om jeg ikke skal stappe dem så langt inn i ørene at jeg får vondt. Slike brå lyder klarer jeg ikke å venne meg av med å våkne av.

Dessuten er det ubehagelig og uhygieninsk å tette igjen ørene på den måten. Skulle jeg likevel gjøre det, måtte jeg ha en sterkere grunn enn ørkesløse tenåringer som velger å snu døgnet.

mvh

Annonse

''Det største problemet mitt med å sove med propper, er at jeg har blitt veldig var på lyd når jeg skal sove uten.''

Det er enda en grunn til å ikke gjøre det om man ikke må.

mvh

Jeg har ikke klart å venne meg til ørepropper. Skrapelyden kommer om jeg ikke skal stappe dem så langt inn i ørene at jeg får vondt. Slike brå lyder klarer jeg ikke å venne meg av med å våkne av.

Dessuten er det ubehagelig og uhygieninsk å tette igjen ørene på den måten. Skulle jeg likevel gjøre det, måtte jeg ha en sterkere grunn enn ørkesløse tenåringer som velger å snu døgnet.

mvh

Jeg trodde jeg skulle få eksem av øreproppene da jeg har vært plaget av det til tider. Men nå har jeg brukt propper i mange mnd - null problem.

Jeg bruker de pga en forferdelig snorkende partner, og vi har ikke gjesterom :)

Jeg trodde jeg skulle få eksem av øreproppene da jeg har vært plaget av det til tider. Men nå har jeg brukt propper i mange mnd - null problem.

Jeg bruker de pga en forferdelig snorkende partner, og vi har ikke gjesterom :)

''Jeg bruker de pga en forferdelig snorkende partner, og vi har ikke gjesterom :)''

En langt sterkere grunn enn tenåringer som ikke gjør stort annet enn å lage støy om natten.

:-)

mvh

Gjest annlovinda

mvh

Da må jeg nok bare fortsette å være litt uhygenisk :)

Ellers får jeg ikke sove - har en samboer som snorker værre enn.....

:)

Da må jeg nok bare fortsette å være litt uhygenisk :)

Ellers får jeg ikke sove - har en samboer som snorker værre enn.....

:)

Jeg kunne vurdert ørepropper for en snorkende samboer. Men ikke på vilkår for tenåringer som ikke gjør så mye annet enn å bråke om natta.

mvh

Gjest Nesten_voksne_barn

Jeg kan ikke bruke ørepropper dessverre. Jeg har prøvd mange forskjellige, ( har også en partner som snorker) Av en eller annen grunn irriterer øreproppene øregangene så mye at det begynner å buldre og boble i flere dager etter bruk. Det er veldig ubehagelig.

Jeg har til og med investert i formstøpte øreplugger hos speialist, men det gir samme problem.

Gjest Nesten_voksne_barn

Hvis det er så lytt hos dere, ville jeg nok kjøpt meg ørepropper.

Her hadde eldstemann ofte besøk sent på kveldene, når hun bodde hjemme. Men de var gjerne i kjellerstua, som er i motsatt ende av huset, i etg under. Men så klart, ville vi høre dem, så gjorde vi det. Utgangsdøra er rett under vårt soverom. Men det var aldri noe problem hos oss. Vi syntes det var viktig at de visste de kunne være her, at de alltid var velkommen. Bedre enn at de slenger ute til alle døgnets tider iallefall.

Og slik håper jeg det blir for minstemann også, selv om det er noen år igjen. Men hans kamerater er alltid velkommen til å være på besøk her også, selv om de naturlig nok går hjem tidlig. De er bare 11 år

Vi har dessverre ikke en kjellerstue, ikke en gang en kjeller. Huset vårt er ikke så stort og alt ligger på ett plan med soverommene inntil hverandre.

Vi har ingen annen mulighet enn å be dem dempe seg og være rolig om nettene.

Jeg har tidligere bodd i et hus som ditt, og da bød det på små problemer med ranglende ungdom.

Dette huset er ikke ideelt med tanke på ungdom og døgnrytme. Men når vi skulle kjøpe hus måtte vi tenke på hva som på sikt var et bra hus for oss.Om få år har ungene flyttet og vi sitter igjen alene med et hus som er lett å vedlikeholde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...