Gå til innhold

Når man er glad i en med PTSS

Anbefalte innlegg

Gjest Hun som lurer

Jeg er glad i en som sliter med PTSS. Vi har svært god kontakt og jeg vet også at han er glad i meg, men han greier ikke å tenke på å kunne ha et forhold til en kvinne igjen pga det han sliter. Ved PTSS er det svært vanskelig å åpne seg for kjærligheten, så selv om han stoler 100 % på meg, så greier han det ikke. Han fungerer eller svært bra på alle andre måter, og er for eksempel ute i full jobb. Hvordan bør jeg gå fram for å fortsatt vise interesse for ham? Er det håp om at han en dag vil våge å satse på oss? Jeg vet at han vil, men at han ikke tør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387543-n%C3%A5r-man-er-glad-i-en-med-ptss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hun som lurer

'' Ved PTSS er det svært vanskelig å åpne seg for kjærligheten, så selv om han stoler 100 % på meg, så greier han det ikke.''

Dette er ingen allmenn sannhet.

Det stemmer nok sikkert. Jeg har en venninne med PTSS som lever i et fint forhold med sin kjære.

Hvordan kan jeg bidra til at han jeg er glad i kanskje kan åpne opp for at det kan bli oss to? Han vil, men greier det ikke foreløpig.

Det stemmer nok sikkert. Jeg har en venninne med PTSS som lever i et fint forhold med sin kjære.

Hvordan kan jeg bidra til at han jeg er glad i kanskje kan åpne opp for at det kan bli oss to? Han vil, men greier det ikke foreløpig.

''Hvordan kan jeg bidra til at han jeg er glad i kanskje kan åpne opp for at det kan bli oss to? Han vil, men greier det ikke foreløpig.''

Hva er det som gjør at han ikke "greier"?

Gjest good luck

Verst for han om han ønsker å ende opp som en gammel grinebiter på 86 som verken har kone, barn eller barnebarn, vennene har dødd fra han, der sitter han alene på gamlehjemmet uten noen som bryr seg om han.....

Et forhold er en investering i fremtiden :-)

Annonse

Gjest Hun som lurer

''Hvordan kan jeg bidra til at han jeg er glad i kanskje kan åpne opp for at det kan bli oss to? Han vil, men greier det ikke foreløpig.''

Hva er det som gjør at han ikke "greier"?

Det blir for følelsesmessig vanskelig eller skummelt å åpne opp for en ny kvinne i livet hans. Han er en utrolig kjekk mann som mange kvinner ligger langflate etter å få, og jeg er den eneste han har vært helt åpen med om dette. Det er ingen andre han vil være sammen med heller.

Gjest Hun som lurer

Verst for han om han ønsker å ende opp som en gammel grinebiter på 86 som verken har kone, barn eller barnebarn, vennene har dødd fra han, der sitter han alene på gamlehjemmet uten noen som bryr seg om han.....

Et forhold er en investering i fremtiden :-)

Det er ingenting han heller vil enn å våge å ta imot kjærligheten. Barn har han, og han er en fantastisk og kjærlig far for dem.

Det blir for følelsesmessig vanskelig eller skummelt å åpne opp for en ny kvinne i livet hans. Han er en utrolig kjekk mann som mange kvinner ligger langflate etter å få, og jeg er den eneste han har vært helt åpen med om dette. Det er ingen andre han vil være sammen med heller.

Jeg ser ikke at dette har noe spesielt med PTSS å gjøre, dog spørs det. Hvordan utviklet han PTSS?

Annonse

Gjest Hun som lurer

Jeg ser ikke at dette har noe spesielt med PTSS å gjøre, dog spørs det. Hvordan utviklet han PTSS?

Hvis man har PTSS kan man ha vansker med å ta imot kjærlighet fordi man tror man ikke fortjener det, eller man kan unngå kjærligheten i redsel for å miste den. Man kan også ha problemer med å ha kontakt med sine egne følelser.

Det er flere årsaker til at han har fått dette, men jeg synes ikke jeg kan komme inn på det her inne.

Det er umulig å gi deg et godt svar på dette fordi mye avhenger av årsaken til hans ptsd. Dersom denne var "man- made" vil nære relasjoner i langt større grad lide enn ved f.eks naturkatastrofer. Det er også vesentlig hvorvidt dette var en èngangshendelse eller om det var repeterende, samt om dette hendte for 1 måned eller 30 år siden. Jeg forstår det dithen at du ikke ønsker å gi mer informasjon om dette og det respekterer jeg, svaret mitt blir da gitt på et generelt grunnlag.

Du spør hvordan du skal gå frem for å vise interesse for ham, - si det til ham. Vær ærlig og si du er usikker/ evt at du er redd for å gjøre noe feil, om det er ok å snakke om dette som har hendt eller om han føler han helst ønsker å holde dette privat. Behandl ham som en helt vanlig venn og ha i bakhodet at selv om du har følelser for ham er trolig ikke vedkommende klar for noe mer på dette tidspunktet. Vær bevisst på å ikke overtolke signaler og tegn han gir deg, og blir du i tvil så spør ham fremfor å tolke.

Gjest Hun som lurer

Det er umulig å gi deg et godt svar på dette fordi mye avhenger av årsaken til hans ptsd. Dersom denne var "man- made" vil nære relasjoner i langt større grad lide enn ved f.eks naturkatastrofer. Det er også vesentlig hvorvidt dette var en èngangshendelse eller om det var repeterende, samt om dette hendte for 1 måned eller 30 år siden. Jeg forstår det dithen at du ikke ønsker å gi mer informasjon om dette og det respekterer jeg, svaret mitt blir da gitt på et generelt grunnlag.

Du spør hvordan du skal gå frem for å vise interesse for ham, - si det til ham. Vær ærlig og si du er usikker/ evt at du er redd for å gjøre noe feil, om det er ok å snakke om dette som har hendt eller om han føler han helst ønsker å holde dette privat. Behandl ham som en helt vanlig venn og ha i bakhodet at selv om du har følelser for ham er trolig ikke vedkommende klar for noe mer på dette tidspunktet. Vær bevisst på å ikke overtolke signaler og tegn han gir deg, og blir du i tvil så spør ham fremfor å tolke.

Takk for utfyllende svar :-)

Vi har en 100 % åpenhet om dette, så han vet godt hva jeg føler og jeg vet hva han føler. Det er ingen bestemt katastrofe som er årsaken, men tidligere samliv med bipolar og andre ting fra oppveksten.

Gjest Hun som lurer

Det som ihvertfall er viktig, er at du ikke leker terapeut for ham. For at et forhold skal fungere for en som sliter med PTSS eller andre ting, er det viktig at han har en god terapeut å snakke med.

Det er vi veldig klar på, så vi snakker helst om andre ting når vi treffes. Legen mener det ikke feiler ham noe, men at han bare er stressa. Han fungerer så veldig godt i sosiale sammenhenger og på jobb, og er en meget kjekk mann (utseendemessig). Noen ganger tror jeg slike ting gjør at man ikke blir helt sett slik man burde. Man ser rett og slett vellykket ut. Han har fått litt behandling, men jeg tror ikke han får noe nå, og jeg har ikke lyst å blande meg opp i det.

Gjest profesjonell hjelp

Det er vi veldig klar på, så vi snakker helst om andre ting når vi treffes. Legen mener det ikke feiler ham noe, men at han bare er stressa. Han fungerer så veldig godt i sosiale sammenhenger og på jobb, og er en meget kjekk mann (utseendemessig). Noen ganger tror jeg slike ting gjør at man ikke blir helt sett slik man burde. Man ser rett og slett vellykket ut. Han har fått litt behandling, men jeg tror ikke han får noe nå, og jeg har ikke lyst å blande meg opp i det.

Leger flest har dessverre ikke peiling på psykiske diagnoser (de bare opptrer som om de har det). Jeg syns han bør sørge for henvisning til en psykolog som har erfaring med PTSS. Det vil kunne hjelpe ham til å håndtere følelsene bedre, i tillegg til at det vil kunne gjøre forholdet deres lettere på sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...