Gå til innhold

Viljeløs,tiltaksløs og slapp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår nå at noen kan kalle SSRI for kjemisk lobotomi.Jeg gidder ingenting,og bare spiser og sover.Noen ganger må jeg tvinge i meg mat etter å ha gått sulten i 2-3 timer.Spiser ofte "frokost" i 14-15 tida. Tar da gjerne 50 mg zoloft og sover fra 15-16 (Tar kaffe når jeg våkner i 10 tida og har h-melk i kaffen) Kan ikke huske å ha vært så likegyldig til alt etter at jeg begynte med zoloft 100 mg (tar 50 om kvelden)

Det eneste som kan få meg til å "våkne" er pene damer i 30-40 åra,eller fine biler.BMW og Porsche er de beste.Kanskje jeg burde skaffe meg en 928 i 30 åra? :-) Den har 300 hk.

Nå er kl 2.10 så jeg får vel legge meg,skal jeg være uthvilt kl 10.10?

Skrevet

''Jeg forstår nå at noen kan kalle SSRI for kjemisk lobotomi.Jeg gidder ingenting,og bare spiser og sover.Noen ganger må jeg tvinge i meg mat etter å ha gått sulten i 2-3 timer.Spiser ofte "frokost" i 14-15 tida. Tar da gjerne 50 mg zoloft og sover fra 15-16 (Tar kaffe når jeg våkner i 10 tida og har h-melk i kaffen) Kan ikke huske å ha vært så likegyldig til alt etter at jeg begynte med zoloft 100 mg (tar 50 om kvelden)

Det eneste som kan få meg til å "våkne" er pene damer i 30-40 åra,eller fine biler.BMW og Porsche er de beste.Kanskje jeg burde skaffe meg en 928 i 30 åra? :-) Den har 300 hk.

Nå er kl 2.10 så jeg får vel legge meg,skal jeg være uthvilt kl 10.10?''

Du bør begynne med å skaffe deg en normal døgnrytme. I seng før midnatt, og opp før kl 8.00.

Skrevet

Med ditt kosthold, manglende rutiner og en ikke eksisterende døgnrytme ville så godt som alle blitt både trette, viljeløs, tiltaksløs og slapp. Jo mer du sover, jo trettere blir du. Forsøk å grip fatt i det du kan gjøre noe med selv, kanskje kan det være godt for deg å skape deg flere faste rutiner på dagtid.

motorPrøysen
Skrevet

Det høres både slitsomt og kjedelig ut å ha det slik. Hva har du tenkt å gjøre med det?

Skrevet

Det høres både slitsomt og kjedelig ut å ha det slik. Hva har du tenkt å gjøre med det?

Trappe ned langsom med "lykkepillene".Tvinge meg selv til å gå tur hver dag 15 min,så 30 min.Uansett vær.Klær har jeg nok av.

Når det er kaldt fyrer jeg i peisen og leser aviser,blader og bøker.

Når trygden kommer kjøper jeg noe vin.

Skrevet

Med ditt kosthold, manglende rutiner og en ikke eksisterende døgnrytme ville så godt som alle blitt både trette, viljeløs, tiltaksløs og slapp. Jo mer du sover, jo trettere blir du. Forsøk å grip fatt i det du kan gjøre noe med selv, kanskje kan det være godt for deg å skape deg flere faste rutiner på dagtid.

Mulig.Selv kl 10 er jo egentlig ganske sent.God Morgen Norge begynner jo i 7 tida....

Kan først forsøke med 9.30 og 9 og beholde den rutinen en stundt.Legger jeg meg i 01.00 tida får jeg akkurat 8 timer.

Man bør jo spise frokost i 9-10 tiden!

Tror mange pasienter sliter med latskap dårlige rutiner....

Skrevet

Trappe ned langsom med "lykkepillene".Tvinge meg selv til å gå tur hver dag 15 min,så 30 min.Uansett vær.Klær har jeg nok av.

''Tvinge meg selv til å gå tur hver dag 15 min,så 30 min.Uansett vær.''

Det har du sagt i alle fall det siste året. Har du gått en eneste tur?

Skrevet

''Tvinge meg selv til å gå tur hver dag 15 min,så 30 min.Uansett vær.''

Det har du sagt i alle fall det siste året. Har du gått en eneste tur?

2-4 i løpet av 2 år.

Skrevet

2-4 i løpet av 2 år.

Det blir ca. 1 tur i halvåret. Jeg foreslår at du øker til en tur i uka i alle fall, før du setter deg mål på en tur om dagen. :o)

Skrevet

Det blir ca. 1 tur i halvåret. Jeg foreslår at du øker til en tur i uka i alle fall, før du setter deg mål på en tur om dagen. :o)

Ja det må jo være en mellomting mellom meg og Lars Monsen,men jeg får passe meg for flåtten i mai.

Skrevet

Mulig.Selv kl 10 er jo egentlig ganske sent.God Morgen Norge begynner jo i 7 tida....

Kan først forsøke med 9.30 og 9 og beholde den rutinen en stundt.Legger jeg meg i 01.00 tida får jeg akkurat 8 timer.

Man bør jo spise frokost i 9-10 tiden!

Tror mange pasienter sliter med latskap dårlige rutiner....

''Tror mange pasienter sliter med latskap dårlige rutiner....''

Helt enig. Det er fryktelig vanskelig å tviholde på sunne og gode rutiner når man er syk. Jeg tror min gode mann at du vil få mye hjelp i å legge opp "timeplaner" for uken. Sett deg klare små mål: eks Mandag: opp kl 09, frokost. tur på 30 min, lunch kl 12, osv. Klarer du å komme deg opp i 9 tiden er dette flott, jo mer aktivitet du er i på dagen jo mer vil dette hjelpe på trettheten på kvelden slik at du får bedre kvalitet på søvnen og kan forhåpentligvis kjenne deg noe mer uthvilt på dagtid, etterhvert.

Kostholdet ditt gir meg grå hår :-) det er et eget kapittel for seg, men om du klarer å holde mer faste rammer mht søvn/aktivitet og rutiner så skal du være fornøyd inntil videre. Rome wasn't built in a day.

motorPrøysen
Skrevet

Hvorfor ikke snakke om medisineringen med legen før du trapper ned på egenhand?

En kort tur om dagen høres ut som en god idé. Hvis du klarer å gjennomføre det over tid blir det til en vane og mye lettere å få til.

Skrevet

Hvorfor ikke snakke om medisineringen med legen før du trapper ned på egenhand?

En kort tur om dagen høres ut som en god idé. Hvis du klarer å gjennomføre det over tid blir det til en vane og mye lettere å få til.

Ikke i dag,skumringen har allerede begynt nå kl 15.18 og det blir helt mørkt i 17 tida.Dessuten vil jeg fyre i peisen og rydde litt

motorPrøysen
Skrevet

Ikke i dag,skumringen har allerede begynt nå kl 15.18 og det blir helt mørkt i 17 tida.Dessuten vil jeg fyre i peisen og rydde litt

Hvilken rolle spiller det at det har begynt å skumre? Det er fortsatt mange timer igjen av dagen, nok av tid til å gå en tur på 15 minutter.

Det er ikke noen vits i å liste opp unnskyldningene du bruker for å ikke gå til meg, du klarer fortsatt bare å lure én person.

Skrevet

''Ikke i dag,skumringen har allerede begynt nå kl 15.18 og det blir helt mørkt i 17 tida.Dessuten vil jeg fyre i peisen og rydde litt''

Du er helt fantastisk til å lage deg lister over alt du skal gjøre og like fantastisk til å finne på unnskyldninger til ikke å gjøre noe som helst. :o)

Jeg har gått og jogget mang en tur i mørket - det går helt fint! Du har helt sikkert både en og flere lommelykter i huset så mørket er ingen unnskyldning! Kom deg ut mann!

Skrevet

''Jeg forstår nå at noen kan kalle SSRI for kjemisk lobotomi.Jeg gidder ingenting,og bare spiser og sover.Noen ganger må jeg tvinge i meg mat etter å ha gått sulten i 2-3 timer.Spiser ofte "frokost" i 14-15 tida. Tar da gjerne 50 mg zoloft og sover fra 15-16 (Tar kaffe når jeg våkner i 10 tida og har h-melk i kaffen) Kan ikke huske å ha vært så likegyldig til alt etter at jeg begynte med zoloft 100 mg (tar 50 om kvelden)

Nå er kl 2.10 så jeg får vel legge meg,skal jeg være uthvilt kl 10.10?''

Du bør begynne med å skaffe deg en normal døgnrytme. I seng før midnatt, og opp før kl 8.00.

Jeg har 2 hoveproblemer:

1.Zoloft 100 mg gjør meg lat,viljeløs,tiltaksløs tv slave.

2.Uten Zoloft dreper depresjonen meg.

3.Ukene går for meg som dager,og dagene som timer.

Plutselig er kl 3-4 eller 5 på natta og det er på tide å legge seg,og jeg som føler at jeg akkurat har våknet?

Husker aldri hvilken dag det er i dag,og må sjekke pc,tv eller mobil.Det er søndag i dag.

Jeg har så mange tanker og ideer i hodet at jeg aldri bare klarer å konsentrere meg om en.Jeg har altid minst 5 ideer i hodet samtidig og klarer aldri bare å tenke på en ting.Sier noen på TV,katt,bil eller båt begynner jeg straks å sjekke finn om hva som er til salgs og om man kan få en gratis voksen sterilisert/kastrert katt så min har en kamerat å leke med.

Nå tenker jeg på at jeg er sulten samtidig med at jeg lurer på om jeg har skrudd av tv,og om oljeovnen står på 1 eller 2.En slik ny radiator som har 4 små hjul.

Kan voksne ha ADHD? Jeg husker enda at jeg satt på skolen å så ut av vinduet og dagdrømte.

MÅ slutte med 2 ting.Selvbebreidelse,og det å sa bakover og stå stille.Føler noen ganger at livet er en karusell som går for fort,og at jeg bare står å ser på at hastigheten øker.Føttene er liksom limst fast og jeg ønsker å hive meg på i fart.

Jeg har heller ingen referanser å forholde meg til og jeg ser nå at mine foreldre nok var overbeskyttende.

Jeg svirrer liksom rundt i tåka med lommelykt.Jeg ser bare en hvit vegg,og må rope for at folk ikke skal gå eller kjøre på meg.

Jeg har også en altomslukende følelse av tomhet,og bunnløs ensomhet.

Hva hjelper det å utrykke sine følelser om man helt mangler vilje? Jeg føler meg som en gammel mann som bare syter og klager,men aldri vil gå til legen.

Er foresten hypokondri bare knyttet til somatiske sykdommer?

Jeg har masse unnskyldninger for ikke å gjøre ting.Skal bare....

Føler at den onde sirkelen sakte men sikkert forsøker å ta livet mitt.

Føler meg også ekstremt utenfor alt som heter sosial omgang,by og yrende liv.Har nå fått angts for Oslo,der blir jo folk drept hver uke omtrent.

Bare Lillestrøm og Strømmen føles noenlunde trygg på dagtid i en bil.

Er så usosial at jeg er hinsides alt som heter vennskap og sosial omgang.

Skrevet

Jeg har 2 hoveproblemer:

1.Zoloft 100 mg gjør meg lat,viljeløs,tiltaksløs tv slave.

2.Uten Zoloft dreper depresjonen meg.

3.Ukene går for meg som dager,og dagene som timer.

Plutselig er kl 3-4 eller 5 på natta og det er på tide å legge seg,og jeg som føler at jeg akkurat har våknet?

Husker aldri hvilken dag det er i dag,og må sjekke pc,tv eller mobil.Det er søndag i dag.

Jeg har så mange tanker og ideer i hodet at jeg aldri bare klarer å konsentrere meg om en.Jeg har altid minst 5 ideer i hodet samtidig og klarer aldri bare å tenke på en ting.Sier noen på TV,katt,bil eller båt begynner jeg straks å sjekke finn om hva som er til salgs og om man kan få en gratis voksen sterilisert/kastrert katt så min har en kamerat å leke med.

Nå tenker jeg på at jeg er sulten samtidig med at jeg lurer på om jeg har skrudd av tv,og om oljeovnen står på 1 eller 2.En slik ny radiator som har 4 små hjul.

Kan voksne ha ADHD? Jeg husker enda at jeg satt på skolen å så ut av vinduet og dagdrømte.

MÅ slutte med 2 ting.Selvbebreidelse,og det å sa bakover og stå stille.Føler noen ganger at livet er en karusell som går for fort,og at jeg bare står å ser på at hastigheten øker.Føttene er liksom limst fast og jeg ønsker å hive meg på i fart.

Jeg har heller ingen referanser å forholde meg til og jeg ser nå at mine foreldre nok var overbeskyttende.

Jeg svirrer liksom rundt i tåka med lommelykt.Jeg ser bare en hvit vegg,og må rope for at folk ikke skal gå eller kjøre på meg.

Jeg har også en altomslukende følelse av tomhet,og bunnløs ensomhet.

Hva hjelper det å utrykke sine følelser om man helt mangler vilje? Jeg føler meg som en gammel mann som bare syter og klager,men aldri vil gå til legen.

Er foresten hypokondri bare knyttet til somatiske sykdommer?

Jeg har masse unnskyldninger for ikke å gjøre ting.Skal bare....

Føler at den onde sirkelen sakte men sikkert forsøker å ta livet mitt.

Føler meg også ekstremt utenfor alt som heter sosial omgang,by og yrende liv.Har nå fått angts for Oslo,der blir jo folk drept hver uke omtrent.

Bare Lillestrøm og Strømmen føles noenlunde trygg på dagtid i en bil.

Er så usosial at jeg er hinsides alt som heter vennskap og sosial omgang.

Jeg tenkte på ADHD før jeg kom så langt i innlegget ditt, ja...

Skrevet

Du er en skikkelig raring som tenker på helt andre måter enn det som er normalt. Tankene dine flyr fortsatt i alle retninger uten logisk konsekvens. Var det viktig for innlegget om livssituasjonen din å skrive typebetegnelsen på en bil og fortelle hvor mange hestekrefter den har? En normal hjerne hadde mest sannsynlig ikke gjort det :P

Men; hvorfor skal man være normal? Hadde alle vært som deg, så hadde du vært normal. Jeg er heller ikke helt normal, jeg skiller meg også ut på en del områder, men det er helt ok. Jeg toner ned en del av mine særheter for å fungere sosialt, men jeg må velge mine venner litt med omhu.

Kanskje du er rar nok til å skrive bok? Mitt forslag er å skrive rett fra tankeverdenen din, ikke lage en bebreidelsesbok! Jeg skal i hvert fall kjøpe den :) Jeg har selv brukt skriving som prosjekt for å lede tankene bort når det har vært nødvendig, og det har jeg hatt utbytte av selv om jeg har sletta alt etterpå.

Tida di går for fort. Kanskje vi skal samarbeide? For meg føles minutter som timer, timer som dager, dager som uker og uker som år. Det er forresten helt topp i de periodene jeg har det kjempebra ;) Veeeeldig slitsomt når jeg ikke har det så bra..

Tid: hjernen sorterer ikke kronologisk i tid. Og alle like dager etter hverandre blir til en. Hvis livet ditt inneholder omtrent ingenting og null variasjon, vil hjernen komprimere det til en eneste bitteliten dag, og du får en vanvittig sterk illusjon av at tiden bare forsvinner. I motsatt fall, når man eksempelvis er på opplevelsesferie, føles det som om tida flyr, men når man kommer hjem føles det som om man har vært borte i mange ååååår. Skal du bremse tida bør du begynne med å fylle livet ditt med noe.

Morgen: når jeg har fri er mitt våkne døgn fra ca 10 til 01. Det er ikke normalt eller nødvendig å stå opp før kl 8 så sant du ikke trenger hjelp til å bli trøttere på kvelden.

Har du støttekontakt? Du høres absolutt ut som en som hadde hatt godt av å ha det. En som drar deg med ut på tur en gang i uka. Jeg vil gjerne være støttekontakten din hvis du mot all sannsynlighet skulle bo i nærheten :-)

Og sist, for denne gang: Alt folk skriver til deg er ingenting annet enn velmente råd. Når jeg er uenig med deg, så er det ikke fordi jeg eier sannheten noe mer enn andre.

Skrevet

Kan man forandre sin personlighet? Jeg tapte kampen om barna.Jeg tapte kampen om kjærligheten.Jeg tapte kampen om religionen.Jeg tapte kampen om levende foreldre.

Jeg har ikke tapt livet enda,men det ser mørkt ut.

Skrevet

Jeg tenkte på ADHD før jeg kom så langt i innlegget ditt, ja...

Men er det ikke bare barn som har det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...