Gå til innhold

Langrennsbukse?

Anbefalte innlegg

Takk for tips :-)

Hm - mye utstyr en kan kjøpe. Kommer trolig til å kjøpe et par brukte skøytesko av sønnen til en kollega - og så nye ski og nye staver. Helt skraptomt for brukte skøyteski på finn her på Sørlandet.

I dag var bare mannen min og jeg på treningstur - kjempegøy! I morgen skal vi ta med alle ungene, så da blir det kosetur. Gøy med ski!

Men trenger du egentlig skøyteski - går det ikke like bra med et par vanlige langrennsski som er litt kortere enn de du ellers ville ha brukt (glidet under hele skien) + staver som er litt lengre enn de du bruker nå? Det er sikkert noen som har et par gamle langrennsski liggende som du kan bruke til å trene med til du kommer over et eller annet supertilbud.

Når det gjelder støvler, så finnes det kombistøvler, så dersom de ordinære langrennsstøvlene dine begynner å bli slitte, bør du vurdere kombi. Jeg skøyter sjelden, men bruker kombistøvler på "heltid".

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• ....AV

7

• cathlin

7

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Men trenger du egentlig skøyteski - går det ikke like bra med et par vanlige langrennsski som er litt kortere enn de du ellers ville ha brukt (glidet under hele skien) + staver som er litt lengre enn de du bruker nå? Det er sikkert noen som har et par gamle langrennsski liggende som du kan bruke til å trene med til du kommer over et eller annet supertilbud.

Når det gjelder støvler, så finnes det kombistøvler, så dersom de ordinære langrennsstøvlene dine begynner å bli slitte, bør du vurdere kombi. Jeg skøyter sjelden, men bruker kombistøvler på "heltid".

Jeg fikk nye langrennski og langrennsko for 2-3 år siden, og de er ikke mye slitt i det hele tatt. Skiene er for tunge og for lange for skøyting - jeg merket veldig forskjell da jeg prøvde sønnen og mannens ski (mannens var for lange, men likevel lettere enn mine).

Vi har ikke andre staver til voksne enn de jeg har (fjellstaver), så jeg bør nok få meg nye. Men jeg har skrevet til skiklubben her og spurt om de har noe utstyr en kunne ha fått kjøpt, eller altså om de vet om noen som har noe til overs.

Jeg spurte på jobben, men det var bare han ene som trodde han hadde noe å selge.

Jeg fikk nye langrennski og langrennsko for 2-3 år siden, og de er ikke mye slitt i det hele tatt. Skiene er for tunge og for lange for skøyting - jeg merket veldig forskjell da jeg prøvde sønnen og mannens ski (mannens var for lange, men likevel lettere enn mine).

Vi har ikke andre staver til voksne enn de jeg har (fjellstaver), så jeg bør nok få meg nye. Men jeg har skrevet til skiklubben her og spurt om de har noe utstyr en kunne ha fått kjøpt, eller altså om de vet om noen som har noe til overs.

Jeg spurte på jobben, men det var bare han ene som trodde han hadde noe å selge.

Ordinære langrennsski (vel og merke av den lette typen) tror jeg fungerer like bra som skøyteski, dersom de har riktig lengde. Jeg har trent skøyting med begge deler, og merket ingen stor forskjell. Ville ha trodd at det var en del familier rundt omkring som hadde langrennsski stående, f.eks. etter ungdom som har blitt laaaange og derfor ikke lengre bruker gamleskiene sine.Siden du skal bruke skiene til skøyting, så gjør det ikke noe om de ikke har godt nok spenn til at _du_ kunne ha brukt de til klassisk. Men slikt er jo alltid vanskeligst å få tak i høysesong. Staver koster heldigvis ikke nødvendigvis så mye, men pass på å få med gode håndtak :-)

Men kanskje du kort og godt gleder deg til å kjøpe nytt utstyr, og i såfall er jo mine gode råd bare litt kjipe ;-)

Takk for tips (selv om det var togli som spurte). Jeg var på ski i dag også, i ca 8 minusgrader, og det var egentlig litt for kaldt med ullstillongs og vanlig treningstights. Burde nok vært litt tykkere.

Nå er jeg hekta på skøyting! Har lært utrolig mye på bare denne uka, og jeg gikk så mye lettere i dag enn de andre gangene :-) Så nå vil jeg kjøpe meg utstyr!

Det er veldig gøy å merke fremskritt og veldig gøy å gå på ski :-) Merker at entusiasmen din smitter litt, det er lenge siden jeg har skøytet selv for eldstegutten bruker mine skøyteski som treningsski for tiden så de er ikke så ofte ledige.

Når det gjelder utstyr var jeg på Smartclub her en dag og de hadde veldig rimelige ski, tror du fikk skøyteski med binding til rundt 1000 kr. De har også en del rimelige staver. Antagelig ikke det aller beste utstyret, men sikkert mye bedre enn det du har. XXL pleier også å ha noen rimelige pakker.

Jeg ser frosken foreslår bruk av klassisk-ski og det går jo an, men til skøyting er skøyteski mye bedre. Bla. er bindingen en annen, og kombinasjonen av binding og stivere sko holder skien nærmere foten når du går og letter avviklingen av hvert skøytetak. Jeg blir veldig sliten foran på vristen/leggen når jeg skøyter med klassisk-ski, dette er nesten borte med skøyteski, og det selv om jeg bruker samme lengde på skiene.

Det er veldig gøy å merke fremskritt og veldig gøy å gå på ski :-) Merker at entusiasmen din smitter litt, det er lenge siden jeg har skøytet selv for eldstegutten bruker mine skøyteski som treningsski for tiden så de er ikke så ofte ledige.

Når det gjelder utstyr var jeg på Smartclub her en dag og de hadde veldig rimelige ski, tror du fikk skøyteski med binding til rundt 1000 kr. De har også en del rimelige staver. Antagelig ikke det aller beste utstyret, men sikkert mye bedre enn det du har. XXL pleier også å ha noen rimelige pakker.

Jeg ser frosken foreslår bruk av klassisk-ski og det går jo an, men til skøyting er skøyteski mye bedre. Bla. er bindingen en annen, og kombinasjonen av binding og stivere sko holder skien nærmere foten når du går og letter avviklingen av hvert skøytetak. Jeg blir veldig sliten foran på vristen/leggen når jeg skøyter med klassisk-ski, dette er nesten borte med skøyteski, og det selv om jeg bruker samme lengde på skiene.

'' Bla. er bindingen en annen, og kombinasjonen av binding og stivere sko holder skien nærmere foten når du går og letter avviklingen av hvert skøytetak.''

Jeg går med støvler og bindinger som er konstruert for å både skøyte og gå klassisk. Jeg er selvfølgelig enig i at skøyteski er det beste, men tenker at når man har skøytet bare en ukes tid, så kan man godt trene med klassisk ski, dersom man har støvler som er beregnet på skøyting.

Min langrennsbukse har et tynt lag med fleecefor foran og på siden av beina. Også bruker jeg treningsplagget over alle treningsplagg om vinteren som gjør at jeg ikke fryser på rompa: A-klima sine hettegenser i ull. Ingen over, ingen ved siden!

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=3882

Finnes også i damemodell og i ulike farger.

''Min langrennsbukse har et tynt lag med fleecefor foran og på siden av beina.''

Blir ikke det klamt når du blir varm og svett? Jeg har et par tynne fleecejakker jeg bruker under ytterjakke når jeg jogger, men da er alltid ytterjakken våt av kondens på innsiden etterpå. Må finne på noe annet tror jeg.

Annonse

Takk for tips :-)

Hm - mye utstyr en kan kjøpe. Kommer trolig til å kjøpe et par brukte skøytesko av sønnen til en kollega - og så nye ski og nye staver. Helt skraptomt for brukte skøyteski på finn her på Sørlandet.

I dag var bare mannen min og jeg på treningstur - kjempegøy! I morgen skal vi ta med alle ungene, så da blir det kosetur. Gøy med ski!

'' Kommer trolig til å kjøpe et par brukte skøytesko av sønnen til en kollega - og så nye ski og nye staver.''

Sikker på at det ikke blir billigere å kjøpe en pakke med ski, bindinger og sko? Om det finnes skøyteski-pakker da. Det er i alle fall ofte billigere når det er snakk om vanlige ski.

''Min langrennsbukse har et tynt lag med fleecefor foran og på siden av beina.''

Blir ikke det klamt når du blir varm og svett? Jeg har et par tynne fleecejakker jeg bruker under ytterjakke når jeg jogger, men da er alltid ytterjakken våt av kondens på innsiden etterpå. Må finne på noe annet tror jeg.

Nei, det er så tynt at det ikke samler seg noe fuktighet der.

Generelt sett så tror jeg man ofte tar på seg litt for mye når man skal trene. Selv foretrekker jeg supertynne ullplagg i stedetfor fleece. Jeg liker et ullmerke som heter i/o bio (merino) best :-) Men hvis man skal ha lite på seg, så er man jo helt avhengig av å komme seg i hus rett etter trening .- i allefall i minus 20 som jeg har vært ute i nettopp :-(

Gjest Elextra

Generelt sett så tror jeg man ofte tar på seg litt for mye når man skal trene. Selv foretrekker jeg supertynne ullplagg i stedetfor fleece. Jeg liker et ullmerke som heter i/o bio (merino) best :-) Men hvis man skal ha lite på seg, så er man jo helt avhengig av å komme seg i hus rett etter trening .- i allefall i minus 20 som jeg har vært ute i nettopp :-(

''Generelt sett så tror jeg man ofte tar på seg litt for mye når man skal trene''

Og dette gjelder også skiturer. Jeg slutter aldri å stusse over alle de som kler seg som til polarferd når de skal på en liten tur i marka - med den følge at svetten renner og jakker må åpnes inn til huden omtrent.

Selv foretrekker jeg mange tynne plagg - skal ut en tur nå i -10 - da blir det to tynne ulltrøyer under mikrofiberjakke. Antakelig ullbuff også, som nok forsvinner i lommen når jeg har blitt varm.

''Generelt sett så tror jeg man ofte tar på seg litt for mye når man skal trene''

Og dette gjelder også skiturer. Jeg slutter aldri å stusse over alle de som kler seg som til polarferd når de skal på en liten tur i marka - med den følge at svetten renner og jakker må åpnes inn til huden omtrent.

Selv foretrekker jeg mange tynne plagg - skal ut en tur nå i -10 - da blir det to tynne ulltrøyer under mikrofiberjakke. Antakelig ullbuff også, som nok forsvinner i lommen når jeg har blitt varm.

Jeg mener at buff'er er det mest geniale man kan benytte i forbindelse med skiturer i kulda. Som deg så har jeg to supertynne lag ull og skijakke (selv i minus 20 som det var her i dag), men jeg har lommene fulle av reservebuffer som jeg polstrer hals, ansikt og hode med om jeg blir kald ;-)

Jeg bruker stort sett ull jeg også, men prøvde altså fleece som mellomlag, men det funker dårlig synes jeg. Så heller et lag til med ull enn fleece.

Var ute på panser-skøyter i dag, gikk ca. 1 mil tilsammen, bl.a. gikk vi tvers over et ganske stort vann - utrolig herlig! :o) Men to lag ull under termodressen + en vindtettfleece og ull innenfor vindvottene var jeg gooood og varm! :o)

Jeg bruker stort sett ull jeg også, men prøvde altså fleece som mellomlag, men det funker dårlig synes jeg. Så heller et lag til med ull enn fleece.

Var ute på panser-skøyter i dag, gikk ca. 1 mil tilsammen, bl.a. gikk vi tvers over et ganske stort vann - utrolig herlig! :o) Men to lag ull under termodressen + en vindtettfleece og ull innenfor vindvottene var jeg gooood og varm! :o)

Det kommer også an på hvor god kvalitet det er på fleeceplagget. Enkelte typer fleece transporterer fuktighet godt (under forutsetning av at skalljakka ikke er for tett).

I/o-bio er superdeilig:-)

Hilsen ei som var på årets første skitur i dag! Isete løyper og kaldt, men er fornøyd!

Gruer meg litt til å skrape av alt isklistret, dog.

Annonse

Gjest Elextra

Hilsen ei som var på årets første skitur i dag! Isete løyper og kaldt, men er fornøyd!

''Gruer meg litt til å skrape av alt isklistret, dog''

Går som en drøm med klisterfjerner :D

Har selv preppet to par ski i dag.

Hva er panserskøyter?

Hva er panserskøyter?

Panserskøyter = lengdeløpsskøyter. Jeg har disse:

http://www.robito.no/index.php?mod=estore&do=prodview&catid=19&prodid=179

Utrolig artig og ganske så rått å gli fremover isen på vannet i god fart - en skikkelig flott naturopplevelse! Så spor etter både rev og rådyr på vannet også. :o)

''Gruer meg litt til å skrape av alt isklistret, dog.''

Godt med skirens gjør jobben for deg ;-) Også kan du sikkert gå på isklister ut uka.

Gjest Elextra

''Gruer meg litt til å skrape av alt isklistret, dog.''

Godt med skirens gjør jobben for deg ;-) Også kan du sikkert gå på isklister ut uka.

''Også kan du sikkert gå på isklister ut uka.

''

Med mindre man brukte isklister i Nordmarka i løpet av de siste dagene - vinden hadde gjort løypene fulle av barnåler og annet bøss, som satt klistret under skiene mine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...