Gå til innhold

Drittsekk av en far

Gjest Inkognito for tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Inkognito for tiden
Skrevet

''Jeg skulle bare ønske å høre at jeg ikke var så håpløs som jeg hele tiden har følt at jeg har vært som barn. At han kunne sagt noe fint til meg.''

Det er ikke det grann rart at du lengter etter dette. Det var jo slik det burde vært fra starten av. En far skal være en kilde til trygghet og selvtillit. Ikke det motsatte.

Men dessverre er det ikke slik for deg. Den som skulle vært en solid pluss for deg, har blitt et stort minus i regnskapet.

Så naturlig som det er å søke oppreisning hos den som såret og rev ned, er det likevel destruktivt i en slik sammenheng. Du kan ikke være avhengig av en slik person. Jo mer du lengter og strekker deg mot ham for å få det han ikke gav, jo større blir tomrommet, smerten og hjelpeløsheten. Jo mer vil du fortsette å uriktig tro at han er den eneste forløsende nøkkelen i ditt liv.

Er det mulig at innbakt i måten du nå tilnærmer deg han ligger et forsøk på å skaffe deg den plassen i livet hans som du alltid har lengtet etter. Du vil være den som tilgir ham og gir ham en ny sjanse der andre vender ham ryggen? Ser du etter noe som gjør at han vil trenge deg og dermed respektere deg? Prøver du å finne en sikker plass i hans liv?

Det er ikke i seg selv galt å tenke/handle slik. Men i forhold til den personen han er og det forholdet dere har (hatt) blir det på sitt beste feilslått.

Din viktigste nøkkel er å bokføre hele tapet. Gjøre opp med deg selv at det ikke er mer å hente fra fars-kanten, og dermed slutte å forsøke. Når du slutter å gjøre det som ikke virker, blir det mer tid, overskudd og gangsyn til å gjøre det som virker.

Å akseptere det som har skjedd betyr ikke å godkjenne det som noe riktig. Det handler bare om å ta inn over seg fakta og konsekvensene av disse. Omtrent som man må ordne opp i forhold til sin ramponerte bil samme hvor råttent det var at noen raserte den. Vil man ha bilen, må man ta den urettferdige kostnaden med å få den fikset.

Jeg sier ikke at du ikke skal ha kontakt med din far. Det er vanskelig å ha noen mening om. Men jeg er ganske sikker på at det vil være nyttig at du har et _veldig_ bevisst forhold til _hvorfor_ du gjør det. Hva dine motiv er.

Slik du beskriver det virker det som en døfødt prosjekt å få tettet hullene og reparert skadene fra barn- og ungdomstiden ved å gå til din far. Kan hende kan du få en eller annen fornuftig relasjon til ham. Kan hende er ikke det mulig.

Men dine dype lengsler og behov må sendes til en annen adresse. Jo før du klarer å _helt_ avskrive ham mhp disse tingene, jo før kan du finne dem et annet sted.

mvh

Jeg ønsker ikke noe fang å sitte på eller noe sånt. Jeg ønsker at han skal si: Du er et godt menneske, du har alltid vært rettferdig, stått på og aldri gitt opp. Du er sterk, men følsom og ønsker det beste for de rundt deg. Jeg klandrer deg ikke for ukloke valg, fordi du ut i fra de forutsetningene du hadde gjorde det beste du kunne. Jeg er lei meg for at livet ditt ikke ble slik du ønsket og du har måttet gjennomgå så mye vondt. Jeg ønsker å hjelpe deg med å betale gjelda di ( hehehe) slik at du kan få den fremtiden du fortjener uten alle bekymringer! Akkurat slik er det jeg føler det ;.) Det er lov å drømme... hehe

Skrevet

Jeg ønsker ikke noe fang å sitte på eller noe sånt. Jeg ønsker at han skal si: Du er et godt menneske, du har alltid vært rettferdig, stått på og aldri gitt opp. Du er sterk, men følsom og ønsker det beste for de rundt deg. Jeg klandrer deg ikke for ukloke valg, fordi du ut i fra de forutsetningene du hadde gjorde det beste du kunne. Jeg er lei meg for at livet ditt ikke ble slik du ønsket og du har måttet gjennomgå så mye vondt. Jeg ønsker å hjelpe deg med å betale gjelda di ( hehehe) slik at du kan få den fremtiden du fortjener uten alle bekymringer! Akkurat slik er det jeg føler det ;.) Det er lov å drømme... hehe

''Jeg ønsker ikke noe fang å sitte på eller noe sånt. Jeg ønsker at han skal si: Du er et godt menneske,... Det er lov å drømme... hehe''

Det er absolutt lov å drømme. Og fullt forståelig at du gjør det. Men det finnes en fare for at drømmen/lengselen om å få disse 'tingene' fra nettopp ham kan blokkere deg fra å finne dem andre plasser. Dessuten stiller det deg åpen for nye sår og skuffelser.

Noen ganger blir det i lengden mindre smertefullt og mer konstruktivt å gi helt slipp på et ønske/en drøm fordi den er helt umulig eller svært lite sannsynlig å nå.

Dette ønsket, så rimlige og forståelig som det er, binder deg til ham og skaper avhengighet av ham. Dermed kan det stå i veien for å komme deg videre og bli helere til tross for hva faren din har gjort og ikke gjort.

mvh

Skrevet

''Jeg ønsker ikke noe fang å sitte på eller noe sånt. Jeg ønsker at han skal si: Du er et godt menneske,... Det er lov å drømme... hehe''

Det er absolutt lov å drømme. Og fullt forståelig at du gjør det. Men det finnes en fare for at drømmen/lengselen om å få disse 'tingene' fra nettopp ham kan blokkere deg fra å finne dem andre plasser. Dessuten stiller det deg åpen for nye sår og skuffelser.

Noen ganger blir det i lengden mindre smertefullt og mer konstruktivt å gi helt slipp på et ønske/en drøm fordi den er helt umulig eller svært lite sannsynlig å nå.

Dette ønsket, så rimlige og forståelig som det er, binder deg til ham og skaper avhengighet av ham. Dermed kan det stå i veien for å komme deg videre og bli helere til tross for hva faren din har gjort og ikke gjort.

mvh

Kloke ord :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...