Gå til innhold

Fysiske tegn på schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som er frustrerende med å lese om denne psykiske lidelsen er å se hva som blir skrevet når det gjelder alle begrensningene det innebærer hvis man har fått den.

Det ville være mye mer fruktbart og bedre for scizofrenipasienter dersom man begynte heller å fokusere på mulighetrer for mestring og å bli frisk.

Gjest Amaranth
Skrevet

Det som er frustrerende med å lese om denne psykiske lidelsen er å se hva som blir skrevet når det gjelder alle begrensningene det innebærer hvis man har fått den.

Det ville være mye mer fruktbart og bedre for scizofrenipasienter dersom man begynte heller å fokusere på mulighetrer for mestring og å bli frisk.

Er det mulig å bli frisk?

For meg synes det klin umulig. Og når du er kroniker blir du gitt opp på en måte, for du blir jo ikke bedre uansett.

Skrevet

For meg synes det klin umulig. Og når du er kroniker blir du gitt opp på en måte, for du blir jo ikke bedre uansett.

Jeg synes at jeg selv har blitt bedre. Det er noen år siden jeg fikk diagnose.Har fått tilbakemeldinger på at jeg har klart meg bra.

Men jeg vil påstå at for mennesker med denne diagnosen så er det ikke gjordt så mye for at man skal få et godt liv.

motorPrøysen
Skrevet

Artikkelen du linker til beskriver et forsøk som viser at schizofrenipasienter med mindre hippocampus (et område i hjernen) har dårligere prognose. Når det gjelder størrelsen på hippocampus i utgangspunktet fant man ingen forskjeller mellom schizofrenipasienter og friske: "Analysis revealed no significant difference between schizophrenia patients and controls in either hippocampal radial distance or intracranial volume, after accounting for age and gender."

Størrelsen på hippocampus forteller med andre ord ingenting om hvorvidt man har schizfreni.

motorPrøysen
Skrevet

Helt enig.

motorPrøysen
Skrevet

Den rådende forestillinga har lenge vært at det ikke er mulig å bli helt frisk og medisinfri hvis man først har fått en schizofrenidiagnose. Nyere forskning tyder på at dette er feil. Se f.eks. her: http://brainblogger.com/2012/05/29/full-recovery-from-schizophrenia/

Gjest Amaranth
Skrevet

Jeg synes at jeg selv har blitt bedre. Det er noen år siden jeg fikk diagnose.Har fått tilbakemeldinger på at jeg har klart meg bra.

Men jeg vil påstå at for mennesker med denne diagnosen så er det ikke gjordt så mye for at man skal få et godt liv.

Så bra :-)

Klarer du deg uten medisiner?

Nei, man må seile sin egen sjø. Vanskelig det, særlig når det er storm.

Gjest Amaranth
Skrevet

Den rådende forestillinga har lenge vært at det ikke er mulig å bli helt frisk og medisinfri hvis man først har fått en schizofrenidiagnose. Nyere forskning tyder på at dette er feil. Se f.eks. her: http://brainblogger.com/2012/05/29/full-recovery-from-schizophrenia/

Takk, det må jeg lese. Virker jo som Arnhild Lauveng er den eneste som har klart det, 1 person liksom. Gir ikke mye håp det.

Skrevet

Jeg bruker medisiner ja, men jeg går på en lav dose.

Gjest Amaranth
Skrevet

Jeg bruker medisiner ja, men jeg går på en lav dose.

Fint å klare seg med lav dose :-)

Skrevet

Flott innlegg!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke første gang en med hjelp av avansert billeddiagnostikk av hjernen har funnet samvariasjon mellom enkelte funn og diagnosen schizofreni eller alvorlighetsgraden av schizofreni. Så lang har den praktiske nytten av slike undersøkelser og funn vært meget liten for behandlingen.

Uansett gir stadig mer kunnskap håp om fremgang også i behandlingen i løpen av noen tiår.

Skrevet

Ja, særlig når det er storm og man i tillegg er besatt av demoner.

Gjest Amaranth
Skrevet

Ja, særlig når det er storm og man i tillegg er besatt av demoner.

De forstår det ikke, sånn er det bare...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...