Gå til innhold

Gravid som 42 åring..?

Anbefalte innlegg

Gjest Gargana

''at barnet blir foreldreløst i ung alder.''

Dette er fordommer. Det er gode sjanser for at en som er 50 år i dag lever til han er 80 - 90 år og da er barnet i tredveårene, et ungt menneske som klarer seg utmerket i samfunnet uten en far.

Hva synes du da om barn som ikke har far? Dvs. hvor mor velger inseminasjon. Hvordan klarer de seg?

''Dette er fordommer. Det er gode sjanser for at en som er 50 år i dag lever til han er 80 - 90 år og da er barnet i tredveårene, et ungt menneske som klarer seg utmerket i samfunnet uten en far.''

Det er faktisk sårt å miste sine foreldre. Enten man er 30 eller 50. Men er man 50 har man hatt de flere år lengre. Man setter også ekstra pris på foreldrene sine når man får barn selv. Ingen kan dele gleden over barn slik besteforeldre kan. Så jeg synes ikke det er fordommer, men noe man skal vurdere seriøst før man får barn i moden alder.

''Hva synes du da om barn som ikke har far? Dvs. hvor mor velger inseminasjon. Hvordan klarer de seg''

Ikke ideelt. Men jeg hadde nok gjort det selv om jeg sterkt ønsket meg barn. Men man bør sørge for at man har gode mannefigurer i omgangskretsen.

Men både ved inseminasjon og eldre foreldre bør man vurdere hardt hvordan man kan forsvare sitt valg. Det skader ikke å tenke igjennom.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• fineline

5

• laban

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

''Tenker dere ikke at det er litt egoistisk overfor barnet?

På hvilken måte?''

Fordi man kommer trolig til å dø fra barnet ganske tidlig.

Det var det jeg trodde du mente og da blir det feil å generalisere og si at det generelt er ego å få barn etter 40. I et slikt perspektiv er det derimot svært ego å spise fet og usunn mat, droppe trening og røyke, som faktisk innvirker svært mye på livskvalitet mens man lever og på forventet levealder.

''Men ja - jeg synes ikke noe om å få barn når man er så gammel, selvfølgelig har man ingen garanti uansett, men jeg synes ikke man trenger å legge opp til at barnet blir foreldreløst i ung alder'' Dette er et virkelighetsfjernt synspunkt Lillemus :) I familier der man genetisk ofte blir over 80 er det ikke mer sannsynlig at barn av 40-åringer blir foreldreløse. Jeg har som sagt vokst opp med foreldre som var over 40 da jeg ble født, og kvalitativt var de både mer modne, gjennomtenkte, lyttende og tilstedeværende voksenpersoner enn svært mange av mine jevnaldredes foreldre som var midt i egen karriere og/ eller skilsmisse ;-). Jeg hadde tom tilstedeværende besteforeldre til jeg gikk ut gymnaset, og jeg kjenner flere som har hatt det som meg.

Jeg snakket vel ikke akkurat om 40-årige foreldre, men om de som er adskillig eldre enn det når de finner det for godt å sette barn til verden...

"Barnet" er dog meget voksen hvis foreldrene lever forventet levetid på rundt 80 + .

Jeg regner med at de fleste 40-åringer greier seg fint i livet og ikke nødvendigvis er avhengige av sine foreldre i den alderen.

''Jeg regner med at de fleste 40-åringer greier seg fint i livet og ikke nødvendigvis er avhengige av sine foreldre i den alderen'' Sånn tenker jeg også. Helt nært har jeg sett tre ulike case; en venninne mistet sin psykisk syke far som 12-åring, en venninne mistet sin far etter 10 år med kols som 30-åring og en mistet sin 85-årige far som var frisk fram til han var 83 som 40-åring. Jeg er ikke i tvil om hvorvidt jeg tenker alder eller generell helse var viktigst i disse tre tilfellene.

''Dette er et virkelighetsfjernt synspunkt Lillemus :) I familier der man genetisk ofte blir over 80 er det ikke mer sannsynlig at barn av 40-åringer blir foreldreløse. Jeg har som sagt vokst opp med foreldre som var over 40 da jeg ble født, og kvalitativt var de både mer modne, gjennomtenkte, lyttende og tilstedeværende voksenpersoner enn svært mange av mine jevnaldredes foreldre som var midt i egen karriere og/ eller skilsmisse ;-). Jeg hadde tom tilstedeværende besteforeldre til jeg gikk ut gymnaset, og jeg kjenner flere som har hatt det som meg.

''

Jeg tror Lillemus viser til at hun nevnte Arve Tellefsen og en annen på 70 år. Jeg er selv 41 og har baby og jeg får håpe jeg får leve så lenge så mulig. Men ideelt sett er det nok bedre at man er litt yngre. På den annen side er det ikke stor forskjell på en på 38 og en på 41.

Jeg har liten tro på at Arve Tellefsen bryr seg om hva dolere mener om hans alder da han ble far. Det er ingen grunn til å tro at ikke hans barn har hatt god oppvekst og det nærmer seg vel voksen alder nå om ikke de er voksne allerede.

Jeg er mere bekymret over den utviklingen at første gangs fødende blir eldre og eldre, og flere og flere av dem får problemer med å bli gravide enn akkurat alderen på en privat person og kjendis som Arve Tellefsen.

Jeg snakket vel ikke akkurat om 40-årige foreldre, men om de som er adskillig eldre enn det når de finner det for godt å sette barn til verden...

Min far var nærmere 50 enn 40, og tråden etterspør synspunkt på 42-åring & barn mens sidespørsmålet fra hww var hvorvidt en far på 50 er ok. Dersom du tenkte eldre enn dette var det ikke lett å gjette dét ut fra gangen i tråden ;p

Annonse

''Dette er et virkelighetsfjernt synspunkt Lillemus :) I familier der man genetisk ofte blir over 80 er det ikke mer sannsynlig at barn av 40-åringer blir foreldreløse. Jeg har som sagt vokst opp med foreldre som var over 40 da jeg ble født, og kvalitativt var de både mer modne, gjennomtenkte, lyttende og tilstedeværende voksenpersoner enn svært mange av mine jevnaldredes foreldre som var midt i egen karriere og/ eller skilsmisse ;-). Jeg hadde tom tilstedeværende besteforeldre til jeg gikk ut gymnaset, og jeg kjenner flere som har hatt det som meg.

''

Jeg tror Lillemus viser til at hun nevnte Arve Tellefsen og en annen på 70 år. Jeg er selv 41 og har baby og jeg får håpe jeg får leve så lenge så mulig. Men ideelt sett er det nok bedre at man er litt yngre. På den annen side er det ikke stor forskjell på en på 38 og en på 41.

''Jeg tror Lillemus viser til at hun nevnte Arve Tellefsen og en annen på 70 år'' Mulig, men det var ikke det hun skrev om i innlegget jeg svarte på. Der var det snakk om en 50-åring. Ut fra erfaring med foreldre som var mellom 40 og 50 da jeg ble født kan jeg berolige deg med at det definitivt ikke var deres alder som var avgjørende for min relasjon med dem, men derimot deres energi og omsorgsevne ;-)

"Barnet" er dog meget voksen hvis foreldrene lever forventet levetid på rundt 80 + .

Jeg regner med at de fleste 40-åringer greier seg fint i livet og ikke nødvendigvis er avhengige av sine foreldre i den alderen.

''Arve Tellefsen var vel 64 da han ble pappa for første gang? Og jeg vet om småbarnsfedre på over 70 også. :o)

– Lillemus''

Det er jo ganske stor forskjell på 40-årene, og 60-70 årene da, som Lillemus skrev om, og hww reagerte på...

Gjest *Også fra DOL

Kjør på! - ei fra DOL ble mamma for første gang da hun var litt over 40. :)

Ei fra DOL, hehe. Noen er fra Bergen, andre fra Uganda - mens denne kvinnen var altså fra DOL :o) Måtte bare!! :))

Til trådstarter. Jeg kunne også tenke meg flere barn. Er dessverre ikke så lett for meg fordi jeg ble overtalt til å klippe over egglederne for mange år siden, av min x-mann. Du er heldig som kan og vil, jeg håper dere får det til. Lykke til og kos deg hele vegen! :)

''Tenker dere ikke at det er litt egoistisk overfor barnet?

På hvilken måte?''

Fordi man kommer trolig til å dø fra barnet ganske tidlig.

''Fordi man kommer trolig til å dø fra barnet ganske tidlig.''

Det er vel ikke sikkert? Noen dør før de er 70, andre blir over 90. Kvinner (som vi vel diskuterer her, siden det handler om å _bli gravid_) har forventet levealder på godt over 80 år.

Jeg er over 50 og føler meg på ingen måte døden nær. Hvis sønnen min blir pappa når han er rundt 30, regner jeg med at jeg blir pensjonist omtrent samtidig, noe som kanskje kan bli til gjensidig nytte. Forutsatt at barnets mor ikke regner meg som farmoren fra helvete, som jeg har lært her på DOL at det finnes noen eksemplarer av...

Ei fra DOL, hehe. Noen er fra Bergen, andre fra Uganda - mens denne kvinnen var altså fra DOL :o) Måtte bare!! :))

Til trådstarter. Jeg kunne også tenke meg flere barn. Er dessverre ikke så lett for meg fordi jeg ble overtalt til å klippe over egglederne for mange år siden, av min x-mann. Du er heldig som kan og vil, jeg håper dere får det til. Lykke til og kos deg hele vegen! :)

hoho

Gjest Gammel svigermor

Min svigermor fikk sin attpåklatt (min mann) da hun var 44. Vi fikk vårt første barn da svigermor var 79.

Nå har min mann flere eldre søsken, da, men han var 10 år yngre enn nestemann, og i tenårene var det visst ikke så veldig stas. Hans foreldre var desidert eldst i skolesammenheng, i idretten og egentlig hvor som helst. Endel begrensninger ble det, selv om både svigermor og svigerfar (som døde da min mann var 25) var rimelig spreke for alderen.

Våre barn har heller aldri fått det helt store bestemorforholdet til svigermor, alderen hennes har satt sine begrensninger i forhold til hvor mye hun har orket/orker.

Så jeg ville ikke fått barn så sent, ut fra min manns erfaringer og fordi et barn er et livslangt forhold. Å være i slutten av 50-åra og ha en tenåring, nei takk. Heldigvis er folk forskjellige, og som de fleste sier er det jo bare å kjøre på om du har lyst.

Gjest Garbana

''Fordi man kommer trolig til å dø fra barnet ganske tidlig.''

Det er vel ikke sikkert? Noen dør før de er 70, andre blir over 90. Kvinner (som vi vel diskuterer her, siden det handler om å _bli gravid_) har forventet levealder på godt over 80 år.

Jeg er over 50 og føler meg på ingen måte døden nær. Hvis sønnen min blir pappa når han er rundt 30, regner jeg med at jeg blir pensjonist omtrent samtidig, noe som kanskje kan bli til gjensidig nytte. Forutsatt at barnets mor ikke regner meg som farmoren fra helvete, som jeg har lært her på DOL at det finnes noen eksemplarer av...

''Det er vel ikke sikkert? Noen dør før de er 70, andre blir over 90. Kvinner (som vi vel diskuterer her, siden det handler om å _bli gravid_) har forventet levealder på godt over 80 år.

''

Jeg er selv 41 og har baby så jeg synes det er oppmuntrende svar det du skriver. Men mitt svar var nok myntet på Lillemus sitt hvor hun nevner Arve Tellefsen og en annen far på 70.

I en eller annen alder må man tenke på at man ikke lever lenge, og barna ønsker å ha sine foreldre i live så lenge som mulig.

Jeg kjenner litt mer på dette etter at jeg fikk barnet enn før....Så jeg bare ber alle om å tenke på fordeler og ulemper. Begynner man å bli langt oppi å årene er det kanskje noen man heller kan være reservebesteforeldre for:)

Annonse

''Det er vel ikke sikkert? Noen dør før de er 70, andre blir over 90. Kvinner (som vi vel diskuterer her, siden det handler om å _bli gravid_) har forventet levealder på godt over 80 år.

''

Jeg er selv 41 og har baby så jeg synes det er oppmuntrende svar det du skriver. Men mitt svar var nok myntet på Lillemus sitt hvor hun nevner Arve Tellefsen og en annen far på 70.

I en eller annen alder må man tenke på at man ikke lever lenge, og barna ønsker å ha sine foreldre i live så lenge som mulig.

Jeg kjenner litt mer på dette etter at jeg fikk barnet enn før....Så jeg bare ber alle om å tenke på fordeler og ulemper. Begynner man å bli langt oppi å årene er det kanskje noen man heller kan være reservebesteforeldre for:)

Fordeler og ulemper er det uansett, enten man er gammel eller ung. Det er jeg helt enig i.

Jeg oppdaget etterpå at den delen av tråden handlet om fedre som var langt eldre enn kvinner som kan få barn på naturlig vis, kan være. Da stiller saken seg selvfølgelig litt annerledes. Jeg reagerer bare automatisk på påstander om at man snart dør hvis man er over 40 - 50. Mange småbarnsforeldre med egne foreldre i den alderen klager jo over at barnas besteforeldre er altfor travelt opptatt med sitt eget liv ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...