Gå til innhold

Nakkesmerter og følgene av det

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt litt vondt i nakken i evigheter, men i august fikk jeg et skikkelig kink og måtte til kiropraktor. Ble ikke helt bra igjen, det sitter en stramming på venstre side som jeg kjenner springer ut av en muskelknute i kanten av venstre skulderblad.

Nå er smertene i skuldrene og delvis i armene, men mest i nakken og opp i bakhodet. Jeg blir helt sprø! Jeg får hodepine, blir kvalm, verker og verker, blir "vippesvimmel". Går hos fysioterapeut og trener dessuten forsiktig med vekter to ganger i uka. Har hjemmekontor og kan bestemme arbeidsmegden selv. Er det vanlig å få så mange vondter pga stiv nakke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387551-nakkesmerter-og-f%C3%B8lgene-av-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest luftslott

Høres veldig kjent ut. Har du vært på MR? Kan anbefale fysioterapeut som driver med triggerpunktbehandling, det har hjulpet meg. Ellers er svømming bra trening pga varmen og fordi det er allsidig trening... Legen mener jeg burde spise muskelavslappende som drops men det vil jeg ikke, smerte kan jeg tåle.

Annonse

tzatziki1365380058

Tja,det er vanlig å få temmelig utstrakte plager pga stiv nakke, men det er forskjell på stiv nakke og smerter knyttet til nervebanene.

Jeg fikk migrene, kjevesmerter og en del annet av stiv nakke. For en tid tilbake fikk jeg imidlertid smerter som minner om det du beskriver - med stråling ut i arm og ned i skulder. Viste seg at jeg har en nakkeprolaps.

Ville bedt om å bli undersøkt nærmere, mulggens med MR dersom du ikke raskt blir bedre av kiropraktorbehandling.

Nå er det uansett bare styrketrening som virker på både stiv nakke og prolaps på sikt, så et skikkelig styrketreningsprogram tilpasset nakkesituasjonen bør du få deg så snart som mulig. (Prolapser opereres av og til, men da skal det være alvorlig, og jeg tror man skal være veldig glad om man slipper!)

Gjest sangsol

Har et triggerpunkt, og når det er stramt så stråler det til hodet, nedover armen og i nakken. Blir kvalm.

Bare EN ting å gjøre når det står på som verst, og det er å ta smertestillende. Ellers spenner jeg flere muskler og det blir ennå verre....

Det jeg gjør for å forebygge smerter, er å trene musklene på/mellom skulderblader i samråd med fysioterapeut. Det har hjulpet fantastisk bra. Jeg merker faktisk ikke triggerpunktet mer til hverdags :-) Nå tør jeg ikke stoppe trening- men akkurat det er vel ingen ulempe ;-)

Har et triggerpunkt, og når det er stramt så stråler det til hodet, nedover armen og i nakken. Blir kvalm.

Bare EN ting å gjøre når det står på som verst, og det er å ta smertestillende. Ellers spenner jeg flere muskler og det blir ennå verre....

Det jeg gjør for å forebygge smerter, er å trene musklene på/mellom skulderblader i samråd med fysioterapeut. Det har hjulpet fantastisk bra. Jeg merker faktisk ikke triggerpunktet mer til hverdags :-) Nå tør jeg ikke stoppe trening- men akkurat det er vel ingen ulempe ;-)

Kan slike nakkeplager spre seg og gi senebetennelser i armene?

Gjest sangsol

Kan slike nakkeplager spre seg og gi senebetennelser i armene?

Jeg vet ikke.

Jeg vet bare at for meg hjalp det å ta en smertestillende for å roe ned muskulaturen. Dagen etter var alt mye bedre igjen. Forbruket mitt på smertestillende (reseptbelagt) ble vel på det meste ca 30 tabletter i året.

Nå har jeg fysioterapeut-veiledet trening, og jeg tror forbruket nå er ca 1 tablett i mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...