Gå til innhold

Gravid som 42 åring..?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• fineline

5

• laban

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Tenker dere ikke at det er litt egoistisk overfor barnet?

''Tenker dere ikke at det er litt egoistisk overfor barnet?''

Ettersom det ikke var noe spørsmål ved det etiske aspektet ved å få barn når man er 50 år (faren i dette tilfellet) valgte ikke å si noe om det. Men ja - jeg synes ikke noe om å få barn når man er så gammel, selvfølgelig har man ingen garanti uansett, men jeg synes ikke man trenger å legge opp til at barnet blir foreldreløst i ung alder.

Ettersom det ikke var noe spørsmål ved det etiske aspektet ved å få barn når man er 50 år (faren i dette tilfellet) valgte ikke å si noe om det. Men ja - jeg synes ikke noe om å få barn når man er så gammel, selvfølgelig har man ingen garanti uansett, men jeg synes ikke man trenger å legge opp til at barnet blir foreldreløst i ung alder.

Det er sånn jeg også tenker..

Annonse

Tenker dere ikke at det er litt egoistisk overfor barnet?

Jeg tenker at når det nå engang skjer spontant av seg selv. Så er det helt fint å være takknemlig og ta imot. Selv om jeg samtidig mener at man ikke trenger å gå inn for å få barn, når toget for å greie det selv har forlatt stasjonen. Går an å ha to tanker i hodet samtidig. ;0)

''at barnet blir foreldreløst i ung alder.''

Dette er fordommer. Det er gode sjanser for at en som er 50 år i dag lever til han er 80 - 90 år og da er barnet i tredveårene, et ungt menneske som klarer seg utmerket i samfunnet uten en far.

Hva synes du da om barn som ikke har far? Dvs. hvor mor velger inseminasjon. Hvordan klarer de seg?

''Men ja - jeg synes ikke noe om å få barn når man er så gammel, selvfølgelig har man ingen garanti uansett, men jeg synes ikke man trenger å legge opp til at barnet blir foreldreløst i ung alder'' Dette er et virkelighetsfjernt synspunkt Lillemus :) I familier der man genetisk ofte blir over 80 er det ikke mer sannsynlig at barn av 40-åringer blir foreldreløse. Jeg har som sagt vokst opp med foreldre som var over 40 da jeg ble født, og kvalitativt var de både mer modne, gjennomtenkte, lyttende og tilstedeværende voksenpersoner enn svært mange av mine jevnaldredes foreldre som var midt i egen karriere og/ eller skilsmisse ;-). Jeg hadde tom tilstedeværende besteforeldre til jeg gikk ut gymnaset, og jeg kjenner flere som har hatt det som meg.

''at barnet blir foreldreløst i ung alder.''

Dette er fordommer. Det er gode sjanser for at en som er 50 år i dag lever til han er 80 - 90 år og da er barnet i tredveårene, et ungt menneske som klarer seg utmerket i samfunnet uten en far.

Hva synes du da om barn som ikke har far? Dvs. hvor mor velger inseminasjon. Hvordan klarer de seg?

''Hva synes du da om barn som ikke har far?''

Jeg har selv vokst opp med en far som var meget fraværende, led forsåvidt ingen nød, men var alltid litt misunnelig på de ungene som hadde pappan sin hjemme. Jeg synes dog det blir noe annet om man mister en forelder enn om man ikke har hatt en far fra starten av.

Annonse

Dette er fordommer. Hvem skal bestemme alder i sånne situasjoner, det er i hvert fall egoistisk å mene at en har rett ut fra sine egne kulturelle sammenhenger og egen alder.

Jeg har ikke sagt noe om hvem som bestemmer dette?

Jeg ønsket bare noen synspunkter - og fikk det :)

''Tenker dere ikke at det er litt egoistisk overfor barnet?

På hvilken måte?''

Fordi man kommer trolig til å dø fra barnet ganske tidlig.

"Barnet" er dog meget voksen hvis foreldrene lever forventet levetid på rundt 80 + .

Jeg regner med at de fleste 40-åringer greier seg fint i livet og ikke nødvendigvis er avhengige av sine foreldre i den alderen.

Gjest Gargana

''Men ja - jeg synes ikke noe om å få barn når man er så gammel, selvfølgelig har man ingen garanti uansett, men jeg synes ikke man trenger å legge opp til at barnet blir foreldreløst i ung alder'' Dette er et virkelighetsfjernt synspunkt Lillemus :) I familier der man genetisk ofte blir over 80 er det ikke mer sannsynlig at barn av 40-åringer blir foreldreløse. Jeg har som sagt vokst opp med foreldre som var over 40 da jeg ble født, og kvalitativt var de både mer modne, gjennomtenkte, lyttende og tilstedeværende voksenpersoner enn svært mange av mine jevnaldredes foreldre som var midt i egen karriere og/ eller skilsmisse ;-). Jeg hadde tom tilstedeværende besteforeldre til jeg gikk ut gymnaset, og jeg kjenner flere som har hatt det som meg.

''Dette er et virkelighetsfjernt synspunkt Lillemus :) I familier der man genetisk ofte blir over 80 er det ikke mer sannsynlig at barn av 40-åringer blir foreldreløse. Jeg har som sagt vokst opp med foreldre som var over 40 da jeg ble født, og kvalitativt var de både mer modne, gjennomtenkte, lyttende og tilstedeværende voksenpersoner enn svært mange av mine jevnaldredes foreldre som var midt i egen karriere og/ eller skilsmisse ;-). Jeg hadde tom tilstedeværende besteforeldre til jeg gikk ut gymnaset, og jeg kjenner flere som har hatt det som meg.

''

Jeg tror Lillemus viser til at hun nevnte Arve Tellefsen og en annen på 70 år. Jeg er selv 41 og har baby og jeg får håpe jeg får leve så lenge så mulig. Men ideelt sett er det nok bedre at man er litt yngre. På den annen side er det ikke stor forskjell på en på 38 og en på 41.

Gjest Gargana

"Barnet" er dog meget voksen hvis foreldrene lever forventet levetid på rundt 80 + .

Jeg regner med at de fleste 40-åringer greier seg fint i livet og ikke nødvendigvis er avhengige av sine foreldre i den alderen.

''

Jeg er selv 41 og har baby. Men her ble det henvist til personer som nærmet seg 70 når de fikk barn. Jeg kjenner personer over 40 som har dyp sorg over å ha mistet sin mor. Jeg tror aldri man er gammel nok til det, så det er ikke noe å trakte etter at man skal bli foreldreløs så tidlig som mulig.

''Hva synes du da om barn som ikke har far?''

Jeg har selv vokst opp med en far som var meget fraværende, led forsåvidt ingen nød, men var alltid litt misunnelig på de ungene som hadde pappan sin hjemme. Jeg synes dog det blir noe annet om man mister en forelder enn om man ikke har hatt en far fra starten av.

''Jeg har selv vokst opp med en far som var meget fraværende, led forsåvidt ingen nød, men var alltid litt misunnelig på de ungene som hadde pappan sin hjemme.''

Det er noe helt annet enn å bli avlet med en sædcelle som du vet ingenting om. Ingen grunn til å sammenligne det. Det er veldig mange som har vokst opp med fraværende fedre, bl.a. sjøfolk, militære etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...