Gå til innhold

Gravid som 42 åring..?

Anbefalte innlegg

Gjest I begynnelsen

Er snar 42 år. Pga helsemessigeårsaker har jeg "bare" fått et barn. Ønsker meg så veldig en liten attpåklatt nå. Helsa er topp og jeg er ungdommelig til kropps og sinn. Er gift og stabil økonomi..( Har normale menstruasjoner..)

Noen her inne med erfaringer med graviditet og barn i høy alder? Har du selv erfaring eller har hørt om andre?

Jeg vet at sjansen hver mnd. ikke er veldig stor for befruktelse i min alder, men "umulig"..? ;-)

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387533-gravid-som-42-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• fineline

5

• laban

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Min mormor var 43 da min mor ble født. Tror det gikk helt fint. Jeg har en søster som fikk barn nr 3 da hun var 43 (de to andre var da 3 og 6). Vet at hun syntes det var veldig slitsomt det første året da minstemann var baby. Han sov dårlig og grein mye, og de to andre krevde mye. Tror det går bedre nå når han er 3 år.

Jeg er like gammel som deg, og kunne ikke tenke meg et barn til nå. Har ikke så mye overskudd nå som for en del år siden. Men der er en jo forskjellige - dersom du har overskudd til ny omgang med baby og nattevåk, så sett i gang :-) Det er flott med en liten flokk med barn - men det kan også være helt greit å ha ett barn :-)

Min eks-svigermor var 46 (!) da min eks kom til verden. Ingen komplikasjoner av noe slag såvidt jeg vet. :o)

Selv er jeg 44 og det er mange år siden jeg i det hele tatt hadde orket å begynne på nytt. Nå er min 12 og 14 år og jeg synes det er vidunderlig at de er såpass selvgående at jeg kan leve et "voksenliv" i tillegg. :o)

Gjest I begynnelsen

Min mormor var 43 da min mor ble født. Tror det gikk helt fint. Jeg har en søster som fikk barn nr 3 da hun var 43 (de to andre var da 3 og 6). Vet at hun syntes det var veldig slitsomt det første året da minstemann var baby. Han sov dårlig og grein mye, og de to andre krevde mye. Tror det går bedre nå når han er 3 år.

Jeg er like gammel som deg, og kunne ikke tenke meg et barn til nå. Har ikke så mye overskudd nå som for en del år siden. Men der er en jo forskjellige - dersom du har overskudd til ny omgang med baby og nattevåk, så sett i gang :-) Det er flott med en liten flokk med barn - men det kan også være helt greit å ha ett barn :-)

Tusen takk for ditt svar! Kanskje det ikke er umulig for meg heller.. ;-)

:-)

Gjest Hulderen

En kollega av meg fikk barn som 46-åring. Det var ikke planlagt. Hun hadde ny kjæreste og lot være å bruke prevensjon fordi hun trodde hun var kommet i overgangsalderen.

Graviditet og fødsel gikk bra, barnet ble velskapt. Nå er hun en skikkelig hønemor og storkoser seg.

Annonse

Jeg kjenner mange som har vært eldre enn deg da de fikk barn. Kvinner i 40-årene i dag er jo unge og spreke, og det virker som om et barn holder dem enda yngre.

Da jeg var barn, var det to kvnner på 47 år som fikk barn, og jeg kan ikke huske at jeg reagerte på det. Vet faktisk også om et par kvinner som fikk barn det året de fylte 50.

Min mor var over 40 og pappa over 45 da jeg ble født. De var svært tlstedeværende foreldre, og har vært spreke og tilstedeværende besteforeldre til alle barnabarnene sine. Jeg tror småbarnstilværelsen gjorde dem yngre enn jevnaldrende mens vi ungene vokste opp.

Gjest Gargana

Jeg er 41 og har baby. Det er en stor glede, men også litt slitsomt.

Når det gjelder større fare for genfeil etc. Etter 38 får man tilbud om gentest. Den avslører de tre mest alvorlige feilene, og ikke andre ting. Professoren sa at om jeg ikke fikk utslag på disse tre feilene, var min sjanse for å få et f.eks hjerneskadet barn den samme som for en på 21 år.

Fordeler med å få barn sent:

- man er voksen

- setter ekstra pris på det som er bra(og vet veldig at det ikke er en selvfølge)

- mer avslappet til ting.

Den aller største ulempen er at man vel har en større risiko for å dø i fra barnet sitt. De fleste ønsker jo å ha sin mor lengst mulig og langt opp i voksen alder. På den annen side lever man lengre når man får barn sent sånn rent statistisk.

Kanskje er det vanskeligere med besteforeldre etterhvert for om de lever er de kanskje svært gamle og reduserte. Kanskje man bør søke etter reservebesteforeldre?

Du blir eldst i barselgruppen :)

Dersom du ønsker å forsøke kan det være lurt å bestille eggløsningstester på internett for å få det til å klaffe raskere.

Annonse

Gjest en annen moden mamma

Jeg er 41 og har baby. Det er en stor glede, men også litt slitsomt.

Når det gjelder større fare for genfeil etc. Etter 38 får man tilbud om gentest. Den avslører de tre mest alvorlige feilene, og ikke andre ting. Professoren sa at om jeg ikke fikk utslag på disse tre feilene, var min sjanse for å få et f.eks hjerneskadet barn den samme som for en på 21 år.

Fordeler med å få barn sent:

- man er voksen

- setter ekstra pris på det som er bra(og vet veldig at det ikke er en selvfølge)

- mer avslappet til ting.

Den aller største ulempen er at man vel har en større risiko for å dø i fra barnet sitt. De fleste ønsker jo å ha sin mor lengst mulig og langt opp i voksen alder. På den annen side lever man lengre når man får barn sent sånn rent statistisk.

Kanskje er det vanskeligere med besteforeldre etterhvert for om de lever er de kanskje svært gamle og reduserte. Kanskje man bør søke etter reservebesteforeldre?

Du blir eldst i barselgruppen :)

Dersom du ønsker å forsøke kan det være lurt å bestille eggløsningstester på internett for å få det til å klaffe raskere.

"På den annen side lever man lengre når man får barn sent sånn rent statistisk. "

Dette har jeg aldri hørt om, men håper det er slik. Vet du hvor man kan finne dokumentasjon på dette?

Gjest det går fint an

Ei venninne av meg fikk barn (ny runde) da hun var 43. Ett år etter ble hun uventet gravid enda en gang! Så nå har hun ny runde med 2 små. Slitsomt, men også veldig hyggelig syns hun.

Hvis du leser bra engelsk, vet jeg at det finnes bøker (intervjuer osv) med eldre mødre, hvis du googler litt.

Gjest Elextra

"På den annen side lever man lengre når man får barn sent sånn rent statistisk. "

Dette har jeg aldri hørt om, men håper det er slik. Vet du hvor man kan finne dokumentasjon på dette?

Kanskje ikke verdens mest seriøse dokumentasjon, men dog:

http://www.huli.group.shef.ac.uk/Norwegian.pdf

http://www.babyverden.no/Prover/Forberedelser/Fordeler-ved-a-fa-barn-i-godt-voksen-alder/

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/26/260165.html

(og ja - var selv midt i trettiårene da jeg fikk første :P)

''Noen her inne med erfaringer med graviditet og barn i høy alder? Har du selv erfaring eller har hørt om andre?''

Jeg fikk den siste da jeg var 38 år og svangerskapet var helt problemfritt, søsteren min fikk sin siste da hun var 43, hun fikk sukkersyke i svangerskapet.

''Jeg vet at sjansen hver mnd. ikke er veldig stor for befruktelse i min alder, men "umulig"..? ;-)''

Det er ikke umulig, gjennomsnittsalderen for siste mens er 52 år for kvinner, så selv om det er noen som blir ufruktbare i tidlig førtiårene, er det en del som fremdeles er fruktbare langt oppi femtiårene.

Jeg fikk mitt yngste barn noen dager før jeg fylte 40. Det er snart 14 år siden nå. Svangerskap, fødsel og småbarnstid var helt uproblematisk. Jeg ønsket meg veldig to barn, og motivasjon gjør jo ting mer lystbetont enn om man føler seg tvunget inn i en situasjon.

Sjansen for å bli gravid er betydelig redusert i forhold til de mest fruktbare årene, så det kan være lurt å gå litt seriøst til verks med kalenderen osv., uten å overdrive for mye Du finner mange tips om tegn på eggløsning hvis du søker litt.

Nedenfor er linker til noen noen tråder om temaet. Mange av dem handler mye om fosterdiagnostikk, men det er fordi trådstarter har spurt om det. Det er mye høyere risiko for spontanabort enn for kromosomfeil, for å si det litt brutalt.

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3354852

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3666667

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4542182

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...